Урок
Тема. Покритонасінні (Квіткові).
Мета:
Освітня: ознайомити учнів з особливостями будови і життєдіяльності покритонасінних, розглянути їхні життєві цикли та значення для природних екосистем і людини
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати та співставляти факти, формулювати висновки та використовувати раніше отримані знання, формувати вміння і навички роботи з підручником.
Виховна: виховувати бережливе ставлення та любов до природи.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
г) візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: природознавство.
Матеріали та обладнання: плакати або слайди презентації із зображенням представників покритонасінних, схеми життєвих циклів покритонасінних, зображення харчової та промислової продукції, яку виробляють із застосуванням покритонасінних, робочі зошити, підручники.
Основні поняття та терміни: покритонасінні, органи квіткової рослини, корінь, пагін, квітка, вторинний ендосперм, кореневище, цибулина, бульба, стебло, листок.
СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.
Девіз: ” Міркуй точно, відповідай чітко, записуй правильно і швидко‟
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання.
Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа «Термін — визначення»
Насінний зачаток |
Чоловіча статева клітина^гамета) без джгутиків |
Пилковий мішок |
Особлива тканина в насінині, у якій відкладаються запасні поживні речовини, необхідні для розвитку зародка рослин |
Пилок |
Структура у насінних рослин, з якого утворюється насінина |
Спермій |
Сукупність пилкових зерен у насінних рослин |
Яйцеклітина |
Жіноча статева клітина (гамета), з якої внаслідок запліднення розвивається зародок |
Випишіть номери ознак, характерні для голонасінних:
4. Пагони галузяться дихотомічне;
19. У насінині поєднані гаметофіт і спорофіт. (Відповідь. 1, 2, 3, 6, 12, 15, 16, 19, 17.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).
IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання щодо панівного становища квіткових рослин на планеті: у чому переваги покритонасінних перед голонасінними?
V. Пояснення нового навчального матеріалу
План
1. Особливості будови Покритонасінних.
2. Класифікація Покритонасінних.
Покритонасінні
Це відділ вищих насінних рослин, деревоподібні або трав'янисті з добре розвиненими і різноманітними коренями, стеблами і листками.
У квіткових існує ціла низка особливостей будови:
Відділ Покритонасінні налічує близько 250000 видів. Поділяються на два класи: Однодольні та Дводольні.
Завдання для груп, робота з підручником та зошитом.
Для групи (пари) 1
Є органи, що виявилися найефективнішим утвором для забезпечення розмноження та пристосування до поширення рослин, завоювання ними нових територій, захисту насіння від несприятливих умов.
Порівняйте будову голонасінних та покритонасінних рослин. Які нові органи з'явилися у покритонасінних?
Для групи(пари) 2
У покритонасінних є такі самі тканини, як і в голонасінних та інших спорових рослин. У покритонасінних вони швидше ніж у голонасінних забезпечують пересування поживних речовин, відповідають за опору рослин тощо. У яких рослин — голонасінних чи покритонасінних — досконаліша будова покривних, механічних і провідних тканин?
Для групи (пари) 3
Первинний ендосперм голонасінних становить собою частину гаметофіта. У покритонасінних не лише зародок, а й запасаюча тканина (ендосперм) утворюються внаслідок запліднення. Таке запліднення називають подвійним. Чи можна вважати процес подвійного запліднення перевагою покритонасінних над іншими рослинами? Якщо так, то чому?
Для групи (пари) 4
У голонасінних від запилення до запліднення й утворення насіння проходить довгий час (півроку і більше), у покритонасінних — кілька годин, а дозрівання насіння триває від 3—4 тижнів до 3—4 місяців. Подумайте, чи буде це явище перевагою насінних. Якщо так, то чому?
Для групи (пари) 5
У різних груп рослин корінь має різне походження. У всіх вищих спорових корені тільки додаткові, у голонасінних із насінини розвивається тільки головний корінь, а в покритонасінних є обидва типи коренів. У покритонасінних пагін досконаліший: для пристосування до життя на суходолі його частини видозмінюються. Найпоширенішими видозмінами є кореневище, бульба, цибулина. Чи можна вважати це перевагою покритонасінних рослин над іншими? Якщо так, то чому?
Для групи (пари) 6
Насіннєві рослини розмножуються насінням та різними способами вегетативного розмноження. Людина використовує таку властивість у своїй практичний діяльності. Як ви гадаєте, чи може це бути пристосуванням покритонасінних рослин до умов середовища, що дозволило їм стати панівною групою на Землі?
Фізкультхвилинка
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
Робота з підручником ст.191-192.
До дводольних належать близько 200 тис. видів рослин, їх характерні ознаки:
До однодольних належать близько 50 тис. видів рослин. Характерні ознаки рослин цього класу:
До класу Дводольні належать родини Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові тощо.
До класу Однодольні належать родини Злакові, Лілійні та ін.
VI. Узагальнення знань.
Розгадування кросворда «Органи покритонасінних»
Кросворд
Відповіді.
1. Корінь.
2. Пагін.
3. Квітка.
4. Листок.
5. Стебло.
6. Плід
VII. Підведення підсумків уроку.
- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.
VIII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника по темі § (конспект уроку).
2. Cловник.
3. Підготувати повідомлення про родини Квіткових рослин: родини Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові, родина Лілійні, Цибулеві, Злакові.
4. Творче завдання: скласти кросворд, ребус на тему «Покритонасінні».