Діти вчаться переказувати художній текст-опис, поринувши в осінню казку. Переказ опису природи. Враження учнів у малюнках та поезіях.
Подорож до осіннього лісу
Опис природи. Переказ тексту-опису природи.
Мета уроку: формувати в учнів уміння переказувати тексти-описи природи, складати план тексту, визначати «дане» і «нове» ,розвивати спостережливість, творчу уяву; виховувати любов до природи.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання: малюнки дітей на тему «Осінь», виставка «Осінні дари», виставка осінніх листочків, поезії про осінь, музика (вальс Шопена), Чайковський «Пори року»)
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
На фоні музики учитель читає уривочки із творів-описів осені .
Уночі була гроза, а ранок видався ясний, на диво. Небо чисте, лагідне-лагідне. Сонце веселе, тепле, бадьоре. На бур’янах рясніли блискучими діамантами краплі нічного дощику, світились, як із золота ковані листочки кропиви.
(За С. Васильченком)
Була тепла, ясна осінь, осіннє повітря було прозоре, тихе. На заході, під безхмарним небом, стояло велике золоте сонце. Під його промінням золотом сяяло листя лип та беріз. Здавалось, що якийсь чарівник, як у казці, убрав дерева у золоті шати. Вражала розкішна картина осінньої природи.
(За М. Коцюбинським)
Бесіда з учнями (мотивація навчальної діяльності)
-Про яку пору року йде мова?
-Чи любите осінь? Чому?
-Чим прекрасна осінь? (застосування технології «Мікрофон»)
Конкурс малюнків «Осінь» .
Конкурс осінніх листочків «Чарівниця»
Конкурс віршів про осінь.
Конкурс загадок про осінь.
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдання уроку.
Сьогодні ми спробуємо здійснити подорож до осіннього лісу, відчути його красу, музику ,зустрітися із лісовими мешканцями. Наше завдання-написати переказ тексту-опису природи.
Чи доводилося комусь із вас побувати в осінньому лісі?
Що ви побачили? Що відчули? Чи сподобався ліс восени?(учні розповідають, діляться своїми спогадами, враженнями)
ІV. Основний зміст роботи.
Я йду лісом. Як змінилося тут усе за останній час! Сьогодні в лісі справжній листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. На восковому листі з’являються брудні плями, деякі листи скручуються в дудочку. Коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка, як же поріділи дерева. Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі, в золотому шумі, прийшов і розчинив у лісі тисячу синіх віконець. На тихих галявинах тільки шипшина сміється червоними губами.
Ой щось зашуміло угорі, захиталися верхівки дерев, з них знялися і полетіли дикі голуби : вони прямують у теплі краї.
А ось білочка, якою красунею стала вона! Шерсть подовшала, Вона вже не така червоно-жовта, а з ніжним сірим відтінком. Назбирала горіхів, насіння дерев, біля свого дупла розвісила сушити гриби. Буде чим харчуватися взимку!
А ось на горбу нора. Біля неї зогнило торішнє листя.
Це борсук готувався до зимової сплячки, чистив своє житло. Тепер звірятко спить, та чому на землі борсучі сліди? А він іноді виходить, щоб погрітися на сонці.
Який чарівний осінній ліс!
-До якого типу мовлення належить текст?
-Це опис предметів чи опис природи?
-Як називається опис природи?
-Який заголовок можна дібрати до тексту? (ліс восени). Що виражає заголовок?
-На скільки частин можна поділити текст? Як заголовити кожну частину тексту?
( Учні записують у зошити заголовок тексту, складають план.)
Ліс восени
План.
1.Жовтневий листопад
2.Звірі готуються до зими.
3. Чарівний осінній ліс.
4.Які художні засоби надають опису образності?
Продовжити спостереження над текстом:
1. Назвати з першого абзацу назви предметів. Пригадати, що є «даним» та «новим». Назвати «дане» і «нове» у першій і другій частині тексту. Назвати художні засоби.
2.Яким настроєм пройнятий текст?
3. Усно переказати текст за планом.
4. Чи сподобалась подорож до осіннього лісу?
Чи потрібні такі подорожі?
Що дає вам зустріч з природою?
Як треба ставитись до природи?
5. Письмово переказати текст за планом.
Підсумки уроку:
- Що для вас було цікавим на уроці?
- Де можна використати набуті знання?
ІІІ. Домашнє завдання.
Закінчити роботу над переказом. Дослідити назви місяців осені.