В статті розглянуті основні етапи планування виховної роботи
з класним колективом.
Успіх виховної діяльності з дитячим колективом залежить від того, наскільки продумано спланована виховна робота з класом. План виховної роботи-це обов'язковий педагогічний документ,він має бути реальним,
конкретним, визначати таку систему заходів,яка може бути забезпечена матеріально, організаційно та методично.
Планування виховної роботи
з класним колективом
Розум не має ціни, а виховання кордонів
Успіх виховної діяльності з дитячим колективом залежить від того, наскільки продумано спланована виховна робота з класом. План виховної роботи-це обов'язковий педагогічний документ,він має бути реальним,
конкретним, визначати таку систему заходів,яка може бути забезпечена матеріально, організаційно та методично.
При плануванні виховної роботи з класним колективом я користуюсь такими правилами:
- Плановані заходи повинні бути розраховані на певний вік учнів і враховувати особливості провідної діяльності як психологічної основи даного віку.
- Кожне плановане захід має бути націлене на якийсь кінцевий результат і вирішувати певні завдання.
- Планування позакласних заходів має передбачати якусь системність, а не спонтанність.
- Планування має враховувати цілі і завдання виховної системи школи, думка учнів та їх батьків.
- Якщо класний керівник починає роботу з класним колективом вперше, він повинен уважно вивчити систему виховних заходів попереднього класного керівника і по можливості продовжити розпочату ним в колективі, лише вдосконалюючи, шліфуючи і додаючи своє.
- У плануванні необхідно відвести чільне місце традиційним заходам школи і паралелей, лише ускладнюючи і видозмінюючи ступінь участі всіх учнів класу у цих справах.
- Класний керівник зобов'язаний вивчити в аналізі виховної роботи за попередній рік проблеми класного колективу та школи, які необхідно буде вирішувати в майбутньому році.
- Класний керівник повинен пам'ятати, що позакласні заходи мають бути різноманітними і за формою, і за змістом, цікавими та розвиваючими.
- Планування має враховувати дати, пов'язані з історією країни, району, в якому розташована школа, міста, самої школи. Не можна забувати події, які пов'язані з історією людства, долями людей.
- У складанні плану виховної роботи можуть і повинні брати участь як діти, так і батьки. Це необхідно для того, щоб чітко собі уявляти рівень вимог і домагань дорослих і дітей, до себе та інших, до життя в класному колективі.
ЕТАПИ планування роботи в класному колективі:
1. Колективний аналіз виховної діяльності класу із залученням батьків, всіх учнів та визначення завдань на наступний рік - квітень - травень
2. Складання аналізу виховної роботи класним керівником і формулювання завдань виховання - початок червня.
3. Складання попереднього варіанту плану виховної роботи з урахуванням виховних та організаційно-педагогічних завдань - червень.
4. Колективне планування виховної роботи в учнівському та батьківському колективі, організоване класним керівником, - 1-3-й тижні вересня.
5. Знайомство учнів з подіями в країні в черговому році, досвідом і формами участі дітей у різних справах, огляд подій шкільного життя.
6. Збір пропозицій до плану роботи:
- Пошук корисних справ творчими групами (справи для нас самих, для згуртування колективу; справи для молодших, у співдружності з молодшими; справи на користь школи; спільні справи з батьками);
- Конкурс на кращу пропозицію справи на користь і радість оточуючим людям за результатами «розвідки» корисних справ;
- Анкетування (Які справи минулого року особливо сподобалися і чому? Які справи згуртують, сдружать наш колектив);
- Пропозиції відповідальних за конкретні ділянки роботи колективу.
7. Визначення або уточнення тематики класних виховних годин, запропонованих класним керівником (анкета, колективне обговорення).
8. Гра «Інтерес».
- Пропонується написати на листочках перелік своїх захоплень, улюблених занять;
- Діти по черзі виходять до дошки і фіксують свої захоплення; складається список улюблених занять учнів класу;
- Учні добровільно об'єднуються в групи з урахуванням цих захоплень і готують подання групи;
- Кожна група складає план справ, дій з метою пропаганди свого захоплення і залучення до цього виду заняття однокласників, учнів інших класів;
- Групи захищають свої проекти, плани, йде обговорення пропозицій групи і відбір ідей до плану роботи класного колективу.
9. Обговорення змісту, форм роботи з батьками та дітьми на батьківських зборах.
10. Обробка пропозицій дітей та батьків класним керівником, активом школярів і батьків.
11. Обговорення виховних завдань, складання проекту плану на зборі активу батьків та учнів.
12. Знайомство з проектом плану всього колективу.
13. Складання плану класного керівника, конкретизація його попереднього варіанту, внесення коректив з урахуванням матеріалів колективного планування, плану учнівського колективу.
Успішна діяльність класного керівника можлива лише за умови чіткого планування виховної роботи в класі, яке допомагає визначити цілісну виховну систему, проектувати розвиток усього колективу класу й окремих учнів. План роботи класного керівника - науково обґрунтоване проектування становлення і розвитку колективу учнів класу і кожного вихованця зокрема.