Початок перебудови в СРСР

Про матеріал
Опрацювання та вивчення даного матеріалу є корисним для учнів 11 класу. Для кращого розуміння учнями даної теми, бажано законспектувати та вивчити матеріал який міститься в даній розробці
Перегляд файлу

Заняття № 18

Тема: Початок перебудови в СРСР. Гласність і політичний плюралізм на українських теренах.

Мета: визначати хронологічну послідовність головних подій періоду «перебудови» в Україні; складати синхроністичну таблицю подій в Україні.

План

1. Проголошення курсу на «перебудову»

2. Здійснення перших заходів «перебудови»

3. Чорнобильська катастрофа

4. Поглиблення «перебудови»

5. Розгортання страйкового руху

Хід уроку

І. Організаційний момент заняття

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

Критичне становище, у якому опинився СРСР у середині 80-х років, свідчило про необхідність радикальних перетворень.

 

ІІІ . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

1. Проголошення курсу на «перебудову»

Перебудова - соціально-економічний і політичний курс радянського керівництва в 1985-1991рр., спрямований на реформування всіх сфер суспільного життя при збереженні соціалізму.

Після смерті у 1982 р. Л. Брежнєва (8 квітня 1966 — 10 листопада 1982) його спадкоємцями на найвищій партійно-державній посаді були хворі люди похилого віку - Юрій Андропов (12 листопада 1982 — 9 лютого 1984) та Костянтин Черненко (13 лютого 1984 — 10 березня 1985).

Метою перебудови був перехід до демократичного соціалізму та ринкової економіки, що зумовлювалось низкою факторів.

ЕКОНОМІКА – перехід від екстенсивних методів господарювання до інтенсивних;

ВНУТРІШНЯ ПОЛІТИКА – демократизація суспільного життя та забезпечення народовладдя;

ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА – припинення "холодної війни" та побудова загальноєвропейського дому;

СОЦІАЛЬНА СФЕРА – поліпшення матеріального та культурного добробуту населення;

ІДЕОЛОГІЯ – ліквідація цензури, гласність, вільне виявлення думки громадян.

 

2. Здійснення перших заходів «перебудови»

весна 1985 р. — впровадження руху за «здоровий спосіб життя»

7 травня 1985 р. — ухвала Радою Міністрів СРСР постанови «Про заходи щодо подолання пияцтва та алкоголізму, викорінення самогоноваріння».

Заходи

  •    адміністративні, правоохоронні та партійні органи мали повсюдно посилити безкомпромісний спротив пияцтву й алкоголізму;
  •    різко скоротили виробництво алкоголю та місця його продажу (реалізація алкогольної продукції обмежувалася годинами від 14.00 до 19.00);
  •    з’явилися норми про адміністративне та кримінальне покарання за порушення антиалкогольного законодавства;
  •    піднятття ціни на горілку з 4.7 крб до 9.1 крб;
  •    посилення контролю за тверезістю на робочих місцях (п’яних звільняли, виключали з партії);
  •    розпочато знищення виноградників;
  •    підприємства переходили на виробництво безалкогольної чи іншої продукції.

Наслідки:

НЕГАТИВНІ

  •              скорочення бюджетних надходжень на 20%;
  •              знищено 60 тис. га виноградників (Крим, Одещина, Закарпаття);
  •              поширення наркоманії і токсикоманії (кількість наркоманів зросла у 4,2 рази);
  •              цукор - гостродефіцитний продукт;
  •              зростання смертності через отруєння сурогатами, наркотичними і токсичними речовинами.

ПОЗИТИВНІ

  •              збільшення народжуваності (ослаблених або з вадами народилося на 8 % менше);
  •              тривалість життя чоловіків збільшилася на 2,6 року;
  •              знизився загальний рівень злочинності.

 

3. Чорнобильська катастрофа

Опрацювати матеріал та відповісти на питання

В ніч з 25 на 26 квітня 1986 р. вибух 4-го енергоблоку ЧАЕС (за своїми радіаційними наслідками був еквівалентним 500 ядерним бомбам, скинутим на Хіросіму).

Від Ради Міністрів СРСР (Радянська Україна — 1986. — 1 травня)

«На Чорнобильській атомній електростанції тривають роботи з ліквідації наслідків аварії, яка сталася. В результаті вжитих заходів за минулу добу виділення радіоактивних речовин зменшилося, рівні радіації в районі АЕС і в селищі станції знизилися.

Відповідно до здійснюваних спеціалістами за допомогою контрольної апаратури вимірювань, реакція перебуває в заглушенному стані.

Розгорнуто роботи з очищення забруднених ділянок прилеглої місцевості, до їх виконання залучено соціалізовані підрозділи, оснащені необхідною сучасною технікою та ефективними засобами.

Деякі агентства на Заході поширюють чутки про те, що нібито при аварії на АЕС загинули тисячі людей. Як уже повідомлялося, фактично загинуло 2 осіб, госпіталізовано всього 197, з них 49 залишили госпіталь після обстеження. Робота підприємств, колгоспів, радгоспів і установ іде нормально»

Щербицький у своєму оточенні напередодні першотравневої демонстрації 1986 р. жалівся: «Він [Горбачев — прим. авт.] мені сказав: якщо зірвеш демонстрацію — виключимо з партії». Рішення про евакуацію та переселення було прийняте урядовою комісією колишнього СРСР через 37 годин після руйнації реактора на ЧАЕС. Згідно з офіційними даними, евакуація населення тривала з 27 квітня до 16 серпня 1986 р.

Усього на першому етапі евакуації було виселено 81 населений пункт Київської та Житомирської областей. Було відселено близько 90 тисяч осіб (хоча існують дані про 115 тисяч відселених).

1. Як ви можете оцінити наслідки аварії на ЧАЕС?

2. Охарактеризуйте дії Щербицького.

3. Як оцінювали на Заході аварію на ЧАЕС.

 

4. Поглиблення «перебудови»

Опрацювати матеріал підручника ст. 125-126.

Опрацювати матеріал слайдів 18-21 та законспектувати.

 

5. Розгортання страйкового руху

Значення страйків:

1. Масові виступи шахтарів завдали могутнього удару по тоталітарній системі.

2. Уперше за роки радянської влади робітники відкрито продемонстрували, що їхні інтереси розходяться з інтересами комуністичної партії, з інтересами тоталітарної держави.

3. Вони започаткували новий етап робітничого руху.

 

V. Закріплення теми уроку

1. Що таке «перебудова»? Коли вона розпочалася?

2. Охарактеризуйте перші заходи «перебудови».

3. Коли сталася Чорнобильська катастрофа?

4. Що таке «гласність»?

5. Коли відбувся шахтарський страйк? Яке його значення?

6. Чим можна пояснити провал економічних реформ?

 

VI. Домашнє завдання

  1.                Опрацювати параграфи 15, вивчити дати та поняття.
  2.                Підготуватися до практичного заняття: «За живе...» Непоправні наслідки Чорнобильської трагедії
docx
Додано
26 січня 2021
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку