Подорож у космос- Інформація навколо нас

Про матеріал
Узагальнити та вдосконалити знання, навички учнів з теми "Інформація навколо нас".
Перегляд файлу

КЗО «НВК№4»ДМР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з інформатики

 «Подорож у космос»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор розробки :

вчитель інформатики

Кондратьєва Ольга Ігорівна

 

 

 

Мета уроку:

Узагальнювати та вдосконалити  знання, навички учнів з теми "Інформація навколо нас".

Завдання:

Освіта: узагальнення та систематизація ідей учнів про інформацію та про те, як вона отримана людиною з зовнішнього світу; консолідувати знання про методи та засоби його обробки, передачі та зберігання;

Використання нестандартних ситуацій і творчих завдань для навчання дітей для вирішення простих інформаційних задач для кодування та декодування інформації;

Розробка: розвиток пізнавального інтересу до уроку, творчої діяльності студентів; розвинути здатність школярів висловлювати свої думки, моделювати ситуацію;

Освіта: просвіщати інтерес до предмету та свідомого ставлення до її вивчення; освіта комунікабельність , навички, співпраці, почуття відповідальності під час командної гри, повага до себе і своїх суперників.

Запланований результат уроку.

Цілі:

Навчальна: сформувати вміння приймати рішення у проблемній ситуації шляхом переговорів; адекватно самостійно оцінювати правильність дії і вносити необхідні корективи в виконання, як в кінці дії, так і в процесі її виконання;

Розуміти важливість інформатики, як  науки у розвитку сучасного інформаційного суспільства.

Сформувати ідею інформації як одного з основних концепцій сучасної науки, інформаційних процесів та їх ролі в сучасному світі;

Аналізувати інформаційні явища та ситуації з точки зору передачі інформації від джерела до приймача;

Використовувати терміни «джерело», «приймач», «переказ» при описі ситуації отримання інформації; вирішувати проблеми на основі аналізу інформації.

Розвивальна: розвивати інформаційну культуру учнів;

Виховна: виховувати свідоме ставлення до вибору майбутньої професії, інтерес до теми і до предмета

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання:

  • Мультимедійний проектор, комп'ютер;
  • 10-12 пк;  
  • Емблеми кораблів
  • Презентація «подорож до космосу»;
  • Листи з задачами для декодування -2 штуки;
  • Листи з координатними площинами-2 штуки;
  • Листи з завданням-12 штук.

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД  УРОКУ

 

  1.       Організаційний момент

Вчитель: 

Привіт, діти! Сьогодні ми маємо незвичайний урок. Ми збираємося в захоплюючу подорож через простір. Але щоб контролювати космічний корабель, потрібно багато знати і багато вміти. Особливо добре знати комп'ютерні науки.

 Вчитель: 

Ми з Вами з вивчали тему «інформація навколо нас».  Сьогодні в класі, ми повинні повторювати все, що ми знаємо про інформацію: методи і засоби його прийому, передачі, обробки і зберігання, а також показати свої навички у роботі з пошуковою системою у мережі Інтернет.

  1.       Правила гри

Вчитель: 

  • На кожному етапі подорожі вам будуть надані різні завдання, екіпаж корабля, який буде виконувати їх першими (першими підняти емблему з ім'ям корабля - Україна, Європа).
  • Якщо екіпаж корабля дав неправильну відповідь, право на відповідь переходить до іншого екіпажу.
  • За кожну правильну відповідь екіпаж корабля присуджується 1 бал.
  1. Гра

Завдання 1. Початок подорожі

Вчитель:

Є сигнал з космосу! Мешканці планети Альфа відправили радіограму. Науково-лабораторія не може розшифрувати повідомлення. Ми повинні спробувати розшифрувати його.

Завдання1:

Радіограма:        - - - - - - - - - - -

 

 

В цій радіограмі є послідовність літер:   Р, Я, Т, У, Й, Е, Н, А, С. Кожна літера закодована з кодом Морзе. Між кодами літер немає роздільників. Назвіть послідовність надісланих літер.

Потрібний фрагмент азбуки Морзе:

Р

Я

Т

У

Й

Е

Н

А

С

-

- -

-

-

- - -

-

-

Відповідь: Рятуйте НАС.

 

Завдання 2 Старт

Вчитель:

Ви молодці  ви легко змогли дешифрувати послання. З повідомлення ми зрозуміли, що альфіянє просять нас про допомогу. Ми повинні прийти до взаємної допомоги не тільки нашим товаришам, але і всім, хто його потребує. А щоб їм допомогти потрібно летіти в космос. На чому ми можемо летіти у космос?

Відповідь: На ракеті.

Вчитель:

Правильно! Давайте сконструюємо наш космічний корабель.

Завдання:

На площині познач та пронумеруй точки, координати яких ви бачити перед собою. З’єднайте точки у заданому порядку

Познач точки:

1(3;6), 2(3;12), 3(6;16), 4(9;12), 5(9;6), 6(1;0), 7(6;0), 8(11;0).

З’єднайте точки:

1 – 2 – 3 – 4 – 5.

5 – 6 – 1 – 7 – 5 – 1 – 8 – 5.

 

Відповідь:

Вчитель:

Наші кораблі готові к старту, ми можемо летіти. Полетіли!

Завдання 3. Пояс астероїдів

Вчитель:

Ура!  Ми у космосі!

Але що попереду? Невже це пояс астероїдів на нашому шляху. Дивись, вони рухаються в нашому напрямку. Що нам робити?

Відповідь: Підірвати або розбити астероїд.

Завдання:

Для того, щоб розбити астероїд вам потрібно вибрати правильну відповідь на питання. За кожну правильну відповідь-1 бал.

Дати повну відповідь.

  1. Інформація це - …

а.  Відомості про навколишній світ;

б.  Те, що передають по телевізору, в випусках новин;

в.  Прогноз погоди;

г.  То, що друкують у газетах.

 

  1.               За допомогою якого органу почуттів, здорова людина отримує більшу частину інформації:

а.  Язик;

б.  Вуха;

в.  Шкіра;

г.  Очі.

  1. До інформаційного процесу відносяться:

а.  зберігання

б.  опрацювання;

в.  передавання;

г.  мовлення;

д.  пошук.

  1. Пам’ять людини або тварини, папір, деревина, тканина, метал, кіно- і фотоплівка, магнітні та оптичні диски, флеш-карти називаються інформаційними…..

а.  Приймачами;

б.  Джерелами;

в.  Носіями;

г.  Спостерігачами.

  1. Які дані опрацьовує комп’ютер?

а.  Комбіновані;

б.  Числові ;

в.  Текстові;

г.  Відео;

д.  Графічні.

  1. Інформаційна система складається з….

а.  Апаратної складової;

б.  Програмна складова;

в.  Інформаційна складова;

 

Вчитель:

Гарна робота! Вітаємо вас! Ви спокійно перетнули пояс астероїдів. Корпуси ваших кораблів залишаються цілими. Ми можемо літати далі.

Завдання 4. Космічний патруль.

Вчитель:

Що трапилось!? Ми оточені з усіх боків космічними кораблями. Але ви не повинні боятися їх. Це космічний патруль. Він слідкує за порядком у космічному просторі.

Дивись, вони вороже до нас ставляться. Вони думають, що ми космічні Пірати.  Але ми не говоримо їх мовою і не можемо пояснити їм, що ми друзі і прилетіли на допомогу.

 

Діти, ми вже знаємо, що ви можете передати інформацію за допомогою усної та письмової мови.  А який ще є спосіб передачі інформації (менш поширений)?

Відповідь: За допомогою язика міміки та жестів.

Вчитель:

Це вірно, людина використовує міміку та жести для того, щоб висловити свої емоції, передати повідомлення у випадку, якщо це неможливо зробити іншими способами.

Завдання:

Кожному екіпажу надається картка, в якій словами записано яку інформацію слід передати за допомогою міміки і жестів. Час на підготовку - 3 хвилини, після цього кожний  екіпаж демонструє повідомлення. Завдання іншого екіпажу вгадати, яке повідомлення було надіслано. За правильну відповідь нагороджується -1 бал.

 

Відповідь: (один з варіантів відповіді – відповідь може бути іншою

    

 

                                                 

 

Вчитель:

Гарна робота! Обидві екіпажі впоралися з цим завданням. Але дивіться, інопланетний патруль хоче сказати нам, щось нам повідомити. А можливо і , попередити.  Спробуємо вгадати, яке послання вони намагаються донести до нас.

 

Завдання:

Яке повідомлення було передано інопланетним патрулем. За правильну відповідь нагороджується-1 бал.

Кисть инопл.pngруки.png                Кисть инопл.png

Відповідь: УВАГА! ПОПЕРЕДУ ЧОРНА ДІРА

Вчитель :

Завдання було досить важким, але ви впоралися з цією задачею.

Вчитель:

Поки ми летимо до наступного випробовування, екіпажі  мають гарну можливість заробити додатковий бал. Для цього необхідно відповісти на питання про попереднє завдання

Питання: Назвіть джерело і приймач інформації, інформаційний канал і тип обміну інформацією.

Відповідь: джерело інформації (ми) – приймач інформації (інопланетяни),

джерело інформації (інопланетяни)) – приймач інформації  (ми).

інформаційний канал – біологічний

Двосторонній обмін інформацією.

Фізкультхвилинка

Вчитель:

Космічні екіпажі повинні не тільки багато знати, але й мати гарну фізичну підготовку. Так що давайте зробимо маленький фізкультхвилинку разом з нашими новими друзями

       Завдання 5. Чорна діра.

Вчитель:

Екіпажі готові, ми підлітаємо до чорної дірки. Наше завдання облетіти навколо неї. Але щоб зробити це, ми повинні пригадати , який знак нам намалювали інопланетяни? Подумайте, який знак нагадує нам їхній малюнок? (Якщо діти важко відповісти на питання, вчитель може задати питання). А якщо ми перевернемо малюнок проти годинникової стрілки, то який знак ми отримаємо?

Відповідь: @ - Цей знак в Україні називається «Равлик».

Вчитель:

Вірно. Але ви вже знаєте, що в інших країнах цей знак має іншу назву. Наприклад, в Америці – знак «at» (ет), а в Німеччині  – «Висяча мавпа».

Завдання:

Кожний член екіпажу має бортовий комп'ютер,. З його допомогою ви повинні:

  1. Знайти назву цього знаку в Угорщині, Японії, Туреччині, Чехії, Болгарії (діти знаходять правильну інформацію за допомогою Інтернету).
  2. Вписати ці назви в картки, які лежать біля комп’ютерів

 

Відповідь: В Японії – «значок а», в  Угорщині  – «гусеничка», «черв’ячок», Туреччині – «розочка», Чехії – рoльмопс (сельдь під маринадом), Болгарії – «кльoмба».

В Росії – «собачка»

Вчитель:

Ви всі молодці ! Обидва екіпажі зробили хорошу роботу, і ми змогли безпечно облетіти навколо чорної діри.

       Завдання 6.  Книга Життя

Вчитель:

Так, діти наші кораблі плавно наближається до планети Альфа. Залишилося трішки.

– О, що це таке? Щось незрозуміле...

Якийсь об’єкт рухається до нас. Ми не знаємо, що очікувати від нього. Але не бійтеся-потрібно його зловити і вивчити його (як дітям ближче усвідомити, що це книжка).

 

Завдання:

Щоб зловити книгу, обидві екіпажі отримують дві фотографії, розрізані на кілька фрагментів. Необхідно зібрати  малюнок і назвати джерело та приймач інформації, інформаційний канал.

 

Відповідь:

1 картинка:

Джерело (дідусь) - приймач інформації (внучка)

Джерело (книга) - приймач інформації (дідусь)

Інформаційний канал - біологічний

2 картинка:

Джерел і приймачів інформації - немає (хлопчик не читає книги)

Вчитель:

Нам вдалося зловити книгу-це удача. Повірите, що зловити об'єкт у космічному просторі не так просто. Дивитесь , віна закрита трьома великими замками. Напевно вона зберігає якусь важливу інформацію або таємницю Всесвіту. Давайте залишимо її на борту корабля?

Відповідь: Да

Завдання 7.  Планета Альфа

Вчитель:

І ось вона красотка Альфа. Її мешканці вітають нас. Старійшина  зустрічає нас. Але хіба ви не помітили смутку в їхніх очах? Виявляється, що космічні Пірати вкрали книгу життя у них. Ця книга є важливою для альфіян. Вона підтримує життя на всій планеті. Без неї Планета помре.

Чекайте!!!  Хіба це не та книга, яку ми впіймали у космосі? (Так це вона). Мабуть космічних піратів не змогли відкрити її, та кинув її в космос. Велика таємниця прихована в цієї книзі. Відкривши її, ви отримаєте силу та багатство. Альфіяни, як нагороду за повернення книги життя до них, вирішили розкрити свій секрет для нас. Але ми повинні відкрити три  замки самостійно.

 

Завдання:

Кожен екіпаж отримує набір карт, на яких є приклади дій з інформацією. Щоб відкрити три замки, потрібно відсортувати карти на три групи:

Перша група - Збереження інформації;

Друга група - Передача інформації;

Третя група - Обробка інформації.

Запис у записній книжці, вивчення правила, вирішення задачі, запис пісні на диск, перегляд телепередач, читання книги, розмова по телефону, переклад з англійської мови, розгадування кросворду

 

 

Відповідь:

Збереження інформації:

Передача інформації :

Обробка інформації :

  1. Запис у записній книжці
  2. Запис пісні на диск
  3. Вивчення правила.
  1. Розмова по телефону
  2. Перегляд телепередач
  3. Читання книги
  1. Переклад з англійської мови
  2. Вирішення задачі
  3. Розгадування кросворду

Вчитель:

Молодці діти! Ви відкрили книгу. Як ви розумієте слова: «хто володіє інформацією, той володіє світом»?

Відповідь: (один із варіантів)

У епоху інформації людське життя пов'язане з отриманням, обробкою, зберіганням і передачею інформації. Щороку з'являється більше інформації, і якщо людина має цінні знання, він може досягти великого успіху в житті.

  1. Підсумок уроку

Вчитель:

Наша подорож прийшла до кінця. Давайте підведемо підсумки нашого уроку. Сьогодні немає переможців і не переможених. Завдяки злагодженій роботі обох екіпажів ми змогли врятувати планету Альфа та її мешканців від руйнування, та здобули вірних друзів. Не дарма кажуть: «Дружба –  це сила».

Ми стали багатшими. Багатшими на знання які ми отримали під час вашої подорожі.

  1. Домашнє завдання

Доповнити таблицю. Яка є у кожного на парті

  1. Рефлексія

Вчитель:

Друзі вам сподобався урок?

Що, на вашу думку, був найцікавіший моментом?

Яке завдання вам найбільш сподобалось?

Яке найтяжчим?

Що нового ви сьогодні дізналися?

Чому навчилися?

Оцініть урок пальцями 5 – якщо добре, 4 є хорошим і т. д.

Дякую за увагу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
877
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку