КОНСПЕКТ уроку з біології
на тему: “Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Рух тварин.”
Мета уроку:
навчальна – ознайомити учнів з покривами безхребетних та хребетних тварин, їх різноманітністю, визначити їх біологічне значення; звернути увагу на будову шкіри ссавців;
розвивальна – розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про покриви різних груп організмів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння робити висновки;
виховна – сприяти вихованню допитливості, формування пізнавального інтересу до теми, що вивчається і предмету в цілому; бережливе ставлення до тварин та навколишнього світу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Привітання, представлення. Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальне опитування
Що відмежовує організм від навколишнього середовища? (покриви, шкіра)
У всіх тварин покриви за будовою є одинакові? (Ні)
Які ви знаєте залози шкіри людини? (потові, сальні, молочні)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Цей ангорський кролик поширений всюди, так як це домашня тварина. Виглядає ангорський кролик по-справжньому ефектно, у деяких екземплярів шерсть в довжину досягає 80 см. Вона дуже цінна, з неї виготовляють багато корисних речей, в тому числі хустки, панчохи, рукавички, та й просто тканини. Середня маса у нього - 5 кг, довжина тулуба становить до 60 см. А які ще покриви тіла можуть бути у тварин?
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Вчитель. Тема сьогоднішнього уроку – «Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції». Ми розглянемо покриви різних груп тварин, звернемо увагу на будову покривів ссавців.
V. Засвоєння нових знань
Розповідь вчителя (вчитель заповнює таблицю на дошці, а учні в зошитах)
Покриви – це утворення на поверхні тіла, які є бар’єром між організмом та навколишнім середовищем
Схема «Функції покривів» (на дошці, а учні в зошитах):
Група тварин |
Особливості покривів |
Кишковопорожнинні |
Ектодерма (з епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі клітини), ентодерма |
Кільчасті черви |
Шкірно-м’язовий мішок (одношаровий епітелій) із залозами, кутикула |
Членистоногі |
Одношаровий епітелій й товста хітинова кутикула, яка в ракоподібних зміцнюється вапном, у павукоподібних і комах вкрита восковою плівкою. |
Молюски |
Одношаровий епітелій утворює мантію, яка утворює черепашку |
Риби |
Шкіра з багатошарового епітелію й дерми. Є слизові залози й луска. |
Амфібії |
Шкіра гола з багатошарового епітелію й дерми, є багатоклітинні слизові залози. У шкірі густа сітка кровоносних судин. |
Рептилії |
Шкіра суха з багатошарового епітелію й дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки. |
Птахи |
Шкіра суха, тонка з багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні (крім куприкової), є пір'я. |
Ссавці |
Шкіра товста з багатошарового епітелію й дерми. Є розвинені залози (потові, сальні, пахучі, молочні) і волосяний покрив. |
Будова шкіри ссавців:
1) Епідерміс — багатошаровий плоский епітелій. Він потовщується там, де епітелій зазнає тиску або тертя.
Епітелій містить клітини з пігментом — меланіном.
2) Власне шкіра (дерма) — еластичний багатоклітинний шар, який має кровоносні судини, потові й жирові залози, рецептори, волосяні цибулини.
3) Підшкірно-жировий багатоклітинний шар. Він сприяє збереженню тепла. У деяких тварин цей шар дуже міцний (китоподібні, ластоногі). У верблюдів, овець жир накопичується в курдюку та є джерелом ендогенної води.
3. Властивості шкіри
Отже, покриви є важливими багатофункціональними утворами, з якими пов'язані майже всі процеси життєдіяльності тварин.
4. Рух тварин
(з презентації)
VІ. Осмислення нових знань, умінь.
Творче завдання з малювання: Запропонувати учням намалювати схему різноманітних покривів тіла тварин, включаючи шерсть, перо, луску, шкіру тощо. Додатково можна включити опис, який пояснює функції цих покривів.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Створення проблемної ситуації.
Гіпотеза. Якщо у тварин покрив тіла різний, значить вони мають пристосування до різноманітних середовищ?
- Як довести цю гіпотезу?
Покриви –зовнішні утвори на поверхні тіла, які є барєром між навколишнім та внутрішнім середовищем.
Похідні шкіри ссавців (робота з підручником)
VІІІ. Узагальнення засвоєних знань
Гра «Мікрофон»
«На уроці я зрозумів…»
«Тепер я знатиму…»
«Мені було цікаво дізнатися про…»
IХ. Підсумки уроку
Вчитель коментує активність учнів на уроці, виставляє оцінки.
Х. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати § 35, вивчити терміни, виконати завдання після параграфу (Біологія : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко [та ін.]. - Київ : Генеза, 2015. - 256 с. : іл..).