Конспект уроку "Клімат Землі "

Про матеріал
Мета: 1. освітня: сформування поняття «клімат», залежність клімату від широти місця, переміщення повітряних мас і характеру земної поверхні; ознайомитися з кліматичними поясами та основними типами клімату, залежність життя людини від кліматичних умов, зміни клімату в часі;
Перегляд файлу

Тема: Клімат Землі, фактори його формування.  Кліматичні пояси і головні типи клімату Землі: екваторіальний, тропічний, помірний, полярний. Зміни клімату. Люди і клімат.

Мета:

  1. освітня: сформування поняття «клімат», залежність клімату від широти місця, переміщення повітряних мас і характеру земної поверхні; ознайомитися з кліматичними поясами та основними типами клімату, залежність життя людини від кліматичних умов, зміни клімату в часі;
  2. розвивальна: вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати здобуті знання, пам'ять і логічне мислення;
  3. виховна: сприяти розвитку інтересу до предмета, виховувати взаємоповагу, виховання самостійності та відповідальності.

Тип уроку:  комбінований.

Методи та методичні прийоми: розповідь, розповідь з елементами бесіди,  робота з атласом, бесіда, географічна розминка, прийом «Бліцопитування», робота з картою, робота з підручником, прийом «Експрес-тести», гра «Відгадай мене».

Засоби навчання: атласи, підручники, кліматична карта світу.

Опорні знання: температура, хмарність, атмосферні опади, погода випаровування, атмосферний тиск.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ п/п

Структурні

елементи уроку

 

Трива-

лість

хв.

Навчальна і організаційна діяльність вчителя

Навчально-пізнавальна діяльність учнів

1.

Організацій-

ний момент

2хв.

Привітання з вчителем;

Перевірка готовності учнів до уроку;

Перевірка присутніх.

Учні вітаються з вчителем, готуються до уроку.

2.

Актуалізація опорних знань

10 хв.

Прийом «Географічна розминка»:

Кордильєри – гори, Північна Америка.

Атлас - гори, Африка.

Гімалаї – гори, Азія.

Ніл – річка, Африка.

Карпати – гори, Європа.

Великий Вододільний хребет – гори, Австралія.

Аппалачі – гори, Північна Америка.

Кавказ – гори, Євразія.

Анди – гори, Південна Америка.

Памір – гори, Азія.

Амазонська – низовина, Південна Америка.

Ефіопське – нагір’я, Африка.

Прийом «Бліцопитування»:

Почнемо ми з перевірки домашнього завдання.

  1. Що таке атмосферні опади?

 

 

 

 

  1. Чим вимірюють товщину снігу?
  2. Що таке град?

 

  1. Коли спостерігається роса?

 

 

 

 

 

  1. Назвіть чинники розподілу опадів на земній кулі.

 

 

 

  1. Що таке погода?

 

 

  1. Як називається наука, що вивчає зміни основних показників стану погоди?
  2. Де проводяться спостереження за погодою?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Це вода, що випадає з хмар або безпосередньо з повітря в рідкому чи твердому стані.

2.Снігомірною рейкою.

3.Це крупинки снігу, покриті кірочкою льоду.

4.Літньої ночі в ясну погоду, коли повітря стискається з охолодженою земною поверхнею й залишає на ній вологу.

5. Географічна широта, напрям постійних і сезонних вітрів, висота поверхні над рівнем моря, морські течії.

6.Це стан тропосфери в певний час і в певному місці.

7.Метеорологія.

 

 

8.На метеорологічних станціях.

3.

Повідомлення теми і мети уроку

1 хв.

Розповідь вчителя

Сьогоднішня наша тема називається  «Клімат Землі, фактори його формування». На цьому уроці Ви дізнаєтеся, що таке клімат, які є фактори клімату, які є кліматичні пояси та основні типи клімату, дізнаєтеся про залежність людини від клімату, як змінюється клімат в часі.

Діти уважно слухають вчителя та записують тему в зошити.

4.

Мотивація

навчально-

пізнавальної

діяльності

1 хв.

     А чи знаєте Ви, що таке клімат? Який існує взаємозв’язок між поняттями «клімат» і «погода»? Від яких чинників залежить різноманітність клімату на Землі? Які кліматичні пояси є, які є основні типи клімату? Як залежить життя людини від клімату? Як клімат змінюється в часі? Ось саме сьогодні Ви дізнаєтеся про все це. Тож будьте уважними та слухайте мене.

Учні уважно слухають.

5.

Вивчення нового матеріалу

22 хв.

Гра «Відгадай мене».

    На дошці написані зашифровані терміни. Спробуйте, переставивши літери, відгадати їх.

ОАПОГД(погода), ТКЛІАМ (клімат),

ФЕСАТМОАР(атмосфера), ХРМАИ(хмари).

Розповідь вчителя

    На земній кулі погодні умови дуже різноманітні. У будь-якому куточку планети вони змінюються протягом року, сезону, місяці, доби, навіть щохвилини. Спостерігаючи за змінами погоди в певній місцевості протягом десятків років, визначають її особливості для кожної пори року.

    Якщо під погодою розуміють стан нижніх шарів тропосфери в певний час і в певному місці, то багаторічну сукупність цих умов називають кліматом.

    Отже, клімат – це багаторічний режим погоди, властивий для даної місцевості.

     Взаємозв’язок між поняттями «погода» і «клімат» очевидний. Клімат більш стійкий до змін, ніж погода, тому для виявлення його змін потрібні десятиліття, століття, а то й тисячоліття.

      Клімат Землі вивчає наука кліматологія. Її завдання – вивчати та описувати клімат земної кулі.

      Практичне уявлення про клімат одержують на основі статистичної обробки метеорологічних спостережень за багаторічний період. Клімат визначають не тільки за середніми значеннями метеорологічних показників, а враховують і їхній річний, добовий хід, їхні крайні значення, середні відхилення від середніх величин, повторюваність певних явищ, середні і крайні строки початку явищ. До основних метеорологічних показників клімату належать характеристики стану повітря, а також деякі атмосферні процес, що безпосередньо спостерігаються на метеорологічних станціях. Давайте разом пригадаємо ці показники.

 

 

 

 

    Клімат залежить від географічної широти певної території, відстані від морів та океанів, особливості рельєфу.

    Чому в районі екватора впродовж року спекотно, а опадів дуже багато? Чому в помірних широтах відбувається зміна пір року? Чому в Україні опадів більше, ніж у країнах Центральної Азії, які розташовані з нами на одній висоті? Чому в приполярних областях довга сувора зима змінюється коротким прохолодним літом?

     Усі ці відмінності визначаються кліматотвірними чинниками, які впливають на клімат даної місцевості.

 По-перше, кількістю сонячного тепла, яке залежить від кута падіння сонячних променів (тобто географічної широти).

По-друге, переміщенням повітряних мас (вологе повітря з моря приносить багато опадів, а із суходолу рухається сухе повітря).

По-третє, характером підстилаючої поверхні (гори затримують повітря з океану, на клімат морського узбережжя впливають морські течії, з висотою змінюється температура повітря).

     У широтному простяганні – від екватора до полюсів виділяють кліматичні пояси. Кожний пояс має постійні кліматичні показники впродовж року.

     Кліматичні пояси – широтні смуги земної кулі з відносно однорідним кліматом.

     Відкрийте, будь ласка, свої атласи на с. 30. Виокремлюють 7 основних кліматичних поясів: екваторіальний, 2 тропічних, 2 помірних, 2 полярних (арктичний та антарктичний). Між основними кліматичними поясами є 6 перехідних: 2 субекваторіальних, 2 субтропічних, субарктичний і субантарктичний. Префікс «суб» означає «між». Для перехідних поясів властивий значний вплив суміжний основних кліматичних поясів.

      Розглянемо, за якими показниками  визначають особливості основних кліматичних поясів.

1.область атмосферного тиску: Рв-високого тиску, Рн-низького тиску.

2.висхідні  або низхідні потоки повітря ↑.

3.панівні повітряні маси (ЕПМ, ППМ, АПМ).

4.середні температури січня та липня.

5.амплітуда коливань температур упродовж року – Аt.

6.кількість опадів – О.

7.постійні вітри – пасати(п), західні вітри помірних широт(звпш), північно-східні вітри, південно-східні вітри.

Робота з атласом

     Користуючись кліматичною картою світу ми охарактеризуємо кліматичні пояси.

     Розпочнемо з екваторіального: Рн, ЕПМ,   t січ= +24 °С, t лип= +24°С, А t=0°С, О=2000-3000 мм, пасати. В екваторіальному кліматичному поясі протягом року панують низький атмосферний тиск та екваторіальні повітряні маси. Хто мені пригадає, головні особливості ЕПМ?

 

Температури січня і липня сягають +24°С. амплітуда коливань температур – близько 0°С, тобто в екваторіальному поясі немає поділу на пори року. Опадів випадає 2000-3000 мм за рік. Відповідно клімат жаркий і вологий з північного сходу і південного сходу дмуть пасати.

     Тепер Вам завдання: опишіть тропічний кліматичний пояс за зразком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Я думаю, що Ви навчилися, характеризувати кліматичні пояси, тому для закріплення, запишіть, будь ласка, умовними знаками характеристику полярного кліматичного поясу.

Розповідь вчителя

    У межах тропічного, субтропічного, помірного кліматичних поясів виділяють окремі типи клімату. Вони пов’язані передусім із значною різницею в кількості опадів, особливостями рельєфу, теплими й холодними течіями тощо.  З віддаленням від океану опадів стає менше, температури влітку підвищуються, взимку вони нижчі, ніж на тій самій широті. Теплі течії збільшують кількість опадів і підвищують температуру повітря, холодні – навпаки. Тож у межах тропічного кліматичного поясу виділяють тропічний пустельний і тропічний вологий типи клімату; у межах помірного – морський,  помірно континентальний, континентальний, мусонний.

     Залежність життя людини від кліматичних умов  дуже велика, починаючи хоча б з одягу. Ніхто не носитиме одяг з хутра в екваторіальних широтах або легкий – на острові Гренландія чи в Антарктиді. Від клімату залежить розвиток  сільського господарства. В екваторіальних і тропічних поясах вирощують культури, які не є характерними для помірного. Те саме й у тваринництві.  Побудова житлових і промислових приміщень, товщина їх стін , системи опалення, водопостачання, енергозабезпечення – усе це залежить від особливостей клімату. Транспортні шляхи, морські й річкові порти працюють за режимом, який значною мірою визначається кліматичними особливостями.

       Клімат Землі за час її розвитку постійно змінювався. У палеозойську й мезозойську ери  він був дуже жарким і вологим, а в кайнозойську еру,після льодовикових періодів, став посушливим і прохолодним. У наш час до природних чинників, які впливають на зміну клімату, додається вплив людини. Землі загрожує глобальне потепління, що може призвести до танення льодовиків, а відтак – до негативних наслідків для людства.

 

Учні розшифровують терміни, написані на дошці.

 

 

 

Учні уважно слухають вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти записують в зошити визначення.

 

 

 

 

 

Діти записують в зошити визначення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Температура повітря, температура ґрунту, атмосферні опади, тиск, вологість, хмарність, тумани, грози, тривалість сонячного сяйва, висота і стан снігового покриву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти записують в зошити причини формування клімату.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти записують визначення в зошити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формуються над екватором, вони теплі, вологі впродовж року.

 

 

 

 

 

 

 

Рв, ТПМ, t січ=+20°С, t лип=+30°С, А t=10°С,О=100-250 мм, пф(пасати формуються). В тропічному кліматичному поясі протягом року панують високий атмосферний тиск та тропічні повітряні маси. Температури січня =+ 20°С, липня =+30°С. амплітуда коливань температур – близько 10°С. Опадів випадає 100-250 мм за рік. Відповідно клімат теплий і сухий. Формуються пасати.

 

Рв, АПМ, А t=0°С, О=до 200 мм. Стокові вітри.

6.

Закріплення вивченого матеріалу

7 хв.

«Експрес-тести»

1.Погода – це…

А) стан екзосфери в певний час і не в певному місці;

Б) стан тропосфери в певний час і в певному місці;

В)ступінь покриття небозводу хмарами;

Г) багаторічний режим погоди, властивий для даної місцевості.

2.Клімат – це…

А) стан тропосфери в певний час і в певному місці;

Б)дуже складне явище;

В) багаторічний режим погоди, властивий для даної місцевості.

Г)одна погода, властива для всієї планети.

3.Наука, яка вивчає клімат Землі.

А)орографія;

Б)метеорологія;

В)кліматологія;

Г)гідрологія.

4.Причинами різноманітності клімату на Землі є:

А)кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас;

Б) кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас, морські течії;

В)кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас, характер підстилаючої поверхні;

Г) кількість сонячного тепла, переміщення повітряних мас, напрямок вітру.

5.Скільки існує кліматичних поясів?

А)5;

Б)6;

В)7;

Г)8.

6.Яка кількість опадів в екваторіальному кліматичному поясі?

А)2000-3000 мм;

Б)3000-4000 мм;

В)до 1000 мм;

Г)перевищує 7000 мм.

7.Який кліматичний пояс не має перехідного?

А)тропічний;

Б)помірний;

В)екваторіальний;

Г)арктичний.

8.Скільки існує перехідних кліматичних поясів?

А)7;

Б)8;

В)4;

Г)6.

9.Який атмосферний тиск  в тропічному кліматичному поясі?

А)високий;

Б)низький.

10.В якому кліматичному поясі немає поділу на пори року?

А)помірний;

Б)арктичний;

В)тропічний;

Г)екваторіальний.

 

 

1.Б).

 

 

 

 

 

 

2.В).

 

 

 

 

 

 

 

3.В).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.В).

 

 

 

5.В).

 

 

 

 

 

6.А).

 

 

 

 

7.Б).

 

 

 

 

 

8.Г).

 

 

 

 

 

9.А)високий.

 

 

 

 

10.Г).

7.

Підведення підсумків уроку

1 хв.

Бесіда

  • Вам сподобався урок?
  • Чи все Ви зрозуміли?
  • Що викликало труднощі?

Здайте мені на перевірку, практичні зошити.

Підведення підсумків уроку.

Учні слухають вчителя та висловлюють свої думки про проведений урок.

8.

Повідомлення домашнього завдання

1 хв.

  1. Прочитати § 26.
  2. Дати відповіді в кінці параграфу.
  3. Підготуватися до практичної роботи № 9.

Учні записують домашнє завдання.

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
2473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку