Урок "Проростання насіння. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насінин"

Про матеріал
Урок "Проростання насіння. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насінин"
Перегляд файлу

 

6 клас. БІОЛОГІЯ                                                                     Дата _________________

Тема: Проростання насіння. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насінин

Мета:

  • ознайомити учнів із особливостями проростання насінини, росту і розвитку рослин та факторами, що на них впливають,
  • розвивати вміння спостерігати, робити висновки,
  • виховувати уявлення про взаємозалежність процесів у природі

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап

Учні по колу дарують один одному уявну квітку, бажаючи сусіду бути схожим на неї.

2. Актуалізація опорних знань учнів

От ми дарували один одному уявні квітки, вони були різними? А чи можна сказати, що всі квітки однакові за будовою? Давайте пригадаємо, з яких елементів складається квітка. Учні називають складові квітки, а вчитель дає завдання паралельно до назв органів.

3. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми й мети уроку

Проблемна ситуація

Як ми щойно з’ясували – насінина, – дуже важливе утворення, за допомогою якого відбувається збереження, відтворення, виживання рослин на Землі. Як на вашу думку, чи живе насіння? Чи можемо ми це перевірити? Перевірка здатності насіння дихати, шляхом погаслої свічки – занурення в колбу з замоченим насінням, свічки що горить, виявлення вуглекислого газу, який там зібрався. Чому свічка не гасне в колбі з сухим насінням? Що ж потрібно для того, щоб насіння стало живим та активним? Запис теми уроку в зошити.

4. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалуКартинки по запросу схема будова насінин

Для проростання насіння необхідні такі умови:

  • волога;
  •  тепло;
  •  повітря;
  •  живий зародок.

Картинки по запросу схема будова насінинА ось Вася семикласник знайшов на вулиці цікаву насінину. Вирішив усіх здиву­вати виростити взимку невидану рослину, звичайно в кімнаті. Знайшовши посудину, Вася поклав на дно вату, змочену водою, а на неї - насінину. Він так все робив швид­ко спритно і акуратно, що жодної краплі води з чайника не вилив на підлогу. Поста­вив банку в тепле місце і став чекати результату. День, два, тиждень... “Чому ж дос­лід не вдався?” - подумав він.

  • Яку помилку допустив Вася закладаючи дослід? (Вода з чайника не має достатньо повітря, тому насіння не дихало і не проростало).
  • Картинки по запросу схема будова насінин Зібравши насіння восени, ми довгий час його зберігаємо до наступної весни. Чому насіння не проростає? (Таке насіння знаходиться в стані спокою, довгий час не проростає, так як виключаються умови, при яких проростання можливе - вода, тепло, повітря).
  •  При яких умовах треба зберігати насіння, щоб можна було його висіяти наступно­го року? (в прохолодному, сухому місці).
  •  Розгляньте мал. 124 на с. 1ЗЗ, зробіть висновок (ще однією умовою отримання ви­соких врожаїв є оптимальна глибина загортання насіння).

Підсумок:

Отже, підсумовуючи вивчене, можна впевнено сказати, що:

  •  Ми дізналися про... (будову насіння одно - і дводольних рослин).
  •  Ми зрозуміли... (умови проростання насіння).
  •  Нам необхідно... (бережливо відноситися до природи).

Умови, в яких знаходиться насінина в даний час визначають її поведінку та активність. Якщо насіння знаходитиметься в сухому вигляді, то процеси життєдіяльності в нього будуть загальмованими, воно начебто спатиме. Якщо насіння потрапляє у вологе середовище, то його процеси життєдіяльності активізуються й воно починає проростати. В цьому ви переконалися, виконуючи свої дослідження. Отже, що є головною умовою для проростання насіння? Які ж іще фактори впливають на цей процес?

Слово надається учням, які проводили досліди, що в своєму виступі характеризують:

  • умови за яких насіння пророщувалося (без зволоження, тепло, світло; зволоження, тепло, світло; зволоження, холод, світло; зволоження, холод, обмежений доступ світла);
  • швидкість проростання насіння;
  • опис ростків пшениці, отриманих в даних умовах.

Один із учнів проводить аналіз досліду загалом, порівнюючи його результати, робить висновок про умови проростання насіння – тепло, світло, зволоження.

Завдання

Прочитати в підручнику «проростання насіння», олівцем позначити те, чого ми не знали.

    Бесіда

  • За якими особливостями, що відбувалися з замоченим насінням ви спостерігали?
  • То, як проростає насіння? Що з’являється спочатку?
  • До однодольних чи дводольних відноситься пшениця?
  • Чи насіння дводольних проростатиме так само? Знайдіть це в своєму підручнику,  зачитайте, покажіть на схемі.
  • Чи всім рослинам необхідні однакові умови для проростання їхнього насіння та росту й розвитку самої рослини? Запис у словничок понять «ріст», «розвиток».

5. Узагальнення і систематизація знань учнів КРОСВОРД

  • Що потрібно для проростання насіння?
  • Чи могло б проростати насіння під впливом лише одного фактора: світла, чи вологи, чи тепла?
  • Що потрібно для росту й розвитку нової рослини?
  • Де рослина бере поживні речовини?

6. Підсумки уроку та повідомлення домашнього завдання

Аналіз діяльності учнів на уроці та її  оцінка. Визначення загального настрою уроку з висловлювань учнів. Домашнє завдання: вивчити §

Кросворд

 

ЯКИЙ НАЙВАЖЛИВІШИЙ ЕЛЕМЕНТ НАСІНИНИ ЗАШИФРОВАНИЙ?

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

4

 

6

 

1

 

3

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ

1. Клітина, що утворюється в результаті злиття гамет.

2. Укорочений пагін рослини, що відіграє роль генеративного органу.

3. Збільшення розмірів організму з часом.

4. Сукупність якісних і кількісних змін, що відбуваються в живому організмі.

5. Тканина насінини, що містить поживні речовини для зародка.

6. Найважливіший фактор проростання насіння.

       7. Зародковий …, частина зародка, що проростає першою.    

ЯКИЙ НАЙВАЖЛИВІШИЙ ЕЛЕМЕНТ НАСІНИНИ ЗАШИФРОВАНИЙ?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0