Проблемне питання: «А що під ногами?
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Щедра осінь», «Звідки прийшов хліб», «У підземній лабораторії», «Український посуд», «Чарівні овочі-фарби» Спостереження: на городі, на майданчику, у квітнику Дидактичні ігри: «Рослина та плід», «Овочі фрукти», «Вершки та корінці», «З якого дерева листочок» Будівельно-конструктивна гра: «Будуємо з камінців» Сюжетно-рольова гра: «Магазин» Вірші, загадки, прислів’я про ґрунти, плоди Перегляд відеоматеріалів: https://www.youtube.com/watch?v=_ldShp1NiRI https://www.youtube.com/watch?v=sfYKdB_FZJ8 (частково)
|
Досліди
|
Дослід № 1 Тема: «Різні ґрунти» Мета: розширити знання дітей про властивості ґрунтів: колір, зв’зність, сипучість, набухання, пластичність. Матеріал: різні види ґрунтів, пісок, вода, папір, різні формочки. Припущення: чи всі ґрунти однакові? Висновок: волога земля, глина м'яка, зліплюється в грудку, з неї можна витиснути воду, суха – тверда, при здавлюванні розсипається; пісок, земля пропускає воду, а глина ні – утримує її. Ґрунти сипучі, можуть заповнювати різні ємкості, складаються з піщинок, різні за кольором. Дослід № 2 Тема: «Такий цікавий ґрунт» Мета: продовжувати вивчати склад ґрунту. Матеріал: ґрунт з майданчика, вода, скляна ємкість. Припущення: з чого складається ґрунт? Висновок: у складі ґрунту є пісок, земля, камінчики, рештки рослин (пісок та камінці важкі, осідають на дно, рештки рослин плавають на поверхні). Дослід № 3 (на майданчику). Тема: «Досліджуємо ґрунти: хто там живе» Мета: продовжувати вивчати склад ґрунту. Матеріал: ґрунт на майданчику, лопатки. Припущення: що є у ґрунті? Висновок: у ґрунтах живуть комахи, черв’яки, у ґрунті є залишки гілочок, трави, листя тощо. Дослід № 4 Тема: «Зліпимо тарілочку» Мета: розширювати знання дітей про властивості ґрунтів. Матеріал: глина, пісок, земля, вода, підставка для роботи з глиною. Припущення: з якої глини краще ліпити? Висновок: дуже зволожена глина погано тримає форму, а розбавлена піском – стає крихкою, добре зволожена і розім’ята глина еластична, добре ліпиться, пісочні та «вироби» з землі досить крихкі при висиханні. Дослід № 5 Тема: «Чи однакове каміння» Мета: розширити знання дітей про каміння, де воно утворюється, його властивості: твердість, може бути різного кольору, форми, розміру. Матеріал: різне каміння: штучне (керамзит, бетонний, газобетонний, цегла) та природнє, зразок ґрунту з майданчика. Припущення: чи однакове каміння? Висновок: каміння – тверда порода, яка утворилася у землі або її створила людина, буває різного розміру, кольору, фактури, твердості. Дослід № 6 Тема: «Звідки береться пісок» Мета: розширити знання дітей про те, як з’являється пісок в природі. Матеріал: каміння, аркуші білого паперу, лупа. Припущення: пісок утворюється у землі? Висновок: вітер, вода руйнують каміні в результаті чого і з'являється пісок. Дослід № 7 Тема: «Чи однакові листочки» Мета: вчити розрізняти різне листя, розрізняти просте та складне. Матеріал: різні листя з дерев. Припущення: чи однакові листочки? Висновок: листочки бувають різні за формою, вони змінюють колір, листя легке, летюче, буває простої форми і складної. Дослід № 8 Тема: «Плоди» Мета: закріплювати знання дітей про овочі та фрукти, пояснити що у деяких є сік. Матеріал: фрукти, овочі, сухі плоди: шишки, жолуді, каштани, ємкість, терка, тканина. Припущення: чи у всіх плодах є сік? Висновок: у деяких фруктах і овочах є сік, він смачний і корисний, в плодів середині є насіння. Дослід № 9 Тема: «Досліджуємо насіння» Мета: розширити знання дітей про насіння: буває різної форми, зазвичай, збирають восени, ним розмножуються деякі рослини, їх розповсюдження. Матеріал: різне насіння. Припущення: чи однакове насіння ? Висновок: насіння буває різне: дрібне, велике, летюче. Розповсюджується вітром, птахами, людиною. Дослід № 10 Тема: «Фарби на городі та в саду» Мета: познайомити дітей з природними барвниками. Матеріал: буряк, морква, синя капуста. Припущення: чи можна фарбувати соком овочів? Висновок: у овочах є сік яким можна фарбувати.
|
Практичне використання
|
Під час роботи у квітнику, на городі Під час догляду за кімнатними рослинами Екологічна поведінка у природі Під час занять з ліплення (глиною)
|
Проблемне запитання « Навіщо людині одяг?»
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Який одяг нам потрібен?», «Крамниця українського національного одягу», «В гості до Наталки», «Тканинна аплікація», «Об’ємні іграшки із тканини» Спостереження за людьми на вулиці і в приміщенні, розглядання ілюстрацій Вірші про одяг, загадки. Дидактичні ігри: «Одяг та взуття на всі пори року», «Чий одяг», «Одягнемо діток на прогулянку», «Знайди на дотик» Сюжетно-рольові ігри: «Сім’я», «Магазин» Перегляд відеоматеріалів: https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg https://www.youtube.com/watch?v=bv1Gcdeo-V4 https://www.youtube.com/watch?v=yFELDH9Mwb8 https://www.youtube.com/watch?v=2-mSJ8GtvDE https://www.youtube.com/watch?v=ua3nJRPq5Y0&list=PLmMdc5EtRgSgAttgtRF_hbsRiAoVF4Hub&index=43
|
Досліди
|
Дослід № 1 Тема : «Чия рукавичка тепліша» Мета: продовжувати узагальнювати знання дітей, що людині потрібен одяг: він захищає від холоду, вітру, дощу. Матеріал: різні види тканин, ємності з теплою водою, вітрячок на батарейках. Припущення: одяг захищає людину від вітру, дощу Висновок: одяг захищає від холоду, вітру, дощу. Дослід № 2 Тема: «Різні тканини» Мета: порівняння шматочків різної тканини за властивостями: гладка, шорстка, ворсиста, прозора, непрозора, мнеться, м’яка, жорстка. Матеріал: різні види тканини. Припущення: чи відрізняються тканини? Висновок: тканини відрізняються за типами ниток. Дослід № 3 Тема: «З чого складається тканина» Мета: дати дітям поняття про те, що тканина складається з ниток. Матеріал: збільшувальне скло. однакові клапті різних видів тканин, різні ємкості. Припущення: тканина складається з ниток? Чи однакові нитки Висновок: тканина складається з ниток, які переплетені між собою. Товщина тканини залежить від товщини нитки, легша, тонка тканина займає менше простору, об’єму, ніж цупка; тонку тканина легше зім’яти. Дослід № 4 Тема: «Розрізання –розривання» Мета: розширити знання дітей про те, що тканина різна і по різному ріжеться і рветься. Матеріал: різні види тканини. Припущення: чи однаково розрізається, розривається тканина?. Висновок: легкість різання, розривання тканини залежить від виду, товщини тканин. Дослід № 5 Тема: «Тканина і вода» Мета: дати поняття дітям, що тканина має властивість намокати і вбирати воду. Матеріал: ємкість з водою, різні види тканини. Припущення: чи однаково намокають різні тканини? Висновок: деякі види тканини легкі, спочатку плавають на поверхні, намокаючи тонуть, є тканини, які добре вбирають воду, а деякі – ні, деякі види тканини не пропускають воду – парасолька, верхній одяг. Дослід № 6 Тема: «Парашут» Мета: розширити поняття про властивості тканини. Матеріал: різні тканини, нитки, грузики. Припущення: усі тканини однакові? Висновок: легкі тканини виготовлені у вигляді парашута – літають, а важкі – ні.
|
Практичне використання
|
В побуті Під час самообслуговування Під час чергування Під час занять
|
Проблемне питання «Що таке рідина»
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Вода –це справжнє диво», «Пригоди краплинки», «Все хочемо знати про рідини» Вірші, загадки, прислів’я, приказки про воду Спостереження за водою, за дощем Дидактичні ігри: «Качки плавають», «Миємо ляльці руки», «Підводні мешканці» Сюжетно –рольова гра: «Моряки і рибалки» Перегляд відеоматеріалів: https://www.youtube.com/watch?v=xAmdHmP7opk
|
Досліди
|
Дослід № 1 Тема: «Рідини» Мета: продемонструвати властивість води, розливатися у різних напрямках, утворюючи калюжі різного розміру і форми, просочуватися крізь предмети, про прозорість води. Матеріал: різні ємкості, вода, сік, молоко, різні предмети. Припущення: чи відрізняються рідини? Висновок: чиста вода прозора, інші рідини мають колір, смак, але колір не залежить від посуду, в якому знаходиться, так само, як і інших рідин; вода та рідини можуть приймати будь-який об’єм, розтікатися по різному в залежності від ємкості, просочуватися крізь предмети. Дослід № 2 Тема: «Розчинність рідин» Мета: формувати уявлення про те, що деякі речовини\ рідини можуть розчинятися у воді. Матеріал: барвник, рослинне масло, борошно, сіль, клей ПВА. Припущення: чи однаково розчиняються різні рідини у воді? Висновок: різні розчинники по різному змішуються з однією і тією ж рідиною. Дослід № 3 Тема: «Змішування рідин» Мета: розширити поняття дітей про властивості води і розчинників у них. Матеріал: вода, сіль, барвник, два стакани, велика скляна ємкість. Припущення: чи змішаються рідини? Висновок: густіша рідина залишається внизу. Досліди № 4 Тема: «Веселка» Мета: розширити поняття дітей про воду та її властивості. Матеріал: ємкості з водою, серветки паперові, барвники. Припущення: чи зможе вода перетікти в іншу ємкість? Висновок: вода знаходить собі прохід між волокнами паперу перетікаючи з однієї ємкості в іншу, папір номакає від води. Дослід № 5 Тема: «Чи втече водичка» Мета: ознайомити дітей з властивостями рідини утворювати поверхневу мембрану. Матеріал: стакан, вода, монети. Припущення: чи розіллється вода із стакана? Висновок: вода та інші рідини складаються з дуже дрібних-дрібних краплинок води, які щільно тримаються між собою, тому поверхня води так щільно тримається і вода не розливається. Коли натяг стає дуже сильний, краплинки не можуть втриматися і водичка тече (можна пояснити на прикладі, коли діти тримають один одного за руки). Дослід № 6 Тема: «Густа рідина» Мета: вчити розрізняти рідкий і густий стан рідин, їх текучість. Матеріал: два стакани з водою, один з чистою водою, інший - з розчиненим крохмалем або мед. Припущення: чи однаково виллються рідини з різною густотою? Висновок: чим густіша рідина тим повільніше ллється. Дослід № 7 Тема «Різний лід» Мета: продовжувати знайомити дітей, що рідина може замерзати, але щільність замерзшого льоду залежить від густоти рідини. Матеріал: вода, молоко, нектар, вареня у рідкому та замороженому стані. Припущення: чи однаково замерзнуть рідини різної густоти? Висновок: рідини замерзають, але їх щільність у замерзлому вигляді різна: чим густіша рідина, тим крихкіший лід, чим густіша рідина, тим швидше лід з неї розмерзається. Дослід № 8 Тема: «Тверді предмети та рідини» Мета: розширити знання про відмінності твердих предметів та рідких речовин. Матеріал: камінці, дрібні предмети, пісок, вода, стаканчики. Припущення: чи усе можна перелити? Висновок: рідину можна переливати, предмети пересипати. Сухий пісок сипучий, схожий на густу рідину.
|
Практичне використання
|
Безпека життєдіяльності під час досліду Під час занять Під час спостережень У побуті
|
Проблемне питання «Сніг – сніжок, що це?»
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Перший сніг», «Сніг, сніжок літає», «Пригоди сніжинки» Дидактичні ігри: «Що буває взимку?», «Випав білий сніжок», «Ліпимо сніжки», «Зроби сніговика», «Як треба одягатися взимку?» Сюжетно-рольова гра: «Лялька захворіла» Будівельно-конструктивна гра: «Будуємо замок із сніжок» Спостереження за снігом, сніжинками. Загадки, вірші, оповідання про сніг і зимову пору Перегляд відеоматеріалів: https://www.youtube.com/watch?v=EHnF7V85D8g https://youtu.be/yiGHQ5UEzoM
|
Досліди
|
Дослід і спостереження № 1 Тема: «Сніг» Мета: розширити знання дітей про природне явище – сніг, який утворюється з сніжинок. Матеріал: пінопласт. Припущення: сніг? Висновок: сніг здається суцільним покривалом, але утворений з маленьких частинок – сніжинок, які склеюються між собою. Дослід 2 Тема: «Морозні візерунки» Мета: вчити дітей, що сніжинки утворюються із краплинок води за низької температури. Матеріал: штучне скло, пензлі, вода. Припущення: чи утворюються сніжинка з води? Висновок: за низьких температур повітря краплинки води перетворюються на сніжинки. Дослід № 3 Тема: «Чи існують однакові сніжинки?» Мета: продовжувати знайомити дітей з сніжинками. Матеріал: сніг, збільшувальне скло. Припущення: чи існують однакові сніжинки? Висновок: однакових сніжинок не існує, але вони можуть бути дуже схожі одна на одну. Дослід № 4 Тема: «А що під снігом?» Мета: розширювати знання дітей про те, що сніг покриває землю і все, що було у нас під ногами залишається, взимку вода у ґрунті замерзає, а з потеплішанням - розмерзається. Матеріал: ґрунт з майданчика. Припущення: під снігом усе замерзає. Висновок: сніг, як суцільне покривало покриває землю, під снігом усе замерзає: вода у ґрунті взимку замерзає, з настанням тепла – зволожує ґрунт, все, що знаходиться у ґрунті - спить. Дослід № 5 Тема: «Брудний сніг» Мета: розширити знання дітей, що сніг покриваючи землю, змішується з покривом. Матеріал: сніг з майданчика, ємкість. Припущення: чи чистий сніг? Висновок: сніг стає брудним коли змішується з землею, піском; якщо поглянути як розтає сніг то на дні видно залишки піску, землі. Спостереження і дослід № 6 Тема: «Заметіль» Мета: розширити знання дітей про природнє явище – заметіль. Матеріал: пляшка з крихтами пенопласту – «сніжинки», тонка трубочка. Припущення: заметіль – це вітер, що піднімає сніжинки? Висновок: заметіль – це зимове явище природи, коли пориви вітру підіймають сніжинки, чим сильніший вітер, тим сильніша заметіль. Спостереження і дослід № 7 Тема: «Чому рипить, клеється сніг? Коли?» Мета: розширити знання дітей про властивості снігу: склеюватися, розсипатися. Припущення: коли рипить сніг? Висновок: при тиску сніг ущільняються, краї сніжинки ламаються. В результаті утворюється звук, схожий на скрип. Сніг гарно ліпиться у сніжки коли на вулиці температура повітря підвищується. Спостереження і дослід № 8 Тема: «Чому тане сніг?» Мета: розширити знання дітей, що на танення снігу впливає тепло. Матеріал: сніг, лампа. Припущення: чи розтане сніг без сонця? Висновок: з настанням тепла сніг тане, у затінку сніг, тане повільніше, ніж на сонці. Дослід № 9 Тема: «Малюємо на снігу» Мета: продовжуємо знайомство дітей з властивостями снігу. Матеріал: рідкі фарби, закриті пляшки з кришками на яких зроблені отвори для фарби . Припущення: чи можна розфарбувати сніг? Висновок: сніг- вода, тому він і фарбується.
|
Практичне використання
|
Під час прогулянки Під час занять Ліплення сніговика
|
Проблемне питання «Таємниці крижинки»
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Кришталева зима», «Зимові крижинки», «Подорож до Антарктиди» Дидактичні ігри: «Скласти візерунок з кольорових крижинок», «Складемо гірку із крижинок», «На зимовій прогулянці», «На льодяних доріжках», «Бурулька яка?» Вірші, загадки, оповідання про крижинки і зимову пору року Спостереження на вулиці за крижинками, льодом Перегляд відеоматеріалів: https://www.youtube.com/watch?v=mzk7YAWQQdk https://www.youtube.com/watch?v=RmErh04ndGs&feature=emb_logo (частково)
|
Досліди
|
Дослід № 1 Тема: «Лід та його форма» Мета: вчити дітей, що при замерзанні вода перетворюється на лід. Пояснити дітям: форма посуду визначає форму льоду. Матеріал: формочки посуду різні за розміром, вода. Припущення: чи можна заморозити однакові крижинки? Висновок: дати поняття що лід це вода в твердому стані. Форма посуду в якому замерзає лід визначає форму льоду. Дослід № 2 Тема: «Зелений їжачок» Мета: пояснити дітям принцип заморожування води. Матеріал: добре заморожена вода у пляшці з барвником (3-4 краплини), напівзаморожена пляшка з водою. Припущення: чи рівномірно замерзає вода? Висновок: вода замерзає нерівномірно: замерзання води відбувається від країв пляшки до центру. Дослід № 3 Тема: «Могутній лід» Мета: продовжувати знайомити дітей, що усе, де є вода замерзає. Колір, прозорість льоду залежить від кольору, прозорості води. Матеріал: вода, ґрунт, листочки, дрібні предмети, ємкості, барвник. Припущення: чи можна заморозити листочок у воді? Висновок: вода за низьких температур замерзає і все, що потрапило у воду також (у тому числі ґрунти, пісок, озера…), через прозорість льоду ми можемо це спостерігати, колір води визначає колір льоду. Дослід № 4 Тема: «Бурулька» Мета: розширити знання дітей про те, що бурулька – це лід і утворюється з води, лід крихкий. Матеріал: бурулька, ємність. Припущення: чи небезпечні бурульки які знаходяться на вулиці? Висновок: бурулька - загострена донизу льодинка, що утворюється під час стікання води. Утворюються вони на стріхах дахів, на гілочках дерев. Вони слизькі, крихкі, і дуже небезпечні. Дослід № 5 Тема: «Айсберг» Мета: познайомити з тим, що айсберг – це велика льодяна гора. Матеріал: висока ємкість, лід, вода. Припущення: чи потоне лід у воді? Висновок: пояснити дітям, що айсберг це плавуча гора льоду великих розмірів. Лід легкий, плаває на поверхні води. Дослід № 6 Тема: «Замок із крижаної цегли» Мета: розширювати знання дітей про властивості льоду та використання його як будівельний матеріал. Матеріал: крижана цегла у формі цеглин, кулі. Припущення: чи можна побудувати крижаний замок з льоду? Висновок: лід можна використовувати як будівельний матеріал. Дослід № 7 Тема: «Ожеледиця» Мета: показати як утворюється ожеледиця і як рятуватися, щоб не падати. Матеріал: сніг, ємкість з водою, пісок, сіль. Припущення: лід стає менш слизьким, якщо його посипати піском. Висновок: сніг тане, перетворюючись на воду, а за низьких температур знов перетворюється на лід, пісок, сіль – має піщану структуру, що дозволяє зменшити слизкість льоду.
|
Практичне використання
|
Правила безпечної поведінки взимку, під час ожеледиці Під час прогулянки, занять У побуті Спорудження разом з дітьми «Крижаного містечка»
|
Проблемне питання «Що потрібно рослинам»
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Зелене царство на підвіконні», «Природа навколо нас», «Таємниці рослин», «Бережемо кімнатні рослини» Дидактичні ігри: «Знайди тінь. Кімнатні рослини», «Що добре? Що погано?» «Плоди та насіння», «Що росте на підвіконні?», «Четвертий зайвий» «Що як росте?» Сюжетно – рольова гра: «Квітковий магазин» Загадки , вірші, оповідання про рослини Спостереження за рослинами, деревами, кущами Перегляд відеоматеріалів: https://youtu.be/DxRAV8SeavY https://www.youtube.com/watch?v=kR6DqaaDs9U&feature=youtu.be
|
Досліди
|
Дослід № 1 Тема: «Цибулинки» Мета: показати значення води, ґрунту, повітря для росту рослин. Матеріал: прозорі банки (вода, ґрунт, пакет), однакові цибулини. Припущення: чи потрібні для росту рослин вода, повітря і ґрунт? Висновок: для росту рослин необхідні вода, ґрунт, повітря. Дослід № 2 Тема: «Пророщуємо гілочку» Мета: розширити знання дітей про те, що для росту рослин потрібно тепло. Матеріал: гілочка верби, ваза. Припущення: чи проросте гілочка? Висновок: для росту рослин потрібно тепло. Дослід № 3 Тема: «Камінці допомагають рослинам» Мета: пояснити дітям, що рослинам вода може, як допомагати, так і шкодити. Матеріал: рослина для пересадки, ґрунт, камінці, вода, горщик для квітів. Припущення: чи потрібна вода для рослин у великих розмірах? Висновок: камінці допомагають вивести надлишок води з ґрунту. Дослід № 4 Тема: «Висадка квасолі» Мета: продемонструвати необхідність світла для росту рослин. Матеріал: горщики з ґрунтом, квасолі, коробка з отворами. Припущення: чи потрібне світло для росту рослин? Висновок: для росту рослин необхідне сонячне світло, рослини завжди тягнуться до сонячного світла. Дослід № 5 Тема: «Квіти радість нам несуть» Мета: поглиблювати знання дітей про необхідність догляду за рослинами. Припущення: чи потрібен рослинам догляд за ними? Висновок: рослини потребують догляду: розпушування ґрунту, полив, прибирання сухих частин рослин. Рослини накопичують поживні речовини сонця, води та ґрунту і деякий час можуть їх використовувати, але якщо не «поновити» запас – рослина може загинути. Дослід № 6 Тема: «Насіння» Мета: дати дітям уявлення про насіння; пояснити де верх, а де низ. Матеріал: насіння соняшника, картоплі. Припущення: чи однаково проростуть рослини із насіння, висадженого навпаки? Висновок: у насіння є верх і них, правильно висаджене насіння проростає швидше. Дослід № 7 Тема: «Кольорові овочі» Мета: показати дітям як вода живить рослину . Матеріал: ємкості з водою де розведені барвники різних кольорів, пекінська капуста (листя), ложка для помішування. Припущення: як потрапляє вода у верхівку рослини? Висновок: у корені та стеблі містяться тоненькі трубки, за допомогою яких транспортуються поживні речовини по всьому організму рослини, таким чином рослина п’є воду.
|
Практичне використання
|
Під час заняття Під час прогулянки на вулиці Під час праці в куточку природи, у квітнику, на городі Під час догляду за кімнатними рослинами Висадка насіння (помідорів, огірків, перцю)
|
Проблемне питання «Чому зникає калюжа?
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Про воду-водичку в океанах й річках», «Така цікава рідина – вода» «Водичка-наш друг», «Кругообіг води в природі» Дидактичні ігри: «Який, яка, яке?», «Що забруднює воду, а що очищує?»,«Де є водичка?», «Вода чарівниця», «Якою буває вода» Сюжетно- рольова гра: «Купаємо Оленку» Вірші ,загадки про воду Спостереження за водою, калюжами після дощу, дощем Перегляд відеоматеріалів: https://youtu.be/i3WyXdCzGrU https://youtu.be/XQm7jpNSuXY https://www.youtube.com/watch?v=xAmdHmP7opk (частково)
|
Досліди
|
Дослід №1 Тема: «Випаровування води» Мета: пояснити дітям, що вода може випаровуватися, а пар перетворюється на воду. Матеріал: гаряча вода, банка, кришка. Припущення: пар – це вода? Висновок: вода може випаровуватися – спостерігаємо легкий димок, а пар перетворюється на воду (на кришці утворюється вода). Дослід № 2 Тема: «Де є рідина?» Мета: розширити знання дітей про те, що в деяких речовинах є рідина, від тепла вона випаровується. Матеріал: шматочок глини, камінчик, земля, банки з кришкою. Припущення: чи є рідина? Висновок: у глині, землі є рідина, яка випаровується від тепла (на стінках банки утворюються краплинки води). Дослід № 3 Тема: «Куди поділася водичка» Мета: пояснити дітям, що від нагрівання сонячним промінням вода стає теплою і випаровується. Матеріал: дві банки з однаковою кількістю води. Припущення: чи нагрівається вода від сонячних промінів? Висновок: від нагрівання сонячним промінням вода стає теплою і випаровується. Дослід № 4 Тема: «Глибоко мілко» Мета: розширювати знання дітей про те, що випаровування залежить від площі зайнятої водою. Матеріал: банка, таз, вода. Припущення: де вода випаровується швидше? Висновок: однакова кількість води, що займає різну площу випаровується по різному: мілкі і широкі калюжі висихають швидше, ніж глибокі. Дослід № 5 Тема: «Дощ» Мета: дати дітям поняття що дощ – це краплинки води, які накопичуються в хмаринці. Матеріал: стакан, лід, блюдце, гаряча вода. Припущення: що таке дощ? Висновок: тепле повітря піднімається вгору, розтоплюючи лід, який перетворюється на воду в краплинах. Дослід № 6 Тема: «Кругообіг води» Мета: вивчення різних явищ природи, формувати уявлення про кругообіг. Матеріал: пластиковий пакет, вода. Припущення: чи рухається вода? Висновок: вода може випаровуватися, піднімається вгору та випадає опадами назад. Дослід № 7 Тема: «Біжи-біжи річечко» (на вулиці) Мета: продовжувати знайомити дітей із властивостями води. Матеріал: досить велика кількість води. Припущення: чи утворюється річка на грунті? Висновок: вода сама знаходить собі «шлях», обходить тверді предмети, здатна просочуватися у ґрунти, пісок; для річки потрібне постійне джерело води. (додатково використовуються відеоматеріали, що опади теж поповнюють води річок)
|
Практичне використання
|
У побуті Під час занять та трудової діяльності На прогулянці
|
Проблемне питання «Кому потрібне повітря»
|
Попередня робота\ робота на закріплення
|
Заняття: «Повітря та його властивості», «Збережемо повітря», «Вітер. Повітря» Дидактичні ігри: «Користь і шкода вітра», «Що забруднює повітря», «Кому потрібне повітря?», «Що очищує повітря?», екологічна гра «Чисте та забруднене місто» Вірші, загадки про повітря Спостереження за вітром Перегляд відеоматеріалів: https://youtu.be/T9VidG8dwkw https://youtu.be/gFLyWHVmGkQ
|
Досліди
|
Дослід № 1 Тема: «Повітря є скрізь» Мета: продемонструвати наявність повітря у ґрунті, предметах, що нас оточують Матеріал: грудочка ґрунту, скляна ємкість, пакет, вода. Припущення: де є повітря? Висновок: повітря не видно, бо воно прозоре, але воно є в середині різних речовин. Дослід № 2 Тема: «В середині нас є повітря і вода» Мета: продовжувати знайомити дітей з тим, що у людині є повітря і вода. Матеріал: люстерко. Припущення: чи є у людині повітря? Висновок: людина дихає повітрям, воно є всередині нас. Дослід № 3 Тема: «Могутнє дихання» Мета: продемонструвати наявність повітря в організмі людини. Матеріал: одежна вішалка, міцні нитки, книга. Припущення: чи однаково ми дихаємо? Висновок: чим сильніше ми видихаємо, тим сильніший повітряний потік, це ми можемо побачити по руху предметів, що нас оточують. Дослід № 4 Тема: «Вітрячок» Мета: продовжувати знайомити дітей з явищем природи – повітря. Матеріал: вітрячки. Припущення: звідки дує вітер ? Висновок: вітер- це коливання повітря. Чим сильніший вітер, тим швидше рух предмета, вітер може дути з різних сторін. Дослід № 5 Тема: «Повітря: чисте чи брудне» Мета: розширювати знання дітей, що у повітрі буває пил, бруд. Матеріал: шматок тканини, клейкий папір. Припущення: чи є бруд у повітрі? Висновок: у повітрі є бруд, який осідає на навколишніх предметах. Дослід № 6 Тема: «Рослини очищують повітря» Мета: розширити знання дітей про те, що рослини очищують повітря. Матеріал: дві клейкі стрічки. Припущення: чи очищують рослини повітря? Висновок: рослини очищують повітря. З вулиці, де ростуть дерева, пилу менше, ніж там, де дерев, кущів не має (за порівнянням кількості пилу на смужках, які були приклеєні на щілинах дверних входів). Дослід № 7 Тема: «Кімнатні рослини очищують повітря» Мета: розширити знання дітей про те, що рослини очищують повітря і, разом з тим потребують догляду. Матеріал: кімнатні рослини, ганчірки, вода. Припущення: звідки пил на рослинах? Висновок: кімнатні рослини очищують повітря через листя, збираючи пил з повітря та разом з тим і самі потребують очищення. Що чистіше листя рослин, то вільніше вони дихають і швидше ростуть.
|
Практичне використання
|
Під час заняття Під час праці у куточку природи, квітнику
|