Поетичні твори Т.Г. Шевчека. Встала й весна…

Про матеріал

Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета, вдосконалювати навички свідомого виразного читання. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів,. Виховувати любов та повагу до творчості великого українського поета.

Перегляд файлу

Літературне читання

Тема уроку. Поетичні твори Т.Г. Шевчека. Встала й весна…

Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета, вдосконалювати навички свідомого виразного читання. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів,. Виховувати любов та повагу до творчості великого українського поета.

Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, добірка книжок поезії, «Кобзар» малюнки Шевченка і про Шевченка, відеозаписи

Тип уроку. Комбінований

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки.

Всі готові до уроку?

 

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаємо.

 

ПЛАН УРОКУ

К 1. Мовленнєва розминки

О 2. Оголошення теми і мети уроку

Б 3. Очікування

З 4. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

А 5. Узагальнення набутих знань

Р 6. Підсумок уроку

– Виконуючи кожен пункт плану, ми будемо відкривати по одній літері і в кінці уроку дізнаємося, що за слово зашифровано.

 

ІІ Мовленнєва розминка

1.«Поетична розминка»

 Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники.

На траві блищать росинки,

Мов...

Роси падають на квіти

І блищать...

Засоромилась дівчина,

Мов...

2. Вправа « Розсипанки»

Зі слів скласти назви творів Т. Г. Шевченка.

- з – під, вода, тече, явора;

- край, палає, світає, неба;

- моя, зоре, вечірняя;

- калина, у, лузі, зацвіла, червона;

- вишневий, коло, садок, хати.

3.Робота над скоромовкою.

Мудрим ніхто не родився, мудрості в мудрого навчився.

— Прочитайте з питальною інтонацією,передайте здивування, радість під час читання.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку

— А мудрості будемо вчитися у людини, яку можна назвати такими словами:

кріп.к

н.в.льн.к

сир.т.

п.ст.х

по.т

коз.ч.к

к.бз.р

х.д.жн.к

— Тож у кого будемо вчитися мудрості? (Портрет Т. Г. Шевченка)

— Що ви можете розповісти про цю людину?

1. Відеозапис «Тарас Григорович Шевченко»

ІV Очікування

Багато письменників присвятило свої твори хвилюючій розповіді про той тернистий шлях, яким пройшов, не схиливши голови, великий поет і художник Тарас Григорович Шевченко. Вам, дітям, цікаво буде |знати, яким був у дитинстві наш Шевченко.

– Що ви очікуєте від цього уроку?

(запис очікувань на дошці)

 

V Сприймання нового матеріалу

1.Гра «Рибки»

Самостійне мовчазне читання статті «Тарас Шевченко» учнями

- Яка книжка віршів  Тараса Шевченка є святинею нашого народу ?

- Для кого писав Тарас Шевченко?

2. Фізкультхвилинка

3. Опрацювання рядків про дитинство поета з книжки Богдана Лепкого «Про життя і твори Тараса Шевченка»

1) Мовчазне читання тексту.

— Що нового ви дізналися про життя поета?

2) Словникова робота.

Читання колонок слів учнями в парах

Сяйво     плекала

панщину     кріпаками

столітній     працьовита

гайдамака     стельмахувати

— Знайдіть тлумачення слів стельмахувати і гайдамака у підручнику. Панщина — дарова примусова праця покріпачених селян у господарстві поміщика.

3) Робота в парах.

Читання тексту учнями в парах. Підготовка до виразного читання

— З якою інтонацією, силою голосу, в якому темпі будете читати текст?

— Які слова прочитаєте з ніжністю, які — з почуттям захоплення?

4) Виразне читання тексту учнями.

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

— Ким були батьки Т. Г. Шевченка?

— З ким порівнюється образ його матері?

— Що автор розповідає про Тарасового діда?

— Кого найбільше любив Тарас із рідні?

4. Робота над віршем «Встала й весна…»

1) Вступне слово вчителя

-          Були в житті Тараса Шевченка часи, коли він перебував дуже-дуже далеко від рідних місць, у далекій Орській фортеці. Туди його відправив на 14 років у заслання цар за його вірші та любов до України. Єдиною рослинністю тієї місцевості були колючі бур’яни та хирлява осока. Шевченка огортав невимовний сум, коли він дивився на цю пустелю. Зрозуміло, після живописної української природи, зелених берегів Дніпра, мальовничих міст і сіл інакше і бути не могло. І ось ця туга за батьківщиною, пов’язана зі згадкою про рідну природу, виливалась у сумні, але чудові вірші.

2) Відеозапис вірша «Встала й весна…»

- Який настрій викликав у вас вірш? 

3) Словникова робота.

укрила                                 рястом

встала                                  барвінком

розбудила                            соловейко

уквітчала                             жайворонок

Ряст-багаторічна трав’яниста лікарська рослина, що цвіте рано на весні білими, жовтими,червонуватими або фіолетовими квітами.

4)Повторне читання вірша учнями (мовчки).

         - Які ознаки весни ви запам’ятали?

5) Аналіз змісту.

- Що сказано про землю?

- Якою вона була взимку?

- Як змінилася з приходом весни?

- Які птахи згадуються у вірші?

- Які слова-ознаки дібрав поет, щоб описати землю?

- Знайдіть слова з переносним значенням.

6)Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Читання «буксиром» .

б) Читання «ланцюжком» .

в) Читання усіх слів з буквою «а».

7)Гра «Незнайко».

    - спробуйте відновити вірш.

Встала зима (весна)

Білу землю, сонну розбудила (чорну)

Уквітчала її рястом,

барвінком укрила.

І на полі соловейко, (жайворонок)

жайворонок в гаї, (соловейко)

Землю убрану зимою, (весною)

Ввечері зустрічає. (вранці)

8)Гра «Диктор телебачення»

 

VI Узагальнення набутих знань.

1.Бліцтурнір.

1.Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2.Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814р.)

3.Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4.Що означає ім'я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)

5.Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)

6.Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7.У якому селі минуло дитинство Т . Г. Шевченка? (У с. Кирилівка)

8.Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)

9.Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)

10.Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47років)

2. Робота в зошиті (с. 20).

 

VІI Підсумок уроку

1. Перевірка очікувань

2. Опитування

— Що нового ви дізналися про Т.Г. Шевченка?

— Яким ми можемо його уявити в дитинстві?

— Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі?

3. Читання тексту – анаграми

 иМ мовчися у Ш…вч…нк… нувашати і лютиби нурід зелюм.

4.  Колективна робота.     

Дидактична гра «Характеристика Т.Г. Шевченка»

Підібрати слова на першу букву, які характеризують поета.

Ш – (шановний)

Е – (ерудований);

В – (волелюбний, видатний)

Ч – (чемний,чуйний)

Е –  (енергійний)

Н – (наполегливий)

К – ( культурний)

О – (осиротілий, обдарований, освічений).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
2951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку