Подорож Скруджа у часі і просторі як можливість осягнути своє життя». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження

Про матеріал
Розробка уроку містить цікавий різноплановий матеріал до уроку Чарльза Діккенса "Різдвяна пісня в прозі"
Перегляд файлу

6 кл.

Тема: Подорож Скруджа  у часі і просторі як можливість осягнути своє життя». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження

         Мета: простежити життєвий шлях героя, його мандри у часі та просторі; розкрити причини деградації Скруджа; формувати навички психологічного аналізу літературного персонажа; розвивати логічне мислення та зв’язне мовлення; розширювати словниковий запас шестикласників; виховувати  людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.

 

       Обладнання:  таблиця «Мандри Скруджа в часі та просторі», план роботи в групі, портрет Ч. Діккенса, роздатковий матеріал, паперова ялинка, мультимедійна презентація, відео образу Скруджа, його переродження, кросенс

Хід уроку

                                                                        « Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.

Ч. Діккенс

   І. Організаційний момент  

        1.Привітання (слайд 1)

     Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. То ж побажайте доброго дня і нашим гостям.

А що може створити гарний настрій, щоб день по-справжньому став добрим?

2. Мотивація навчальної діяльності.  Що робить людину щасливою?  (Усмішка, лагідне слово, гарна погода) А чи всі люди посміхаються?(Ні).  Наведіть приклад. Так це – Скрудж .А який твір ми розпочали вивчати на попередньому уроці? Хто його автор?(відповіді учнів)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання. То ж сьогодні ми продовжимо працювати з творчістю Ч. Діккенса. На попередньому уроці ми ознайомилися з цікавими фактами про автора, то ж спробуємо зараз відтворити те, про що ми говорили з вами.(слайд 2)

Кросенс.(асоціативний ланцюжок із 9 завдань, з яких потрібно скласти зв’язну розповідь.)

1 Чарльз Діккенс.

2.Англійський письменник. Народився в Англії, в невеликому провінційному містечку Лендпорт.

3.З дитинства любив читати, мріяв прославитися.

4 Та батько за борги потрапив до в’язниці.

5  Нелегке виявилося дитинство у Чарльза. З 12 років працював він працював на фабриці вакси.

6 З дитинства мріяв стати актором і грати на сцені в театрі.

7 Але він стає письменником. Першою книгою, яка принесла йому славу, була «Записки Піквінського клубу»

8 Письменник дуже любив Різдво, він написав цілий цикл Різвяних історій. Одним із оповідань було «Різдвяна пісня в прозі», яку ми розпочали вивчати на попередньому уроці.

9 головним девізом життя Ч. Д. був вислів «НЕ гроші роблять людину щасливою, а людяність»

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1. Оголошення теми, ( Слайд  3, 4) мети, завдань уроку. Запис в зошити.

 Проблемне питання.

    Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні на уроці піде про головного героя «Різдвяної пісні у прозі» Чи хотіли б ви помандрувати у минуле або майбутнє? Потрапити в той час, коли були зовсім маленькими, або в той , коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Герою «Різдвяної пісні у прозі» поталанило, йому довелося подорожувати у часі й просторі, та ще й не самому, а з духами.Разом з ним святкової різдвяної ночі ми помандруємо у його минуле та майбутнє.  Прослідкуємо, як вплинула ця мандрівка на Скруджа, чи змінила його погляди на життя, ставлення до людей і до Різдва. Спробуємо збагнути, чому ж Скрудж такий жадібний та нелюдяний, хто чи що допомагає йому змінитись, і чому саме з Різдвом Діккенс пов’язує зміни в душі  та в житті свого героя. (слайд 5)

2. Робота з епіграфом.  (запис у зошити)

Епіграфом до уроку будуть слова Ч. Діккенса, То як ви розумієте ці слова?

  • Рецептом проти чого вони можуть бути? (Проти зачерствіння душі, егоїзму, жадібності)

Таким саме був Скрудж – головний герой твору. (слайд 6)

3.Перегляд фрагменту кінофільму « Різдвяні зустрічі». 

 

 4. Бесіда з елементами компаративного аналізу.(слайд 7)

  - Чи зумів режисер відтворити образ Скруджа, який змальовано у повісті Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»?

  - Чи таким ви уявляли героя? Складіть сенкан до образу.

 

     ІІІ. Робота над темою уроку.

1. Слово учителя.

( Слайд  8 )

Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього з надією на радість. Цієї пори на вулицях горять святкові вогні, у крамницях продаються святкові іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки, всім – і дорослим, і дітям  - здається, що зараз трапиться диво…

 

2. Робота з текстом. Вибіркове читання.

 

- Як же ставляться до Різдва герої повісті  Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»?

Знайти цитати і зачитати з тексту.( Слайд         )

Герої твору

            Ставлення до Різдва

 

 

Фред небіж

«Я добре пам’ятаю, чим завжди були для мене Різдвяні святки. Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених…»«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»

 

 

Збирачі коштів для бідних

«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості»

 

 

Рудокопи

«Усі вони були одягнені по-святковому»

 

 

Охоронці маяка

«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята»

 

 

Клерк та його сім’я

«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі»

 

 

Тім

«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати у перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити»

 

 

 

     4. Творча пауза « Ялинка заповітних мрій»(слайд 9)

 

- Який же головний атрибут Різдва? ( Ялинка)

Ми прикрасимо ялинку  заповітними мріями головних героїв.

- Чого ж вони чекають від Різдва? ( Добра, милосердя, радості, веселих розваг, спілкування з рідними, святкового настрою, всепрощення, щастя, дива…).

Даючи відповідь , учні прикрашають ялинку іграшками.

А яким до Різдва було ставлення Скруджа, нам зараз нагадають.

 

    5. Інсценізація   «Розмова Скруджа з племінником».(слайд 10)

 

-          Будьте здорові зі Святим вечором, з веселим Різдвом, дядечку! Щасти вам, Боже!

-           Що за дурниці!

-           Різдво дурниці, дядечку?! Ви, звичайно, так не думаєте?

-           Думаю. «Веселе Різдво!» Яке ти маєш право веселитися? З якої речі тобі радіти? Ти, здається, доволі вбогий…

-           Ну, та не гнівайтеся, дядечку!

-           Як же мені не гніватися, коли той світ, де я живу, заселений такими дурнями, як ти! «Радісне Різдво!»

-           Не говори мені такого. На Різдво платять борги без грошей, воно показує, що чоловік став на рік старший і ні на одну годину не став багатший; це той час, коли треба лічити по книгах і бачити, що кожна стаття за всі 12 місяців була проти нас. Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!

-           Дядечку!

-           Племіннику, святкуй собі Різдво по-своєму і не заважай мені святкувати його, як я хочу.

-           Хіба це святкування! В тім-то й річ, що ви його зовсім не святкуєте!

-           Ну, то не заважай мені зовсім про нього не думати. Нехай воно тобі буде щасливе!

 

    6. Бесіда за запитаннями:

- То як ставився Скрудж до Різдва? А до інших персонажів?

- Як ви думаєте – чому?

- Як проводить святковий вечір Скрудж? Де?

 - Чи чекає він дива?

 - Яке диво відбулося? Як Скрудж на нього відреагував? (Поява Марлеєвої тіні)(слайд  11  )

 - Навіщо вона з’являється? (Щоб застерегти Скруджа)

 - Чи завершуються на цьому Різдвяні дива?

- Скільки всього духів відвідало Скруджа?

 

  7. Складання схеми «Мандри Скруджа у часі та просторі»(СЛАЙД   12 )

(Схему учні малюють в зошиті)

  • Звідки починаються мандри?
  • В який період доби?
  • Пригадайте, в якій послідовності вони з’являються?
  • В який період доби подорож в часі та просторі завершується?
  • Де?

 

  • Таким чином, схему подорожі ми накреслили, не вияснили лише, що побачив Скрудж, і як це на нього вплинуло. Зараз ми це дослідимо.

 

     8. Робота в групах.(слайд 13)

1 група -  «Дух Минулого Різдва»;

2 група -  «Дух Теперішнього Різдва»;

3 група - «Дух Майбутнього Різдва».

План:

1.Дух, що з’явився до Скруджа

2. Яку він має зовнішність? (ЗНАЙТИ У ПІДРУЧНИКУ, ПРОЧИТАТИ)

3. Що показав Скруджеві?

4.Яким бачить себе головний герой у цій мандрівці?

5. Які почуття виникають у нього від побаченого? Як це проявляється?

Ви маєте три хвилини на обговорення питань плану і підготовку відповідей.

 

 

 

 

 

 

План-маршрут подорожей Скруджа

 

У Минуле

1.

2.

3.

4.

У Сучасне

1.

2.

3.

 

У Мабутнє

1.

2.

3.

4.

 

     9. Відповідь першої групи. (Учні відповідають на пункти плану, зачитують відповідні цитати, користуються схемами та планами). ( Слайд   14 ).

 

     10. Бесіда за запитаннями: (слайд 15)

- Яким ви побачили  малого Скруджа?

- Чи схожий він на того старого, якого бачимо тепер?

 (Ні, він змінився)

- Так, з ним відбулася страшна зміна під назвою «деградація».

Що  ж  означає це слово?

 

     11. Словникова робота.

( Слайд  16 )

Деградація (від лат. degradatio – зниження) – рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.

 - Запишіть до зошита і запам’ятайте це слово (діти записують в зошит)

- Чи згодні ви з тим, що Скрудж – деградована особистість? Доведіть це.

- Поміркуйте, в чому причина деградації героя? (Відлюдькуватість, егоїзм, що закладаються вже в дитинстві. Епізоди: малий Скрудж сидить на Різдво сам в темній брудній кімнаті; розмова з дівчиною, яка говорить, що всі «величні почуття пожерла охота наживати гроші»).

- Отже, в теперішньому часі – це деградована особистість.

Чим же може здивувати його дух Теперішнього Різдва?

 

    12. Відповідь другої групи (Учні відповідають на пункти плану, зачитують відповідні цитати, користуються схемами та планами).  ( Слайд 17, 18).

 

    13. Бесіда за запитаннями:

 - Чи відчуваються якісь зміни в поведінці та душі Скруджа після цієї мандрівки? Які?

- Але стається ще одне диво – поява Духу Майбутнього Різдва. (слайд 19,)

 

    14. Відповідь третьої групи (Учні відповідають, на пункти плану, зачитують відповідні цитати, користуються схемами та планами).

 

    15. Бесіда (слайд 20, 21)

 - Зачитайте слова Скруджа, в яких він стверджує, що змінився. Що найбільше хвилює його? Про що постійно запитує в Духа? (Можливість змінити своє майбутнє)

 - Відтоді, як Скрудж зустрівся з духами, скільки часу минуло? (Одна Різдвяна ніч)

 - Як ця ніч змінила Скруджа? Зачитайте.

(Учні зачитують відповідні цитати)

- Отже, пригадуючи, яким він був на початку твору і яким став тепер, можна зробити висновок, що він дійсно змінився

( Усне словесне малювання портрету).

 - Доберіть антонім до слова «деградація» (відродження, переродження, еволюція).

Саме таким словом можна назвати цю зміну.

16.  СЛОВАРНА РОБОТА (СЛАЙД  22)

17.  Метод «Діаманта».   ( Слайд 23).

18.Робота з епіграфом . ( Слайд № 24)

- Звернемося ще раз до епіграфа. Зачитайте вголос .

(Один учень читає)

  • То як ви розумієте ці слова?
  • Рецептом проти чого вони можуть бути? (Проти зачерствіння душі, егоїзму, жадібності, деградації)
  • Хто чи що допомагає Скруджу змінитись? (Страх за своє майбутнє; люди, які живуть поряд, насамперед, їхні моральні якості).
  • Чому переродження пов’язане саме з Різдвом? (Це світле свято, від нього завжди чекають дива, от воно і трапилось)

 

            18. Слово учителя.(слайд 25)

     Казкове переродження Скруджа, з одного боку, дійсно пов’язане з Різдвяними дивами, з другого – з виявом віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за своє майбутнє, Різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд, насамперед, з їхніми моральними якостями. Завжди є надія на духовне відродження. Треба прагнути робити людям добро.

 

ІУ. Підведення підсумків уроку.

     1. Рефлексія.

Прийом «Незакінчене речення…»

( Слайд    26 )

  • А чому вас навчив цей твір?
  • Який важливий висновок зробили ви для себе?

Оберіть одне питання і дайте повну відповідь на нього.

(Діти розмірковують, дають відповіді на обране питання: «Людяною називають людину, яка…» або «Для щастя людині потрібні…»)

  1. Заключне слово вчителя

   Сподіваюся, що цей урок запам’ятається вам надовго, а висновки, які ви з нього зробили, не дозволять стати відлюдькуватими, жорстокими, егоїстичними.

( Слайд  27 )

  1. Гра «Поїзд мрій» Уявіть собі, що напередодні Різдва у Небесну Канцелярію відправляється «Потяг мрій». То ж давайте загадаємо свою мрію і хай ваші мрії здійсняться…

IV. Домашнє завдання: (Оцінювання навчальних досягнень).

(слайд 28)

 

 

 

 

 

 

 

(слайд 29)

1

 

doc
Додано
31 січня 2022
Переглядів
3359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку