Тема: Поглиблення знань про колір як засіб вираження характеру й настрою. Кольорові контрасти. Малювання композиції "Серед поля мак розцвів"
Мета: Поглибити знання про види образотворчого мистецтва, колір та кольорові контрасти, розвивати в дітей уміння правильно підбирати для роботи кольори, заповнювати зображенням усю площину аркуша паперу, розміщувати предмети на аркуші з урахуванням взаєморозташування за принципом ближче-нижче, далі-вище, далі-менше; формувати естетичне почуття, виховувати акуратність під час роботи з фарбами, активізувати творчу ініціативу учнів.
Обладнання. Таблиці, зразки дитячих робіт, репродукції картин, ілюстрації із зображенням маку, штучні квіти маку, український віночок, вишивка з зображенням маків, кліп пісні “Маки червоні, гуашеві фарби, пензлики, папір А4 або альбоми, ганчірка, баночка з водою, палітра.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Перевіримо чи всі сьогодні готові до уроку. Для роботи нам знадобляться гуашеві фарби, пензлики, папір А4 або альбоми, ганчірка, баночка з водою, палітра.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Повторення вивченого матеріалу.
— Назвіть основні і похідні кольори.
(Основні — червоний, жовтий, синій; похідні — зелений, фіолетовий, оранжевий.)
— Як одержати похідні кольори з основних?
(Шляхом змішування основних кольорів.)
— Назвіть кольори райдуги.
(Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий).
— Як ще можна назвати кольори райдуги? (Хроматичні)
— Назвіть ахроматичні кольори. Що означає префікс "а" у цьому слові?
(Білий, чорний, сірий; префікс "а " означає заперечення, тобто ці кольори не мають кольору.)
— Як одержати сірий колір? Як зробити його світлішим або темнішим?
(Білий + чорний = сірий; сірий колір робиться світлішим або темнішим шляхом додавання до нього білого або чорного кольорів.)
– Які кольори називають теплими? (У теплих кольорах переважають відтінки жовтого і червоного, їх асоціюють з сонцем, вогнем, спекою, енергією, небезпекою, радістю.)
– Які кольори називають холодними?( Холодні кольори — зелений, синій, фіолетовий. Вони нагадують лід, сніг, прохолоду. їх асоціюють з меланхолією, ніжністю та журбою.)
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя
– Так вже вийшло, що людина бачить світ кольоровим. Колір присутній майже у всьому. Уся природа навколо нас виблискує різноманітними фарбами. З найдавніших часів колір взаємопов’язаний з духовним життям людини. Люди наділяли його ритуальними і магічними властивостями, а в живописі колір є одним з головних образотворчих і виразних засобів.
– Увесь кольоровий ряд умовно можна розкласти на кольори веселки. З-поміж них виділяють основні кольори. (Жовтий, червоний, синій.) Назвіть додаткові кольори, отримані шляхом змішування основних кольорів. (Помаранчевий, зелений і фіолетовий.) Один колір впливає на сприйняття іншого. Додаткові кольори підсилюють яскравість один одного, створюють різноманіття відтінків.
Колір впливає на почуття людини. Червоний колір — збуджує, зігріває, помаранчевий — тонізує, зелений — заспокоює, фіолетовий — пригнічує. Колір наповнений особливим внутрішнім змістом. Він, за словами поета Расула Рза, є «вісником печалі та вісником надії, жалоби вісником і вісником мрії».
– Як з-поміж такого розмаїття художник обирає необхідні фарби? Найголовніше, що із застосовуваних фарб художник намагається створити колірну єдність — колорит картини.
«Колорит — оркестр з фарб»,— уважав російський художник Б. М. Кустодієв. Це означає, що колір, передаючи зорові відчуття видимого світла, водночас передає настрій художника.
– Так, використовуючи колір, художник впливає на наше сприйняття, пробуджуючи сильні емоції, створює хвилюючі образи, що породжують у нас думки і почуття. I досягає він цього ще й за допомогою кольорового контрасту.
- Що ж таке контраст?
Контраст — яскраво виражена протилежність будь-яких якостей і властивостей. Ми можемо говорити про протилежність кольорів (у спектральному колі ці кольори розташовані навпроти).Такими самими протилежними кольорами у спектрі є жовтий та фіолетовий, синій та оранжевий. Ці кольори виглядають яскравіше, коли розташовані поруч.
2. Сприймання художніх творів. Гра “Вилучіть зайве”
- Серед запропонованих учнівських робіт виберіть ті, на яких ми спостерігаємо кольорові контрасти. Поясніть, який саме?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні ми виконаємо живописну контрастну композицію. Але що саме ми будемо зображувати ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. Послухайте уважно.
Запалали в чистім полі
Квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
Польовий червоний ... (мак).
В житечку зеленім
Факели вогненні.
Цілий день собі горять,
З сонечком лягають спать. (Маки).
- Тема уроку “Серед поля мак розцвів”.Сьогодні ми створимо картину, яка зможе бути подарунком на 8 березня. А в кінці уроку ми організуємо виставку наших робіт.
2. Перегляд демонстраційного матеріалу.
- Розгляньте ці штучні квіти маку.
- Скільки пелюсток має квіточка.?
- Якого кольору серединка?
- Яке стебло у маку?
- Які листочки?
3. Вступна бесіда.
Нам радісно, коли дивимося на такі картини. Вони створюють красу і затишок у наших оселях; у кожної людини, яка дивиться на них, з'являється хороший настрій. Я вважаю, що такі картини принесуть більше радості, ніж зірвані маки, які за декілька годин зів'януть. Думаю, що й ви теж такої думки.
— Діти, чи доводилось вам бачити, як цвіте у полі мак? Це неймовірне видовище. Усім подобаються прекрасні червоні квіти маку. Його торочкуваті пелюстки у два або декілька кіл часто дають прихисток жукам і мухам, які ховаються у квітці від холоду. Дрібне насіння маку дозріває у коробочках. (Демонструється коробочка маку.
- Чи знаєте ви, що мак — це рослина -символ Україні має таке ж давнє походження, що й калина. А чому це так дізнаєтесь з легенди.
4. Легенда про мак
Мак — найдревніша рослина. Про цю чудову рослину в Україні існує багато легенд. І ось одна із них.
Було це давно-давно, коли ще на нашу землю нападали кочівники-печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень співали. Побачили це печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід, та й оточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятуватися, втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на широке зелене поле і кинулись тікати до лісу.
Та побачили їх вороги і оточили з усіх сторін. І звернулася тоді найвродливіша дівчина, донька воєводи, із проханням до матінки-землі:
— Матінко-земле, врятуй нас від неволі, від життя страшного у печенігів-нечестивців. Допоможи нам знищити їх!
І зглянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчини печеніг, як вона стає квіткою-маком, червоною, як жар і красивою, як самі дівчата.
Так і не змогли вороги захопити в полон жодної дівчини. Потомилися печеніги і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як поснули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатили за себе.
Рано-вранці поверталися із походу руські воїни. І побачили вони червону, як жар, долину маків, а біля них сплячих ворогів-печенігів. Кинулися вони на печенігів і повбивали всіх. І коли пролилася остання крапля крові печенігів, кожна квітка маку ожила і стала дівчиною. У руках дівчата тримали червоні квіти маку і подарували їх воїнам-визволителям.
І земля-матінка залишила на згадку про цей бій квіти маку. Вони щороку виростали на цій долині і радували око людям своєю красою.
- То що символізує собою квітка маку?
1) Квіти маку символізують і дівочу красу, і здоров'я.
Дівчата з любов'ю вишивали квітки маку на сорочках, вплітали їх у віночки. (демонстрація зразків вишивки та віночка)
2) Збереглись перекази, що, дівчата-полонянки поїли маковим настоєм татар, а самі рятувалися втечею.
3) З давніх-давен мак наділяли чудодійною силою, яка захищає від усілякого зла. Його освячували в церкві двічі на рік — на Маковія і на Спаса. Такий мак — найкращий оберіг від нечистої сили.
4) Але часто квіти маку є символом трауру.
-Подивіться і послухайте кліп Рити Бойко до пісні”Маки червоні” (https://www.youtube.com/watch?v=E6AEjtpBp5g)
- Яким історичним подіям присвячено цей кліп? (Другій Світовій війні, памяті усіх загиблих)
7. Поетапне виконання композиції вчителем
Поетапне виконання композиції (перегляд відео або матеріал для вчителя) (https://www.youtube.com/watch?v=WKqFklpshFs)
8.
8. Практична діяльність учнів.
IV. Підсумок уроку. Виставка робіт
— Сподіваюся, що сьогодні на уроці ви збагатилися на часточку добра, тепла і знань. А відтак завжди будете мудрим другом для природи.
Ми з нею — єдине ціле, і розділити нас неможливо, тому бережімо свою зелену планету.
1. Декламування вірша П. Сиченка "Вмійте природу любити".
Вмійте природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувати, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.