Урок образотворчого мистецтва
3 клас
(за підручником « Мистецтво» Л. Масол, О. Гайдамака, О. Колотило)
Тема. Крижаний палац. Архітектура як будівельне мистецтво. Образ будівлі, її призначення. Створення на основі асоціацій образу казкового будинку в техніці аплікації.
Мета. Ознайомити учнів з архітектурою як видом мистецтва та з професією архітектора. Дати поняття про основні засоби художньої виразності архітектури. Формувати навички трансформації архітектурних форм з метою посилення художнього образу. Розвивати відчуття рівноваги, пропорційності й архітектурної цілісності зображувального об’єкта. Виховувати спостережливість, увагу, художній смак, прагнення створити новий образ.
Засоби навчання: фотографії із архітектурними спорудами та елементами декору, гра «Танграм», мультфільм «Снігова Королева» (Українська казка на ніч. Мультфільм для дітей). кольоровий папір, картон, клей, ножиці.
Перебіг уроку
Створення емоційного настрою.
Вже лунає наш дзвінок,
Розпочинаємо урок.
В світ мистецтва помандруєм,
Вироби чудові ми змайструємо!
Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда з використанням ілюстрованого матеріалу.
Панельний будинок Одноповерховий Маріїнський Масандрівський
будинок палац(Київ) палац-музей(Ялта)
Палац графа Шенборна Золочівський замок Замок Шамбор (Франція)
(Ченадієво)
Замок Нойшванштайн, Баварія, Німеччина Дерев’яний будинок
Створення проблемної ситуації
- Чи можемо ми їх віднести до якогось з названих вами мистецтв?
- Пропоную підказку - переставивши склади, ви зможете пригадати, як називається це мистецтво.
ТЕК – АР – ТУ – ХІ – РА ( Архітектура)
«Архітектура»( від грецького- будівельник) – мистецтво проектувати й будувати будинки й споруди, необхідні людям. Це – житлові будинки, господарські, промислові й громадські будівлі. Архітектурні споруди повинні відповідати основним вимогам – бути корисними, міцними, гарними.
- Хто проектує будинки? Це- архітектори.
- Чи хотіли б ви більше дізнатися про цю професію? Можливо, після нашого сьогоднішнього уроку вам в майбутньому захочеться обрати саме цю професію та проектувати корисні, міцні та гарні будинки.
Сьогодні на уроці ми ознайомимось із професією архітектора, основними етапами створення будівель і намагатимемось, як справжні архітектори, самостійно створювати казкові споруди, дотримуючись усіх вимог архітектурної цілісності.
Розповідь вчителя з використанням ілюстрованого матеріалу та гри
« Танграм»
- Погляньмо ще раз на фотографії. Що спільного між ними?
- З яких частин всі вони складаються?
- На які геометричні фігури схожі?
- Складіть з деталей гри «Танграм» будинок. (Учні об‘єднуються в пари, трійки. Демонструють свої конструкції)
- Чим відрізняються ці будівлі одна від одної ?
Всі вони відрізняються висотою, розміром, силуетом.
- Які будівлі вам найбільше сподобалися? В яких би ви хотіли жити?
- Що хотіли б змінити в інших?
Звичайно, найбільше подобаються та запам’ятовуються людям палаци, замки.
Тому що вони мають цікаву форму, незвичний силует. А ще є декоративні елементи: виступи чи заглиблення в стіні. Там розташовують круглу скульптуру або рельєф; колони чи напівколони, різні декоративні огорожі.
Все це привертає до себе увагу, запам'ятовується. Такі елементи споруд називають виражальними засобами в архітектурі.
Перелічені засоби виразності допомагають архітекторові створювати різні за характером та призначенням споруди.
Перед тим, як почати будувати, архітектор спочатку ретельно обмірковує проект споруди, виконує ескізи (малюнки майбутньої споруди). Потім виготовляє макет (зменшений об’ємний зразок будинку) та виконує креслення. Сучасним архітекторам у роботі над проектами на допомогу прийшли комп'ютери.
Робота з підручником (с.64)
Розгляньте на світлинах, який незвичайний будівельний матеріал використали для спорудження споруд в Китаї.
Вправа «Крісло автора»
Вправа «Асоціативний кущ»
Білий Сріблястий Холодний
Величний
Грізний
https://www.youtube.com/watch?v=NbC6RkvFpCk
А, можливо, Снігова королева тому була такою безсердечною і суворою, і не хоче ніяк пускати весну на нашу землю, що палац у неї - непривітний, крижаний та холодний? Вона немає бажання туди повертатися!
А ми створимо для неї (до кожного слова з асоціативного куща добираємо антонім): барвистий, теплий, привітний, веселий, сніжинковий, різнокольоровий палац.
Роботу ви будете виконувати в техніці аплікації.
Інструктаж з техніки безпеки.
Фізкультхвилинка.
Розгляд готового зразка аплікації.
Послідовність виконання завдання.
Вам в роботі буде допомагати інструкційна карта. Працювати ви будете в парах. Обов’язки між собою розподіляйте самостійно. Працюйте злагоджено, дружно!
Інструкційна карта
Практична діяльність учнів.
Виставка дитячих робіт.
У наших третьокласників вийшли чудові палаци! Ви використали цікаві декоративні елементи, завдяки яким вони набули величного і виразного вигляду. Зазирнувши в їхні вікна, Снігова королева неодмінно захоче щось змінити у своєму житті і нарешті поступиться місцем Весні. Ваші роботи стануть гарною окрасою нашого класу!!!
IV. Рефлексія
-Чого нового ви дізналися на уроці?
-Чи сподобалось вам бути архітекторами? Чому? Чи приносить ця праця радість і користь людям?
-Чого навчилися?
-Що було найскладніше?
-Що було найлегше?