6 кл.
Тема: Подорож Скруджа у часі і просторі як можливість осягнути своє життя». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
Мета: простежити життєвий шлях героя, його мандри у часі та просторі; розкрити причини деградації Скруджа; формувати навички психологічного аналізу літературного персонажа; розвивати логічне мислення та зв’язне мовлення; розширювати словниковий запас шестикласників; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.
Обладнання: таблиця «Мандри Скруджа в часі та просторі», план роботи в групі, портрет Ч. Діккенса, роздатковий матеріал, паперова ялинка, мультимедійна презентація, відео образу Скруджа, його переродження, кросенс
Хід уроку
« Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч. Діккенс
І. Організаційний момент
1.Привітання (слайд 1)
Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. То ж побажайте доброго дня і нашим гостям.
А що може створити гарний настрій, щоб день по-справжньому став добрим?
2. Мотивація навчальної діяльності. Що робить людину щасливою? (Усмішка, лагідне слово, гарна погода) А чи всі люди посміхаються?(Ні). Наведіть приклад. Так це – Скрудж .А який твір ми розпочали вивчати на попередньому уроці? Хто його автор?(відповіді учнів)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Кросенс.(асоціативний ланцюжок із 9 завдань, з яких потрібно скласти зв’язну розповідь.)
1 Чарльз Діккенс.
2.Англійський письменник. Народився в Англії, в невеликому провінційному містечку Лендпорт.
3.З дитинства любив читати, мріяв прославитися.
4 Та батько за борги потрапив до в’язниці.
5 Нелегке виявилося дитинство у Чарльза. З 12 років працював він працював на фабриці вакси.
6 З дитинства мріяв стати актором і грати на сцені в театрі.
7 Але він стає письменником. Першою книгою, яка принесла йому славу, була «Записки Піквінського клубу»
8 Письменник дуже любив Різдво, він написав цілий цикл Різвяних історій. Одним із оповідань було «Різдвяна пісня в прозі», яку ми розпочали вивчати на попередньому уроці.
9 головним девізом життя Ч. Д. був вислів «НЕ гроші роблять людину щасливою, а людяність»
ІІІ. Робота над темою уроку.
Проблемне питання.
Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні на уроці піде про головного героя «Різдвяної пісні у прозі» Чи хотіли б ви помандрувати у минуле або майбутнє? Потрапити в той час, коли були зовсім маленькими, або в той , коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Герою «Різдвяної пісні у прозі» поталанило, йому довелося подорожувати у часі й просторі, та ще й не самому, а з духами.Разом з ним святкової різдвяної ночі ми помандруємо у його минуле та майбутнє. Прослідкуємо, як вплинула ця мандрівка на Скруджа, чи змінила його погляди на життя, ставлення до людей і до Різдва. Спробуємо збагнути, чому ж Скрудж такий жадібний та нелюдяний, хто чи що допомагає йому змінитись, і чому саме з Різдвом Діккенс пов’язує зміни в душі та в житті свого героя. (слайд 5)
2. Робота з епіграфом. (запис у зошити)
Епіграфом до уроку будуть слова Ч. Діккенса, То як ви розумієте ці слова?
Таким саме був Скрудж – головний герой твору. (слайд 6)
3.Перегляд фрагменту кінофільму « Різдвяні зустрічі».
4. Бесіда з елементами компаративного аналізу.(слайд 7)
- Чи зумів режисер відтворити образ Скруджа, який змальовано у повісті Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»?
- Чи таким ви уявляли героя? Складіть сенкан до образу.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Слово учителя.
( Слайд 8 )
Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього з надією на радість. Цієї пори на вулицях горять святкові вогні, у крамницях продаються святкові іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки, всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво…
2. Робота з текстом. Вибіркове читання.
- Як же ставляться до Різдва герої повісті Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»?
Знайти цитати і зачитати з тексту.( Слайд )
Герої твору |
Ставлення до Різдва |
|
|
Фред небіж |
«Я добре пам’ятаю, чим завжди були для мене Різдвяні святки. Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених…»«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!» |
|
|
Збирачі коштів для бідних |
«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості» |
|
|
Рудокопи |
«Усі вони були одягнені по-святковому» |
|
|
Охоронці маяка |
«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята» |
|
|
Клерк та його сім’я |
«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі» |
|
|
Тім |
«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати у перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити» |
|
|
4. Творча пауза « Ялинка заповітних мрій»(слайд 9)
- Який же головний атрибут Різдва? ( Ялинка)
Ми прикрасимо ялинку заповітними мріями головних героїв.
- Чого ж вони чекають від Різдва? ( Добра, милосердя, радості, веселих розваг, спілкування з рідними, святкового настрою, всепрощення, щастя, дива…).
Даючи відповідь , учні прикрашають ялинку іграшками.
А яким до Різдва було ставлення Скруджа, нам зараз нагадають.
5. Інсценізація «Розмова Скруджа з племінником».(слайд 10)
- Будьте здорові зі Святим вечором, з веселим Різдвом, дядечку! Щасти вам, Боже!
- Що за дурниці!
- Різдво дурниці, дядечку?! Ви, звичайно, так не думаєте?
- Думаю. «Веселе Різдво!» Яке ти маєш право веселитися? З якої речі тобі радіти? Ти, здається, доволі вбогий…
- Ну, та не гнівайтеся, дядечку!
- Як же мені не гніватися, коли той світ, де я живу, заселений такими дурнями, як ти! «Радісне Різдво!»
- Не говори мені такого. На Різдво платять борги без грошей, воно показує, що чоловік став на рік старший і ні на одну годину не став багатший; це той час, коли треба лічити по книгах і бачити, що кожна стаття за всі 12 місяців була проти нас. Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!
- Дядечку!
- Племіннику, святкуй собі Різдво по-своєму і не заважай мені святкувати його, як я хочу.
- Хіба це святкування! В тім-то й річ, що ви його зовсім не святкуєте!
- Ну, то не заважай мені зовсім про нього не думати. Нехай воно тобі буде щасливе!
6. Бесіда за запитаннями:
- То як ставився Скрудж до Різдва? А до інших персонажів?
- Як ви думаєте – чому?
- Як проводить святковий вечір Скрудж? Де?
- Чи чекає він дива?
- Яке диво відбулося? Як Скрудж на нього відреагував? (Поява Марлеєвої тіні)(слайд 11 )
- Навіщо вона з’являється? (Щоб застерегти Скруджа)
- Чи завершуються на цьому Різдвяні дива?
- Скільки всього духів відвідало Скруджа?
7. Складання схеми «Мандри Скруджа у часі та просторі»(СЛАЙД 12 )
(Схему учні малюють в зошиті)
8. Робота в групах.(слайд 13)
1 група - «Дух Минулого Різдва»;
2 група - «Дух Теперішнього Різдва»;
3 група - «Дух Майбутнього Різдва».
План:
1.Дух, що з’явився до Скруджа
2. Яку він має зовнішність? (ЗНАЙТИ У ПІДРУЧНИКУ, ПРОЧИТАТИ)
3. Що показав Скруджеві?
4.Яким бачить себе головний герой у цій мандрівці?
5. Які почуття виникають у нього від побаченого? Як це проявляється?
Ви маєте три хвилини на обговорення питань плану і підготовку відповідей.
План-маршрут подорожей Скруджа |
|
|
У Минуле |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
У Сучасне |
|
1. |
|
2. |
|
3. |
|
|
|
У Мабутнє |
|
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
9. Відповідь першої групи. (Учні відповідають на пункти плану, зачитують відповідні цитати, користуються схемами та планами). ( Слайд 14 ).
10. Бесіда за запитаннями: (слайд 15)
- Яким ви побачили малого Скруджа?
- Чи схожий він на того старого, якого бачимо тепер?
(Ні, він змінився)
- Так, з ним відбулася страшна зміна під назвою «деградація».
Що ж означає це слово?
11. Словникова робота.
( Слайд 16 )
Деградація (від лат. degradatio – зниження) – рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.
- Запишіть до зошита і запам’ятайте це слово (діти записують в зошит)
- Чи згодні ви з тим, що Скрудж – деградована особистість? Доведіть це.
- Поміркуйте, в чому причина деградації героя? (Відлюдькуватість, егоїзм, що закладаються вже в дитинстві. Епізоди: малий Скрудж сидить на Різдво сам в темній брудній кімнаті; розмова з дівчиною, яка говорить, що всі «величні почуття пожерла охота наживати гроші»).
- Отже, в теперішньому часі – це деградована особистість.
Чим же може здивувати його дух Теперішнього Різдва?
12. Відповідь другої групи (Учні відповідають на пункти плану, зачитують відповідні цитати, користуються схемами та планами). ( Слайд 17, 18).
13. Бесіда за запитаннями:
- Чи відчуваються якісь зміни в поведінці та душі Скруджа після цієї мандрівки? Які?
- Але стається ще одне диво – поява Духу Майбутнього Різдва. (слайд 19,)
14. Відповідь третьої групи (Учні відповідають, на пункти плану, зачитують відповідні цитати, користуються схемами та планами).
15. Бесіда (слайд 20, 21)
- Зачитайте слова Скруджа, в яких він стверджує, що змінився. Що найбільше хвилює його? Про що постійно запитує в Духа? (Можливість змінити своє майбутнє)
- Відтоді, як Скрудж зустрівся з духами, скільки часу минуло? (Одна Різдвяна ніч)
- Як ця ніч змінила Скруджа? Зачитайте.
(Учні зачитують відповідні цитати)
- Отже, пригадуючи, яким він був на початку твору і яким став тепер, можна зробити висновок, що він дійсно змінився
( Усне словесне малювання портрету).
- Доберіть антонім до слова «деградація» (відродження, переродження, еволюція).
Саме таким словом можна назвати цю зміну.
16. СЛОВАРНА РОБОТА (СЛАЙД 22)
17. Метод «Діаманта». ( Слайд 23).
18.Робота з епіграфом . ( Слайд № 24)
- Звернемося ще раз до епіграфа. Зачитайте вголос .
(Один учень читає)
18. Слово учителя.(слайд 25)
Казкове переродження Скруджа, з одного боку, дійсно пов’язане з Різдвяними дивами, з другого – з виявом віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за своє майбутнє, Різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд, насамперед, з їхніми моральними якостями. Завжди є надія на духовне відродження. Треба прагнути робити людям добро.
ІУ. Підведення підсумків уроку.
1. Рефлексія.
Прийом «Незакінчене речення…»
( Слайд 26 )
Оберіть одне питання і дайте повну відповідь на нього.
(Діти розмірковують, дають відповіді на обране питання: «Людяною називають людину, яка…» або «Для щастя людині потрібні…»)
Сподіваюся, що цей урок запам’ятається вам надовго, а висновки, які ви з нього зробили, не дозволять стати відлюдькуватими, жорстокими, егоїстичними.
( Слайд 27 )
IV. Домашнє завдання: (Оцінювання навчальних досягнень).
(слайд 28)
(слайд 29)
1