УРОК
ТЕМА. ПОЧУТТЯ Й ЕМОЦІЇ. ВИЯВИ ПОЧУТТІВ. СПОСОБИ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПОЧУТТІВ.
Мета:
Ознайомити учнів з позитивними й негативними емоціями; вчити дітей керувати своїми емоціями з метою зміцнення свого здоров'я, справлятися в умінні шукати вихід із ситуацій, що засмучують;
розвивати емоційну сферу, логічне мислення, увагу, пам'ять, зв’язне мовлення;
виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми; бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, малюнки (обличчя з різними виявами емоцій)
I. Організаційний момент
Привітання вчителя.
Гра-установка «Я»
Станьте рівно, усміхніться одне одному й мені. Побажайте успіху собі та другові.
А тепер налаштуємося на урок.
(Учні повторюють разом.)
Я — незвичайний.
Я ходжу до школи.
Я багато розумію.
Я багато хочу знати.
II. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Квітка знань»
На пелюстках написані запитання з попередньої теми . Діти відривають пелюстку, зачитують запитання і відповідають на нього.
1. Що таке толерантність?
2. Яке повинно бути ставлення до людей, які живуть поряд?
3. У чому твоя унікальність?
4. Що таке унікальність?
5. Як ти розумієш поняття повага?
6. 16 листопада весь світ св*яткує що?
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
У мне є чарівний годинник. Він інколи допомагає повернути мені час назад. Ось і зараз я хочу, щоб ми разом з вами почали все спочатку.
Привітання вчителя з різним емоційним забарвленням.
Діти, а чи по-різному міг би початися наш урок?
А чому ?
А що відрізняло одне моє привітання від іншого?
Так, що саме , на вашу думку, ми будемо вивчати на уроці.
Отже тема сьогоднішнього уроку.
ІV. Повідомлення теми й мети.
ТЕМА. ПОЧУТТЯ Й ЕМОЦІЇ. ВИЯВИ ПОЧУТТІВ. СПОСОБИ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПОЧУТТІВ.
Вивчення нового матеріалу
1. Робота з термінами
Людина — це маленька частина природи. Ми не тільки сприймає навколишній світ, а й впливає на нього. У людей до всіх предметів і явищ є певне ставлення, виникають різні почуття.
Діти е зошит записують поняття почуття та емоції (cm. 59)
Емоції — це тимчасове почуття, миттєва реакція на певну подію, людину або тварину.
Почуття — це стійке переживання, пов*язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища.
Небезпечні події породжують неприємні почуття: страх, гнів, образу. Добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість. Почуття допомагають людям пізнавати світ і краще пристосовуватися до нього. Коли почуття бувають швидкоплинними, їх називають емоціями.
Наприклад: дитина любить маму, але розсердилася на неї за те, що вона не купила морозиво. Любов — це почуття, гнів — емоція.
Якщо людина тривалий час перебуває в тому чи іншому емоційному стані, то кажуть, що в неї хороший або поганий настрій.
Виділяють позитивний чи негативний настрій.
Настрій — це стійкий психологічний стан, загальний показник психічного здоров'я. Це певна рівновага всіх проявів психічного життя (емоцій, переживань тощо).
Комплімент - любязні, приємне слова, похвала.
Міміка — виразні рухи м'язів обличчя людини відповідно до її почуттів.
А за якими ознаками можна здогадатися, які емоції відчувають інші, в тому числі незнайомі люди (бажаючі висловлюються). Емоції інших людей можна розпізнати по їхній поведінці, яка, в свою чергу, визначається настроєм і самопочуттям.
Емоції можна виражати за допомогою рухів, міміки, жестів, інтонації.
Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання —
Це емоції, мій друже.
І вони важливі дуже.
Як корисні позитивні:
Сміх і радість, спокій теж!
Злість і смуток — негативні.
За емоціями стеж!
Швидко негативний настрій Зіпсує здоров'я, знай.
Не сумуй, жартуй, всміхайся,
Завжди добрий настрій май!
2. Вправа «Кошик позитивних і негативних емоції»
Мета: вчити учнів розрізняти емоції.
- Погляньте, у мене є смайлики. Зараз спробуємо вгадати емоції зображені на них.
Ви по черзі, виберете смайлик, на якому написана та чи інша емоція і спробуєте зобразити емоцію, яка вам дісталась без слів. Решта повинні вгадати, що це за емоція.
Позитивну емоцію кладуть в один кошик, а в другий - негативну.
- Як живеш? (Ось так)
- А пливеш? (Ось так)
- Як до школи спішиш? (Ось так)
- А як вранці спиш? (Ось так)
- Як чекаєш обід? (Ось так)
- Як махаєш у слід? (Ось так)
- А як друзям співаєш? (Ось так)
- А на місце як сідаєш? (Ось так).
VI. Усвідомлення нового матеріалу
3. Вправа «Мозковий штурм»
А чи впливають емоції на наше здоров’я? (відповідіучнів)
Так. Ще в XIX ст. JI. М. Толстой писав: «Людина має бути завжди радісною. Якщо радість закінчується, шукай, у чому помилився».
Вплив негативних емоцій на здоров'я людини в дослідженнях учених. Поширена раніше фраза «Усі хвороби від нервів» не без підстав. Дані ВООЗ свідчать, що більшість усіх хвороб пов’язані з негативними емоціями.
Майже половина людей, які відвідують лікувальні установи, потребують лише корекції емоційного стану.
Учені Каліфорнійського університету в США стверджують, що ключ до успіху — це позитивні емоції.
За даними статистики сьогодні 400 мільйонів людей у світі страждають на ті чи інші загострені емоційні стани.
Дослідження японських учених довели, що зв’язок між негативним емоційним станом і здоров’ям є кардинальним. Стреси збільшують ризик мозкових, серцево-судинних захворювань, летальних випадків, ракових пухлин, хвороби очей, цукрового діабету, хронічного гастриту, виразкових хвороб шлунку тощо
Тож спробуємо навчитися керувати своїми емоціями.
4.Умене є Кола Лулія «Я керую своїми емоціями»
Приклад: я відчуваю стрес, мені потрібно... дитина шукає відповідь ( прогулятися)
5. Вправа «Мій емоційний стан схожий на...»
Мета: вчити учнів розуміти емоції інших людей.
Передати мімікою і жестами відповідну емоцію.
• школяра, який отримав низьку оцінку;
• дівчинку, яка отримала подарунок;
• малюка, який хоче отримати нову іграшку;
• маму, що прийшла додому з роботи;
• тата, який хоче їсти;
• учня перед контрольною роботою; учня, який не вивчив вірша;
• Ольгу Іванівну, яка не побачила виконаного домашнього завдання в зошиті.
Отже, діти, потрібно намагатися викликати у людей радісні, позитивні емоції.
6. Вправа «Добери слова» (групова робота)
Мета: вчити учнів керувати своїм емоційним станом.
У вас на парті є картка з текстом. Використовуючи слова для довідок, складіть поради щодо покращення емоційного стану.
«Якщо у вас поганий ..., подумайте про що-небудь ..., що відбулося з вами найближчим часом, про зустріч із ..., відвідування ..., ... з батьками. Підійдіть до ..., усміхніться, спробуйте ... себе. У той момент, коли ви захочете комусь ..., швидко почніть ... до 5 чи 10».
Слова для довідок: дзеркала, друзями, сказати грубощі, прогулянку, розсмішити, настрій, зоопарку, рахувати, приємне.
Мета: познайомити учнів з одним із способів подолання негативного настрою.
Згідно з давньою японською традицією, коли в людини псується настрій або погіршується емоційний стан, треба тричі вимовити жартівливу фразу: «Тух- тиби-дух!», — і на обличчі обов’язково з’явиться усмішка, настрій поліпшиться. Спробуємо?
Учні разом промовляють тричі «Тух-тиби-дух!»
8. Вправа «Ланцюжок гарних ідей».
Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати отриманий досвіду, зворотний зв'язок.
Учні по черзі озвучують свої ідеї щодо подолання негативних емоцій.
Методи боротьби з негативними емоціями
Дивіться на життя з почуттям гумору.
Тримайте свої емоції під контролем.
Слухайте улюблену музику.
Почитайте цікаву книгу.
Порахуйте до десяти.
Допомагайте іншим.
Учіться відпочивати.
Думайте позитивно.
Зверніться до шкільного психолога.
Розглядайте красиві малюнки, фотографії, мультфільм.
Опрацювати статті в підручнику.
Скласти пораду молодшому другу «Керуй своїми емоціями»
Мета: познайомити учнів з одним із способів подолання негативного настрою.
— Пропоную ще один метод подолання поганого настрою. Надуваючи кульку уявіть, що всі неприємності, які з вами траплялися, ви поміщаєте в кульку. А тепер нам потрібно позбутися негативу, проколовши кульку. Таким чином, можна покращити настрій.
— Чи ви будете користуватися набутими знаннями?(Одним словом)
— Покажи одним жестом, як ти себе зараз почуваєш?