Є.Плужник «Вчись у природи творчого спокою…», «Ніч… а човен – як срібний птах!..»

Про матеріал
- Ознайомити студентів із життєвим і творчим шляхом Євгена Плужника, показати людську і творчу драму письменника в контексті трагічної доби, розкрити його стійкість і мужність в нерівній боротьбі з тоталітарним режимом, силу Плужникового слова; - навчити самостійно визначати основне, спираючись на тексти творів, розуміти взаємозв’язок конкретного із загальним; - розвивати уміння опрацьовувати додаткову літератури, сприймати життєві явища, події, людей у контексті загальнолюдських понять і цінностей; - формувати соціальну компетентність – брати на себе відповідальність за індивідуальну і групову діяльність, узгоджувати свої вчинки з діями членів колективу, виробляти вміння працювати в малих групах, виступати з повідомленнями; - вміння аналізувати поетичні твори, визначати тему, ідею, вільно мислити і висловлювати власну точку зору; - прищеплювати потяг до знань, відкриття нового, самопізнання і самовдосконалення; - плекати у душах юнацтва глибокі патріотичні почуття: любов до рідної землі, відданість рідному народові.
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Червоноградський гірничо-економічний фаховий коледж

 

 

 

 

 

Методична розробка

лекції з елементами аналізу

 

з дисципліни

«Українська література»

(назва)

на тему:

«Є.Плужник  «Вчись у природи творчого спокою…», «Ніч… а човен – як срібний птах!..»»

(назва)

 

                                                                                                                                                  

 

                                                                                                    Викладач  Заяць О.В.

 

 

                                                              

                                                                   Розглянуто і схвалено на

                                                                     засіданні циклової комісії

                                                                      гуманітарних  дисциплін

                                               (назва)

                                                     Протокол  №___

                                                                           від  “___” __________ 20___ р.

                                                  Голова комісії

                                                                    ___________              І.Б.Пліш

                                                                               (підпис)                           (ініціали, прізвище)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Природа России: Природа России

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета :

-         ознайомити студентів із життєвим і творчим шляхом Євгена Плужника, показати людську і творчу драму письменника в контексті трагічної доби, розкрити його стійкість і мужність в нерівній боротьбі з тоталітарним режимом, силу Плужникового слова;

-         навчити  самостійно визначати основне, спираючись на тексти творів, розуміти взаємозв’язок конкретного із загальним;

-         розвивати  уміння опрацьовувати додаткову літератури, сприймати життєві явища, події, людей у контексті загальнолюдських понять і цінностей;

-         формувати соціальну компетентність – брати на себе відповідальність за індивідуальну і групову діяльність, узгоджувати свої вчинки з діями членів колективу, виробляти вміння працювати в малих групах, виступати з повідомленнями;

-         вміння аналізувати поетичні твори, визначати тему, ідею, вільно мислити і висловлювати власну точку зору;

-         прищеплювати потяг до знань, відкриття нового, самопізнання і самовдосконалення;

-         плекати у душах юнацтва глибокі патріотичні почуття: любов до рідної землі, відданість рідному народові.

Студенти повинні знати: творчу біографію Є. Плужника, його основні твори;

розповідати про поета, його трагічну долю.

Студенти повинні вміти: аналізувати вірші, виділяти основні мотиви; настрої,

визначати роль художніх засобів у них; висловлювати власні судження з

приводу порушених у поезіях проблем.

Тип заняття: лекція з елементами аналізу.

Методи, прийоми та форми роботи:

- проблемне запитання;

- виразне читання поезій;

- аналіз поезій;

- словникова робота;

- «Це цікаво!»;

- робота в групах;

- колективне складання асоціативного ряду, сенкану;

- міні-лекція вчителя з елементами бесіди.

Обладнання: портрет письменника, картки для письмової роботи, схеми, презентація, підручник.

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина
1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (оголошення теми, мети й завдань заняття)
2. Перевірка, оцінка й корекція раніше засвоєних знань, навичок і вмінь

Євген Плужник. Незручний поет для Сталіна та радянської влади | Артефакт

ІІ. Основна частина заняття

І. Забезпечення емоційної готовності студентів до заняття.

Викладач

 Сьогодні ми будемо з вами говорити про одну з трагічних постатей

в українській літературі - Євгена Плужника, одного з найліричніших

українських поетів, який закінчив своє життя у Соловецькому концтаборі

1936 року і встиг написати небагато. Рівно стільки, щоб сьогодні могли його

згадувати всі ті, хто знається на щирому проникливому слові. Свою

розповідь з вами про Є. Плужника я хочу розпочати його листом до дружини

Галини Коваленко. Цей лист називається листом про радість поверненого

життя. Послухайте його.

 "Галча моє! Це не дрібничка, що пишу я тобі чорнилом, але разом з тим -

це величезну має вагу: я хочу, щоб надовго, на все своє й моє життя, зберегла

цей лист - найрадісніший, вір мені, з усіх листів,що я коли-небудь писав тобі.

Галю, ти ж знаєш, як рідко я радів і як багато треба для того, і от тепер, коли

я пишу тобі, що сповнює мені груди почуття радості -так це значить, що

сталося в моїм житті те, чому й ти разом зо мною - я знаю - радітимеш. У

мене мало зараз потрібних слів - мені б тільки хотілося пригорнути тебе так

міцно, щоб відчула ти всім єством твоїм, що пригортає тебе чоловік, у якого

буяє життєва сила і в м'язах, і в серці, і в думках. Я пишу тобі, а надворі, за

вікном, сонце - і мені, їй-богу, так важко стримати себе, щоб не скрикнути:

яке хороше життя, яке прекрасне майбутнє в людини, що на це майбутнє має

право! Я цілую тебе, рідна моя, і прошу: запам'ятай дату цього листа, як дату

найкращого з моїх днів.

28.03.35

Твій Євген".

 Це лист Євгена Плужника до дружини, який він написав в день

оголошення йому вироку. А вирок був такий: 10 років ув’язнення. Після

написання цього листа він прожив 11 місяців. Його завезли на Соловки, де

він помер 2 лютого 1936 року зі словами: «Я вмиюся, згадаю Дніпро і вмру».

Євгенові Плужникові судився короткий «шлях до останньої межі». Поет

помер від сухот на Соловках 2 лютого 1936 року. На 38 році життя. Його

дружині Галині Коваленко «шлях до останньої межі» судився довгий. Вдова

поета померла в Нью-Йорку на 91 році життя 4 серпня 1989 року.

 І ось сьогодні ми з вами на уроці намагатимемося відчути велич душі,

велич розуму, велич духу цієї справжньої людини, справжнього щирого

українця. І одночасно подумати: хто ж була ця людина, яку змусили в такий

спосіб замовкнути?

І так, звертаємося до його біографічних даних. На перший погляд

його біографія дуже проста.

2. Робота з підручником

Самостійне опрацювання біографії Є.Плужника

3. Створення анкети письменника

Справжнє ім'я (Євген Павлович Плужник)

Псевдонім (Кантемирянин)

Дата народження (14 (26) грудня 1898 р.)

Місце народження (Кантемирівка, Воронезька губернія, Російська імперія)

Дата смерті (31 січня 1936 р.)

Місце смерті (Соловки, РСФСР)

Громадянство (Російська імперія, УНР, СРСР)

Рід діяльності (поет, прозаїк, Драматург, перекладач)

4.  Літературна вікторина «Невідомий Євген Плужник»

1. Коли і де народився Євген Павлович Плужник? (26 грудня 1898 року в слобідці Кантемирівка Богучарського повіту Воронезької губернії)

2. У якій сім'ї народився майбутній поет? (У сім'ї дрібного торговця, у сім'ї було 8 синів і дочок)

3. Під чиєю опікою жив Євген? (Під опікою сестри Ганни)

4. Де вчителює Плужник? (У початковій школі села Велика Богачка)

5. Де ще, крім учителювання, пробував свої сили Євген Плужник? (Вирішує спробувати свої сили як актор у мандрівній трупі)

6. У якій літературній організації одержав літературне «хрещення» письменник? (У літературній організації «Ланка»)

7. Хто був членами групи «Ланка»? (Група молодих «попутників»: Б. Антоненко-Давидович, Г. Косинка, В. Підмогильний, Є. Плужник, Б. Тенета, Т. Осьмачка, Д. Фальківський та ін. )

8. Яким псевдонімом підписався Є. Плужник під першими українськими віршами, які були опубліковані 1923 року в київському журналі «Глобус». (Під псевдонімом Кантемирянин (від назви рідного села))

9. Коли і завдяки кому побачила світ перша книжка віршів Євгена Плужника під назвою «Дні»? (1926 року завдяки дружині поета Галині Коваленко)

10. Чому збірка поезій під назвою «Рівновага», яку Плужник підготував до друку і датована 33-м роком, лишилася ненадрукованою? (Разом з багатьма своїми друзями й колегами по перу він потрапив у жорна сталінської репресивної машини)

11. Скільки років тривала літературна діяльність поета? (Усього десять років)

12. Коли помер і де похований Євген Плужник? (Помер 2 лютого 1936 року, похований у Братській могилі на Далеких Соловках)

Послухайте, це цікаво! Яким скромним, гідним був Є. Плужник.

– Він дуже зрадів своїй першій книжечці але все одно сказав: «Галю, а може,

це ще рано?» Скромний був. Хоча ще раніше проговорився: «Як бути поетом,

то бути великим поетом».

 І ще цікаво, що коли на одному з літературних читань Плужник прочитав

поему «Галілей», то студенти Київського університету винесли поета на

руках. Але дружина Плужника відчула серцем: «Вони тобі цього не

подарують».

 І так дивно, що комуністична пересічність терпіла спалахи того рідкісного

таланту, несумісного з агітпропом епохи, декілька років! Ще більше дивно,

як він зміг зберегти обличчя і стиль своєї поезії, і рівновагу. І «сум світовий в

масштабі повітовім».

 Лірика Плужника позначена глибоким трагізмом і епічною рівновагою, що

засвідчила високу духовну силу культури. Про нього писали, як про

казкового скрипаля, який упав у вовчу яму і хотів відкупитися від вовка

своєю грою…Вовчі ями позаносило, а музика лунає понад часом. Усе в

постаті Євгена Плужника позначено прикметами трагічної краси.

5. Скласти асоціативний кущ до особистості Є.Плужника.

6. Письмова робота за картками. Заповнити анкету письменника.

7. Повідомлення про річища модерних стильових течій, у яких розвивався талант поета.

Доба Є. Плужника не закінчилася його смертю. Нині ми спостерігаємо інтерес до справжньої поезії. І цю справжню поезію ми сьогодні повинні освоїти. Перед тим, як ми приступимо до аналізу поезій , я вам задам літературознавче завдання, а саме: яким ви бачите ліричного героя?

8.Виразне читання поезії «Вчись у природи творчого спокою»

Вчись у природи творчого спокою…

Вчись у природи творчого спокою

В дні вересневі. Мудро на землі,

Як від озер, порослих осокою,

Кудись на південь линуть журавлі.

Вір і наслідуй. Учневі негоже

Не шанувати визнаних взірців,

Бо хто ж твоїй науці допоможе

На певний шлях ступити з манівців?

9. Аналіз поезії

- Яка думка утверджується в поезії? (У такій маленькій поезії утверджується філософська думка про те, що взірцем для творчої людини повинна стати природа. Тільки в її «творчому спокої» все досконале й гармонійне. Прагнув нащадкам передати думку про те, що все минеться, людина завжди буде бажати гармонії з навколишнім світом)

- До якого жанру належить ця поезія?

- Над чим поет заставляє задуматись читача?

 Усвідомлення зовнішнього спокою, урівноваженості – це ознаки душевного стоїцизму.

- А що ж таке стоїцизм. Давайте звернемось до тлумачного словника.

10. Словникова робота.

- Прочитайте словникову статтю, що таке стоїцизм і скажіть, що в ній головне? Як ви розумієте?

Стоїцизм (грец. sto — портик (галерея з колонами в Афінах, де Зенон, засновник Стої, навчав філософії)) — філософське вчення. Найважливішим своїм завданням стоїцизм вважав обґрунтування міцної і розумної основи морального життя людини, яку вбачав у подоланні пристрастей, силі духу,

що виявляється у підпорядкуванні своїй долі. Основними чеснотами стоїка

було проголошено стійкість, твердість у житті.

 Напевно,що цей стоїцизм не зрадив йому і в останні хвилини його

життя.

Пейзажна лірика — умовна назва ліричного жанру, в якому йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної.

Елегія – це  ліричний вірш задумливого, сумного характеру.

Медита́ція (лат. meditatio — роздум) — жанр ліричної поезії, в якому автор розмірковує над проблемами онтологічного, екзистенціального і т. ін. характеру, здебільшого схиляючись до філософських узагальнень.

Неокласицизм (від грец. νέος – “молодий, новий” і “класицизм”, новий класицизм) – стиль у світовому мистецтві (живописі, скульптурі, музиці, літературі) та архітектурі кінця 18 – початку 19 ст. 

Вітаїзм (від лат. vitalis – життєвий)  - стильова течія початку ХХ ст. , проявилася у кількох модерністських напрямах (неоромантизм, футуризм, експресіонізм) .

Головна ознака – відтворення безперервного потоку життя, погляд на людину як на біологічну істоту.

Інверсія – це зміна значення слова або виразу шляхом перестановки слів у реченні. Тобто це нестандартна послідовність слів у реченні.

Романтизм - один із провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві, що виник наприкінці XVIII ст. у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки в першій половині XIX ст. Романтики виступали проти нормативності класицистичного мистецтва, проти його канонів та обмежень.

Полісиндетон, або багатосполучниковість – це одна з фігур поетичної мови, яка полягає у повторенні однакових сполучників. Цим письменник досягає уповільнення розповіді, більшого її розчленування і разом з тим посилює відчуття зв’язку між словами чи групами слів, що з’єднані сполучниками. Іноді багатосполучниковість — засіб посилення ліричності й наспівності або показу роздумів автора.

11. Історія написання вірша

"Вчись у природи творчого спокою…" – це один з найвідоміших віршів Євгена Плужника. А поета вважають одним з кращих представників українського культурного середовища XX століття.

Євген Плужник з 1923 року працював перекладачем у редакціях, а вечорами продовжував самоосвіту й писав вірші.

Вірш "Вчись у природи творчого спокою" написаний у 1927 році. На цей час поет вже хворіє на туберкульоз. Євген Плужник ніби втікав від дійсності, заглиблюючись у свій власний світ, але прагнув передати нащадкам думку про те, що все минеться, а людина все одно буде бажати гармонії з довколишнім світом.

Творчий спокій – це саме те, що потрібно будь-якому письменнику, митцю, будь-якій людині, яка робить великий внесок у збагачення культурної спадщини. Постійні набіги різних думок, вічні проблеми зі знаходженням тієї «музи», яка буде надихати митця на створення нового.

Якщо подумати глибше щодо цього, то можна дійти висновку, що талановита людина постійно шукає собі все нові й нові заняття, не може всидіти на місці, через що може поступово втрачати гармонію із собою і внутрішній спокій, який допомагає їй працювати над собою.

Кожна людина має право на помилку, але аби цього не припускатись, необхідно навчитись жити в гармонії із самим собою, про що і написав відомий український поет Євген Плужник у своєму пейзажному творі «Вчись у природи творчого спокою».

12. А зараз знову звертаємося до опорних конспектів і робимо ідейно-художній аналіз поезії.

Автор – Євген Плужник

Збірка – “Рання осінь”

Рік написання: 1927

Літературний рід – лірика

Жанр: вірш

Лірика – пейзажна

Напрям – неокласицизм

Тема: Возвеличення краси природи і гармонії людської душі, внутрішньої урівноваженості і зрілості людини

Ідея: Заклик шанувати природу

Головна думка – людині притаманно сумніватися, помилятися. Тому і потрібно вчитися у природи, прислухатися до свого серця, своєї натури як частки цієї природи. І вірити, мати якісь ідеали, співзвучні загальнолюдським, щоб не схибити, не піти манівцями.

Провідний мотив вірша — гармонія людини й природи.

Віршований розмір: ямб

Римування: перехресне

 

Тематика твору

 Оспівати красу навколишнього середовища, гармонія людської душі, внутрішня урівноваженість і зрілість людини – головні теми, які возвеличив письменник Євген Плужник у своєму творі «Вчись у природи творчого спокою».

Кожна із цих тем розповідає дещо своє, наприклад, краса природи завжди привертає увагу багатьох поетів, бо саме завдяки її краси письменники знаходять у собі певний поштовх для написання майбутнього цікавого твору.

Гармонія людської душі – це те, чого іноді усім бракує. Через постійні набіги величезних проблем, які нам важко розібрати, а також через постійні думки, які стосуються різних сфер життя. В такий момент усе перестає радувати людину, вона починає «скитатись по світу» у пошуках власної гармонії, аби не з’їхати з ґлузду остаточно. Внутрішня урівноваженість людини – це одна із основних ознак здорової людини, адже саме завдяки чіткому розумінню всіх подій і сприймання ситуації із холодним розумом – це велике досягнення. Зрілість людини також відіграє досить вагому роль під час написання шедеврів для людства, адже зріла людина більш точно і менш емоційно зможе передати основний зміст твору, використовуючи прості слова, але ті, які запам’ятаються назавжди.

Головною ідеєю для написання твору «Вчись у природи творчого спокою» Євгена Плужника став заклик автора любити та шанувати навколишній світ. Усе, що нас оточує здатне приносити вагомий внесок у реальне та творче життя кожного.

Головна думка твору полягає в тому, аби людина перестала сумніватись у власних досягненнях і завжди пишалась тим, що вона зробила. Маленьке діло породжує велику справу, а прислухатись до свого серця – найголовніше, що повинна робити кожна людина.

Сумніви ніколи не призведуть до чогось гарного у людському житті, бо сумніви породжують у серцях небезпеку та невпевненість у своїх намірах, але якщо людина навчиться бути і сприймати ситуацію так, як і природа – усе стане набагато простіше і не буде бажання відійти від думки про створення чогось нового.

   Ліричний герой твору - це мудра та спокійна людина,  філософ.  Він роздумує про два начала буття: людину та природу.

13.Художні засоби 

-         епітети: визнаних взірців, творчого спокою, дні вересневі

-         порівняння – як від озер, порослих осокою.

-         інверсія – дні вересневі

-         риторичні запитання – хто ж твоїй науці допоможе На певний шлях ступити з манівців?

Поет використовує звукопис у першій строфі: ри ро оро єре ро ер оро ра, за допомогою чого відтворюються й звукова наповненість, і плинність картин вересневих днів, яку завершує ключ журавлів, що линуть у небі над чудовою осінньою землею.

До тих вічних цінностей, взірців, до яких варто звертатися, поет відносить природу, у якій все гармонійно поєднане, включене в життєвий коловорот.

Людині притаманно сумніватися, помилятися. Тому потрібно і вчитися у природи, прислухатися до свого серця, своєї натури як частки цієї природи. І вірити, мати якісь ідеали, співзвучні загальнолюдським, щоб не схибити, не піти манівцями. Така головна думка поезії   Є. Плужника «Вчись у природи творчого спокою…».

Образи-символи

Для створення яскравого пейзажу автор використовує такі образи: 

-         дні вересневі;

-         озера, порослі осокою;

-         південь;

-         журавлі;

-         осінь.

Що символізують журавлі, які летять на південь у вірші “Вчись у природи творчого спокою”?

Журавлі у вірші символізують мудрість, адже вони живуть у гармонії з природою, прислухаються до неї.

Осінь. Велична в пору дозрівання осінь символізує у вірші стан духовної зрілості людини.

У вірші «Вчись у природи творчого спокою» утверджується філософська думка про те, що взірцем для творчої людини має бути природа. Тільки в її «творчому спокої» все досконале й гармонійне, тому у творі звучить заклик шанувати «визнаний взірець» — природу. Євген Плужник хотів нащадкам передати думку про те, що все минеться, а людина все одно буде бажати гармонії з природою.

Гармонія із собою, спокійний стан, як у природи – це одні із ключових моментів для тих, хто займається творчими справами. Лише тоді, коли надихає муза, а душа живе в гармонії і з людиною, і з природою – будь-яка думка обов’язково здійсниться. Оскільки Євген Плужник наголошує на тому, що варто сприймати і шанувати природу, сам письменник вважає її одним із тих способів, який допомагає налагодити внутрішній стан людини.

 

Питання до вірша "Вчись у природи творчого спокою»

  1. Яка лірика поезії?  (Це приклад пейзажної лірики).
  2. Яким ви побачили ліричного героя "Вчись у природи творчого спокою"?  (Це мудра та спокійна людина, філософ. Він роздумує про два начала буття: людину та природу). 
  3. Наймудрішою порою у вірші Вчись у природи творчого спокою...'' є? (Осінь. Автор розповідає саме про цю пору року, і  це підтвержують слова «Вересневі дні», «кудись на південь линуть журавлі»).
  4. Яка Історія написання поезії "Вчись у природи творчого спокою"?  (Вірш був написаний у 1927 році. На той час автор боровся з туберкульозом. Хвороба змусила поета переоцінити своє життя. Він зрозумів, що все минає, а природа є завжди і потрібно жити з нею в гармонії). 

5. Про що змушує задуматися цей твір?   (У вірші утверджується філософська думка про те, що взірцем для творчої людини має бути природа. Тільки в її «творчому спокої» все досконале й гармонійне, тому у творі звучить заклик шанувати природу. Поет ніби втікав від дійсності, заглиблюючись у свій власний світ, але прагнув і нащадкам передати думку про те, що все минеться, а людина все одно буде бажати гармонії з оточуючим світом).

6. Яка тема твору? (Природа – це взірець творчої людини, у якій все

гармонійно поєднано.

7.Яка основна думка? (Людині притаманно помилятися, сумніватися.

Тому і потрібно у природи вчитися, прислухатися до свого серця, бо

воно також є частинкою природи. Потрібно вірити, мати якісь ідеали,

щоб не піти манівцями).

8. Назвати художні особливості твору.

Ідейно-художній аналіз поезії «Вчись у природи творчого спокою»

14. Виразне читання поезії

15.Історія написання вірша "Ніч... а човен – як срібний птах!"

Євген Плужник з 1923 року працював перекладачем у редакціях, а вечорами продовжував самоосвіту й писав вірші. Вірш "Ніч... а човен – як срібний птах!" увійшов до збірки поезій "Рівновага", яку автор закінчив у 1933 році. На цей час поет вже хворіє на туберкульоз. Євген Плужник не застав цю збірку опублікованою, бо її автор не встиг видати, тому що був заарештований. Невеличкий вірш і лише декілька образів. Ніч і човен... А ще місяць — силует човна у світлі місяця нагадує срібного птаха. 

Поет помер у 1936 році, а збірку опублікували в Аугсбурзі у 1948 році.

В Україні збірка з'явилася ще пізніше – у 1966 році.

Це мариністично-символічна поетична мініатюра, сповнена неоромантичного світовідчування. Вона нагадує симфонію, у якій почуття ліричного героя й морські краєвиди зливаються в один візерунок, характеризують макрокосмос і мікрокосмос душі ліричного героя, його бунтівливу вдачу. Водночас морська стихія є втіленням вічності, що підносить душу людини до космічних вершин, до абсолюту світла.

16. Аналіз поезії

Автор – Євген Плужник

Рік написання – 1933

Рід літератури – лірика

Вид лірики – філософсько-пейзажна

Жанр-класична любовна елегія

Збірка – «Рівновага»

Напрям – романтизм

Тема – зображення чарівної картини місячної ночі над рікою; відтворення  врівноваженості душевного стану ліричного героя, мотиву туги за минущістю краси, щирих особистих почуттів людини, пов'язаних із роздумами про те, що людське життя сповнене радості, гармонії, а подекуди — непевності й смутку.

Ідея – висвітлення  гармонійного поєднання різних вимірів, граней буття, мікрокосму і макрокосму; возвеличення любові до всього, що пов'язано з людським життям, вибором людиною життєвого шляху, глибокого зачарування красою свiту.

Основна думка – світ такий глибокий і незбагненний, але в цьому його краса й привабливість, те, заради чого варто жити: «О, який же прекрасний ти, Світе єдиний».

Провідний мотив – захоплення красою Всесвіту. 

Віршовий розмір – чотиристопний ямб

Римування – перехресне

Мариністично-символічна поетична мініатюра. Композиційно складається з 2 строф.

Емоційний темпоритм створюють не лише рима, а і своєрідні розділові знаки. Три крапки вжито 5 разів (у вірші всього 8 рядків!), ними поет передає глибоке внутрішнє хвилювання героя. А знаки оклику створюють атмосферу піднесеності й тихої урочистості.

17. Художні засоби вірша “Ніч… а човен – як срібний птах!.. ”

-         риторичне звертання:Не спіши, не лети по сяйних світах, Мій малий ненадійний човне!; О, який же прекрасний ти, Світе єдиний.

-         епітети: срібний птах, по сяйних світах, малий ненадійний човне;

-         порівняння:човне - як срібний птах

-         метафори – горять свiти, не спіши, не лети по сяйних світах, Мій малий ненадійний човне! (абстрактне, переносне значення, метафора, що може означати і людське життя, і вибір шляху людиною, і мрію).

-         інверсія – свiте єдиний;

-         полісиндетон: І над нами, й під нами горять світи. І внизу, і вгорі глибини.

-         риторичні оклики: Що слова, коли серце повне! Ніч… а човен — як срібний птах!

Образи-символи твору “Ніч… а човен – як срібний птах!..”:

Образи у вірші:

світ, човен, серце, птах.

Човен у поезії “Ніч… а човен – як срібний птах..” символізує людську долю, що несеться по хвилях життя, передає глибоке зачарування красою свiту. Човен уподібнюється до срібного птаха, стає другим «я» митця. Герой захоплений красою Всесвіту, почувається в ньому, як вільний птах серед безмежжя. Ліричний герой вірша “Ніч.. а човен” просить човна не поспішати, бо, з одного боку, хоче насолодитися красою, а з іншого — усвідомлює, що світ мінливий, невідомо, що чекає на нас завтра, тому треба пливти по життю спокійно, смакуючи його кожну мить. У цьому проявляється вітаїстичне (життєствердне) світобачення митця.

Традиційний образ човна набуває символічного значення й уподібнюється до особистості, що перебуває в стихійному світовому русі. А ліричний герой поезії постає як вдумливий спостерігач, котрий немовби відкриває в собі доти незнану рису — здатність інтуїтивно проникати в сутність буття. Це окрилений, охоплений радісним передчуттям дива оптиміст із щирим серцем, що сповнене світлих емоцій.

Питання до вірша

  1. Із чим порівнюється човен у поезії Плужника?  (Автор порівнює човен із птахом. Човен символізує людську долю).
  2. Чим захоплюється ліричний герой поезії "Ніч... а човен-як срібний птах"?  (Красою Всесвіту)
  3. Яка провідна ідея вірша?  (Людина повинна гармоніювати з природою) 
  4. Вірш "Ніч...а човен - як срібний птах!.." сповнений відчуттям ...?

 (Вітаїзму )

5. Які образи вірша привернули вашу увагу?

6. Які асоціації вони породжували?

7. Які зорові образи постають у творі?

8. Якими художніми засобами поет їх створює?

9. Якого емоційного забарвлення набувають ці образи?

10. Назвіть контрастні образи вірша. Якої мети досягає автор за їх допомогою?

11. Яким постає ліричний герой цього твору?

12. На вашу думку, до якого виду лірики — філософської, інтимної, громадянської, пейзажної, релігійної — належить цей твір?

 

Примітки та корисна інформація:

Попри те, що у творах Євгена Плужника відображено врівноваженість душевного стану ліричного героя, часто відчувається мотив туги за минущістю краси. Цією думкою наповнений вірш "Ніч… а човен, — як срібний птах!.." Поезія нагадує про те, який прекрасний світ. Образ малого ненадійного човна, що летить по річці, "як срібний птах", символізує людське життя, сповнене радості, гармонії, а подекуди — непевності й смутку. Мить і вічність у чуттєвому, образному вираженні знайшли в цій поезії найяскравіше втілення.

У вірші Є. Плужника конкретна картина ночі на човні поєднується з алегоричною, з глибоким підтекстом. Зачаровує порівняння "човен — як срібний птах" (конкретне значення) і тут же — "не спіши, не лети по сяйних світах, Мій малий ненадійний човне!" (абстрактне, переносне значення, метафора, що може означати і людське життя, і вибір шляху людиною, і мрію).   Ліричний герой розуміє глибину й незбагненність світу, але в цьому його краса й привабливість, те, заради чого варто жити.

Автор вдається до вiдомого в лiтературi образу човна — симво­лу людськоï долi, що несеться по хвилях життя, передає глибоке зачарування красою свiту. У поезії звучать космічні мотиви. Ліричний герой поезії Є.Плужника усвідомлює себе часткою космосу.

IІІ. Узагальнення та осмислення вивченого матеріалу.

Чи вдалося вам за скупими рядками розгледіти своєрідність Є. Плужника?

- Яким же постає ліричний герой? (Ліричний герой відчуває тугу за

внутрішньою гармонією, красою. Гармонія існує в природі. Життя може навчити людину зрозуміти власну сутність, вірити, мати ідеали, співзвучні з загальнолюдськими).

- А зараз давайте складемо асоціативний ряд до слова «лірика».

- Спробуйте скласти сенкан про автора поезій.

- Що для лірики Плужника властиве?(біль, співчуття, сові дальність, образність, психологізм, чуттєвість, спокій, відповідальність, туга, філософічність, чесність, передчуття, правдивість).

ІV. Підсумки заняття.

 І насамкінець розповіді про Є. Плужника я не можу знову ж таки не зацитувати слова Галини Коваленко. Для нас, українців, вони повинні багато важити і нехай вони для вас стануть незабутніми: «Коли надходить вечір, я телевізора не вмикаю, тільки розсовую занавіски на вікні. Дивлюся і бачу, як птиці летять над Нью-Йорком, так багато птиць – червоні, жовті, яскраві... Дивлюсь і думаю: якби я була птицею, то весь світ би облітала. Мені так хочеться в Україну! Я вже ніколи-ніколи з України не виїхала б..».

І щоб на такій високій ноті ми закінчили розповідь про Євгена Плужника,

давайте ще раз послухаємо поезії Євгена Плужника.

(На фоні відео поезій Є.Плужника).

Лірика Є. Плужника наповнена внутрішнім горінням і відзначається філігранною витонченістю думки й почуття, образів і жанрових форм. Його поетичний словник і тропи, на перший погляд, «прості», уживаються звичайні поняття, але за цією звичайністю постає конденсована сила образів, експресія почуттів. Мистецька довершеність досягається своїм баченням світу й людини у ньому, внутрішньою цілісністю переживань та напруженістю думок, що, немов вулкан, виштовхують хвилями спресовану енергію, вольовий порив, які концентричними колами розгортаються в художньому світі митця. М. Бажан поетичну творчість цього поета відніс до найбільших і найдорожчих духовних цінностей української літератури XX ст.

Евристична бесіда

- Чи зрозуміли ви головну думку поезії? Сформулюйте її.

- Чи співзвучний  зміст та настрій  вірша з вашим уявленням про Є Плужника?

- Чи досягли ви поставлених цілей?

Самостійна робота

1. Знайдіть відповідність між назвами збірок Є Плужника та роками їх написання.

1926 р.                               «Рання осінь»

1933 р.                                «Рівновага»

1927 р.                               «Дні»

2. Поясніть символіку назв поетичних збірок Є. Плужника.

3. Назвіть, у яких жанрах працював письменник.

Рефлексія

Я довідався… запам’ятав…навчився….

Мікрофон

Блог вчителя української мови та літератури Світлани Шевченко: Українська  література | Blog, Movie posters, Poster

V. Оцінювання навчальних досягнень .

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам'ять одну з поезій Євгена Плужника (на вибір).

Творчий рівень. Написати есе на тему «Євген Плужник — найвидатніший митець національного відродження».

Підготувати інформацію про «Київських неокласиків», презентацію або знайти відео до цієї теми.

 

ТЕСТИ

1. Ознака вітаїзму

 А зображення міського середовища

 Б поширені мотиви — страх, безнадія, біль, страждання

 В поєднання несумісних явищ

 Г сприйнятті дійсності як безперервного руху життєвий сил

 2. Автор поезії «Вчись у природи творчого спокою…»

 А М. Семенко                                             Б М. Рильський

 В Є. Плужник                                               Г В. Свідзинський

3. Які синтаксичні одиниці використав Є. Плужник у поезії «Ніч... а човен — як срібний птах!..»?

А Окличні речення, речення з незакінченою думкою                 Б Вигуки

В Речення з незакінченою думкою                                                   Г Асонанс

4. Філософська думка про те, що взірцем для творчої людини має бути природа, утверджується в  поезії

А «Для вас, історики майбутні»

Б «Річний пісок, слідок ноги твоєї…»

В. «Ніч... а човен — як срібний птах!..»

Г «Вчись в  природи творчого спокою...»

5. Визначте художньо-виражальний засіб, застосований  Плужником у фрагменті

Мудро на землі. Яким чином  від озер, порослих осокою.

Кудись на південь линуть журавлі.

А метафора                                                 Б епітет

В. Порівнювання                                        Г риторичне запитання

6. Котру  думку передає Плужник в  строфі

Вір й  наслідуй. Учневі   негоже

Не поважати  визнаних взірців,

Адже  хто ж твоїй науці допоможе

На певний шлях ступити із  манівців?

А світ такий глибокий й  і  незбагненний, однак  у  цьому його красота  і  привабливість

Б любов  — це те велетенське, чим доцільно дорожити, що потрібно  берегти.

В. життя людини  - це живий біль, жива рана, й  не потрібно  її ятрити порожніми фразами.

Г необхідно  й  вчитися в  природи, прислухатися до власного  серця, власної натури як частки даної  природи, щоб  не схибити, не піти манівцями.

7. Наймудрішою порою у вірші «Вчись у природи творчого спокою…» є

А літо                          Б зима                          В осінь                        Г весна

8. Є. Плужнику не належить поезія:

А. «Для вас, історики майбутні…»

Б. «Запрошення»

В. «Вчись у природи творчого спокою…»

Г. «Річний пісок»

9. Перша збірка Є.Плужника:

А «Рівновага»                                          Б «Дні»

В «Рання осінь»                                       Г «Сідало сонце»

10. Псевдонім митця:

А  Мрійник;                                              Б  Плужний;

В  Кантемирянин;                                   Г  Українець;

11. Літературний напрям, притаманний поезіям Є.Плужника:

А  імпресіонізм;                                      Б  модернізм;

В  екзистенціалізм;                                Г  авангардизм;

12. . Збірка, яка залишилася ненадрукованою за життя поета:

А  «Рання осінь»;                                    Б  «Рівновага»;

В  «Дні»;                                                    Г  «Вибране»;

 

 

 

 

 

 

Після закінчення вивчення теми:

Знати творчу біографію Є.Плужника, про його основні твори. Розповідати про поета, його трагічну долю. Аналізувати вірші, виділяти основні мотиви, настрої, визначати роль у них метафори та інших художніх засобів.

 

Вміти порівнювати його поезії з поезіями М.Рильського, П.Тичини, визначати спільне і відмінне. Обмірковувати і висловлювати власні судження з приводу втрати душевної гармонії та способів її повернення.

 

 Усвідомлювати  зовнішній спокій, урівноваженість як ознаку душевного стоїцизму, опірності неприйнятливим життєвим обставинам.

 

Розвиток уміння сприймати явища, події у зіставленні, порівнювати їх.

 

 

Євген Плужник - Фоліо - Видавництва - Электронные книги

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку