Календарно-тематичне планування з курсу «Історія України. Громадянська освіта. 7 клас». Інтегрований курс.
70 години (36 год. історії України і 34 год. громадянської освіти)
Укладено на основі модельної програми «Історія України. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Бурлака О. В., Желіба О. В., Павловська-Кравчук В. А., Худобець О. А., Черкас Б. В., Щупак І. Я.) і підручника цих же авторів. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023 року № 1001). Години громадянської освіти інтегровано до історії України відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 9 серпня 2024 року № 1120 і з урахуванням вимог Додатків 17 і 18 Державного стандарту (Громадянська та історичні освітня галузь).
Підручник Хлібовська Г. М. та ін. Історія України: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, М. Є. Крижановська, О. В. Наумчук. — Тернопіль : Астон, 2024. — 192 с.: іл.
№ |
Дата |
К-го |
Зміст теми |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
|
|
2 |
Вступ (2 год.) |
||
1. |
|
1 |
Середні віки на теренах України. 1. Періодизація доби Середньовіччя. 2. Джерела з історії середніх віків. 3.Велике розселення слов’ян. Опрацювати §1 |
Фронтальна робота: • розповідь та пояснення вчителя/вчительки; бесіда вчителя/вчительки з класом; • виконання учнями та ученицями пізнавальних завдань; • дидактичні та інтерактивні ігри; • обговорення дискусійних проблем: «Розвитку яких людських якостей і цінностей сприятиме вивчення навчального предмета “Історія України”?», «Якою є ваша позиція щодо того, чи потрібні знання із Середньовічної історії України сучасній українській молоді?»; Індивідуальна робота: • робота з ілюстративним наповненням підручника та іншим медіапродуктом (відео- та аудіоматеріали, 3D-моделі); |
• називає: хронологічні межі доби Середньовіччя в історії України; видатних дослідників і дослідниць Середньовічної історії України та їхні відкриття; • наводить приклади різних видів історичних джерел Середньовічної історії України;формулює загальний зміст курсу історії України; • розуміє та пояснює визначення понять: «Середньовічна історія України», «літопис»; функцію історичної періодизації; • уміє знаходити потрібну інформацію в підручнику; • показує кордони сучасної України; • встановлює віддаленість і тривалість подій; • виокремлює основні підходи до періодизації історії України; • визначає риси/ознаки писемних і візуальних джерел Середньовічної історії України; • характеризує взаємозвʼязок між історією України та всесвітньою історією історичні пам’ятки слов’янських і неслов’янських народів; відмінності розселення слов’янства в різних регіонах; • характеризує виклики, що стояли перед людиною, людськими спільнотами в різних природних середовищах того часу; соціальну організацію та господарське життя людей періоду Великого розселення слов’янства; боротьбу Візантії за володіння в Криму; |
2. |
|
1 |
Я та моя ідентичність. Людина. 1. Хто ми є та що робить нас особливими? 2. Що таке ідентичність та якою вона буває? 3. Ідентифікація. 4. Як відбувається самовизначення. 5. Як людина себе ідентифікувала у середньовіччі? |
Опрацювання тексту: https://meclee.com/blog/obshchie/identichnist-hto-ya-yakiy-ya https://citizen.in.ua/topic-SHHo_take_identichnist-ua https://osvita.ua/vnz/reports/culture/11227/ Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=u7NO-aAnfeo Аудіослухання https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/khto-ia-shcho-take-identychnist/ |
- Зіставляє наміри та результати діяльності історичних і сучасних діячів та суспільних груп; - Пояснює поняття “гідність” та ідентифікує в минулому та сучасності випадки захисту та порушення гідності людини; - Обґрунтовує необхідність поваги до власної гідності та гідності іншої особи; - Формулює і аргументовано висловлює, відстоює у дискусії власні погляди та переконання. |
|
|
|
Розділ 1. Виникнення та становлення Русі-України (11 год.) |
||
3. |
|
1 |
Слов’янські племена на території України. 1. Антський племінний союз. 2. Зміна організації влади у східних слов’ян та їхні поселення. 3. Суспільний устрій. 4. Господарство та вірування східних слов’ян — предків українців Опрацювати §2 |
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за курсом 6 класу, робота (фронтальна або групова) з навчальним текстом, пошук відповідей на питання та конструювання власних питань до навчального матеріалу, історичною/ контурною картами, складання синхронізованої таблиці «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя», аналіз історичних джерел (документів) за запропонованою вчителем пам’яткою для роботи, дослідницький проєкт «Давньоруські назви в топонімах рідного краю», підготовка творчих проєктів (історичний портрет діяча/ діячки, міністаття до історичного блогу, лепбук, віртуальна екскурсія та ін.). |
Базові знання: • знає хронологічні межі Середньовіччя, час Великого розселення слов’ян, утворення Русі-України, діяльності перших князів/княгинь Русі-України; • знає факти діяльності князів Олега, Ігоря, Святослава, княгині Ольги; • розуміє зміст термінів, понять і назв «Велике розселення слов’ян», «Русь» («Русь-Україна»), «князь», «дружина», «полюддя», «данина», «хозари», «печеніги», «Імперія ромеїв (Візантія)». Уміння: • співвідносить історичні періоди європейського Середньовіччя і княжої доби в Україні, а саме: а) період становлення племінних князівств i союзів на українських теренах (V–IX ст.) — з добою раннього європейського Середньовіччя (середина V ст. – кінець IХ ст.); б) період існування Русі (IX–XIII ст.) — з добою зрілого Середньовіччя (Х–ХІІІ ст.); в) період руських князівств XIII–XVI ст.) — з добою пізнього Середньовіччя (XІV–XV ст.); ● упорядковує у визначений спосіб хронологічну інформацію про історичні події й процеси у межах розділу; ● виявляє чинники, що впливали на державотворчі процеси доби становлення Русі-України, піднесення Києва, та історичні, природні умови розвитку держави; ● визначає та зіставляє наміри та результати діяльності перших князів Русі-України; висловлює обґрунтовані судження щодо їх ролі в минулому; ● коректно використовуючи відповідні поняття і терміни визначає причини і приводи, сутність, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів в межах розділу; ● використовує історичну карту як джерело історичної інформації; позначає на карті території розселення слов’янських племен на теренах України, зміни території Русі-України, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст.; |
4. |
|
1 |
Народи Північного Причорномор’я. 1. Авари. Хозари. 2. Печеніги – тюркомовні племена. 3. Народи Криму. Опрацювати §3 |
||
5. |
|
1 |
Утворення Русі-України.. 1. Сусіди східних слов’ян. 2. Утворення Русі-України. 3. Зміцнення Київської держави. Опрацювати §4 |
||
6. |
|
1 |
Русь-Україна за правління перших князів. 1. Княжіння Ігоря Рюриковича. 2. Київська княгиня Ольга. 3. Князь Святослав Ігорьович. Опрацювати §5 |
||
7. |
|
1 |
Практична робота “Князь Святослав Ігорьович” Опрацювати §6 |
||
8. |
|
1 |
Важливість соціалізації. 1. Що таке соціалізація і як ми соціалізуємося. 2. Як ми засвоюємо соціальні ролі, правила, норми та цінності? 3. Чим відрізняються соціальні ролі та правила мешканців середньовічної Русі та сучасно України?. 4. Які цінності були у мешканців Русі-України?
|
Опрацювання тексту: https://osvita.ua/vnz/reports/sociology/12652/ https://advice.telegazeta.com.ua/samorealizacziya-z-chogo-rozpochaty/ Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=lxFv-m5CIRI https://www.youtube.com/watch?v=5ZhTRuMu8wI Аудіослухання: https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/navishcho-potribna-sotsializatsiia/
https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/chy-vazhlyvo-liudyni-samorealizuvatysia-v-zhytti/ Презентації: |
- Аналізує склад сучасного суспільства, своє місце в ньому; - Пізнає себе, свої якості та здібності, розвиває і конструктивно їх реалізує; - Аналізує суспільно важливі процеси; - Визначає критерії змін у житті суспільства (з допомогою вчителя); - Передбачає зміни в різних галузях суспільного життя, прогнозує пов’язані з ними ризики і переваги; - Планує своє життя у коротко- та / або довготривалій перспективі, планує способи досягнення своїх цілей. |
9 |
|
1 |
Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Різноманітність спільнот. Етнічні, культурні, релігійні та групи. Етноси та їх походження |
||
10. |
|
1 |
Роль сім’ї у суспільстві 1. Моделі сімей. 2. Яке місце сім’ї у суспільстві. 3. Якими були сімейні відносини у людей епохи середньовіччя? |
||
11. |
|
1 |
Самореалізація людини. 1. Самореалізація і чи важливо людині самореалізовуватися. 2. Які можливості для кар’єрного росту мала людина епохи середньовіччя? |
||
12. |
|
1 |
Особистий розвиток: мобільність, адаптивність, креативність. |
|
|
13. |
|
1 |
Тематичний контроль.
|
||
|
|
|
Розділ 2. Русь-Україна наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. (10 год.) |
||
14. |
|
1 |
Князь Володимир Великий. Впровадження християнства. 1. Внутрішня політика Володимира Великого. 2. Зовнішня політика. 3. Релігійні реформи князя Володимира. Опрацювати §7 |
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: створення за навчальним текстом та історичними джерелами графічних проєктів «Русь-Україна за доби розквіту» (блок-схем, порівняльних таблиць тощо), словникова робота, складання синхронізованої таблиці «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя», вправи на впорядкування хронологічної інформації, укладання за картою (за допомогою легенди) розповіді про діяльність історичних діячів/діячок, підготовка і презентація творчих проєктів з історії культури Русі-України (віртуальних екскурсій, лепбуків, історичних портретів діячів/ діячок тощо), дослідницький проєкт «Пам’ятки культури Русі-України в сучасному просторі». |
Базові знання: ● знає час хрещення Русі-України; ● знає факти діяльності Володимира Великого, Ярослава Мудрого; ● розуміє зміст термінів, понять і назв «князь», «вотчина», «графіті», «ікона», «мозаїка», «фреска», «книжкова мініатюра», «язичництво», «християнство», «реформа», «шлюбна дипломатія», «Руська правда», «митрополія», «централізована монархія–імперія». Уміння: ● упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу/курсу; ● порівнює діяльність та висловлює обґрунтовані судження щодо ролі князів Володимира Святославича та Ярослава Володимировича та перших князів/княгинь Русі-України, інших історичних діячів доби Середньовіччя (за вибором); ● визначає передумови, причини, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів у межах розділу; ● пов’язує історичні події, явища, процеси (в межах розділу) з географічним простором, позначає їх на карті та використовує карту для їх опису і пояснення, визначає належність культурно- історичних пам’яток, господарських об’єктів часів Русі-України до географічних, етнографічних та історичних регіонів; ● характеризує чинники, що впливали на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій, визначає тенденції економічного розвитку, зіставляє господарський і соціальний розвиток руського та західноєвропейських суспільств. Ставлення: ● оцінює місце періоду розквіту Русі-України як важливого етапу в історії українського народу; ● пропонує заходи щодо збереження культурно-історичної спадщини Русі-України; ● оцінює якість виконання роботи за допомогою рефлексії та конструктивного зворотного зв’язку. |
15. |
|
1 |
Русь-Україна за Ярослава Мудрого. 1. Прихід до влади Ярослава Володимировича. 2. Правління Ярослава в Києві (1019-1054 рр.). 3. Зовнішня політика Ярослава Володимировича. Опрацювати §8 |
||
16. |
|
1 |
Суспільне життя та політичний устрій Русі-України 1. Суспільне життя. 2. Причини появи міст. 3. Київська держава — централізована монархія-імперія. Опрацювати §9
|
||
17. |
|
1 |
Господарське і повсякденне життя населення Русі-України 1. Промисли. Сільське господарство. 2. Ремесла. Торгівля. 3. Повсякденне життя. Опрацювати §10 |
||
18. |
|
1 |
Культура Русі-України наприкінці Х — у першій половині ХІ століття 1. Писемність. Освіта. 2. Архітектура. 3. Фольклор. Музична творчість. Дозвілля. Опрацювати §11 |
||
19. |
|
1 |
Практична робота «Руська правда» – історичне джерело про правове становище різних груп населення Русі-України Опрацювати §12 |
||
20. |
|
1 |
Права і свободи людини 1. Що таке права та свободи людини. Принципи на яких базується право 2. Рівність та рівноправність. 3. Чи існувала рівноправність у Русі-Україні? Стани та класи. Соціальна стратифікація. Становлення соціальних станів. Спільність інтересів людей однієї професії та статусу. |
Опрацювання тексту: https://legalaid.gov.ua/publikatsiyi/zahyst-konstytuczijnyh-prav-ta-svobod-lyudyny-i-gromadyanyna/ https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B0_%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8 Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=k6UjXF6_H_U Аудіослухання: https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/2-1-prava-i-svobody-liudyny/ https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/2-2-liudyna-i-derzhava-verkhovenstvo-prava-prava-dytyny-zakhyst-prav-i-svobod/ Презентації: |
- Аналізує політичне, суспільне і культурне життя в Україні та світі, виклики для демократії і прав людини; - Розрізняє права людини і обов’язки громадянина, пояснює взаємозв’язок між правами / потребами та правом і законом; - Пояснює та ілюструє принцип верховенства права і розподіл гілок влади, ознаки правової держави і громадянського суспільства; - Аргументує важливість міжнародних і національних документів, що містять стандарти прав людини; - Дотримується законодавства та суспільних норм і правил, які не суперечать правам людини; - Визначає важливість для себе громадянства України, пояснює свої права та обов’язки як громадянина / громадянки.
|
21. |
|
1 |
Захист державою прав людини. Боротьба за права станів та соціальну рівність на Русі. Людина і держава. 1. Звідки взялися права людини і що таке природне право. Декларація про права людини ООН. 2. Захист державою прав і свобод своїх громадян. 3. Взаємини між людиною та державою в епоху середньовіччя. Права різних верств населення Русі-України. |
||
22. |
|
1 |
Механізми захисту прав і свобод людини. Права людини в умовах війни 1. Які є механізми захисту прав і свобод людини? 2. Як знати, що твої права порушені?
3. Куди та як звертатися по допомогу та підтримку? 4. Як людина середньовіччя могла захистити свої права? |
Опрацювання тексту: https://consumerhm.gov.ua/1081-prava-lyudini-ta-mekhanizm-jikh-zakhistu https://citizen.in.ua/photos/topic/f/20190206_151809_rozdil-2-7.pdf
Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=r7qmQ1tCTe8 https://www.youtube.com/watch?v=iKzWHuajfS4 Аудіослухання: https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/2-4-iak-zakhystyty-porusheni-prava/ https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/2-3/
|
- Доводить необхідність захисту прав і гідності людини; - Застосовує принципи та механізми демократії в житті закладу освіти; - Ідентифікує та моделює ситуації, пов’язані з порушенням прав людини, та обирає способи захисту цих прав; - Обґрунтовує необхідність попри життєві обставини доброчесно та у правовий спосіб утверджувати свої права. |
23. |
|
1 |
Тематичний контроль. |
||
|
|
|
Розділ 3. Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. (13 год.) |
||
24. |
|
1 |
Русь-Україна за нащадків Ярослава Мудрого. 1. Правління Ярославичів. 2. “Правда Ярославичів”. 3. Любецький з’їзд князів. Опрацювати §13 |
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: складання за навчальним текстом та історичними джерелами систематичної таблиці діяльності правителів Русі-України (у межах розділу), робота синхронізованою таблицею «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя», робота (позначення об’єктів, «читання» за допомогою легенди) з історичними/ контурними картами, словникова робота, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, підготовка і презентація творчих проєктів з історії культури «Русі-України» (віртуальних екскурсій, лепбуків, історичних портретів діячів/діячок тощо), написання міністатті на визначену тему, дискусія «Політична роздробленість Русі-України: збіг обставин чи історична закономірність». |
Базові знання: ● знає дату Любецького з’їзду князів, правління тріумвірату Ярославичів, Володимира Мономаха, Мстислава Володимировича, Ярослава Осмомисла, першої писемної згадки назви «Україна» в писемних джерелах. Уміння: ● упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу/курсу, синхронізує події на українських теренах з подіями у світі; ● визначає чинники, прояви та наслідки політичної роздробленості Русі-України; ● характеризує відносини Русі-України з сусідніми народами і державами; ● зіставляє наміри та результати діяльності історичних діячів (на прикладі Ізяслава, Святослава, Всеволодовича Ярославичів, Володимира Мономаха, Мстислава Володимировича, Ярослава Осмомисла); ● пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни (в межах розділу); ● описує історичні події, явища і процеси за картою, визначає території князівств у період роздробленості Русі-України, земель сусідніх з Руссю-Україною народів і держав; ● характеризує відносини руських князівств із сусідніми народами/ державами; ● визначає чинники, особливості розвитку культури Русі-України та сусідніх спільнот у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; ● презентує культурні здобутки рідної та інших соціокультурних спільнот періоду другої половини ХІ – першої половини ХІІІ ст.; ● розпізнає культурно-історичні пам’ятки та характеризує їх художні і мистецькі особливості. Ставлення: ● наводить приклади, як особистість може впливати на політичні і суспільні процеси (на прикладі Русі-України та руських князівств на українських землях); ● визнає потребу та пропонує шляхи збереження історико-культурних пам’яток на теренах України; ● визначає історичне значення періоду історії українських земель у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. в історії українського державотворення. |
25. |
|
1 |
Політичне і соціально-економічне життя Київського, Чернігівського, Переяславського князівств у середині ХІІ — першій половині ХІІІ століття. 1. Піднесення Русі-України за Володимира Мономаха. 2. Русь-Україна за Мстислава Великого. Опрацювати §14 |
||
26. |
|
1 |
Галицьке і Волинське князівства у ХІІ столітті. 1. Русь-Україна в середині ХІІ — на початку ХІІІ ст. 2. Київське князівство в середині ХІ – першій половині ХІІІ ст. 3. Чернігово-Сіверська земля. 4. Переяславське князівство. Опрацювати §15
|
||
27. |
|
1 |
Кочові народи степів України ХІ— ХІІІ століть. Мешканці Криму. 1. Галицьке і Волинське князівства. 2. Кочові народи степів України у Х-ХІІІ ст. 3. Крим у Х-ХІІІ ст. 4.Україна як модерне означення прикордоння, де творяться подвиги і звитяга. Опрацювати §16 |
||
28. |
|
1 |
Культура Русі-України в другій половині ХІ — першій половині ХІІІ століття 1. Історичні умови розвитку культури. 2. Освіта і наукові знання. 3. Література Русі-України. 4. Архітектура та мистецтво. Опрацювати §17 |
||
29. |
|
1 |
Практична робота Князь Володимир Мономах Опрацювати §18 |
||
30. |
|
1 |
Що таке суспільство? Соціальні цінності. 1. Чому ми потребуємо спілкування? Структура суспільства та її сфери впливу. 2. Самоорганізація суспільства. 3. Приклади самоорганізації мешканців Русі-України. |
Опрацювання тексту: https://umity.in.ua/concept/?id=227 Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=wmwafbSap_g https://www.youtube.com/watch?v=wSHZI2ldfFg Аудіослухання: https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/3-1-shcho-take-suspilstvo/ https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/3-2-efektyvna-komunikatsiia/ Презентації: https://naurok.com.ua/prezentaciya-scho-take-suspilstvo-300042.html |
- Цінує соціальне та культурне розмаїття, пояснює його переваги і виклики в сучасному суспільстві; - Пояснює важливість заходів щодо збереження і популяризації пам’яток історії, культури та туристичних об’єктів і бере участь у таких заходах; - Пояснює, як належність до різних спільнот та зовнішні чинники впливають на формування його поглядів та переконань. |
31. |
|
1 |
Ефективна комунікація. 1. Як комунікували люди у середньовіччі? 2. Що таке ефективна комунікація та як вона відбувається? 3. Важливість спілкування в особистому та соціальному житті. |
||
32. |
|
1 |
Стереотипи, упередження та дискримінація. 1. Що таке стереотип? Як виникають стереотипи та як вони впливають на нас?
2. Чи існували стереотипи у людей епохи середньовіччя? 3. Шкода, яку завдають упередження та як це подолати. 4. Упередження та дискримінація. |
Опрацювання тексту: https://politologia-rdgu.rv.ua/images/school/t3.pdf https://blog.agrokebety.com/konflikt-i-shlyakhy-yoho-vyrishennya
Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=3n9x1cwqi2w https://www.youtube.com/watch?v=9nzvqEmVhG4 Презентації: https://naurok.com.ua/prezentaciya-stereotipi-uperedzhennya-diskriminaciya-267067.html |
- Аналізує причини та наслідки дискримінації та утисків в минулому і сьогоденні; - Пропонує, як протистояти випадкам дискримінації та утисків; - Пояснює природу виникнення стереотипів, критично оцінює стереотипи та упередження; - Аналізує приклади вирішення конфліктних ситуацій в українському суспільстві та світі; - Розрізняє додаткові можливості (привілеї) та обмеження за різними ознаками; - Пропонує способи подолання конфліктів, розв’язання соціальних, політичних та інших суперечностей; |
33 |
|
1 |
Толерантність та інклюзія. Ідентичність і гідність людини.
|
Право на інакшість. Правила й норми співжиття різних людей та спільнот. Роль держави та демократії у забезпеченні толерантності та інклюзії. |
|
34 |
|
1 |
Конфлікти та способи їх подолання. Практична робота "Права і свободи людини" |
Взаємодія людей. Інтереси і цінності як рушії активності людини. Конфлікти та їх розв’язання в історії та сьогоденні. |
|
35 |
|
1 |
Інформація і медіа. Інформація як основа прийняття рішень. Важливість свободи слова. Медіа в давнину і сьогоденні. |
|
|
36. |
|
1 |
Тематичний контроль. |
||
|
|
|
Розділ 4. Волинсько-Галицьке князівство («держава Романовичів») (12 год.) |
||
37. |
|
1 |
Волинсько-Галицьке князівство: від утворення до походу монголів на Русь. 1. Правління Романа Мстиславича. 2. Становище Волинсько-Галицького князівства після смерті Романа Мстиславича. 3. Відновлення цілісності Волинсько-Галицької держави. Опрацювати §19 |
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: навчально-пізнавальна робота з навчальним текстом, словникова робота, складання карти пам’яті «Волинсько-Галицьке князівство в системі міжнародних відносин», складання хронологічної/ синхронізованої таблиці «Русь- Україна та і світ за добиСередньовіччя», розповідь за історичною картою про історичні події, робота (позначення об’єктів) контурними картами, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, складання карт-пам’яті за результатами дослідницької діяльності, підготовка і презентація творчих проєктів (віртуальних екскурсій, презентацій, лепбуків, історичного портрета короля Данила тощо), дискусія, дебати. |
Базові знання: ● знає час утворення Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»), діяльності Романа Мстиславича, короля Данила, Юрія І, походів походи монголів на українські землі, боротьби за землі Волинсько-Галицького князівства між Угорщиною та Польщею, дати битви на р. Калка, коронації Данила Романовича; розуміє зміст термінів, понять і назв «король», «хан», «ярлик», «баскак», «Золота Орда», «монгольська навала». Уміння: ● упорядковує у визначений спосіб хронологічну інформацію про історичні події й процеси у межах розділу/курсу, синхронізує події на українських теренах з подіями у світі; ● визначає передумови, причини і приводи, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів (на прикладі монгольської навали на Русь та подій історії Волинсько-Галицького князівства); ● співставляє історичні умови, особливості розвитку Волинсько- Галицького князівства («держави Романовичів») та сусідніх держав; ● характеризує чинники розвитку, політичний устрій, економічний розвиток Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»); ● зіставляє наміри, способи та результати діяльності правителів Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів») та сусідніх держав; ● описує історичні події, явища і процеси за картою, визначає територію Волинсько-Галицького князівства та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь, подій, пов’язаних із діяльністю правителів «держави Романовичів»; ● визначає чинники розвитку та особливості розвитку культури Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»); ● визначає вплив монгольської навали на політичний, економічний та культурний розвиток українських земель; вплив сусідніх держав на політичний, економічний та культурний розвиток земель Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»). Ставлення: ● формулює і аргументовано висловлює, відстоює у дискусії власні погляди та переконання; ● дає оцінку діяльності видатних історичних діячів Волинсько- Галицького князівства («держави Романовичів»); ● оцінює якість виконання навчальної роботи за допомогою рефлексії та конструктивного зворотного зв’язку. |
38. |
|
1 |
Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Золотій Орді. 1. Початок боротьби руських князів з монголами. 2. Похід монгольського війська на чолі із ханом Батиєм на Русь-Україну. 3. Підпорядкування руських князівств Золотій Орді. Опрацювати §20 |
||
39. |
|
1 |
Волинсько-Галицька держава за правління короля Данила та його наступників. 1. Король Данило — будівничий Волинсько-Галицької держави. 2. Правління синів Данила Галицького. 3. Король Юрій І Львович. Розпад Волинсько-Галицької держави. Опрацювати §21 |
||
40. |
|
1 |
Культура Волинсько-Галицької держави ХІІІ — першої половини ХIV століття. 1. Освіта. Наука. 2. Архітектура. 3. Образотворче мистецтво. Опрацювати §22 |
||
41. |
|
1 |
Практична робота Князь Данило Романович (Галицький), король Данило Опрацювати §23 |
||
42 |
|
1 |
Тематичний контроль. |
||
43 |
|
1 |
Влада. Управління спільнотами. Влада і носії влади. Демократія, її переваги та ризики. Самоврядування. Види самоврядування в історії та сьогоденні. Принципи та структура самоврядування. |
|
|
44. |
|
1 |
Правова держава. Демократія. 1. Як люди упродовж століть спільно розв'язували суспільні питання. 2. Ознаки правової держави. 3. Право і закон. |
Опрацювання тексту: http://mego.info/%D1%81%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%96%D1%97-%D1%82%D0%B0-%D1%97%D1%97-%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96-%D1%86%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96 https://univd.edu.ua/general/publishing/konf/17_05_2019/pdf/57.pdf https://politologia-rdgu.rv.ua/images/school/t8.pdf Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=TNiFO5KVgN8 https://www.youtube.com/watch?v=kR6VwMTFiFk
Презентації: https://naurok.com.ua/demokratichne-suspilstvo-ta-yogo-cinnosti-prezentaciya-280601.html |
- Тлумачить сутність принципів та механізмів демократії, визнає її цінність; - Характеризує взаємозв’язок та взаємну відповідальність громадян і держави в розвитку правової культури та збереженні територіальної цілісності держави; - Застосовує окремі механізми безпосередньої (прямої) демократії, зокрема електронної; - Спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах; - Визначає способи власної участі в житті класу / закладу освіти / родини / місцевої спільноти; - Наводить приклади, як громадяни можуть впливати на політичні і суспільні процеси; - Виявляє інтереси різних спільнот / груп і шукає шляхи їх (інтересів) узгодження для розв’язання проблем відповідних спільнот / груп; - Пропонує способи залучення (інклюзії) різних людей у спільноти різного порядку, враховує при цьому думку людей, які потребують такого залучення. |
45. |
|
1 |
Демократичні цінності. Вибори. Принципи виборчого права. Референдум. 1. Цінності демократії. 2. Поділ влади на гілки: законодавчу, виконавчу та судову. Політичні партії. 3. Як була влаштована систему управління у Волинсько-Галицькій державі?
|
||
46 |
|
1 |
Політична організація суспільства. Управління країною. Органи влади у країні. Політичні режими |
||
47 |
|
1 |
Види держав. Централізовані та децентралізовані держави. Унітарні та федеративні держави. Імперії та національні держави. Метрополії та колонії. |
|
|
48. |
|
1 |
Тематичний контроль.
|
||
|
|
|
Розділ 5. ІНСТРУМЕНТИ ІСТОРИЧНОЇ НАУКИ (22 год.) |
||
49. |
|
1 |
Руські землі у складі Великого князівства Литовського. 1. Включення руських удільних князівств до складу сусідніх держав. 2. Кревська унія 1385 року. 3. Русько-українські землі за правління князя Вітовта та його наступників. Опрацювати §24 |
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: складання за навчальним текстом та історичними джерелами карт пам’яті, порівняльної таблиці «Статус українських земель у складі іноземних держав», словникова робота, складання хронологічної/ синхронізованої таблиці, розповідь за історичною картою, позначення історико-географічних об’єктів на контурній карті, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, дослідницький проєкт «Роль української шляхти у державотворчих процесах Великого князівства Литовського», підготовка іпрезентація творчих проєктів (віртуальних екскурсій, спільних мультимедійних презентацій, історичних портретів діячів/діячок тощо),написання навчального історичного есе. |
Базові знання: ● знає час входження українських земель до складу Великого князівства Литовського, Угорщини, Польщі, Молдови, Османської імперії, створення Кримського ханства, існування держави Феодоро, поширення магдебурзького права на українських теренах; дати битви на р. Сині Води, Кревської унії, Городельської унії, Грюнвальдської битви; ● знає факти діяльності Ольгерда, Вітовта, Свидригайла, Костянтина Івановича Острозького, Юрія Котермака (Дрогобича), Хаджі І Герая; ● розуміє зміст термінів, понять і назв «еліта», «шляхта», «магнат», «султан», «унія», «магдебурзьке право», «самоврядування», «інкорпорація». Уміння: ● упорядковує у визначений спосіб хронологічну інформацію про історичні події й процеси у межах розділу/курсу, синхронізує події на українських теренах з подіями у світі; ● розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства на українських теренах залежно від особливостей устрою та соціально-економічного розвитку держав, до складу яких входили українські землі в XIV-XV ст.; ● визначає механізми інкорпорації (включення) українських земель до складу сусідніх держав; ● висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному (на прикладах історичних постатей в межах теми); ролі руських еліт у державотворчих процесах на східноєвропейських теренах у XIV-XV ст.; ● визначає передумови, причини, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів (на матеріалі розділу); ● пов’язує історичні події, явища, процеси (в межах розділу) з географічним простором, позначає їх на карті та використовує карту для їх опису і пояснення, визначає належність культурно-історичних пам’яток XIV-XV ст. до географічних, етнографічних та історичних регіонів; ● виявляє і характеризує особливості становища різних соціальних верств і груп українського суспільства (залежно від держави, до складу якої входили українські землі); ● пояснює вплив поширення магдебурзького права на становлення демократичних традицій управління; ● простежує впливи культури сусідніх народів/держав на розвиток культури українського народу; ● визначає за наданим алгоритмом достовірність історичної інформації в рамках теми. Ставлення: ● формулює і аргументовано висловлює, відстоює у дискусії власні погляди та переконання; ● презентує здобутки української та інших соціокультурних спільнот в хронологічних межах теми; ● оцінює якість виконання роботи за допомогою рефлексії та конструктивного зворотного зв’язку. |
50. |
|
1 |
Русько-українські землі у складі Польського та Угорського королівств, Молдовського та Московського князівств. 1. Русько-українські землі в Польському королівстві. 2. Становище русько-українських територій в Угорському королівстві та Молдовському князівстві. 3. Захоплення русько-українських земель Московським князівством. Опрацювати §25 |
||
51. |
|
1 |
Держава Феодоро. Кримське ханство. 1. Держава Феодоро. 2. Утворення Кримського ханства. 3. Суспільний устрій. Розвиток культури. Опрацювати §26
|
||
52. |
|
1 |
Суспільне і господарське життя на теренах Русі- України в XIV—XV століттях. 1. Зміни в суспільному житті. 2. Сільське господарство. 3. Міська економіка. Магдебурзьке право. Опрацювати §27 |
||
53. |
|
1 |
Культура русько-українських земель XIV—XV століть. 1. Особливості розвитку культури. Освіта. Наукові знання. 2. Архітектура й містобудування. Образотворче мистецтво. 3. Церковне життя. Опрацювати §28 |
||
54. |
|
1 |
Практична робота Князь Костянтин Іванович Острозький Стани суспільства середини XV століття на Руських землях в скаді сусідніх держав(Литва,Польша). Опрацювати §29 |
||
55 |
|
1 |
Тематичний контроль. |
||
56. |
|
1 |
Громада та її роль у суспільстві. Громадянська участь у житті суспільства. 1. Історія самоврядування в Україні. 2. Ознаки громади. Що може робити громада. |
Опрацювання тексту: https://www.citizen.in.ua/photos/topic/f/20181203_191002_rozdil-4.6.pdf https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE https://citizen.in.ua/topic-YAk_volonterstvo_zminyuye_svit-ua Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=jUdWPAELGyQ https://www.youtube.com/watch?v=abeQXxlIeek Аудіослухання: https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/4-4-shcho-take-hromada-ta-iaka-ii-rol/ https://audiolessons.nus.org.ua/civil_education/4-5-shcho-take-hromadianska-uchast/ |
- Характеризує роль Конституції України, засади діяльності та компетенцію вищих органів влади в Україні, а також самоврядних територіальних спільнот, механізми їх формування та діяльності; - Докладно описує проблеми, з якими стикаються різні спільноти (заклад освіти, громада, держава, світ); - Використовує принципи врядування, долучається до розроблення правил, які діють у закладі освіти і громаді, виявляє випадки їх порушення; - Пропонує (з допомогою вчителя) способи розв’язання наявних суспільних проблем, які мають історичне підґрунтя, аналізує суспільний і власний досвід; - Пропонує декілька варіантів розв’язання проблем відповідної спільноти та обирає найоптимальніший; - Долучається до формування інклюзивного простору; - Спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах або організовує їх; - Діє доброчесно з урахуванням своїх емоцій та почуттів інших осіб. |
57. |
|
1 |
Фінансування громад. Школа – простір демократії. Шкільна громада . 1. На що витрачали кошти правителі середньовічних держав? 2. Як фінансується територіальна громада. 3. Як витрачаються гроші з місцевого бюджету громади? |
||
58 |
|
1 |
Шкільне самоврядування. Середньовічні школи. Італії, Англії.Університети.
|
||
59. |
|
1 |
Громадянська участь. Громадянство. Громадянин як «співвласник країни». 1. Чи існувала в епоху середньовіччя демократія? 2. Риси демократичних громадян та громадянок. 3. Приклади рухів громадянської участі. |
||
60. |
|
1 |
Волонтерство 1. Хто такі волонтери і чим вони займаються? 2. Приклади безкорисної допомоги у руських казках і билинах. 3. Яка роль волонтерів у сучасній Україні? |
||
61. |
|
1 |
Реформи, протестні рухи та революції. Методи впливу громадян на владу. Реформи. Протестні рухи та революції.
|
|
|
62. |
|
1 |
Міжнародні відносини. Поняття та види міжнародних відносин. Основні принципи міжнародного права. Міжнародні організації в історії та сьогоденні. |
|
|
63. |
|
1 |
Міграція. Європейська політика сусідства. Східне партнерство. |
|
|
64. |
|
1 |
Глобальні проблеми людства. |
|
|
65. |
|
1 |
Система безпеки. Урядові й неурядові міжнародні організації. |
|
|
66. |
|
1 |
Європейський вибір України.Революція Гідності. |
|
|
67. |
|
1 |
Україна – член європейського та світового співтовариства. |
|
|
68. |
|
1 |
Тематичний контроль. |
||
69. |
|
1 |
Узагальнення до курсу “Історія Русі-України в контексті епохи середніх віків” Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. Опрацювати §30 |
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: узагальнююча гра-вікторина, виконання навчальних завдань з метою узагальнення і корекції знаннєвого компоненту, складання узагальнюючих блок-схем, карт-пам’яті, ілюстрованих ліній часу тощо; підготовка і презентація узагальнюючих творчих проєктів. |
Учень/учениця: Базові знання: ● знає час створення та існування та територіальне розташування держав на теренах українських земель за доби Середньовіччя, дати вирішальних подій української історії (в межах курсу), час діяльності визначних історичних особистостей на українських теренах; ● пам’ятки культурної спадщини українських земель періоду Середньовіччя. Уміння: ● простежує тяглість історичного процесу доби Русі-України; ● співставляє особливості суспільного розвитку на українських теренах та у Європі, наводить приклади спільного й відмінного в історичних подіях, явищах і процесах; |
70. |
|
1 |
Узагальнення та систематизація знань .Повторення становлення Русі-України та занепад держави. Значення Русі-України для Європи. |