Покритонасінні (Квіткові)

Про матеріал
Покритонасінні (Квіткові). (ознайомити учнів з особливостями будови і життєдіяльності покритонасінних, розглянути їхні життєві цикли та значення для при¬родних екосистем і людини).
Перегляд файлу

Урок

Тема. Покритонасінні (Квіткові).

Мета:

Освітня: ознайомити учнів з особливостями будови і життєдіяльності покритонасінних, розглянути їхні життєві цикли та значення для при­родних екосистем і людини

Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати та співставляти фак­ти, формулювати висновки та використовувати раніше отримані знання, формувати вміння і навички роботи з підручником.

Виховна: виховувати бережливе ставлення та любов до природи.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

г) візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство.

Матеріали та обладнання: плакати або слайди презентації із зображенням представників покритонасінних, схеми життєвих циклів покритонасін­них, зображення харчової та промислової продукції, яку виробляють із застосуванням покритонасінних, робочі зошити, підручники.

Основні поняття та терміни: покритонасінні, органи квіткової рослини, корінь, пагін, квітка, вторинний ендосперм, ко­реневище, цибулина, бульба, стебло, листок.

СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.

Девіз:  ” Міркуй точно, відповідай чітко, записуй правильно і швидко

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1.                    Уважно слухати.
  2.                    Не перебивати.
  3.                    Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4.                    Аналізувати.
  5.                    Зосереджуватись.
  6.                    Допомагати один одному.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вправа «Термін — визначення»

Насінний зачаток

Чоловіча статева клітина^гамета) без джгутиків

Пилковий мішок

Особлива тканина в насінині, у якій відкладаються запасні поживні речовини, необхідні для розвитку зародка рослин

Пилок

Структура у насінних рослин, з якого утворюється насінина

Спермій

Сукупність пилкових зерен у насінних рослин

Яйцеклітина

Жіноча статева клітина (гамета), з якої внаслідок запліднення розвивається зародок

Випишіть номери ознак, характерні для голонасінних:

  1. Перші насінні рослини.
  2. Є основні органи — корінь і пагін.
  3. Стрижнева коренева система.

4. Пагони галузяться дихотомічне;

  1.                                         Є підземний пагін — кореневище.
  2.                                         Ріст стебла в товщину відбувається за рахунок збільшення де­ ревини, а не кори.
  3.                                         Характерний вставний ріст.
  4.                                         Листки відсутні.
  5.                                         Листки не розвиваються і мають вигляд зубчиків.
  1.                                         Листки є виростами стебла.
  2.                                         Серед представників відділу є рівно- і різноспорові рослини.
  3.                                         Розмноження насінням.
  4.                                         Розмноження спорами.
  5.                                         Запліднення залежить від наявності води.
  1.           Запліднення не залежить від наявності води, оскільки чоловічі статеві клітини досягають яйцеклітини з допомогою пилкової трубки.
  2.           Гаметофіти утворюються і розвиваються на спорофіті за раху­ нок його поживних речовин.
  1.                                         У життєвому циклі переважає гаметофіт.
  2.                                         У життєвому циклі переважає спорофіт.

19. У насінині поєднані гаметофіт і спорофіт.   (Відповідь. 1, 2, 3, 6, 12, 15, 16, 19, 17.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Проблемне запитання щодо панівного становища квіткових рослин на планеті: у чому переваги покритонасінних перед голонасінними?

V. Пояснення нового навчального матеріалу

План

1. Особливості будови Покритонасінних.

2. Класифікація Покритонасінних.

Повідомлення учнів

  1. Найбільші і найменші квітки і плоди.
  2. Значення покритонасінних для людини.

Покритонасінні

Це відділ вищих насінних рослин, деревоподібні або трав'янисті з добре розвиненими і різноманітними коренями, стеблами і листка­ми.

У квіткових існує ціла низка особливостей будови:

  • Є притаманні лише для них органи: квітка і плід.
  • Насіння формується з насінних зачатків, захищених стінками зав'язі, що перетворюються в оплодень, звідси й назва — покри­тонасінні.
  • Маточка із зав'язью, стовпчиком і приймочкою, плід, який роз­вивається із зав'язі — властиві тільки покритонасінним.
  • Добре розвинена оцвітина і справжні квітки (звідси назва - квіткові).
  • Гаметофіт редукований до кількох клітин, що прискорює його розвиток.
  • Жіночий гаметофіт — восьмиядерний зародковий мішок.
  • Чоловічий гаметофіт — пилкове зерно, складається з двох клітин — вегетативної і генеративної.
  • Утворенню насіння передують запилення квіток і подвійне зд пліднення: один спермій запліднює яйцеклітину, другий — вти ринне ядро зародкового мішка.
  • Запліднення завершується утворенням зав'язі плоду з насінного зачатка насінини, із зиготи — зародка насінини, із заплідненого вторинного ядра — вторинного ендосперму, що утворений тканиною з триплоїдним набором хромосом.

Відділ Покритонасінні налічує близько 250000 видів. Поділяються на два класи: Однодольні та Дводольні.

Завдання для груп, робота з підручником та зошитом.

 Для групи (пари) 1

Є органи, що виявилися найефективнішим утвором для забезпе­чення розмноження та пристосування до поширення рослин, заво­ювання ними нових територій, захисту насіння від несприятливих умов.

Порівняйте будову голонасінних та покритонасінних рослин. Які нові органи з'явилися у покритонасінних?

Для групи(пари)  2

У покритонасінних є такі самі тканини, як і в голонасінних та інших спорових рослин. У покритонасінних вони швидше ніж у голонасінних забезпечують пересування поживних речовин, відповідають за опору рослин тощо. У яких рослин — голонасінних чи покритонасінних — досконаліша будова покривних, механічних і провідних тканин?

Для групи (пари)  3 

Первинний ендосперм голонасінних становить собою частину га­метофіта. У покритонасінних не лише зародок, а й запасаюча тканина (ендосперм) утворюються внаслідок запліднення. Таке запліднення називають подвійним. Чи можна вважати процес подвійного заплід­нення перевагою покритонасінних над іншими рослинами? Якщо так, то чому?

Для групи (пари) 4

У голонасінних від запилення до запліднення й утворення насіння проходить довгий час (півроку і більше), у покритонасінних — кілька годин, а дозрівання насіння триває від 3—4 тижнів до 3—4 місяців. Подумайте, чи буде це явище перевагою насінних. Якщо так, то чому?

Для групи (пари) 5

У різних груп рослин корінь має різне походження. У всіх вищих спорових корені тільки додаткові, у голонасінних із насінини розви­вається тільки головний корінь, а в покритонасінних є обидва типи ко­ренів. У покритонасінних пагін досконаліший: для пристосування до життя на суходолі його частини видозмінюються. Найпоширенішими видозмінами є кореневище, бульба, цибулина. Чи можна вважати це перевагою покритонасінних рослин над іншими? Якщо так, то чому?

Для групи (пари)  6

Насіннєві рослини розмножуються насінням та різними способа­ми вегетативного розмноження. Людина використовує таку властивість у своїй практичний діяльності. Як ви гадаєте, чи може це бути присто­суванням покритонасінних рослин до умов середовища, що дозволи­ло їм стати панівною групою на Землі?

 

Фізкультхвилинка

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

 

Робота з підручником ст.191-192.

До дводольних належать близько 200 тис. видів рослин, їх харак­терні ознаки:

  • зародок має дві сім'ядолі;
  • листки мають пірчасте або пальчасте жилкування;
  • судини розміщені одним великим масивом у центрі стебла або мають вигляд кільця між http://shkola.ua/web/uploads/book/43/images/rDdleyl1.jpgкорою і серцевиною;
  • у більшості дводольних стебла дерев'янисті;
  • коренева система стрижнева;
  • більша частина дводольних — комахозапильні рослини.

 

До однодольних належать близько 50 тис. видів рослин. Харак­терні ознаки рослин цього класу:

  • у зародка тільки одна сім'ядоля;
  • листки мають дугове або паралельне жилкування;                                             Робота з плакатом «Життєвий цикл покритонасінних»
  • пучки судин розкидані по всьому стеблу;
  • коренева система мичкувата;
  • квітки переважно без справжньої оцвітини (осоки, злаки);
  • більшість однодольних — вітрозапильні рослини;
  • плід має ендосперм, який містить поживні речовини.

До класу Дводольні належать родини Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові тощо.

До класу Однодольні належать родини Злакові, Лілійні та ін.

VI. Узагальнення знань.

Розгадування кросворда «Органи покритонасінних»

Кросворд

Image0035Відповіді.

 1. Корінь.

2. Пагін.

3. Квітка.

4. Листок.

5. Стебло.

 6. Плід

 

 

 

 

VII. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника по темі §      (конспект уроку).

2. Cловник.

3. Підготувати повідомлення про родини Квіткових рослин: родини Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові, родина Лілійні, Цибулеві, Злакові.

4. Творче завдання: скласти кросворд, ребус на тему «Покритонасінні».

docx
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
3522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку