Тема: Поезія Стуса – взірець «стоїчної» поезії у світовій ліриці. «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…».
Мета: учні знають біографію В. Стуса та за допомогою тестових завдань демонструють свої знання; знаходять значення поняття «стоїчна» поезія та слів, використовуючи ІКТ; розвивають навички виразного читання поезії; аналізують твір; визначають ціннісні пріорітети життя на засадах екзистиційного світобачення; висловлюють власну думку про поезію, її значення та доводять її.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Обладнання: портрет письменника, підручник, картки, збірки творів, ІКП.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання(виконання тестових завдань). Взаємооцінювання.
Тестові завдання (10 балів: 1-7 – по 1 балу , 8– 3 бали)
А) на Донеччині Б) на Вінничині В) на Полтавщині Г) на Київщині
НА –говоримо про частину країни В- про країну (в Україні).
А) там жили родичі Б) там кращі природні умови
В) батьки відмовлялися вступати в колгосп
Г) батьків пересили примусово
3. Яку професію здобув В. Стус?
А)став агрономом Б) став авіатором В) став лікарем Г) став вчителем
4. Чому поета виключили з аспірантури?
А) за пропуски Б) за участь в акціях громадського протесту
В) через несплату за навчання Г) через низькі результати навчання
5. Псевдонім В.Стуса:
А) Сивенький Б) Іван Вершина В) Василь Петрик Г) Іван Багряний
Сивенький – Володимир Самійленко;
Іван Вершина ( Василь Барка) – Василь Очерет « Жовтий князь»
Іван Багряний – Іван Лозов′ягін «Тигролови»
6. До шістидесятників належали:
А) Л.Костенко, В.Стус, Т.Шевченко
Б) В.Симоненко, В.Стус, І.Драч
В) В.Стус, Д.Павличко, М.Коцюбинський
Г) М.Вінграновський, О.Кобилянська, В.Стус
7. В.Стуса називають дисидентом. Що це означає?
Дисидент – людина, політичні погляди якої істотно різняться з офіційно встановленими в країні ( політичний інакодумець).
8.З яких періодів складається творчість В.Стуса? Коротко охарактеризуйте їх.
1) дотюремний
Твори не публікуються, кілька публікацій в журналах. Збірка «Зимові дерева».
2) період ув′язнення (невольнича лірика).
Збірка «Палімпсести»
3) прощальний період
Останні 5 років. Заборонено писати вірші в листах.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
https://youtu.be/sV-_lWLxvDQ (Василь Стус. Не побиваюсь за минулим... [Живі голоси]
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
V.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Виразне читання поезії.
Крізь сотні сумнівів я йду до тебе,
добро і правдо віку. Через сто
зневір. Моя душа, запрагла неба,
в буремнім леті держить путь на стовп
високого вогню, що осіянний
одним твоїм бажанням. Аж туди,
де не лягали ще людські сліди,
з щовба на щовб, аж поза смертні грані
людських дерзань, за чорну порожнечу,
де вже нема ні щастя, ні біди.
І врочить порив: не спиняйся, йди,
То — шлях правдивий. Ти — його предтеча.
Щовб — сходинка, перекладина драбини;
врочить — передрікає;
запрагла — захотіла.
Предтеча - особа, що своєю діяльністю підготувала шлях, умови для діяльності інших; попередник.
Стоїчний – мужній , стійкий до життєвих випробувань.(підручник с. 235).
Літературний рід: лірика
Вид лірики: філософська
Жанр: вірш
Тема: свідомий вибору(екзестенційне світобачення) ліричним героєм свого життєвого шляху до добра й правди.
Екзистенціалі́зм або філософія існування (фр. existentialisme від лат. exsistentia — існування) — напрям у філософії XX століття, що позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі. Основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору.
Ідея: уславлення цілеспрямованості ліричного героя, який у своїх духовно-етичних домаганнях правди долає перешкоди , але не зневіряється і вибирає духовну висоту.
Художні засоби:
Епітети - буремний лет; високий вогонь; людські сліди; смертні хлані; людські дерзання; чорна порожнеча; шлях правдивий;
метафори - душа запрагла неба; душа держить путь на стовп;
звертання - я йду до тебе, добро і правдо віку;
гіпербола - крізь сотні сумнівів…, через сто зневір;
алітерація звуків р, с, щ,ч
VІ.Підбиття підсумків.
Обговорення
-Як ви зрозуміли сутність філософії екзистенціалізму?
- Які почуття викликала у вас ця поезія?
VІІ. Домашнє завдання
Виразно читати поезію, аналізувати.
Опрацювати с. 234- 236.