Планування курсу «Хімія. 7 клас»
(1 год на тиждень, всього 35 год, 1 год резервний час)
(Створено на основі Модельної навчальної програми «Хімія 7-9 класи» автор Григорович О. В.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 27.12.2023 № 157
Склала: вчитель хімії СЗШ № 288 м. Києва Бабицька В.П.
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
|
1 |
|
Хімія — природнича наука. |
Здійснює дослідження природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • визначає мету й завдання досліджень відповідно до сформульованої проблеми, формулює гіпотезу дослідження; • визначає етапи дослідження відповідно до умов його виконання; • спостерігає, досліджує об’єкти та явища самостійно / в групі за складеним планом, фіксує його результати; • аналізує результати дослідження; • дотримується правил безпеки життєдіяльності під ча досліджень; • визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження, формулює висновки; • презентує результати дослідження; • оцінює за спільно розробленими критеріями власну діяльність у групі / роботу групи. Опрацьовує та використовує інформацію Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • аналізує і систематизує самостійно опрацьовану інформацію хімічного змісту, здобуту з різних джерел; • презентує самостійно здобуту інформацію у формі текстової, відео -, аудіо -, графічної, табличної інформації або інфографіки, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; • розробляє самостійно / в групі відповідні продукти (проєкти, буклети, колажі, постери, моделі тощо), зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. Усвідомлює закономірності природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • обґрунтовує значення хімічних знань у повсякденному житті й для збереження довкілля; • класифікує об’єкти природи |
• Правила безпеки під час використання обладнання кабінету хімії та досліджуваних речовин . • Наслідки недотримання правил безпеки під час роботи з речовинами та лабораторним устаткуванням.
|
|
2 |
|
Правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії.
|
|||
3 |
|
Лабораторне обладнання та базові операції з речовинами. (Моделювання.)
|
Дослідження, моделювання, проєктна діяльність. • Виконання найпростіших операцій із лабораторним обладнанням: наливання рідини в пробірку та перемішування. Нагрівання речовин у пробірках і порцелянових чашах). • Моделювання: створення газометра власноруч. • Вимірювання маси твердих і рідких речовин, об’ємів твердих, рідких і газуватих речовин, збирання газів у газометр (лабораторний або сконструйований власноруч). • Актуалізація умінь, набутих в адаптаційному циклі на прикладі визначення густини тіла (цвяха, ключа тощо).
|
||
4 |
|
Вимірювання, спостереження й експеримент у хімії. (Дослідження.)
|
|||
• Чому пробірки для демонстрації дослідів виготовляють із тонкостінного скла, а чашки для випарювання — з порцеляни? • Що спільного між сучасним лабораторним обладнанням та обладнанням стародавніх лабораторій? • Значення лабораторного обладнання для успішного розв’язання дослідницьких проблем. • Удосконалення обладнання і розвиток хімічних досліджень. • Фіксування результатів вимірювання, протоколювання експерименту . Спільне (групове) обговорення. |
|||||
5 |
|
Практичне набуття навичок з користуванням лабораторним обладнанням та дослідження речовин. (Дослідження.)
|
|||
• Створення лепбук а «Мої перші кроки в пізнанні хімії», «Мої досягнення в хімічному експериментуванні». • Створення коміксу «Правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії та наслідки їх порушення». • Створення інтелект -карти за темою. Робота з інформацією . • Значення хімії для розуміння склад у й властивостей речовин . • Використання надбань хімічної науки в повсякденному житті та захисті довкілл я . • Еволюція лабораторного обладнання.
|
|||||
6 |
|
Проектна діяльність. Довготривалий проєкт «Значення хімічних відкриттів для розвитку людства», «Еволюція хімічних знань»
|
|||
• Фіксування результатів вимірювання, протоколювання експерименту . Спільне (групове) обговорення. • Розроблення / узгодження критеріїв оцінювання власної діяльності / роботи в групах. • Подібність та відмінність між епізодичним і систематичним спостереженням під час хімічних досліджень. • Чим гіпотеза відрізняється від теорії? • Чи вдалося підтвердити / спростувати гіпотезу, сформульовану вами для дослідження? • Визначення факторів, які сприяли / завадили здійсненню дослідження. Обговорення результатів навчальної діяльності: підбиття підсумків власної або групової роботи, здобутих знань і набутого навчального досвіду. • Презентування результатів роботи з інформацією та / або дослідницької діяльності. • Демонстрування створених моделей, лепбуків, інтелект-карт, їх обговорення. • Оцінювання результатів індивідуальної та групової роботи |
|||||
7 |
|
Презентування результатів роботи, демонстрація створюваних моделей. Оцінювання результатів роботи. |
|||
8 |
|
Первинні відомості про будову атома: ядро та електрони.
|
Здійснює дослідження природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • визначає мету й завдання досліджень відповідно до сформульованої проблеми, формулює гіпотезу дослідження; • визначає етапи дослідження відповідно до умов його виконання; • спостерігає, досліджує об’єкти та явища самостійно / в групі за складеним планом, фіксує його результати; • аналізує результати дослідження; • дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; • визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження, формулює висновки; • презентує результати дослідження; • оцінює за спільно розробленими критеріями власну діяльність у групі / роботу групи. Опрацьовує та використовує інформацію Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • аналізує і систематизує самостійно опрацьовану інформацію хімічного змісту, здобуту з різних джерел; • відбирає та інтегрує інформацію природничого змісту, представлену в різних формах, зокрема в символьній, пов’язуючи її з реальними об’єктами та явищами; • формулює словесні описи об’єктів на основі символьної інформації, моделей, інфографіки; • презентує самостійно здобуту інформацію у формі текстової, відео -, аудіо -, графічної, табличної інформації або інфографіки, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; • розробляє самостійно / в групі відповідні продукти (проєкти, буклети, колажі, постери, моделі тощо), зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. Усвідомлює закономірності природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб • обґрунтовує значущість набутих дослідницьких навичок для пізнання природи; • характеризує властивості об’єктів природи, використовуючи хімічну термінологію; • визначає кілька ознак / властивостей, за якими об’єкти об’єднано в окремі групи; • вирізняє з-поміж об’єктів природи ті, що мають кілька спільних ознак / властивостей; • розрізняє / систематизує / упорядковує об’єкти природи за визначеними ознаками / властивостями; • класифікує об’єкти природи |
Дослідження, моделювання, проєктна діяльність. • Будова атома. • Можливість здійснення мисленнєвих експериментів щодо доведення існування атомів • Як улаштовані атоми та чим вони відрізняютьс я ? • Чому ядро та електрони утримуються в атомі?
|
|
• Хімічні елементи — абетка сучасної хімічної мови. Назви й символи хімічних елементів. • Як з’являються назви хімічних елементів? • Про що можна дізнатися з Періодичної системи хімічних елементів? • «Історія хімічного елемента» (цікаво про елемент учням / ученицям початкової школи (на власний вибір). • Створення оповідання (казки) з використанням назв хімічних елементів. • Хімічна мова: хімічна формула як спосіб запису складу речовини. Спільне (групове) обговорення. • Розроблення / узгодження критеріїв оцінювання власної діяльності / роботи в групах.
|
|||||
9 |
|
Хімічний елемент. Абетка хімічної мови. Назви і символи хімічних елемпентів. (Робота з інформацією)
|
|||
• Моделювання «Будова атомів хімічних елементів» (створення 2D- і 3D-моделей).
|
|||||
10 |
|
Моделювання «Будова атомів хімічних елементів» (створення 2D- і 3D-моделей). (набуття практичних навичок) |
|||
• Створення лепбука «Хронологія та історія відкриття хімічних елементів», «Науковці, які відкрили найбільше хімічних елементів: історія успіху», «Походження назв хімічних елементів». • Створення інтелект-карти за темою. Робота з інформацією. • Чи можна стверджувати, що на сьогодні відомо 118 простих речовин? • Доведіть або спростуйте думку, що 118 хімічних елементів утворюють лише 118 простих речовин.
|
|||||
11 |
|
Періодична система хімічних елементів. (робота з інформацією.)
|
|||
12 |
|
Металічні та неметалічні елементи. (дослідження) |
• Порівняння фізичних властивостей металів і неметалів (на прикладі заліза, алюмінію, міді, цинку тощо, а також сірки, графіту, брому (фото, відеофрагменти тощо). • Як відрізнити метал від неметалу? • За якими ознаками речовини класифікують на прості та складні, метали й неметали? |
||
13 |
|
Прості речовини: метали та неметали. (Дослідження інформації) |
• Чи можна візуально розрізнити прості та складні речовини? • Чому деякі прості речовини називають по - іншому, ніж хімічні елементи, з атомів яких вони складаються?
|
||
14 |
|
Хімічні формули- як спосіб запису складу речовини. (Інформація про якісний і кількісний склад речовин, яку можна дізнатися з хімічної формули речовини) |
• Інформаці я про якісний і кількісний склад речовин, яку можна дізнатися з хімічної формули речовини . • Запис хімічних формул за моделями молекул і моделювання молекул за хімічними формулами. • Схарактеризуйте спільне й відмінне між моделлю молекули речовини та її молекулярною формулою . • Чи існують варіанти створення кількох різних моделей молекули з однією формулою? Відповідь поясніть.
|
||
15 |
|
Складні речовини. (Дослідження інформації) |
|
||
• Яка інформація потрібна, щоби створити «правильну» модель молекули? • Чи вдалося підтвердити / спростувати гіпотезу, сформульовану вами для дослідження? • Визначення факторів, які сприяли / завадили здійсненню дослідження. Обговорення результатів навчальної діяльності: підбиття підсумків власної або групової роботи, здобутих знань і набутого навчального досвіду. |
|||||
16 |
|
Валентність хімічних елементів. (Моделювання речовин ) |
|||
17 |
|
Складання хімічних формул бінарних складних речовин за валентністю. (практичні навички складання формул речовин бінарних сполук) |
|||
|
|||||
18 |
|
Тестова робота по темі «Хімічні елементи і хімічні сполуки» |
|||
19 |
|
Презентування результатів роботи. Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
• Презентування результатів роботи з інформацією та / або дослідницької діяльності. • Демонстрування створених моделей, лепбуків, інтелект-карт, їх обговорення. • Оцінювання результатів індивідуальної та групової роботи |
||
|
|||||
20 |
|
Фізичні властивості речовини та способи їх визначення. ( Дослідження)
|
Здійснює дослідження природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб • визначає мету й завдання досліджень відповідно до сформульованої проблеми, формулює гіпотезу дослідження; • моделює процеси розділення сумішей; • спостерігає, досліджує об’єкти та явища самостійно / в групі за складеним планом, фіксує його результати; • аналізує результати дослідження; • оцінює правильність сформульованої гіпотези; • дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; • визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження, формулює висновки; • інтерпретує дані, отримані під час дослідницької діяльності, оцінює достовірність даних, аналізує та систематизує пов’язані між собою дані, подає їх у різних формах; • презентує результати дослідження; • оцінює за спільно розробленими критеріями власну діяльність у групі / роботу групи. Опрацьовує та використовує інформацію Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • перетворює інформацію математичного змісту різними способами на різні форми, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій; • аналізує і систематизує самостійно опрацьовану інформацію хімічного змісту, здобуту з різних джерел; • презентує самостійно здобуту інформацію у формі текстової, відео-, аудіо-, графічної, табличної інформації або інфографіки, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; • розробляє самостійно / в групі відповідні продукти (проєкти, буклети, колажі, постери, моделі тощо), зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. Усвідомлює закономірності природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • характеризує властивості об’єктів природи, пояснює хімічні явища та процеси на основі законів природи, використовуючи хімічну термінологію; • визначає властивості об’єктів / явищ природи, що є істотними для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; • обґрунтовує значення хімічних знань у повсякденному житті й для збереження довкілля; • визначає кілька ознак / властивостей, за якими об’єкти об’єднано в окремі групи; • вирізняє з-поміж об’єктів природи ті, що мають кілька спільних ознак / властивостей; • розрізняє / систематизує / упорядковує об’єкти природи за визначеними ознаками / властивостями; • класифікує об’єкти природи |
Дослідження, моделювання, проєктна діяльність. • Визначення фізичних властивостей речовин (пластичність, крихкість / твердість, електропровідність, колір, температура кипіння / плавлення). • Які властивості речовин називають фізичними? Як їх можна визначити? • За якими ознаками (властивостями) розрізняють речовини? • Як і чим визначити / виміряти фізичні властивості речовин? • Пошук і аналіз інформації щодо фізичних властивостей речовин і визначення способів розділення запропонованих учителем / учителькою сумішей, зокрема таких, що трапляються в повсякденному житті.
|
|
21 |
|
Суміші однорідні й неоднорідні: розчини, аерозолі, суспензії, емульсії.
|
• Отримання емульсії (на прикладі майонезу). Дослідження впливу різних речовин на стійкість емульсії. • Способи вираження складу суміш Спільне (групове) обговорення. • Чи існують у природі чисті речовини? Чи можливо отримати чисті речовини? • Як відрізнити однорідну суміш від неоднорідної? Як розпізнати емульсію, суспензію, аерозоль? • Аерозолі, суспензії та емульсії в повсякденному житті та в природі.
|
||
22 |
|
Властивості речовин у сумішах. (Робота в групах)
|
• Чим відрізняються суміші від чистих речовин? • Чи можливе існування «абсолютно» чистої речовини? • Чи існує взаємозв’язок між фізичними властивостями речовин и та способом її виділення із суміші? Поясніть відповідь, наведіть приклади . • Чи зберігають речовини свої властивості в сумішах? Доведіть свою думку на прикладах речовин, що містяться в сумішах, які часто використовують у побуті.
|
||
23 |
|
Розділення сумішей (однорідних і неоднорідних) (Практичне дослідження)
|
• На яких властивостях речовин ґрунтуються відомі вам способи розділення сумішей та які суміші можна розділяти, використовуючи їх? • Зіставте метод розділення суміші з її характеристиками (однорідна / неоднорідна, наявність летких / нелетких компонентів тощо). • На яких властивостях речовин ґрунтуються відомі вам способи розділення сумішей та які суміші можна розділяти, використовуючи їх? • Зіставте метод розділення суміші з її характеристиками (однорідна / неоднорідна, наявність летких / нелетких компонентів тощо). |
||
24 |
|
Актуалізація знань про способи розділення сумішей (дистиляція, відстоювання, фільтрування, випарювання тощо).
|
• Узагальнення результатів, отриманих групами, у різний спосіб (графіки, діаграми, таблиці) та їх презентування. • Обговорення можливості варіативності представлення результатів і підходів до вибору способу їх представлення. • Моделювання: опріснення морської води (виготовлення обладнання власноруч). • Способи й особливості виділення солі й цукру з їх розчинів. • Чи вдалося підтвердити / спростувати гіпотезу, сформульовану вами для дослідження? • Можливості використання певних способів розділення тих чи тих сумішей у повсякденному житті, промисловому виробництві. • Створення лепбука «Як і чому розділяють суміші?», «Однорідні й неоднорідні суміші в повсякденні». |
||
25 |
|
Масова частка компонентів у суміші |
• Математичне моделювання: створення алгоритму обчислення мас, об’ємів і масових часток компонентів у сумішах (групова робота). • Актуалізація знань про способи розділення сумішей (дистиляція, відстоювання, фільтрування, випарювання тощо). • Розроблення / узгодження критеріїв оцінювання власної діяльності / роботи в групах.
|
||
26 |
|
Математичне моделювання: створення алгоритму обчислення мас, об’ємів і масових часток компонентів у сумішах. |
|||
27 |
|
Обчислення вмісту (мас, об’ємів, масових часток) компонентів у сумішах».
|
|||
28 |
|
Представлення результатів роботи груп за проблемою |
|
• Представлення результатів роботи груп за проблемою «Обчислення вмісту (мас, об’ємів, масових часток) компонентів у сумішах». • Створення інтелект-карти за темою. Робота з інформацією. • Обговорення можливості варіативності представлення результатів і підходів до вибору способу їх представлення. • Визначення факторів, які сприяли / завадили здійсненню дослідження. Обговорення результатів навчальної діяльності: підбиття підсумків власної або групової роботи, здобутих знань і набутого навчального досвіду. • Презентування результатів роботи з інформацією та / або дослідницької діяльності. • Демонстрування створених моделей, лепбуків, інтелект-карт, їх обговорення. • Оцінювання результатів індивідуальної та групової роботи
|
|
29 |
|
Оцінювання результатів роботи учнів. Підведення підсумків. |
|||
Тема 4. Моделюємо фізичні та хімічні явища (7 год) |
|||||
30 |
|
Фізичні та хімічні явища. (Практичні дослідження)
|
Здійснює дослідження природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • визначає етапи дослідження відповідно до умов його виконання; • спостерігає, досліджує об’єкти та явища самостійно / в групі за складеним планом, фіксує його результати; • аналізує результати дослідження; • дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; • визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження, формулює висновки; • інтерпретує дані, отримані під час дослідницької діяльності, оцінює достовірність даних, аналізує та систематизує пов’язані між собою дані, подає їх у різних формах; • презентує результати дослідження; • оцінює за спільно розробленими критеріями власну діяльність у групі / роботу групи. Опрацьовує та використовує інформацію Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: роботу групи. Опрацьовує та використовує інформацію Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • аналізує і систематизує самостійно опрацьовану інформацію хімічного змісту здобуту з різних джерел; • відбирає та інтегрує інформацію природничого змісту, представлену в різних формах, зокрема у символьній, пов’язуючи її з реальними об’єктами та явищами; • формулює словесні описи об’єктів на основі символьної інформації, моделей, інфографіки; • презентує самостійно здобуту інформацію у формі текстової, відео-, аудіо-, графічної, табличної інформації або інфографіки, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; • розробляє самостійно / в групі відповідні продукти (проєкти, буклети, колажі, постери, моделі тощо), зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. Усвідомлює закономірності природи Учень / учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб: • обґрунтовує значущість набутих дослідницьких навичок для пізнання природи; • характеризує властивості об’єктів природи, пояснює хімічні явища та процеси на основі законів природи, використовуючи хімічну термінологію; • визначає властивості об’єктів / явищ природи, що є істотними для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; • обґрунтовує значення хімічних знань у повсякденному житті та для збереження довкілля; • визначає кілька ознак / властивостей, за якими об’єкти об’єднано в окремі групи; • вирізняє з-поміж об’єктів природи ті, що мають кілька спільних ознак / властивостей; • розрізняє / систематизує / упорядковує об’єкти природи за визначеними ознаками / властивостями; • класифікує явища природи |
Дослідження, моделювання, проєктна діяльність. • Розпізнавання фізичних і хімічних явищ (на основі власних спостережень, за відеофрагментами, світлинами, ілюстраціями природних явищ і технологічних процесів) (робота в групах). • Спостереження за хімічними явищами в довкіллі, виявлення фізичних явищ, що супроводжують хімічні реакції. • Спостереження за процесом горіння та іржавіння. Виявлення фізичних явищ, що супроводжують ці процеси. • Моделювання виверження вулкана з використанням соди, оцту та барвника • Створення лепбука «Фізичні та хімічні явища в довкіллі». • Створення інтелект-карти за темою. Робота з інформацією. • Приклади хімічних явищ у довкіллі. • Чим можна пояснити наявність фізичних явищ, що супроводжують хімічні перетворення?
|
|
31 |
|
Хімічні реакції. Хімічні реакції між простими і складними речовинами в природі. (Спостереження)
|
• Хімічні реакції між простими та складними речовинами в природі. • Спільне й відмінне між фізичними та хімічними явищами (створення діаграми Венна, порівняльної таблиці тощо). • Як відрізнити хімічне явище від фізичного? • Порівняння лексичного значення слова «продукт» і терміна «продукт реакції»: визначення подібностей і відмінностей. |
||
32 |
|
Схема хімічної реакції та хімічні рівняння. (Робота з інформацією)
|
• Складання хімічних рівнянь за описом хімічних реакцій або відеозаписами (на прикладі реакцій простих речовин). Спільне (групове) обговорення. • Хімічне рівняння як речення хімічної мови. Описування хімічного явища з використанням хімічної абетки (символів хімічних елементів) і хімічної мови (хімічних формул речовин). • Розроблення / узгодження критеріїв оцінювання власної діяльності / роботи в групах.
|
||
• Горіння та іржавіння: чи змінюється маса речовин унаслідок цих хімічних реакцій? А внаслідок інших хімічних реакцій?
|
|||||
33 |
|
Закон збереження маси в хімічних реакціях. (Спостереження та експеримент)
|
|||
34 |
|
Презентування результатів роботи з інформацією та / або дослідницької діяльності.
|
• Представлення результатів групової роботи з розпізнавання фізичних і хімічних явищ. • Чи вдалося підтвердити / спростувати гіпотезу, сформульовану вами для дослідження? • Визначення факторів, які сприяли / завадили здійсненню дослідження. Обговорення результатів навчальної діяльності: підбиття підсумків власної або групової роботи, здобутих знань і набутого навчального досвіду. • Презентування результатів роботи з інформацією та / або дослідницької діяльності. • Демонстрування створених моделей, лепбуків, інтелект-карт, їх обговорення
• Оцінювання результатів індивідуальної та групової роботи
|
||
35 |
|
Тестова робота по темі «Моделюємо фізичні і хімічні явища» Оцінювання діяльності учнів. Підведення підсумків |
|||
Розподіл годин по темах:
Тема 1. Хімія. Перші кроки -7 год
Тема 2. Від хімічних елементів до хімічних сполук - 12 год
Тема 3. Досліджуємо речовини та суміші - 9 год
Тема 4. Моделюємо фізичні та хімічні явища - 7 год