Урок 41. Поле, його властивості
Цілі:
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: Середовище програмування Lazarus, браузер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Хто, неначе епiграми,
Строчить день при днi програми
Для клiєнтiв з рiзних мiст?
Це невтомний програмiст.
Хто всi днi, а може й ночi
На екрани лупить очi,
Обновляє раз по шiсть?
Ну звичайно, програмiст.
Хто, з трьох разів угадай ти,
Класно створює веб-сайти,
До дизайну має хист?
Незамінний програміст!
Як ви думаєте, чому я почала урок з цього вірша? Наш урок пов’язаний з цією професією. Саме ці люди створюють програми для розв’язання задач з різних галузей діяльності людини.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні на уроці за кожну правильну відповідь ви будете отримувати фішки. Одна фішка—один бал!
Правильна відповідь на питання—2 бали. Практичні завдання оцінюватимуться у 2 і 6 балів.
Зараз ми проведемо невеличку розминку, пригадаємо деякі поняття, з якими ми знайомились протягом попередньої теми.
Вправа Закінчи речення
Вправа Дай відповідь на питання
Visible— її значення визначає, чи видимий даний об’єкт у вікні. Вони можуть набувати одне з двох значень True або False)
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
Ми закінчили вивчати Розділ «Основи подійно- та об’єктно-орієнтованого програмування» і починаємо вивчати Розділ «Алгоритми роботи з об’єктами та величинами».
У цьому розділі ви дізнаєтесь про:
Демонстрація вправи «Калькулятор» (де можна застосувати ці знання)
Отож, відкрийте ваші зошити—запишіть сьогоднішню дату та тему уроку «Поле, його властивості».
Мета нашого уроку: навчитися вставляти на форму компонент поле, змінювати його властивості та застосовувати обробники події для поля.
Ще одним компонентом, який можна розмістити на формі, є поле. Поле - це компонент, який використовується для введення даних.
Щоб розмістити поле на формі, потрібно підвести вказівник до кнопки TEdit (англ. edit - редагувати) на вкладці Standard вікна середовища Lazarus і двічі клацнути ліву кнопку миші.
Після цього поле з'явиться у верхній лівій частині форми, а її ім'я додасться до списку компонентів проекту в полі Components вікна Інспектор об'єктів.
За потреби кнопку можна перетягнути в будь-яке інше місце форми.
Виділити поле можна, вибравши його на формі або вибравши його ім'я в полі Components вікна Інспектор об'єктів. При вибраному полі список його властивостей та їх значень відображається на вкладці Властивості цього вікна. Значення властивостей поля можна змінювати. Для деяких властивостей їх значення потрібно вводити у відповідні поля на вкладці Властивості, для деяких - можна вибирати зі списку; можна змінювати перетягуванням поля по формі.
Властивості поля Top, Left, Name, Color, Enabled, Visible, Font аналогічні до відповідних властивостей напису.
Як і для форми, і для кнопки, значення властивостей поля Height і Width можна змінити або на вкладці Властивості, або перетягуванням спеціальних маркерів на межах поля.
Текст у полі є значенням його властивості Text (англ. text - текст). Його можна вводити і редагувати у відповідному полі вкладки Властивості. Часто перед початком виконання проекту значення цієї властивості доцільно зробити порожнім.
Якщо виділити поле, то на вкладці Події вікна Інспектор об'єктів можна, як і для розглянутих раніше компонентів, вибрати подію, для якої система створить заготовку процедури - обробника цієї події.
Незважаючи на те що основним призначенням поля є введення даних, воно може використовуватися і для виведення даних. Для цього в ході виконання проекту значенню його властивості Text потрібно присвоїти певний текст. Наприклад,
Edit1.Text := 'Ми учні 8 класу‘;
Якщо ширина поля буде меншою від довжини тексту, то, на відміну від напису, ширина поля не збільшиться і частина тексту буде знаходитися за межами поля та буде невидима користувачеві.
V. Фізкультхвилинка для очей
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Дайте відповіді на запитання
Робота з підручником: § 6.1 ст. 186 (1-7 питання)
Робота з підручником: § 6.1 ст. 187
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
Підручник ст. 187
VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Що нового ви сьогодні дізналися?
2. Чого навчилися?
3. Чи виникали труднощі?
VІІІ. Домашнє завдання
Проаналізувати § 6.1, с. 181-183
ІХ Оцінювання роботи учнів (Оцінки для кожного учня, навіть вербальні)