Тема: Клімат Землі, фактори його формування. Кліматичні пояси і головні типи клімату Землі: екваторіальний, тропічний, помірний, полярний. Зміни клімату. Люди і клімат.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Методи та методичні прийоми: розповідь, розповідь з елементами бесіди, робота з атласом, бесіда, географічна розминка, прийом «Бліцопитування», робота з картою, робота з підручником, прийом «Експрес-тести», гра «Відгадай мене».
Засоби навчання: атласи, підручники, кліматична карта світу.
Опорні знання: температура, хмарність, атмосферні опади, погода випаровування, атмосферний тиск.
№ п/п |
Структурні елементи уроку
|
Трива- лість хв. |
Навчальна і організаційна діяльність вчителя |
Навчально-пізнавальна діяльність учнів |
1. |
Організацій- ний момент |
2хв. |
Привітання з вчителем; Перевірка готовності учнів до уроку; Перевірка присутніх. |
Учні вітаються з вчителем, готуються до уроку. |
2. |
Актуалізація опорних знань |
10 хв. |
Прийом «Географічна розминка»: Кордильєри – гори, Північна Америка. Атлас - гори, Африка. Гімалаї – гори, Азія. Ніл – річка, Африка. Карпати – гори, Європа. Великий Вододільний хребет – гори, Австралія. Аппалачі – гори, Північна Америка. Кавказ – гори, Євразія. Анди – гори, Південна Америка. Памір – гори, Азія. Амазонська – низовина, Південна Америка. Ефіопське – нагір’я, Африка. Прийом «Бліцопитування»: Почнемо ми з перевірки домашнього завдання.
|
1.Це вода, що випадає з хмар або безпосередньо з повітря в рідкому чи твердому стані. 2.Снігомірною рейкою. 3.Це крупинки снігу, покриті кірочкою льоду. 4.Літньої ночі в ясну погоду, коли повітря стискається з охолодженою земною поверхнею й залишає на ній вологу. 5. Географічна широта, напрям постійних і сезонних вітрів, висота поверхні над рівнем моря, морські течії. 6.Це стан тропосфери в певний час і в певному місці. 7.Метеорологія.
8.На метеорологічних станціях. |
3. |
Повідомлення теми і мети уроку |
1 хв. |
Розповідь вчителя Сьогоднішня наша тема називається «Клімат Землі, фактори його формування». На цьому уроці Ви дізнаєтеся, що таке клімат, які є фактори клімату, які є кліматичні пояси та основні типи клімату, дізнаєтеся про залежність людини від клімату, як змінюється клімат в часі. |
Діти уважно слухають вчителя та записують тему в зошити. |
4. |
Мотивація навчально- пізнавальної діяльності |
1 хв. |
А чи знаєте Ви, що таке клімат? Який існує взаємозв’язок між поняттями «клімат» і «погода»? Від яких чинників залежить різноманітність клімату на Землі? Які кліматичні пояси є, які є основні типи клімату? Як залежить життя людини від клімату? Як клімат змінюється в часі? Ось саме сьогодні Ви дізнаєтеся про все це. Тож будьте уважними та слухайте мене. |
Учні уважно слухають. |
5. |
Вивчення нового матеріалу |
22 хв. |
Гра «Відгадай мене». На дошці написані зашифровані терміни. Спробуйте, переставивши літери, відгадати їх. ОАПОГД(погода), ТКЛІАМ (клімат), ФЕСАТМОАР(атмосфера), ХРМАИ(хмари). Розповідь вчителя На земній кулі погодні умови дуже різноманітні. У будь-якому куточку планети вони змінюються протягом року, сезону, місяці, доби, навіть щохвилини. Спостерігаючи за змінами погоди в певній місцевості протягом десятків років, визначають її особливості для кожної пори року. Якщо під погодою розуміють стан нижніх шарів тропосфери в певний час і в певному місці, то багаторічну сукупність цих умов називають кліматом. Отже, клімат – це багаторічний режим погоди, властивий для даної місцевості. Взаємозв’язок між поняттями «погода» і «клімат» очевидний. Клімат більш стійкий до змін, ніж погода, тому для виявлення його змін потрібні десятиліття, століття, а то й тисячоліття. Клімат Землі вивчає наука кліматологія. Її завдання – вивчати та описувати клімат земної кулі. Практичне уявлення про клімат одержують на основі статистичної обробки метеорологічних спостережень за багаторічний період. Клімат визначають не тільки за середніми значеннями метеорологічних показників, а враховують і їхній річний, добовий хід, їхні крайні значення, середні відхилення від середніх величин, повторюваність певних явищ, середні і крайні строки початку явищ. До основних метеорологічних показників клімату належать характеристики стану повітря, а також деякі атмосферні процес, що безпосередньо спостерігаються на метеорологічних станціях. Давайте разом пригадаємо ці показники.
Клімат залежить від географічної широти певної території, відстані від морів та океанів, особливості рельєфу. Чому в районі екватора впродовж року спекотно, а опадів дуже багато? Чому в помірних широтах відбувається зміна пір року? Чому в Україні опадів більше, ніж у країнах Центральної Азії, які розташовані з нами на одній висоті? Чому в приполярних областях довга сувора зима змінюється коротким прохолодним літом? Усі ці відмінності визначаються кліматотвірними чинниками, які впливають на клімат даної місцевості. По-перше, кількістю сонячного тепла, яке залежить від кута падіння сонячних променів (тобто географічної широти). По-друге, переміщенням повітряних мас (вологе повітря з моря приносить багато опадів, а із суходолу рухається сухе повітря). По-третє, характером підстилаючої поверхні (гори затримують повітря з океану, на клімат морського узбережжя впливають морські течії, з висотою змінюється температура повітря). У широтному простяганні – від екватора до полюсів виділяють кліматичні пояси. Кожний пояс має постійні кліматичні показники впродовж року. Кліматичні пояси – широтні смуги земної кулі з відносно однорідним кліматом. Відкрийте, будь ласка, свої атласи на с. 30. Виокремлюють 7 основних кліматичних поясів: екваторіальний, 2 тропічних, 2 помірних, 2 полярних (арктичний та антарктичний). Між основними кліматичними поясами є 6 перехідних: 2 субекваторіальних, 2 субтропічних, субарктичний і субантарктичний. Префікс «суб» означає «між». Для перехідних поясів властивий значний вплив суміжний основних кліматичних поясів. Розглянемо, за якими показниками визначають особливості основних кліматичних поясів. 1.область атмосферного тиску: Рв-високого тиску, Рн-низького тиску. 2.висхідні або низхідні потоки повітря ↑↑↓↓. 3.панівні повітряні маси (ЕПМ, ППМ, АПМ). 4.середні температури січня та липня. 5.амплітуда коливань температур упродовж року – Аt. 6.кількість опадів – О. 7.постійні вітри – пасати(п), західні вітри помірних широт(звпш), північно-східні вітри, південно-східні вітри. Робота з атласом Користуючись кліматичною картою світу ми охарактеризуємо кліматичні пояси. Розпочнемо з екваторіального: Рн, ЕПМ, t січ= +24 °С, t лип= +24°С, А t=0°С, О=2000-3000 мм, пасати. В екваторіальному кліматичному поясі протягом року панують низький атмосферний тиск та екваторіальні повітряні маси. Хто мені пригадає, головні особливості ЕПМ?
Температури січня і липня сягають +24°С. амплітуда коливань температур – близько 0°С, тобто в екваторіальному поясі немає поділу на пори року. Опадів випадає 2000-3000 мм за рік. Відповідно клімат жаркий і вологий з північного сходу і південного сходу дмуть пасати. Тепер Вам завдання: опишіть тропічний кліматичний пояс за зразком.
Я думаю, що Ви навчилися, характеризувати кліматичні пояси, тому для закріплення, запишіть, будь ласка, умовними знаками характеристику полярного кліматичного поясу. Розповідь вчителя У межах тропічного, субтропічного, помірного кліматичних поясів виділяють окремі типи клімату. Вони пов’язані передусім із значною різницею в кількості опадів, особливостями рельєфу, теплими й холодними течіями тощо. З віддаленням від океану опадів стає менше, температури влітку підвищуються, взимку вони нижчі, ніж на тій самій широті. Теплі течії збільшують кількість опадів і підвищують температуру повітря, холодні – навпаки. Тож у межах тропічного кліматичного поясу виділяють тропічний пустельний і тропічний вологий типи клімату; у межах помірного – морський, помірно континентальний, континентальний, мусонний. Залежність життя людини від кліматичних умов дуже велика, починаючи хоча б з одягу. Ніхто не носитиме одяг з хутра в екваторіальних широтах або легкий – на острові Гренландія чи в Антарктиді. Від клімату залежить розвиток сільського господарства. В екваторіальних і тропічних поясах вирощують культури, які не є характерними для помірного. Те саме й у тваринництві. Побудова житлових і промислових приміщень, товщина їх стін , системи опалення, водопостачання, енергозабезпечення – усе це залежить від особливостей клімату. Транспортні шляхи, морські й річкові порти працюють за режимом, який значною мірою визначається кліматичними особливостями. Клімат Землі за час її розвитку постійно змінювався. У палеозойську й мезозойську ери він був дуже жарким і вологим, а в кайнозойську еру,після льодовикових періодів, став посушливим і прохолодним. У наш час до природних чинників, які впливають на зміну клімату, додається вплив людини. Землі загрожує глобальне потепління, що може призвести до танення льодовиків, а відтак – до негативних наслідків для людства.
|
Учні розшифровують терміни, написані на дошці.
Учні уважно слухають вчителя.
Діти записують в зошити визначення.
Діти записують в зошити визначення.
Температура повітря, температура ґрунту, атмосферні опади, тиск, вологість, хмарність, тумани, грози, тривалість сонячного сяйва, висота і стан снігового покриву.
Діти записують в зошити причини формування клімату.
Діти записують визначення в зошити.
Формуються над екватором, вони теплі, вологі впродовж року.
Рв, ТПМ, t січ=+20°С, t лип=+30°С, А t=10°С,О=100-250 мм, пф(пасати формуються). В тропічному кліматичному поясі протягом року панують високий атмосферний тиск та тропічні повітряні маси. Температури січня =+ 20°С, липня =+30°С. амплітуда коливань температур – близько 10°С. Опадів випадає 100-250 мм за рік. Відповідно клімат теплий і сухий. Формуються пасати.
Рв, АПМ, А t=0°С, О=до 200 мм. Стокові вітри. |
6. |
Закріплення вивченого матеріалу |
7 хв. |
«Експрес-тести» 1.Погода – це… А) стан екзосфери в певний час і не в певному місці; Б) стан тропосфери в певний час і в певному місці; В)ступінь покриття небозводу хмарами; Г) багаторічний режим погоди, властивий для даної місцевості. 2.Клімат – це… А) стан тропосфери в певний час і в певному місці; Б)дуже складне явище; В) багаторічний режим погоди, властивий для даної місцевості. Г)одна погода, властива для всієї планети. 3.Наука, яка вивчає клімат Землі. А)орографія; Б)метеорологія; В)кліматологія; Г)гідрологія. 4.Причинами різноманітності клімату на Землі є: А)кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас; Б) кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас, морські течії; В)кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас, характер підстилаючої поверхні; Г) кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас, напрямок вітру. 5.Скільки існує кліматичних поясів? А)5; Б)6; В)7; Г)8. 6.Яка кількість опадів в екваторіальному кліматичному поясі? А)2000-3000 мм; Б)3000-4000 мм; В)до 1000 мм; Г)перевищує 7000 мм. 7.Який кліматичний пояс не має перехідного? А)тропічний; Б)помірний; В)екваторіальний; Г)арктичний. 8.Скільки існує перехідних кліматичних поясів? А)7; Б)8; В)4; Г)6. 9.Який атмосферний тиск в тропічному кліматичному поясі? А)високий; Б)низький. 10.В якому кліматичному поясі немає поділу на пори року? А)помірний; Б)арктичний; В)тропічний; Г)екваторіальний. |
1.Б).
2.В).
3.В).
4.В).
5.В).
6.А).
7.Б).
8.Г).
9.А)високий.
10.Г). |
7. |
Підведення підсумків уроку |
1 хв. |
Бесіда
Здайте мені на перевірку, практичні зошити. Підведення підсумків уроку. |
Учні слухають вчителя та висловлюють свої думки про проведений урок. |
8. |
Повідомлення домашнього завдання |
1 хв. |
|
Учні записують домашнє завдання. |