Поглиблення знань про колір як засіб вираження характеру й настрою. Кольорові контрасти. Малювання композиції "Серед поля мак розцвів"

Про матеріал
Тема: Поглиблення знань про колір як засіб вираження характеру й настрою. Кольорові контрасти. Малювання композиції "Серед поля мак розцвів" Мета: Поглибити знання про види образотворчого мистецтва, колір та кольорові контрасти, розвивати в дітей уміння правильно підбирати для роботи кольори, заповнювати зображенням усю площину аркуша паперу, розміщувати предмети на аркуші з урахуванням взаєморозташування за принципом ближче-нижче, далі-вище, далі-менше; формувати естетичне почуття, виховувати акуратність під час роботи з фарбами, активізувати творчу ініціативу учнів
Перегляд файлу

Тема: Поглиблення знань про колір як засіб вираження характеру й настрою. Кольорові контрасти. Малювання композиції "Серед поля мак розцвів"

Мета: Поглибити знання про види образотворчого мистецтва, колір та кольорові контрасти, розвивати в дітей уміння правильно підбирати для роботи кольори, заповнювати зображенням усю площину аркуша паперу, розміщувати предмети на аркуші з урахуванням взаєморозташування за принципом ближче-нижче, далі-вище, далі-менше; формувати естетичне почуття, виховувати акуратність під час роботи з фарбами, активізувати творчу ініціативу учнів.

Обладнання. Таблиці, зразки дитячих робіт, репродукції картин, ілюстрації із зображенням маку, штучні квіти маку, український віночок, вишивка з зображенням маків, кліп пісні “Маки червоні, гуашеві фарби, пензлики, папір А4 або альбоми, ганчірка, баночка з водою, палітра.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I. Організаційна частина.

Перевіримо чи всі сьогодні готові до уроку. Для роботи нам знадобляться гуашеві фарби, пензлики, папір А4 або альбоми, ганчірка, баночка з водою, палітра.

II. Актуалізація опорних знань.
1. Повторення вивченого матеріалу.
— Назвіть основні і похідні кольори.
(Основні — червоний, жовтий, синій; похідні — зелений, фіолетовий, оранжевий.)
— Як одержати похідні кольори з основних?
(Шляхом змішування основних кольорів.)
— Назвіть кольори райдуги.
(Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий).
— Як ще можна назвати кольори райдуги? (Хроматичні)
— Назвіть ахроматичні кольори. Що означає префікс "а" у цьому слові?
(Білий, чорний, сірий; префікс "а " означає заперечення, тобто ці кольори не мають кольору.)
— Як одержати сірий колір? Як зробити його світлішим або темнішим?
(Білий + чорний = сірий; сірий колір робиться світлішим або темнішим шляхом додавання до нього білого або чорного кольорів.)

Які кольори називають теплими? (У теплих кольорах переважають відтінки жовтого і червоного, їх асоціюють з сонцем, вогнем, спекою, енергією, небезпекою, радістю.)

Які кольори називають холодними?( Холодні кольори — зелений, синій, фіолетовий. Вони нагадують лід, сніг, прохолоду. їх асоціюють з меланхолією, ніжністю та журбою.)

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя

Так вже вийшло, що людина бачить світ кольоровим. Колір присутній майже у всьому. Уся природа навколо нас виблискує різноманітними фарбами. З найдавніших часів колір взаємопов’язаний з духовним життям людини. Люди наділяли його ритуальними і магічними властивостями, а в живописі колір є одним з головних образотворчих і виразних засобів.

Увесь кольоровий ряд умовно можна розкласти на кольори веселки. З-поміж них виділяють основні кольори. (Жовтий, червоний, синій.) Назвіть додаткові кольори, отримані шляхом змішування основних кольорів. (Помаранчевий, зелений і фіолетовий.) Один колір впливає на сприйняття іншого. Додаткові кольори підсилюють яскравість один одного, створюють різноманіття відтінків.

Колір впливає на почуття людини. Червоний колір — збуджує, зігріває, помаранчевий — тонізує, зелений — заспокоює, фіолетовий — пригнічує. Колір наповнений особливим внутрішнім змістом. Він, за словами поета Расула Рза, є «вісником печалі та вісником надії, жалоби вісником і вісником мрії».

Як з-поміж такого розмаїття художник обирає необхідні фарби? Найголовніше, що із застосовуваних фарб художник намагається створити колірну єдність — колорит картини.

«Колорит — оркестр з фарб»,— уважав російський художник Б. М. Кустодієв. Це означає, що колір, передаючи зорові відчуття видимого світла, водночас передає настрій художника.

Так, використовуючи колір, художник впливає на наше сприйняття, пробуджуючи сильні емоції, створює хвилюючі образи, що породжують у нас думки і почуття. I досягає він цього ще й за допомогою кольорового контрасту.

- Що ж таке контраст?

Контраст  — яскраво виражена протилежність будь-яких яко­стей і властивостей. Ми можемо говорити про протилежність кольорів (у спектральному колі ці кольори розташовані навпроти).Такими самими протилежними кольорами у спектрі є жовтий та фіолетовий, синій та оранжевий. Ці кольори виглядають яскравіше, коли розташовані поруч.

2. Сприймання художніх творів. Гра “Вилучіть зайве”

- Серед запропонованих учнівських робіт виберіть ті, на яких ми спостерігаємо кольорові контрасти. Поясніть, який саме?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні ми виконаємо живописну контрастну композицію. Але що саме ми будемо зображувати ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. Послухайте уважно.
Запалали в чистім полі
Квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
Польовий червоний ... (мак).
В житечку зеленім
Факели вогненні.
Цілий день собі горять,
З сонечком лягають спать. (Маки).

- Тема уроку “Серед поля мак розцвів”.Сьогодні ми створимо картину, яка зможе бути подарунком на 8 березня. А в кінці уроку ми організуємо виставку наших робіт.

2. Перегляд демонстраційного матеріалу.

- Розгляньте ці штучні квіти маку.

- Скільки пелюсток має квіточка.?

- Якого кольору серединка?

- Яке стебло у маку?

- Які листочки?
3. Вступна бесіда.
Нам радісно, коли дивимося на такі картини. Вони створюють красу і затишок у наших оселях; у кожної людини, яка дивиться на них, з'являється хороший настрій. Я вважаю, що такі картини принесуть більше радості, ніж зірвані маки, які за декілька годин зів'януть. Думаю, що й ви теж такої думки.
— Діти, чи доводилось вам бачити, як цвіте у полі мак? Це неймовірне видовище. Усім подобаються прекрасні червоні квіти маку. Його торочкуваті пелюстки у два або декілька кіл часто дають прихисток жукам і мухам, які ховаються у квітці від холоду. Дрібне насіння маку дозріває у коробочках. (Демонструється коробочка маку.

- Чи знаєте ви, що мак — це рослина -символ Україні має таке ж давнє походження, що й калина. А чому це так дізнаєтесь з легенди.
4. Легенда про мак

Мак — найдревніша рослина. Про цю чудову рослину в Україні існує багато легенд. І ось одна із них.

Було це давно-давно, коли ще на нашу землю нападали кочівники-печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень співали. Побачили це печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід, та й оточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятуватися, втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на широке зелене поле і кинулись тікати до лісу.

Та побачили їх вороги і оточили з усіх сторін. І звернулася тоді найвродливіша дівчина, донька воєводи, із проханням до матінки-землі:

— Матінко-земле, врятуй нас від неволі, від життя страшного у печенігів-нечестивців. Допоможи нам знищити їх!

І зглянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчини печеніг, як вона стає квіткою-маком, червоною, як жар і красивою, як самі дівчата.

Так і не змогли вороги захопити в полон жодної дівчини. Потомилися печеніги і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як поснули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатили за себе.

Рано-вранці поверталися із походу руські воїни. І побачили вони червону, як жар, долину маків, а біля них сплячих ворогів-печенігів. Кинулися вони на печенігів і повбивали всіх. І коли пролилася остання крапля крові печенігів, кожна квітка маку ожила і стала дівчиною. У руках дівчата тримали червоні квіти маку і подарували їх воїнам-визволителям.

І земля-матінка залишила на згадку про цей бій квіти маку. Вони щороку виростали на цій долині і радували око людям своєю красою.

- То що символізує собою квітка маку?
1) Квіти маку символізують і дівочу красу, і здоров'я.

Дівчата з любов'ю вишивали квітки маку на сорочках, вплітали їх у віночки. (демонстрація зразків вишивки та віночка)
2) Збереглись перекази, що, дівчата-полонянки поїли маковим настоєм татар, а самі рятувалися втечею.
3) З давніх-давен мак наділяли чудодійною силою, яка захищає від усілякого зла. Його освячували в церкві двічі на рік — на Маковія і на Спаса. Такий мак — найкращий оберіг від нечистої сили.

4) Але часто квіти маку є символом трауру.

-Подивіться і послухайте кліп Рити Бойко до пісні”Маки червоні” (https://www.youtube.com/watch?v=E6AEjtpBp5g)

- Яким історичним подіям присвячено цей кліп? (Другій Світовій війні, памяті усіх загиблих)
7. Поетапне виконання композиції вчителем

Поетапне виконання композиції (перегляд відео або матеріал для вчителя) (https://www.youtube.com/watch?v=WKqFklpshFs)

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

8. Практична діяльність учнів.
IV. Підсумок уроку. Виставка робіт
— Сподіваюся, що сьогодні на уроці ви збагатилися на часточку добра, тепла і знань. А відтак завжди будете мудрим другом для природи.
Ми з нею — єдине ціле, і розділити нас неможливо, тому бережімо свою зелену планету.
1. Декламування вірша П. Сиченка "Вмійте природу любити".
Вмійте природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувати, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
 

doc
Додано
7 січня 2022
Переглядів
1101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку