ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ВІДРОДЖЕННЯ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати уроку:
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
ІІ. Активізація опорних знань учнів.
Вправа «Факти, фейки, судження». Враховуючи, що в учнів уже сформовано поняття про українське національне відродження та його прояви на Наддніпрянщині, пропонується заповнити таблицю (у відповідному стовпчику учні ставлять +; роздається кожному учню)
Твердження |
Факт |
Фейк |
Судже ння |
Центром національного відродження в Наддніпрянській Україні була Слобожанщина (Харків) |
|
|
|
Носіями національної ідеї були купці та ремісники |
|
|
|
Діяльність Кирило-Мефодіївського братства мала величезний вплив на розвиток національного руху |
|
|
|
В. Капніст був представником дворян-автономістів |
|
|
|
Одним із засновників Кирило-Мефодіївського братства був І. Котляревський |
|
|
|
На думку одного з дослідників, саме Т. Шевченко був ідейним натхненником національного відродження |
|
|
|
Основною проблемою національного відродження в Наддніпрянщині було створення власної держави |
|
|
|
Програмним документом Кирило-Мефодіївського братства була «Книга буття українського народу» |
|
|
|
«Історія русів» - видатний історичний твір, де яскраво подану історичну картину розвитку українських земель |
|
|
|
Національне відродження – це процес пробудження самосвідомості певного народу |
|
|
|
ІІI. Вивчення нового матеріалу.
План уроку:
1. Передумови початку національного відродження. «Товариство галицьких греко-католицьких священників.
2. Роль греко-католицьких священників у національному відродженні Західної України
3. «Руська трійця» та «Русалка Дністрова».
Передумови початку національного відродження. «Товариство галицьких греко-католицьких священників».
Учитель. Сьогодні я пропоную вам дослідити початок українського національного відродження в Західній Україні.
Перші прояви українського національного відродження можемо спостерігати в Галичині в першій третині ХІХ ст.
Завдання. Учням пропонується ознайомитися з певними фактами й дати відповіді на запитання.
Запитання. 1) Яке місто було центром національного відродження на початку 19 ст.?
2) з чим був пов'язаний процес національного відродження?
3) хто був носіями національної ідеї?
4) на кого в першу чергу було спрямоване відродження?
(Учні мають зазначити, що наведені факти засвідчують: 1) процеси відродження були пов’язані, як і в Наддніпрянщині, з відродженням і поширенням української мови; 2) носіями відродження були священики; 3) відродження спрямовувалося на просвітницьку роботу серед селян.)
Роль греко-католицьких священників у національному відродженні Західної України
Запитання. Як ви думаєте, чому саме представники греко-католицького духовенства стали носіями національної ідеї?
Вислухати декількох учнів, не коментуючи відповіді, й запропонувати їм порівняти їхні думки з думкою історика Ярослав Грицак й подумати, якими фактами обґрунтовує свій висновок історик:
«Порівняння національних рухів у т.зв. неісторичних народів Європи показує, що провідну роль на різних етапах завжди відігравали ті класи, які, зберігши свою етнічну ідентичність, мали найвищий статус у соціальній ієрархії даної етнічної групи і найкращі можливості для впливу на найбільшу кількість місцевого населення даної етнічної групи. Греко-католицьке духовенство ідеально підходило до таких критеріїв. З одного боку, воно не засимілювалося і зберегло свою етнічну окремість, з другого, являло собою єдину еліту руського суспільства. Його патріотизм мав релігійний характер. Віросповідання слугувало надійним і простим способом самоідентичності руського населення, оскільки інші етнічні групи – поляки, мадяри, німці – належали переважно до римо-католицької церкви.»
«Руська трійця» та «Русалка Дністрова».
Вправа «тонкі та товсті запитання». Учням пропонується переглянути відеофрагмент «Руська трійця» (https://www.youtube.com/watch?v=Aho19hi9LZA&t=5s), потім у парах поставити до нього два «тонких» і два «товстих» запитання на основі запитальних слів у таблиці.
«Тонкі» |
«Товсті» |
Хто? |
У чому причина? |
Що? |
Які наслідки? |
Коли? |
Як, яким чином? |
Де? |
У чому відмінність? |
Чи вірно…? |
Чи можливо було б…? |
Чи згодні Ви, що автор говорить? |
Чи погоджуєтесь ви …, чому? |
Куди? |
Що буде, якщо..? |
Роботами з документами.
Текст 1.
Після виходу «Русалки Дністрової» начальник поліції Львова зазначав:
«Ми вже маємо достатньо клопоту з одним народом (поляками), а ці божевільні тут хочуть відродити давно мертвий і похований русинський народ»
Текст 2.
Аналізуючи причини заборони збірки І. Франко зазначав:
«Русалка Дністрова», хоч і який незначний її зміст, які неясні думки в ній висказані – була свого часу явищем наскрізь революційним»
Проблемне завдання. Порівняйте зміст текстів 1 і 2. Чиї погляди виражає кожен з авторів?
ІV. Закріплення нових знань і вмінь
Завдання. Працюючи в парах, сформулюйте й запишіть свої висновки по темі уроку (не менше трьох, підтвердити їх не менш, ніж двома фактами).
V. Домашнє завдання.
Скласти порівняльну таблицю «Початок національного відродження на західноукраїнських землях і Наддніпрянській Україні», спираючись на матеріал параграфів 5 і 8.
Характеристика |
Західноукраїнські землі |
Наддніпрянщина |
Центр національного відродження |
|
|
Носії національної ідеї |
|
|
Основні завдання |
|
|
Представники та організації |
|
|