Конспект уроку з хімії для 7 класу допоможе узагальнити і систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття, хімічні формули, хімічні реакції, хімічні рівняння; закріпити вміння працювати в групах та розвивати логічне мислення школярів.
Тема : «Початкові хімічні поняття»
Мета : узагальнити і систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття, хімічні формули, хімічні реакції, хімічні рівняння; закріпити вміння працювати в групах; розвивати логічне мислення.
Тип уроку : узагальнення і систематизація знань.
Форма уроку : урок-гра
Література для вчителя :
О. В. Люсай. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с.
План уроку
Хід уроку
1.Організація класу
Учні об’єднуються в три команди – «Нейтрон», «Протон» і «Електрон». У кожній команді обирається капітан.
Для заповнення протоколу обирається один учень.
Оголошуються правила гри.
На дошці записані правила гри, кількість балів за кожний конкурс. Команди отримують аркуші паперу, періодичну систему, фломастери.
2. Гра
1) Розминка «Вірю-невірю»
Команди почерзі отримують аркуш із твердженням. Вони повинні відповісти «вірю» або «не вірю» і пояснити свій вибір. Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до наступної команди.
1. Одержання цукрової пудри з рафінованого цукру – це хімічне явище.
2. Прокисання молока – це хімічне явище.
3. Іржавіння заліза – це фізичне явище
4. Горіння електричної лампочки – це хімічне явище.
5. Плавлення алюмінію – це фізичне явище.
6. Випаровування спирту – це хімічне явище.
7. Танення льоду – це хімічне явище.
8. Горіння свічки – це фізичне явище
9. Фотосинтез – це фізичне явище
Підбиття підсумків за конкурс. Максимальна оцінка – 1 бал за правильну відповідь. Результати заносяться до протоколу.
Команди отримують ігрове поле, на якому написані формули простих і складних речовин.
№ |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
KOH |
C |
ZnO |
O2 |
SO3 |
2 |
CuO |
Ca3P2 |
H2CO3 |
Fe |
N2O |
3 |
LiH |
N2 |
S |
H2O |
Cu |
4 |
P |
Na2O |
MgBr2 |
H2 |
AlCl3 |
5 |
HNO3 |
Cr2O3 |
Cl2 |
AgCl |
Si |
Першій команді координати задає вчитель. Учень повинен прочитати формулу і сказати проста чи складна це речовина. Ця формула викреслюється, учень називає нові координати учневі іншої команди. Правильна відповідь -1 бал. Неправильна – хід переходить до іншої команди.
Кожна команда отримує формули оксидів. Члени команди повинні роз приділити оксиди у таблиці відповідно до їх валентності. За кожну правильну відповідь команда отримує 0,5 бала. Разом – 9 балів.
Na2O, NO3, CuO, ZnO, Cr2O3, MgO, Cu2O,PbO2, V2O5,
B2O3, Li2O, SO3, MnO2, Al2O3, CO2, N2O5, CrO3, P2O5
Валентність |
Формули |
|||
І |
Na2O |
Li2O |
Cu2O |
|
ІІ |
CuO |
ZnO |
MgO |
|
ІІІ |
Cr2O3 |
B2O3 |
Al2O3 |
|
IV |
MnO2 |
PbO2 |
CO2 |
|
V |
V2O5 |
N2O5 |
P2O5 |
|
VI |
NO3 |
SO3 |
CrO3 |
|
Кожна команда одержує завдання
Команда 1: Х – Са
Команда 1: Х – Мg
Команда 1: Х – Zn
На аркушах команди записують формули продуктів реакції за валентністю, записують рівняння реакцій та розставляють коефіцієнти. Кожне правильне рівняння – 2 бали; разом – 14 балів.
Команди одержують аркуші хімічними рівняннями, в яких необхідно розставити коефіцієнти, і записати формули відповідно до валентності. Кожне рівняння – 3 бали.
Na + O2 → Na20 Fe2O3 + H2 → Fe + H2O H2O → H2 + O2
HgO → Hg + O2 H2 + Cl2 → HCl Cr + Cl2 →CrCl3
H2O + SO2→H2SO3 KNO3 → KNO2 + O2 Zn+HCl→H2+ZnCl
lll ll V ll ll ll
Al + S → AlS P + O2 → PO C + O2 → CO
Підбиваємо підсумки гри. Порівнюються результати і обирається переможець. Відзначаються активні учні за кількістю фішок, які вони отримували протягом гри за правильні відповіді.
Намалювати «Цвітик-семицвітик» : у центрі – проста речовина кисень, а на пелюстках – продукти її взаємодії з іншими простими речовинами.