Поетичний вінок «Шевченкове ім’я нам сяє, як зоря!»

Про матеріал
Мета: розширити знання учнів про творчість та життєвий шлях Т.Г.Шевченка; виробити вміння осмислити та зрозуміти тяжку долю поету, прищепити повагу та любов до нього, до України, до її чудової природи, до співучої солов'їної мови; поповнювати словник дітей образними виразами; виховувати інтерес до його творів, розуміти їх зміст, бажання їх розповідати.
Перегляд файлу

Тема:Поетичний вінок  «Шевченкове  імя  нам  сяє, як зоря!»

Мета: розширити знання учнів про творчість та життєвий шлях Т.Г.Шевченка; виробити вміння осмислити та зрозуміти тяжку долю поету, прищепити повагу та любов до нього, до України, до її чудової природи, до співучої солов'їної мови; поповнювати словник дітей образними виразами; виховувати інтерес до його творів, розуміти їх зміст, бажання їх розповідати.

                                       Хід  уроку

       I Організація класу

II   Вправа «Кубування».Ознайомлення з етапами уроку

1 етап «Таємничий незнайомець» 1 квіточка

--- Діти, у нас сьогодні незвичайний захід , який ми присвятимо одній дуже талановитій людині, яка залишила незабутній слід в історії української літератури.

--- Перед нами куб, на якому записані етапи нашого заходу

На гранях куба записи:

  1. Таємничий незнайомець.
  2. Життя і творчість Т. Г. Шевченка.

3. Шевченко – поет і художник

4. Великий Кобзар

5. Шевченко і Сумщина

    6. Вшанування пам’яті Т.Г. Шевченка

---  Давайте подивимося на першу грань  і прочитаємо запис

( Таємничий незнайомець)

---  Хто ж цей таємничий незнайомець? Ви дізнаєтесь прочитавши вірш

Тобою, Поете, гордитесь ми будем,
А слово святеє твоє не забудем.
Роки лиш утверджують думи його,
А сонце цілує із бронзи чоло
Славетного сина народу мого.
Шукати щастя не їдьмо в світи,
Елегій сумних уникаймо.
В нас доля одна – 
Через терни до зірок…
Едем сотворімо на нашій землі,
Нехай порідниться вся наша країна:
Карпати, Донбас й Буковина.
Одна ти, єдина, моя Україно!

 

--- Так, мова піде про Тараса Григоровича Шевченка. Отже тема нашого позакласного заходу

« Поетичний вінок. «Шевченкове  ім’я  нам  сяє, як зоря!»». Протягом цілого уроку ми будемо із квіточок плести віночок навколо портрета Т. Г. Шевченка.Сьогодні ми з вами повторимо вже вивчене про життя і творчість письменника, а також розширимо наші знання з життя Великого Митця

 

--- І першу квіточку ми вже можемо вплести у наш віночок. Сьогодні наш урок присвячений  річниці з дня народження Т. Г. Шевченка.

 

---  Ми з вами готувалися до  нашого заходу. І тому у нас будуть працювати три групи «Довідкове бюро», «Юні біографи », «Акторська майстерня».Кожна група працювала над своїм завданням. Тож  давайте часу не гаяти, а почнемо працювати.

 

--- На партах у групи «Юні біографи» лежать меморікарти. Уважно слухайте інформацію, яка прозвучить сьогодні на уроці, і заповнюйте свою меморікарту. Адже в кінці уроку ми перевіримо, щож нового ви дізналися про життєвий і творчий шлях письменника. І розмножимо ці меморікарти для кожного учня класу.

Меморі карта

1. Коли народився Т.Г.Шевченко? _____________________________

2.Хто навчив Тараса  читати?________________________________

3.В скільки років Тараса віддали в церковну школу?____________

4.Коли померла мати Тараса?______________________________

5. Коли помер Батько Тараса?_______________________________

6.В скільки років Т.Г.Шевченка викупили з кріпацтва?____________

7.Коли вийшла у світ книга «Кобзар»?____________________________

8. Коли заарештували поета  із забороною писати й малювати?_________

9.  Коли Шевченко повернувся із заслання? __________________________

10. Коли помер Т.Г.Шевчеко______________________________________

III   2 етап   «Життя і творчість Т. Г. Шевченка» 2 квіточка

1. Сценка

--- Учні з «Акторської майстерні» підготували нам сценку

(Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку,   ставить на столик  біля портрета Т. Шевченка. До неї підходить    хлопчик)

Хлопчик.    Матусю,а правда,що небо на залізних стовпах держиться?

Мати.          Так,мій синочку,правда.

Хлопчик.     А чому так багато зірок на небі?

Мати.           Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і

                      горить та свічка, поки людина не помре. А як помре,свічка

                      гасне, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик.     Бачив, матусю, бачив…

                      Матусечко, а чому одні зірочки ясні, а другі ледь видно?

Мати.          Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічка ледь-

                      ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро,

                      тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко

                      видно.

Хлопчик.       Матусю, я буду добрим.Я хочу, щоб моя свічечка світила

                         найясніше.

Мати.              Старайся, мій хлопчику.( гладить його по голові)

(мати виходить,хлопчик сідає поряд з учнями.)

Вчитель:  --- Дійсно, коли людина добра, любить людей,а не лише себе, коли робить добро іншим людям, піклується про інших, вболіває за їхню долю, то память про таку людину – вічна. Ось таким чоловіком був і Т.Г.Шевченко.

Вчитель: --- Тарас  Григорович  Шевченко  народився  9  березня  1814  року  в  селі  Моринці  на  Черкащині  в  родині  селян – кріпаків.    Батьки йому дали ім’я Тарас.

 

«Довідкове бюро»

--- Завданням «Довідкового бюро» було дослідити ім’я і прізвище Т.Г.шевченка.

--- Ми дізналися , що означає ім’я Тарас. Тарас у перекладі з грецької – бунтівник, непокірний, безстрашний. Прізвище Шевченко пов’язане із назвою професії швець. Шевцем був прадід . Син шевця тоб то -  шевченко – Шевченко.

 

Вчитель: ---У родині було 6 дітей. Тарас був найменшим. Батько поета умів читати і коли малому Тарасу виповнилося 7 років навчив його читати. А в 8 років віддав сина в церковну школу до дяка-вчителя Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками. Хлопець був охочий до навчання, швидко все запамятовував, він мав феноменальну память.

 

---Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, а в 11 років Тарас став круглим сиротою. Батько застудився і раптово помер. Безрадісним стало дитинство Тараса. Тяжке кріпацьке життя. Він    був і пастухом, і кухарчуком, і козачком, тобто слугою у пана.

2. Сценка

--- Учні з «Акторської майстерні» підготували нам сценку

Оксана: Чому же ти плачеш? Оx, дурненький Тарасе, давай сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже, кажуть, найкраще від усіx ти читаєш, найкраще за всіx співаєш, ще й кажуть малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?

Тарас: Еге ж, малярем.

Оксана: І розмалюєш нашу xату?

Тарас: Еге ж. а всі кажуть, що я ледащо і ні нащо не здатний. Ні, я не ледащо! Я буду, буду таки малярем!

Оксана: Авжеж, будеш!

Вчитель: --- Тарас дуже любив малювати. Він перемальовував  картини зі стін панського будинку. За це його одного разу дуже покарали. Але й помітили неабиякі здібності кріпака і вирішили віддати його до майстра вчитися малювати. У 24 роки друзі – художники викупили Тараса з кріпацтва. Він з великим завзяттям узявся за науку. Навчався у Петербурзькій академії художеств і писав вірші про тяжке життя кріпаків. Коли поету виповнилося  26 років вийшла у світ перша його книга під назвою «Кобзар». Поезія Шевченка не просто зачаровувала: вона будила прагнення до волі. Тому поет був небезпечним для царського уряду.   За бунтарські вірші 33-річного Тараса Григоровича  заарештували із забороною писати й малювати.    Він тужив за Україною і все це передав у своїх віршах. В 44 роки Шевченко повернувся із заслання, але  вже хворою людиною.10  березня  1861  року  на  47  році  життя  перестало  битися  серце  Великого  Кобзаря. За  заповітом  Шевченка  поховано  над  Дніпром  в  Каневі  на  Чернечій  горі. Нині – це  Шевченкова  гора.

3. Дерево життя і творчості Т.Г.Шевченка

--- А зараз за допомогою меморікарт «Юні бібліографи» складуть дерево  життя і творчості Т.Г.Шевченка

9 березня 1814 року-народився Т.Г.Шевченко

7 років –Тарас  навчився читати

8 років – почав навчатися у дяка

9 років – померла мати

11 років – Тарас став сиротою

24 роки   друзі – художники викупили Тараса з кріпацтва.

26 років  - вийшов у світ «Кобзар»

33 роки - Тараса Григоровича  заарештували

44 роки – Т.Г. Шевченко повернувся із заслання

10 березня 1861 р.- Т.Г.Шевченко помер.

4. «Довідкове бюро»

 --- Наша група  виявила, що з 47 прожитих років: 24 роки Шевченко був  кріпаком, 10 років був в неволі і лише 13 був вільною людиною.

--- У цьому році минає 205 років з дня народження Т. Г. Шевченка.

5. Вправа «Відкрий ключем»

Відкрий ключем і дізнайся ,яку настанову дає нащадкам Тарас Шевченко.

          Розшифруйте вислів

 

 

 

 

                                                                                                                

                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

Картка-ключ

 

 

 

 

   "Учітеся, брати мої, думайте, читайте…"

--- Як ви думаєте, що цими словами хотів сказати нам поет?

--- Ось другу  квіточку ми вже можемо вплести у наш віночок

IV. 3 етап «Шевченко – поет і художник» 3 квіточка

Вчитель: --- Життя Т.Г.Шевченка   було  коротким, але  яскравим. Він  залишив  нам  великий  спадок – прекрасні  вірші  та  картини. І сьогодні ми познайомимося з віршами та картинами великого українського поета і художника.

 

  --- Сила і безсмертя поета-у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші,у яких він оспівує красу рідного краю.

1.Виступ «Акторської майстерні» Читання вірша  « Зоре  моя  вечірняя »

---  Ось зараз група «Акторська  майстерня» прочитає нам вірші Т.Г.Шевченка

(Читання вірша  « Зоре  моя  вечірняя »)

 

Вчитель: ---- Тарас  Шевченко    любив  спостерігати  за  вечірнім  небом А образ вечірньої зорі – це улюблений образ поета.

 

2. Читання вірша «Встала весна»

 3.Читання вірша « Тече вода з-під явора»

 

4. Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати»

Вчитель:  - Багато вірші Шевченка покладено на музику. А найкраще поетичне слово - це те слово, яке стало піснею.

Ось ми зараз послухаємо пісню «Садок вишневий коло хати»

- Діти, сумна чи весела ця пісня? - Які почуття вас оxопили?

 

5. Вправа «Відгук»

--- Яка з поданих картин найбільше відображає зміст вірша

 « …Світає, край неба палає?» ( Читання вірша)

--- Спробуйте  скласти відгук на картину, яку ми вибрали:

Відгук

1.     Мені дуже сподобалась картина Т.Г.Шевченка  ___ ___

2.     На полотні зображено ___ ___

3.     На передньому плані бачимо  ___ ___

4.     На картині переважають такі кольори ___ ___

5.     Дивлячись на картину я відчуваю ___ ___

6. Огляд художніх робіт Т.Г.Шевченка. «Автопортрет Т. Шевченка», «Катерина»,» Селянська родина»,»Циганка ворожка»,»Одинокий дуб»

Вчитель:--- Малювати Т.Г.Шевченко почав раніше, ніж писати вірші. Тарас Григорович у свої картинах зображував життя людей. Також художник у своїх роботах велику увагу приділяв природі рідного краю.

Вчитель: --- Розгляньте портрет, на якому Т. Г. Шевченко намалював себе молодим, замріяним.   На цьому автопортреті Тарас зображений у 26 – річному віці.

--- А зараз ми пропонуємо вам переглянути репродукції картин Т. Г. Шевченка:

7. Поетична хвилинка. Складання чистомовки

Вчитель:--- Давайте пригадаємо спробуємо скласти чистомовку про Т.Г.Шевченка

 Енко-енко-енко  -...(Т.Г.Шевченко)

Енько-енько-енько-... (знатний козаченько)

Денько-денько-денько-... (це було давненько)

Унко-унко-унко-... (іде слава лунко).

 --- Ось третю   квіточку ми вже можемо вплести у наш віночок

V. 4 етап « Великий Кобзар»  4 квітка

1.Огляд виставки «Кобзарів»

Вчитель: ---1840 року з’являється перша збірка поезій “Кобзар”.  А хто знає чому саме так назвав Шевченко свою першу збірку віршів?

--- Колись давно по Україні ходили старі, сліпі люди, які співали про тяжке життя людей та подвиги козаків. Співаючи, вони грали на кобзі ( показую ілюстрацію ) - стародавній музичний інструмент, схожий на бандуру. Їх називали кобзарями. Тарас Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України. Але він дуже любив слухати пісні кобзарів. Тому  Тараса  Шевченка  ще  називають  Великим  Кобзарем .  «Кобзар» Шевченка перекладений на 100 мов світу. Ось погляньте на виставку «Кобзарів».Вони видані в різні роки.

---Де ми можемо взяти книги для читання? ( в бібліотеці). Тож, якщо вам захочеться більше дізнатись про великого українського поета, прочитати його вірші, ви можете відвідати бібліотеку. А бібліотекар  надасть вам необхідну допомогу при виборі книжки.

--- А ще Т.Г.Шевченкові дуже хотілося мати на Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав і безкоштовно відправив на Україну 1000 «Букварів».

 

2.Робота в групах. Вправа «Асоціативний кущ»

 

- У вас в конвертах № 1 смужки, на яких надруковано слова. Ви повинні обрати тільки ті смужки, які асоціюються з Т. Г. Шевченком.

 

«Юні біографи»        «Довідкове бюро»         «Акторська майстерня»       

мовознавець                моряк                           гордість

лікар                             взірець                         жебрак

поет                              художник                    кобзар

поляк                            росіянин                      ледащо

геній                              герой                           сміливець

3. Робота в групах.  Конверт № 2                       

«Юні біографи»  Скласти прислів’я.

     Шевченко Тарас наче….                                                      великий дар.   

     Шевченків «Кобзар» то для народу….                            сонце для нас.

Ми Шевченка славить будем і ніколи…                            не забудем.

«Довідкове бюро»   Відновити вірш.

     Велику книгу _________,                                          

     І «Кобзарем» її _________.                                       

     В тім «Кобзареві» зложив _______,                          

     Щоб знали всі: _________ й _____.                          

Довідка: написав; назвав; заповіти; дорослі й діти.

«Акторська майстерня» Вправа «Розсипанки».

----Із розсипаних слів складіть рядочки вірша.

Світає,  край  сонце  неба  палає, соловейко в темнім сонце гаї    зустрічає.

--- Ось і четверта квітка вплелася в наш віночок

VI.  5 етап  «Шевченко і Сумщина»  5 квітка

Вчитель:Тарас Шевченко, подорожуючи Україною, побував і в нашому краї. Поет відвідав Глухів, Кролевець, Ромни, Конотоп, Суми. Він зупинявся у знайомих в Лебедині у селі Лихвиному. Саме тут були написані деякі картини природи, зявились вірші «Садок вишневий коло хати», пісня «Ой по горі роман цвіте». Є більше десятка поем, в яких поет згадує наш край.А також саме на Сумщині Т.Г.Шевченко намалював багато картин.

Сенкан

     Давайте виконаємо завдання творчого характеру – складемо сенкан (вірш-п’ятирядник) до слова Шевченко. План складання сенкана на дошці

     1. Хто? ___________.

     2. Який? __________, ___________.

     3. Що робив? ___________, __________, ___________.

     4. Речення. ___________   ___________   ___________   __________.

     5. Слово-синонім. ____________.

Шевченко

Відомий, великий.

Писав, малював,закликав.

Гордіст українського  народу.

Кобзар.

--- Ось пяту квіточку вплетемо в наш віночок.

VII. 6 етап уроку. «Вшанування пам’яті Т.Г. Шевченка». 6 квітка

Вчитель:У кожного народу є свої геніальні сини. Україна й українці пишаються Тарасом Шевченком. Він любив свою Батьківщину, уславив її на весь світ. Народ України памятає і шанує свого Кобзаря: іменем Шевченка названо вулиці, театри, університети, села. На майданах міст і сіл споруджено памятники Великому Кобзареві, до яких приносять квіти. І у нас в Сумах теж є памятник Шевченку і є вулиця названа на честь Т.Г.Шевченка. Про Тараса складено багато віршів, пісень. Щорічно присвоюється Шевченківська премія — одна з найпрестижніших відзнак України. Портрет Тараса Шевченка зображено на банкноті номіналом 100 гривень та на золотій пам'ятній монеті номіналом 200 гривень.  Але шанують його не тільки в Україні, а й за кордоном

--- Ось і шосту квіточку ми вплели в віночок.

VIII  Підсумок

Гра «Калинонька»

Вчитель:   --- Підсумуємо ми наш урок таким чином. Я вам пропоную гру «Калинонька». Погляньте на кущик  калини. Калина є символом нашої держави, її ягідки знаходяться дуже близько одна до одної і символізують дружбу. Так ось у своїх творах Тарас Шевченко дуже часто вживав слово «калина» .В «Кобзарі» слово калина він вжив 385 разів, а всього у творах Шевченка калина згадується 965 разів. Тому ми з вами створимо свій кущик калини, який символізуватиме дружбу в нашому класі.В конверті № 3 лежать намальовані ягідки калини Ви будете прикріплювати ягідки калини і говорити :Що сподобалося на уроці? Що ні? Що дізнались нового? Що вас найбільше вразило? Що було робити найцікавіше?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку