КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ У 11 КЛАСІ
(70 год – 2 год на тиждень, із них 4 год резервних)
Підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2019. – 272 с. : іл.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
Тема 5. Адаптації (орієнтовно 20 год.) |
|||||
1 |
|
ІНСТРУКТАЖ З ТБ Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: - принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; - правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: - основні властивості адаптацій; - параметри екологічної ніші; - способи терморегуляції організмів; - основні форми симбіозу організмів; - форми паразитизму; - типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: - адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; - адаптацій людини до різних умов проживання - адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: - адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: - коадаптації організмів;
пояснює: - молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; - відносний характер адаптацій; - біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; - генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: - ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : - приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: - особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; - адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: - комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: - наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: - про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, - про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; - про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: - здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: - про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: - підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
Вивчити §1 с.4 |
2 |
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. |
|
Вивчити §2 с. 8 |
|
3 |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів. |
|
Вивчити §3с. 11 |
|
4 |
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. |
|
Вивчити § 4 с. 15 |
|
5 |
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
|
Вивчити § 4 с. 15 |
|
6 |
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
Вивчити § 4 с. 15 |
|
7 |
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
Вивчити § 4 с. 15 |
|
8 |
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК З ТЕМИ « АДАПТАЦІЇ» |
|
Вивчити §5 с. 19 |
|
9 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
Вивчити § 6с. 23 |
|
10 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
Вивчити §7 с. 27 |
|
11 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
Вивчити §7 с. 27 |
|
12 |
|
Способи терморегуляції організмів. |
|
Вивчити §7 с. 27 |
|
13 |
|
Симбіоз та його форми. |
|
Вивчити §7 с. 27 |
|
14 |
|
Організм як середовище мешкання |
|
|
|
15 |
|
ІНСТРУКТАЖ З ТБ
|
Практичні роботи 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
Вивчити § 8 с. 30 |
|
16 |
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів.. |
|
Вивчити § 8 с. 30 |
|
17 |
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів |
|
Вивчити §9, 10 с.34 |
|
18 |
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. |
|
Вивчити § 11-13с. 42 |
|
19 |
|
Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
Повторити § 5-17 с. |
|
20 |
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1 З ТЕМИ «АДАПТАЦІЇ» |
|
Повторити § 5-17 с. |
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (орієнтовно 12 год.) |
|||||
21 |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами: - здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: - науки, що вивчають здоров’я людини; - шляхи зараження інфекційними хворобами; - чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: - профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: - принципи здорового способу життя; - імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: - механізми взаємодії системи антиген-антитіло; - заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: - вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; - вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: - необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; - необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; - негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: - до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; - до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: - активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; - особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань. |
Вивчити § 19, 20, 21 с. 75 |
22 |
|
Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
Вивчити § 18 с. 71 |
|
23 |
|
Безпека і статева культура.
|
|
Вивчити §22, 23, 24 с. 86 |
|
24 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
|
|
|
25 |
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
|
|
26 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
Вивчити § 18-025 с.98 |
|
27 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
Повторити § 18-25 |
|
28 |
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом |
Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
Вивчити § 26 с.101 |
|
29 |
|
ІНСТРУКТАЖ З ТБ
|
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
Повторити § 26-32 |
|
30 |
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК З ТЕМИ «БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ» |
|
Повторити § 26-32 |