№ з/п |
Тема |
|
Очікувані результати |
Матеріали для опрацювання |
Вступ (2 год.) |
|
|||
1. |
Чому біологію вважають наукою ХХІ сторіччя. Яке біорізноманіття нашої планети та рівні його організації. |
|
Знаннєвий: Учень/учениця: Опановує терміни: біорізноманіття, екосистема, методи дослідження біорізноманіття; наводить приклади: представників основних груп організмів; основні методи досліджень організмів; розпізнає: - рівні організації живої матерії Діяльнісний: Учень/учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження; ), аналізує результати, формулює висновки, презентує результати дослідження; Ціннісний: Критично оцінює біологічну інформацію, отриману з різних джерел використовує біологічні знання у практичній діяльності (медицині, сільському господарстві,у справі охорони природи тощо). |
п.1-3 |
2. |
Для чого потрібно берегти біорізноманіття нашої планети. |
|
|
|
Розділ 1. Клітина. Прокаріоти. Одноклітинні евкаріоти. Тема 1. Клітина - структурно-функціональна одиниця організмів. Прокаріоти. (4 год.) |
|
|||
3. |
Що таке клітина та як її вивчають. Які є типи організації клітин. |
|
Знаннєвий: Учень/учениця опановує терміни: прокаріоти, евкаріоти, клітина, оптичний (світловий) мікроскоп, оболонка клітини, цитоплазма, органели, включення, інфекційні захворювання, мікробіологія; розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах, моделях, фотографіях прокаріотичні та евкаріотичні клітини та їхні складові; Діяльнісний: Учень/учениця самостійно або з допомогою вчителя/вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження; порівнює та аналізує: -типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини. установлює зв’язки: між органелами клітини; Ціннісний: Учень/учениця висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про ускладнення організації евкаріотичної клітини порівняно з прокаріотичною; про клітину – одиницю будови організмів аргументує: -зв’язок органел клітини між собою; -взасмозв'язок між будовою та функціями складових клітини; -необхідність застосовувати правила гігісни для профілактики бактеріальних захворювань людини; |
п.4-9 |
4. |
Які особливості будови клітин евкаріотів. Які особливості будови клітин прокаріотів та їхньої життєдіяльності. |
Практична робота 1: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”. планети”. |
|
|
5. |
Яка різноманітність прокаріотів. Яка їхня роль у природі. Яка роль прокаріотів у житті людини. |
|
|
|
6. |
Узагальнення з тем “Вступ” та “Клітина – структурно-функціональна одиниця. Прокаріоти” |
|
|
|
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми. (2 год.) |
|
|||
7. |
Які особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Які одноклітинні евкаріоти мешкають у прісних водоймах і морях.
|
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: протозої, віǔки, джгутики, несправжні ніжки (псевдоподії), паразитарні (інвазіǔні) захворювання, носії збудників захворювань називає: - органели одноклітинних евкаріотів наводить приклади: одноклітинних евкаріотів – мешканців прісних водоǔм і морів, паразитичних одноклітинних розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах,моделях, фотографіях евкаріотичні організми та їхні складові; характеризує та пояснює: -особливості будови органел одноклітинних евкаріотів залежно від виконуваної функції класифікує: -одноклітинні евкаріоти за способом живлення, середовищем існування порівнює та аналізує: -процеси життсдіяльності в різних одноклітинних евкаріотів установлює зв’язки: - між особливостями будови одноклітинних та середовищем існування моделює / створює моделі: -будови одноклітинного евкаріотичного організму; Ціннісний: про ускладнення організації евкаріотичної клітини як цілісного організму; аргументує: -значення спеціальних органел евкаріотичних одноклітинних організмів -необхідність застосовувати правила особистої гігієни щодо запобігання протозойним інфекціям усвідомлює значення застосування: -знань про евкаріотичні одноклітинні організми у природі та житті людини.
|
п.10-12 |
8. |
Як співіснують одноклітинні евкаріоти з іншими організмами. |
Лабораторне дослідження 1. “Спостереження за інфузоріями”.
|
|
|
Розділ 2. Різноманітність евкаріотичних організмів. Тема 3. Водорості. (2 год.) |
|
|||
9. |
Які бувають водорості. Зелені водорості. Які особливості бурих і червоних водоростей. |
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні організми, автотрофне,гетеротрофне таміксотрофне живлення називає:середовища існування водоростеǔ наводить приклади:водоростеǔ Діяльнісний: характеризує одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні водорості; класифікує: різні групи водоростеǔ; порівнює та аналізує: будову водоростеǔ та їхнс середовище існування Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про визначальну роль водоростей в існуванні життя на нашій планеті. |
п.13-15 |
10. |
Діатомові водорості. Яка роль водоростей у природних екосистемах та житті людини. |
Лабораторне дослідження 2. “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”. |
|
|
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин. (6 год.) |
|
|||
11. |
Вищі рослини – багатоклітинні організми з тканинами та органами. Вегетативні органи рослин. Корінь. |
Лабораторна робота 1. «Дослідження кореня та видозмін кореня».
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: транспірація (випаровування води), вегетативні та репродуктивні органи рослини, брунька, пагін, корінь називає: типи тканин; частини пагону; середовища мешкання вищих рослин. наводить приклади: -адаптації вищих рослин до різних умов зростання; Діяльнісний: характеризує та пояснює: -вегетативні органи, їхні видозміни та біологічне значення; класифікує: -типи тканин порівнює та аналізує: -статеве та нестатеве розмноження установлює зв’язки: між будовою вегетативного органа та його функціями Ціннісний: робить висновок: -про основні процеси життсдіяльності вищих рослин (ріст, мінеральне (tрунтове) живлення, фотосинтез, дихання, транспірація, транспорт речовин по рослині, рухи). |
п.16-22 |
12. |
Пагін та його видозміни. Які будова та функції стебла. |
Лабораторна робота 2. «Дослідження пагонів та бруньок різних рослин».
|
|
|
13. |
Яка будова та функції листка. Які є його видозміни. |
Лабораторне дослідження 3. «Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників». |
|
|
14. |
Як взаємодіють між собою різні органи рослини. Рухи рослин.
|
|
|
|
15. |
Як вищі рослини пристосовуються до умов існування. Розмноження та життєві цикли вищих рослин. |
. |
|
|
16. |
Узагальнення з тем «Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми», «Різноманітність евкаріотичних організмів. Водорості», «Характерні риси та будова вищих рослин». |
|
||
Тема 5. Різноманітність вищих рослин. (10 год.) |
|
|||
17. |
Вищі спорові рослини. Мохоподібні. |
|
Знаннєвий: опановує терміни: квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід, мохи, папороті, хвощі, плауни, голонасінні, покритонасінні (квіткові). називає: -репродуктивні органи рослин; -частини квітки; -частини плоду; -ознаки вищих спорових, голонасінних, покритонасінних наводить приклади: -вищих спорових рослин; -типів суцвіть; типів плодів (сухих та соковитих) -голонасінних рослин; -покритонасінних рослин (дводольних та однодольних) розрізняє та розпізнає їх. Діяльнісний: характеризує та пояснює: -цикли розвитку вищих рослин; -процеси запилення та запліднення у насінних рослин; класифікує: вищі спорові та насінні рослини порівнює та аналізує: -типи плодів; -способи запилення рослин; -ознаки спорових рослин -ознаки насінних рослин Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про визначальну роль вищих рослин в існуванні життя на нашій планеті -про особливості будови та поширення груп вищих спорових. усвідомлює значення: -рідкісних, лікарських та отруйних рослин своєї місцевості. |
п.23-33 |
18. |
Плауноподібні та Хвощеподібні. Чим цікаві Папоротеподібні.
|
Практична робота 2. “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин. |
|
|
19. |
Насіння рослини. Будова насінини.
|
Лабораторне дослідження 4. Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці). |
|
|
20. |
Голонасінні. Покритонасінні, або Квіткові.
|
Лабораторне дослідження 5. Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини). |
|
|
21. |
Які особливості процесів запилення та запліднення у квіткових рослин. |
Лабораторне дослідження 6. Дослідження будови квітки та суцвіття.
|
|
|
22. |
Утворення плодів. Рзіноманітність плодів. |
Лабораторне дослідження 7. Дослідження різноманітності плодів.
|
|
|
23. |
Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Однодольні. |
|
|
|
24. |
Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Дводольні: Капустяні, Розові, Бобові. |
|
|
|
25. |
Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Дводольні: Пасльонові, Айстрові. |
Практична робота 3. Порівняння будови різних представників насінних рослин голонасінних та покритонасінних (квіткових). |
|
|
26. |
Узагальнення з теми «Різноманітність вищих рослин». |
|
|
|
Тема 6. Характерні риси та будова тварин. (6 год.) |
|
|||
27. |
Які ознаки тварин. Тканини тварин. |
Лабораторне дослідження 8. Спостереження за поведінкою тварин
|
Знаннєвий: Учень/учениця опановує терміни: подразливість, рефлекси безумовні та умовні, інстинкт, запліднення зовнішнє та внутрішнє, розвиток зародковий (ембріональний) та післязародковий (постембріональний): прямий та непрямий), міграції тварин, тварини сапротрофи, рослиноїдні (фітофаги), хижаки, паразити, кровосисні види (гематофаги) називає: -способи живлення тварин; -тканини тварин; -середовища існування тварин наводить приклади: -функції різних систем органів; -різних форм поведінки тварин; -тварин, що мігрують; -тварин з різним типом розвитку Діяльнісний: характеризує та пояснює: ознаки тварин; формування тканин, органів та систем. органів у тварин класифікує: тварин за способом добування їжі за типом розвитку порівнює та аналізує: зовнішнс та внутрішнс запліднення у тварин -вроджені та набуті форми поведінки установлює зв’язки: -між рівнями організації тваринного організму (клітина–тканина–орган– система органів) -між нервовою та гуморальною регуляціями функцій у тварин моделює / створює моделі: етапи типів розвитку тварин; Ціннісний: висловлює судження про взасмозв'язок органів у організмі тварини -про пристосувальне значення поведінки тварин; аргументує: -відповідність пристосування тварини до середовища існування -переваги та недоліки прямого і непрямого типів розвитку -необхідність знань про поведінку тварин для збереження власного життя і здоров'я усвідомлює ціннісне ставлення до тварин.
|
п.34-39 |
28. |
Органи та системи органів. Регуляція життєвих функцій.
|
|
|
|
29. |
Способи розмноження тварин. Розвиток тварин.
|
Лабораторне дослідження 9. Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів)
|
|
|
30. |
Якою буває поведінка тварин. |
|
|
|
31. |
Які є способи комунікації тварин. Міграції. |
Практична робота 4 Визначення різних форм поведінки тварин. «Пристосування до полювання у хижих тварин». |
|
|
32. |
Узагальнення з теми «Характерні риси та будова тварин».
|
|
|
|
Тема 7. Різноманітність тварин. (25 год.) |
|
|||
33. |
Різноманітність тварин. Губки.
|
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: тварини безхребетні та хордові, плацента, молочні залози, теплокровність, холоднокровність; називає: -групи хордових та безхребетних тварин наводить приклади: -тварин різних груп розрізняє та розпізнає: на малюнках, фотографіях представників різних груп тварин; Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя/вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження[1] Самостійно або з допомогою вчителя/вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію характеризує та пояснює: особливості зовнішньої будови тварин у зв'язку з пристосуванням до умов мешкання; -характеризус та пояснюс особливості внутрішньої будови тварин; класифікує: -тварини за певними ознаками відповідно до групової належності порівнює та аналізує: -особливості будови тварин, що мешкають у різних середовищах установлює зв’язки: між особливостями зовнішньої будови тварини та її середовищем існування моделює/створює моделі: -фізичні моделі зовнішньої будовитварини розв’язує проблемне питання: -щодо відповідності зовнішньої будови тварини умовам мешкання описує: -ознаки тварини певної групи; -функціональні особливості тварин різних груп; практикує / застосовує: -методику проведення спостереження; -послідовність виконання науково- дослідницького проєкту дотримується правил: -поведінки у природі; -поведінки зі свійськими та дикими тваринами Ціннісний: Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про місце кожної окремої групи тварин у системі органічного світу -про біорізноманіття тварин України, рідного краю; аргументує: -відповідність будови тварин середовищу існування; усвідомлює значення тварин у природі та зв'язок їх з рослинами та грибами; основних ознак будови для класифікації тварини. |
п.40-61 |
34. |
Жалкі – двошарові тварини. |
|
|
|
35. |
Плоскі черви.
|
|
|
|
|
Нематоди.
|
|
|
|
36. |
Кільчасті черви.
|
Лабораторне дослідження 10. Дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника. |
|
|
37. |
Молюски. |
Лабораторне дослідження 11. Дослідження зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків. |
|
|
38. |
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. |
|
|
|
39 |
Узагальнення з теми «Різноманітність тварин». |
|
|
|
40. |
Комахи. Різноманітність комах.
|
Лабораторне дослідження 12. Дослідження зовнішньої будови комах. Практична робота 5 Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах. |
|
|
41. |
Роль комах у природі та житті людини.
|
|
|
|
42. |
Павукоподібні.
|
|
|
|
43. |
Хордові тварини. Головохордові.
|
|
|
|
44. |
Риби.
|
Лабораторне дослідження 13. Дослідження зовнішньої будови та руху риб. |
|
|
45. |
Різноманітність риб.
|
|
|
|
46. |
Амфібії.
|
|
|
|
47. |
Рептилії.
|
|
|
|
48. |
Узагальнення з теми «Різноманітність тварин». |
|
|
|
49. |
Птахи: риси пристосованості до польоту. |
|
|
|
50. |
Різноманітність птахів. Кільогруді. |
|
|
|
51. |
Безкільові птахи. Роль птахів у природі та житті людини. |
Практична робота 6 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
|
52. |
Характерні риси ссавців. |
|
|
|
53. |
Різноманітність ссавців. Першозвірі. Сумчасті. Комахоїдні. Рукокрилі. Гризуни. |
|
|
|
54. |
Копитні. Копитоподібні. Хижі. Примати. |
Практична робота 7 Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
55. |
Роль ссавців у природі та житті людини. Охорона ссавців. |
|
|
|
56. |
Узагальнення з теми «Різноманітність тварин». |
|
|
|
Тема 8. Середовища існування тварин. (4 год.) |
|
|||
57. |
Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування. |
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: ланцюги живлення, трофічна сітка, продуценти, консументи, редуценти називає: -трофічні рівні ланцюгів живлення -екосистеми України (свосї місцевості) та види тварин, що їх населяють наводить приклади: -тварин-запилювачів; -тварин-сапротрофів; -тварин-хижаків; -тварин-фітофагів; тварин-паразитів Діяльнісний: характеризує та пояснює: -зв'язки між тваринами та іншими організмами в екосистемах, роль тварин у біосфері порівнює та аналізує: різні середовища існування тварин та їх ознаки установлює зв’язки: між середовищем існування та пристосуванням до нього тварини; моделює / створює моделі: трофічних сіток розв’язує проблемні запитання: -про підтримання рівноваги в екосистемах Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: - про роль тварин у природі та житті людини -зв'язки тварин між собою та іншими складовими екосистем аргументує: -необхідність застосовувати знання про зв'язки тварин із середовищем існування та іншими організмами для збереження біорізноманіття. |
п.62-63 |
58. |
Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування. |
|
|
|
59. |
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот. |
|
|
|
60. |
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот. |
|
|
|
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми. (10 год.) |
|
|||
61. |
Характерні риси грибів. |
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: гриби, лишайники, гіфи, грибниця (міцелій), мікориза, симбіоз називає: різні способи живлення грибів; складові грибниці; складові слані лишайників наводить приклади: -багатоклітинних та одноклітинних грибів; -отруйних та їстівних грибів; -грибів – паразитів рослин; -грибів – паразитів людини і тварин; -лишайників розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото та відеоматеріалах представників різних груп грибів; Діяльнісний: характеризує та пояснює: -особливості гетеротрофного живлення грибів (симбіотрофне, сапротрофне, паразитичне); -особливості життсдіяльності (живлення, розмноження) лишайників класифікує: -гриби за різними ознаками порівнює та аналізує: -особливості будови та функціонування одноклітинних і багатоклітинних грибів установлює зв’язки: -між будовою гриба та способом живлення -між грибами та рослинами /застосовує: -методику проведення спостереження; -послідовність виконання науково- дослідницького проєкту -збільшувальні прилади (лупи, мікроскопи) під час дослідницької діяльності дотримується правил: -роботи з мікропрепаратами, мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням - збирання грибів; поведінки у природі; -правила надання долікарської допомоги у разі отруєння грибами Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про роль грибів у природних екосистемах та житті людини; -про роль лишайників у природі та житті людини -про сучасну систему органічного світу та місце грибів у ній аргументує: -роль грибів- сапротрофів у природі для процесів грунтоутворення -необхідність дотримання правил збирання грибів. |
п.64-69 |
62. |
Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби. |
Лабораторне дослідження 14. Дослідження мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів). |
|
|
63. |
Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби. |
Лабораторне дослідження 15. Дослідження цвілевих грибів (на прикладі мукора). |
|
|
64. |
Узагальнення знань з тем «Середовища існування тварин», «Гриби – гетеротрофні організми». |
|
|
|
65. |
Шапинкові гриби.
|
Лабораторне дослідження 16. Дослідження будови шапинкових грибів. |
|
|
66. |
Які шапинкові гриби їстівні, а які отруйні. |
Практична робота 8 «Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості». |
|
|
67. |
Гриби-паразити. |
|
|
|
68. |
Лишайники. |
|
|
|
69. |
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
|
Знаннєвий: Учень/учениця:опановує терміни: систематика, систематичні одиниці (таксони). називає: -назви основних таксонів наводить приклади: -класифікації різних груп живих організмів розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото-та відеоматеріалах представників різних організмів; Діяльнісний: характеризує та пояснює: -ознаки різних груп живих організмів класифікує: живі організми порівнює та аналізує: групи живих організмів за різними ознаками; установлює зв’язки: між живими організмами моделює / створює моделі: сучасної системи органічного світу Ціннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про сучасну систему органічного світу усвідомлює значення застосування: -необхідність застосовувати набуті знання впродовж навчального року в своєму житті. |
|
70. |
Узагальнення знань. |
|
п.70 |