ПОБУТОВИХ СОЦІАЛЬНИЙ ПРОЕКТ З УТИЛІЗАЦІЇ ВІДХОДІВ (6 клас)
ВЧИТЕЛЬ – УЧЕНЬ - БАТЬКИ
Очікуваний результат:
Вчитель |
Учень |
Батьки |
Програма навчально-методичного супроводу учнів під час дослідження |
Самостійне виконання дослідження |
Усвідомлення соціальної співпраці з питань утилізації побутових відходів |
Реалізація компетенісного підходу |
Оволодіння різними рольовими функціями |
Залучення соціальних партнерів до програми дослідження |
Реалізація наскрізних змістових ліній |
Отримання компостеру для утилізації побутових відходів |
Підписання петиції щодо сортування сміття і місті |
Вчитель Учень
географія
Тип проекту: соціально-екологічний, короткостроковий
Показники |
Вчитель |
Учень (учні) |
Батьки, соціальні партнери |
Ролові функції |
Консультант Супроводжувач Розробник програми Рецензент Науковець |
Дослідник проекту Аналітик Проектант Співавтор Доповідач Лідер команди |
Помічник, Учасник дослідження, Партнер Посередник |
Принципи проекту |
Принципи педагогіки партнерства та соціальної взаємодії Принцип успішності «Навчився сам-навчи молодшого» |
||
Мета проекту |
Розробити програму навчально-методичного супроводу учня (учнів) з питань проведення дослідження |
Привернути увагу однокласни-ків та учнів школи до соціаль-них проблем суспільства, а саме, утилізації побутових відходів |
Надати дієву допомогу під час проведення дослідження |
У співпраці з вчителями, батьками,представниками, однокласниками, НТУ «ШАНС»організувати рекламну кампанію щодо участі в спільному еко-освітньому проекті МІНприроди та МОН України «Компола», підвищити рівень екологічної культури здобувачів освіти, відпрацювати модель поведінки школярів щодо теми дослідження |
|||
Допомогти здобувачам освіти отримати практичні навички, а не суто теоретичну інформацію щодо утилізації побутових відходів |
Оволодіти практичними вміння-ми та навичками щодо проведе-ння дослідження, дослідити стан довкілля мікрорайону освітньо-го закладу на наявність стихій-них звалищ та баків для сорту-вання сміття |
Створити умови для проведення дослідження з питань утилізації побутових відходів |
|
Завдання проекту
|
Формувати активну життєву позицію, яка проявляється в збереженні природних ресурсів для майбутніх поколінь |
Організувати діяльність дослідницької групи з числа учнів 6,8 класів |
Організувати представників батьківської громадськості, органів місцевого самоврядува-ння, членів громадської органі-зації «Голос природи» щодо підтримки дослідження |
Запропонувати дослідникам банк ідей (питання)щодо проведення опитування, картку спостережень за сортуванням побутових відходів в закладі |
Провести соціологічне опитування та спостереження за темою проекту |
|
|
Залучати до розробки програми навчально-методичного супро-воду дослідження вчителів –предметників з метою реалізації інтеграційних процесів |
Прийняти участь в роботі шкільного соціального проекту «ЕКО-STEM» |
|
|
Висвітлити результати дослідження в групі « ЕКО-STEM» в соціальних мережах з метою підвищення рівня екологічної культури населеннята рівня значимості сучасних глобальних проблем |
|||
Актуальність проекту |
Ідея сортування сміття та утилізації побутових відходів є значимою не тільки для нашого міста, а й для всієї України. Неефективність сміттєзбору призводить до забруднення на планетарному рівні. Відсутність пунктів збору органічних (побутових) відходів. Пошуки шляхів якісного сортування сміття з подальшою його утилізацією. |
||
Етапи проекту. Навчально-методичний супровід учня під час проведення дослідження |
|||
Підготовчий етап
|
Пропонувати юному досліднику або групі дослідників зареєстру-ватися в групі «ЕКО-SТЕМ» з метою визначення проблеми дослідження |
Визначити проблему дослідження: 1.Сортування сміття для подальшої переробки. 2.Вторинне використання паперу. 3.Компостування. 4. Друге життя старих речей тощо. |
Допомогти дитині зареєструватися в групі ««ЕКО-SТЕМ» (за необхідністю) |
Спрямувати діяльність учня щодо визначення партнерів (вчителів-предметників, учнів старших класів тощо) для проведення якісного дослідження |
Самостійно узгодити питання про співпрацю з іншими вчителями –предметниками та здобувачами освіти з інших класів щодо виконання дослідження |
|
|
Рекомендувати учням ознайомитися із пам’яткою щодо створення групи для проведення дослідження та виконання рольових функцій |
Створити дослідницьку групу (екокоманду) для проведення дослідження |
Визначити представника батьківської громадськості, який увійде до складу групи щодо дослідження проблеми |
|
Запропонувати членам групи теми досліджень |
Виконання випереджальних завдань (інформація про цікаві методи поводження зі сміттям, презентація цієї інформації тощо) |
|
|
Розробити технологічну (інструктивну) карту дослідження |
|
|
|
Визначення строків проведення дослідження (прогнозування) |
|||
Дослідження проблеми |
Вчитель спостерігає, консуль-тує та спрямовує діяльність представників групи |
Визначити шляхи вирішення проблеми: Мозковий штурм «Що може зробити кожен з нас для зменшення сміття?» |
Скориставшись уявним мікрофоном, візьміть коротке інтерв’ю в сусідів, знайомих, родичах з питання «Чи є проблема сміття важливою для людства (міста)? Чому?»
|
Пропонувати учням групи декілька зразків плану дослідження (на вибір) та розроблену технологічну карту дослідження |
Спланувати діяльність групи: 1. Провести інформаційні зупинки «Голос природи». 2.Провести аудит «Сміття» (вхідна та вихідна перевірка) 3.Опрацювати алгоритм дії групи за визначеною темою дослідження. 4. Дослідити мікрорайон освіт-нього закладу на наявність баків для сортування сміття та факт знаходження стихійних сміттє-вих звалищ.5. Дослідити дотримання здобувачами освіти вимог міського проекту з питань впровадження роздільного збирання твердих побутових відходів в закладі. 5. Визначити форму презентації дослідження (повідомлення, міні-фільм (малюнки), соціальна листівка – колаж, лист другу «Майбутнє природи-це наше майбутнє». |
Опрацювати з батьками групи план дослідження.
Результати проведеного уявного мікрофону доведіть до відому учасників групи
|
|
Провести уроки (географії та уроки для сталого розвитку) та позакласні заходи з питань утилізації побутових відходів в 6-А та 8-А класах з за принципом «Навчився сам-навчи молодшого». |
Апробація технологічної (інструктивної) карти дослідження |
Надавати посильну допомогу в проведенні дослідження: договір про співпрацю з громадськими організаціями тощо. |
|
|
Підготувати додатковий мате-ріал для юних дослідників за темою проекту |
|
Підготувати повідомлення про наявність в місті офіційних пунктів утилізації сміття |
Реалізація проекту |
Подати заявку до участі в спільному еко-освітньому проекті МІНприроди та МОН України «Компола», Всеукраїнському фестивалі «STEM» тощо. |
||
Участь у Всеукраїнському конкурсі науково-дослідни-цьких робіт для учнів 6-8 класів |
Проведення циклу тематичних пізнавально-освітніх колектив-них творчих справ для учнів молодших класів |
Дизайн флаєрів, постерів з питань дослідження |
|
|
Проведення циклу тематичних майстер-класів за підсумками дослідження для учнів 6-8 класів |
|
|
Презентація проекту |
Презентація результатів дослідження під час уроків географії, економіки, природознавства, уроків для сталого розвитку, на позакласних заходах |
Створення презентаційних стендів та портфоліо дослідження |
|
|
Презентація проекту на засіданні наукового товариства «ШАНС», ДВ МАН |
|
|
|
ЕКО-виставка «Я-частинка природи» |
|
|
Аналітичний та експертний етап |
Оцінювання успішності та цінності дослідження вчителями-предметниками |
Самооцінювання успішності та цінності результатів дослідже-ння шляхом колективного обговорення |
Оцінювання успішності та цінності проекту представниками громадських організацій або батьківської громадськості |
Роз’яснення щодо роботи з інтеграційною матрицею проекту
Інтеграційна матриця соціального міні-проекту з утилізації побутових відходів представляє собою дві сфери, які чітко окреслюють діяль-ність вчителя та учня в рамках навчально-методичного супроводу. Під час підготовки картки проекту, педагог заповнює інтеграційну матрицю «Вчитель», вписуючи ключові компетентності, наскрізні змістові лінії, теми дослідно-експериментальних проектів, які будуть реалізовані в ході проектної діяльності. В свою чергу здобувачі освіти заповнюють сферу «Учень», визначаючи з ким із соціальних партнерів вони будуть співпрацювати та з якими навчальними предметами пов’язують свою діяльність.
Зміст інтеграційної матриці |
|||
Вчитель |
|||
Ключові компетентності |
Наскрізні змістові лінії |
Дослідно-експериментальна діяльність ліцею |
|
Спілкування державною( і рідною – у разі відмінності) мовами |
Екологічна безпека і сталий розвиток |
Концепція STEM-освіти в Україні |
|
Спілкування іноземними мовами |
Громадянська відповідальність |
Концепція НУШ |
|
Математична компетентність |
Здоров`я і безпека |
Регіональний проект «Інтегрування змісту випереджаючої освіти для сталого розвитку навчально-виховний процес» |
|
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Підприємливість і фінансова грамотність |
Міський науково-методичний проект «Забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії особистості в умовах розбудови громадянського суспільства |
|
Інформаційно-цифрова компетентність |
|
Соціальний проект НВК-академічний ліцей №15 «ЕКО-STEM» |
|
Уміння вчитися впродовж життя |
|
Спільний Еко-освітній проект Мінприроди та МОН України «Компола» |
|
Ініціативність і підприємливість |
|
Обласний науково-методичний проект «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства» |
|
Соціальна і громадянська компетентності |
|
|
|
Обізнаність і самовираження у сфері культури |
|
|
|
Екологічна грамотність і здорове життя |
|
|
|
Учень |
|||
Навчальні предмети (міжпредметні зв’язки) |
Соціальні партнери під час проекту |
||
Екологія |
Засоби масової інформації |
||
Біологія |
Громадянські організації |
||
Економіка |
Дитячий екологічний центр |
||
Математика |
НТУ «Шанс», МАН |
||
Природознавство |
Учнівське самоврядування |
||
Інформатика |
|
||
Курс за вибором «Уроки для сталого розвитку» |
|
||