Практична робота №5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.

Про матеріал
Практична робота №5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.
Перегляд файлу

Урок

Тема. Практична робота 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.

Мета:

Освітня: сформувати практичні вміння розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці.

Розвиваюча: формувати вміння і навички роботи з підручником; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього середовища.

Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство.

Матеріали та обладнання: плакати, слайди презентацій, моделі, муляжі грибів, робочий зошит, підручники, картки для визначення грибів, лупа, атласи-визначники.

Основні поняття та терміни: отруйні, їстівні гриби, польський гриб; сироїжка світло-жовта;  підосичник; білий гриб; опеньки; дощовик; печериця; лисичка справжня; сироїжка ароматна, дощовик несправжній: сироїжка блювотна; опеньок сірчано-жовтий; бліда поганка; рядовка тигриста; мухомор червоний.

СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв

Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи);

а) первинне застосування нових знань (пробні вправи);

б) Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням); творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи)……………………………………………………… 22

Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.

Девіз: «Скажи мені, і я забуду, Покажи мені, і я запам’ятаю, Дай можливість діяти, і я навчуся!»

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1. Уважно слухати.
  2. Не перебивати.
  3. Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4. Аналізувати.
  5. Зосереджуватись.
  6. Допомагати один одному.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вправа «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

1. Плодове тіло шапинкового гриба складається із шапинки і ніжки.

2. Шапинка грибів може бути тільки коричневого кольору.

3. Грибниця багаторічна.

4. Маслюк — трубчастий гриб.

5. Плодове тіло — це шапинка, яка складається з трубочок і пластиночок.

6. Шапинкові гриби здатні розмножуватися статево, нестатево й вегетативно.

7. Білий гриб росте разом із соснами і ялинами.

8. Завдяки мікоризі гриб отримує від рослини органічні речовини.

9. Рижик — трубчастий гриб.

10. Нижня поверхня шапинки може бути трубчаста або пластинчаста.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

-

+

+

-

+

+

+

-

+

Вправа «Поясни явище».

— У молодому сосновому лісі ростуть здебільшого маслюки, у старому — боровики, а в осиковому — красноголовці (підосичники). Чому? (Ці шапинкові гриби утворюють мікоризу лише з певними видами дерев.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Збирання грибів називають «тихим полюванням». Щороку від отруєння грибами помирають люди. Особливо не може справитися з отрутою організм дитини. То чим же для нас є гриби — друзями чи ворогами?

Декілька століть тому в європейських країнах королівськими наказами забороняли збирання грибів. А все тому, що деякі гриби дуже отруйні, і королі вважали, що краще не їсти грибів зовсім, ніж померти від отруєння.

Отруєння може виникнути при вживанні в їжу не лише отруйних грибів, таких як червоний і сірий мухомори, несправжній опеньок, бліда поганка, несправжня печериця тощо. Отруїтися можна і їстівними грибами, якщо вони зіпсовані: покриті слизом, цвіллю, довго зберігалися. Навіть тривале кип’ятіння не знищує отруйних речовин, що містяться у грибах.

Кожній людині необхідно відрізняти їстівні гриби від неїстівних, добре знати отруйні гриби.

V. Вивчення нового матеріалу.

Шапинкові гриби відіграють важливу роль і в природі, і в житті людини. Так, багато видів рослин не можуть зростати без симбіозу з грибами. Шапинкові гриби споживають різні види тварин (наприклад, білки, мишоподібні гризуни, борсуки, кабани, козулі, птахи, комахи, суходільні молюски). Багато видів шапинкових грибів вживає в їжу й людина.

Робота з підручником

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/bio-6-ostap-ukr/bio-6-ostap-ukr-209.jpg

Найпоширеніші їстівні шапинкові гриби: 1 - польський гриб; 2 - сироїжка світло-жовта; 3 - підосичник; 4 - білий гриб; 5 - опеньки; 6 - дощовик; 7 - печериця; 8 - лисичка справжня; 9 - сироїжка ароматна.

Завдання. Розгляньте на малюнку їстівні гриби і назвіть ті, які зростають у вашій місцевості.

Запам’ятайте: щоб убезпечити себе від отруєння грибами, слід чітко дотримуватися правил збирання, зберігання й приготування грибів.

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/bio-6-ostap-ukr/bio-6-ostap-ukr-211.jpg

Найбільш поширені отруйні види грибів: 1 - дощовик несправжній: 2 - сироїжка блювотна; 3 - опеньок сірчано-жовтий; 4 - бліда поганка; 5 - рядовка тигриста; 6 - мухомор червоний.

Завдання. Розгляньте на малюнку отруйні види грибів і зверніть увагу на їхні назви, які вже є застереженням від вживання їх несправжні опеньки та інші. Споживання їх може спричинити не лише тяжке отруєння, а й загибель людини.

Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Практична робота № 5.

Тема. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.

Мета: навчитися розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості.

Обладнання та матеріали: плакати, фотографії, слайди презентації, муляжі або свіжо збирані плодові тіла грибів, лупа, атласи та визначники шапинкових грибів.

Хід роботи

1. Інструктаж учителя щодо виконання практичної роботи.

2. Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою):

- розглянути свіжозбирані, муляжі плодові тіла та зображення шапинкових грибів. Звернути увагу на ознаки, за допомогою яких можна визначити, до якого виду належать;

- розглянути свіжозбирані, муляжі плодові тіла та зображення їстівних шапинкових грибів, які поширені в нашій місцевості. Записати характерні ознаки цих видів;

- розглянути свіжозбирані, муляжі плодові тіла та зображення отруйних шапинкових грибів, які поширені в нашій місцевості. Записати характерні ознаки цих видів;

- зробити висновок,  в якому вказати, що слід робити для запобігання отруєнню шапинковими грибами.

3. Звіт про виконання роботи.

 

Фізкультхвилинка

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

 

Представлення пам’яток (дом. завд. учнів)

Основні правила збирання грибів

Перед тим як почати самостійно збирати гриби, слід добре вивчити ознаки їстівних та отруйних грибів, для того щоб відрізняти їх.

Збираючи гриби, не руйнуйте грибницю, оскільки на наступний рік буде сформовано менше плодових тіл.

Не слід руйнувати плодові тіла отруйних видів грибів, адже вони - частина їжі для тварин.

Для збирання грибів використовуйте плетений кошик. Поліетиленові пакети не пропускають повітря, там накопичується волога, й зібрані гриби можуть зіпсуватися. При збиранні грибів краще викручувати плодове тіло гриба, а не зрізати його ножем. Наприклад, більша частина ніжки блідої поганки заглиблена в фунт. Тому залишок покривальця у вигляді кільця може бути непомітним. Це робить бліду поганку схожою на деякі їстівні гриби, наприклад зеленушку жовто-зелену або сироїжку різнопластинчасту. Зрізують ножем ті види грибів, ніжка яких ламка. Перед тим як покласти гриб у кошик, його слід очистити від фунту та бруду. Із шапинки маслюків попередньо зчищують слиз, аби він не забруднив інші гриби. У кошику гриби розташовують так: великі й тверді гриби кладуть на дно, а зверху - дрібні й ламкі.

Відразу після повернення додому зібрані гриби потрібно ретельно почистити й порізати. Очищені й порізані гриби або відразу готують у їжу, або кладуть у холодильник. Там оброблені фиби можуть зберігатися певний час.

Не можна збирати гриби поблизу великих автомобільних доріг або на територіях, забруднених радіоактивними речовинами. Це пов’язано з тим, що гриби здатні накопичувати шкідливі речовини.

Якщо ви добре вивчили, які їстівні гриби зростають у вашій місцевості і коли вони формують плодові тіла, то ніколи не повернетеся додому з порожнім кошиком.

Серед шапинкових грибів є їстівні та отруйні види.

Умовно-Їстівні гриби перед споживанням потребують спеціальної обробки.

У разі отруєння фибами слід негайно звернутися до лікаря й надати отруєному першу долікарську допомогу.

Перед збиранням грибів слід добре вивчити ознаки їстівних та отруйних видів грибів вашої місцевості.

Симптоми отруєння грибами та невідкладна допомога:

- Біль у животі, пронос, нудота, блювотні позиви або блювота.

У даному випадку - організм реагує на токсини, намагається від них усіма силами позбутися.

Дуже важливо організму в цьому допомогти: багаторазові промивання шлунка, проносні, активоване вугілля.

 При частій блювоті не можна давати ліки проти блювоти, нехай потерпілий п`є багато води.
VI. Узагальнення знань.

Вправа «Снігова куля».

Учитель пише на дошці поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна. Слова записуються напроти терміна, а потім один учень узагальнює їх.

Наприклад: мухомор, бліда поганка, пластинки, спори, отрута тощо.

VII. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника по темі §      (конспект уроку).

2. Cловник.

3. Творче завдання: «Особливості будови пеніцилу».

docx
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
2063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку