Подорож у країну прав дитини
Мета: продовжувати формувати уявлення про права дитини. Ознайомити учнів з поняттям «право», «Конституція», «Декларація», «Конвенція». Акцентувати увагу на правах дитини, які порушуються в родині, у школі, в казках. Розвивати увагу, старанність.
Формувати ціннісне ставлення до своєї сім'ї, друзів, оточуючих, почуття дисциплінованості.
Розвивати критичне мислення, уміння висловлювати власну точку зору та аргументувати її, уміння вести дискусію.
Виховання в них поваги до прав та основних обов’язків людини і громадянина, толерантно ставитися до думок інших.
Хід заняття
1. Вступне слово вчителя:
Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
Ось погляньте на карту Європи. Тут багато є різних країн. Кожна з них має свою територію — землю, свою мову, культуру, історію і свої символи. Земля кожної держави — її недоторканна власність, яку вона готова обороняти від ворогів. Україна, наша Батьківщина, розміщена у центрі Європи. Вона також має свою землю, мову, культуру, історію, звичаї, традиції і державні символи.
Ми з вами — патріоти і громадяни, які покликані захищати свій край від ворогів, трудитись так невтомно й завзято, щоб жилося всім добре, найкраще у світі, бо кожна людина має право на достойне і радісне життя.
- У Всесвітній день дитини поговоримо про права та обов’язки.
Основна частина.
- Колись давно на земній кулі діяв закон «Хто сильніший, той і правий». Керувались силою, кривдили слабких. Та згодом все змінилося.
- У 1948 році Організація Об’єднаних Націй підписала Декларацію прав людини. Але тут про людей усіх. А ось 20 листопада 1989 року було прийнято окремий документ «Конвенцію про права дитини». Наша держава теж підписалася під цим документом. Отже, теж має дбати і піклуватися про своїх маленьких громадян. Діти – це люди, яким ще не виповнилося 18 років.
Нехай щасливі будуть всі діти на світі,
Сміються, співають, веселяться юрбою.
Нехай ласкаво сонечко в небі всім світить
І щастя крокує кулею земною.
Асоціативний кущ – Дитинство.
- Діти, які слова вам приходять на думку при слові «Дитинство»? Діти пишуть у хмаринках, на фліпчарті
(ігри, свято, цукерки, мама, подарунки, морозиво, посмішка та інше)
Демонстрація малюнків «Моя мрія»
Дитинство наше – в нас одне,
І хай це кожен пам'ятає !
Дитячі душі на Землі
Нехай ніхто не ображає.
Щоб поруч була любляча матуся
І щоб в очах іскриночки горіли,
Щоб ми, сини і доньки в мирі жили
І щоб нічим ніколи не хворіли.
Нехай все збудеться і неодмінно,
Нехай веселка різнобарвна грає.
Хай дітвора у мирі лиш зростає,
А Україна наша процвітає!
Вчитель: Діти, погляньте на цю тоненьку книжечку, що я тримаю в руках. Хто її впізнав?
Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН.
Що ви знаєте про цю організацію?
Учень 1945 року, після закінчення Другої світової війни - найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства - народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.
А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини - документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.
І Аж у 1959 році, на основі цієї декларації було прийнято «Декларацію прав дитини».
«Декларація прав дитини» - це дуже важливий документ, в якому визначені права дітей. Цей закон повинні виконувати всі люди нашої Землі.
Учень
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав,
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви – рівні
Від народження в правах.
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синім птах...
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто у всьому світі -
Їх не сміє ображать!
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить!
Учень 20 липня 1989 року Генеральною Асамблеєю була прийнята «Конвенція ООН про права дитини». Для України вона набула чинності з 27 вересня 1991 року.
Слово «конвенція» - це латинське слово, що в перекладі означає договір з певних питань. В даному випадку це договір про права дитини. Конвенція має 54 статті написаних на 6 мовах. ООН у своєму відомстві має комітет з прав дитини, якому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно з Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються права.
Гра «Поєднай» (вислови про права поєднують з обов’язками).
Права
-Усі діти мають право на освіту.
-Всі діти мають право на медичну допомогу.
-Всі діти мають право на вільне спілкування.
-Особлива турбота — дітям без сімей.
-Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
Обов’язки
-Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
-Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки.
Конкурс «Знайди пару»
Проєкт «Родинне дерево». Демонстрація творчого завдання.
4. Проведення «Казкової правової вікторини»
Учитель:
Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок)
Ситуація 2
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу.
Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя.)
Ситуація 3
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання ,крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону. Право на родину)
Ситуація 4
Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми?
(Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввійшов до чужої оселі.)
Ситуація 6
Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці. Яке право порушено стосовно Кая?
(Порушено право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)
Гра «Впіймай правило»
А тепер в нас буде гра. Якщо право є в законі – дружно плеснемо в долоні.
Усі діти мають право на ім’я.
Кожна дитина має право їсти тільки снікерси і хот-доги.
Усі діти мають право їсти руками і ставити ноги на стіл.
Діти мають право говорити власну думку."
Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів.
Сумлінно навчатись, активно працювати на уроках, старанно виконувати домашні завдання.
З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
Заключне слово вчителя:
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати.