Поняття «біоенергопластика» в логопедичній роботі
«Чим більше упевненості в русі дитячої руки,
тим яскравіше мовлення дитини, чим більше майстерності
в дитячій руці, тим дитина розумніша»
В.А. Сухомлинський
Мовлення формується у процесі загального психофізичного розвитку дитини. До умов формування нормального мовлення відносяться здорова центральна нервова система, наявність нормального слуху і зору та достатній рівень активного мовленнєвого спілкування дорослих із дитиною.
У тих випадках, коли в дитини збережений слух, не порушений інтелект, але є значні мовні порушення, які не можуть не позначитися на формуванні всієї її психіки, говорять про особливу категорію дітей з особливими освітніми – дітей з мовленнєвими порушеннями.
Порушення мовлення – збірний термін для позначення відхилень від мовної норми, прийнятої в даному мовленнєвому середовищі, що повністю або частково перешкоджають мовленнєвому спілкуванню і обмежують можливості соціальної адаптації дитини. Як правило, вони обумовлені відхиленнями у психофізіологічному механізмі мовлення, не відповідають віковій нормі, самостійно не долаються і можуть впливати на психічний розвиток. Для їх позначення фахівцями використовуються різні взаємозамінні терміни – розлади мовлення, дефекти мовлення, вади мовлення, недорозвинення мовлення, мовленнєва патологія, мовленнєві відхилення.
До дітей із порушеннями мовлення відносяться діти з різними психофізичними відхиленнями, що викликають розлади комунікативної і пізнавальної функції мовлення. Від інших категорій дітей з особливими потребами їх відрізняють нормальний біологічний слух, зір і повноцінні передумови інтелектуального розвитку.
Більшість мовленнєвих порушень самі не зникають і без спеціально організованої корекційної логопедичної роботи можуть негативно позначитися на всьому подальшому розвитку дитини.
Відомо, що для роботи з дітьми, які мають порушення мовлення, використовують низку спеціальних та інноваційних методик, спрямованих на вирішення корекційних задач. Це – психогімнастика, ігротерапія, етнотерапія, арттерапія, піскотерапія тощо.
Аналіз літератури з проблеми мовленнєвої патології, досвід роботи й результативність використання різних методик виявив можливість і необхідність використання в корекції мовленнєвих відхилень у дітей одного з найважливіших засобів, пов’язаного з усіма зазначиними методиками – методу біоенергопластики.
Термін «біоенергопластики» складається з 2-х слів: біоенергія і пластика. Біоенергія - це та енергія, яка знаходиться всередині людини. Пластика-плавні, розкуті рухи тіла, рук, які є основою біоенергопластики.
«Біоенергопластика» включає в себе три базових поняття: біо- людина, як біологічний об’єкт, енергія-сила, яка необхідна для виконання певних дій, пластика- пластичність рухів, яка характеризується безперервністю, енергетичною наповненістю, емоційною виразністю.
Для корекційної роботи вчителів-логопедів важливим є поєднання біоенергопластики (рухів кистей рук) з рухами органів артикуляційного апарату. В момент виконання артикуляційної вправи рука показує, де, в якому положенні знаходяться язик, нижня щелепа або губи і тим самим подає відповідні імпульси до мовної зони головного мозку.
Корекційні заняття біоенергопластикою за своїми результатами подібні ранковій зарядці: вони посилюють кровообіг, зміцнюють м’язи обличчя, розвивають гнучкість окремих частин мовленого апарату, при цьому розвивається координація рухів і дрібна моторика рук.
Поєднання рухів мовного апарату і кистей рук створює передумови для розвитку довільності поведінки, пам’яті та інших психічних процесів, необхідних для становлення повноцінної навчальної діяльності, виховує емоційну виразність і швидкість реакції.
Вправи з елементами біоенергопластики можна успішно застосовувати в навчальний, позаурочний час та в будь - яких видах освітньої діяльності.
Фізкультхвилинки з елементами біоенергопластики активізують мовлення дитини-логопата. Вони не тільки знімають м’язову втому, надають відпочинок зору і слуху, підвищують розумову працездатність, а й розвивають мовлення та мислення, творчу уяву, темпо-ритмічну організацію руху в поєднанні з мовленням тощо.
Як правило, залежно від віку дітей з порушеннями мовлення, їх індивідуальних особливостей, складності навчального матеріалу втомлення настає на 10-15 хвилині: знижується увага, збільшується кількість помилок під час виконання завдань, частіше трапляються випадки порушення дисципліни. Разом з тим зростає і м’язове напруження – голова нахиляється на плече, плечі опускаються, дитина починає сутулитись. Уникнути цього допомагає проведення фізпаузи тривалістю 2-3 хвилини, з 2-5 простих біоенергетичних вправ, що не викликають значного напруження м’язів.
Біоенерготичні вправи у русі під музичний супровід активізують процеси дихання та серцево-судинної діяльності. До того ж, музичний ритм змінює діяльність нервової системи, викликає рефлекторне засвоєння ритму, розгальмовує моторні центри, створює бадьорий, радісний настрій.
Форми занять біоенергопластикою можуть бути різноманітними:
- супроводження рахунком, віршованими текстами;
Технологія впровадження біоенергопластики на заняттях з дітьми включає в себе ряд компонентів:
1.Розробка спеціальних рухів кистей і пальців рук на кожну артикуляційну вправу.
2.Підготовка комплексу артикуляційно-пальчикової гімнастики із застосуванням казок, віршів.
3.Проектування системи роботи для занять біоенергопластікою у вигляді перспективного плану.
4.Систематизація віршованих текстів для використання при виконанні артикуляційно-пальчикових вправ.
5. Апробація системи, виявлення результативності корекційної роботи.
Ефективність використання методу біоенергопластики в логопедії підсилюється можливістю підключення різних спеціалістів:
Для використання біоенергопластики в системі корекційної роботи з розвитку мовної моторики необхідно не лише визначити поняття біоенергопластики, мету, завдання та форми її використання з дітьми з порушеннями мовлення, а також розробити основні методи, прийоми та етапи корекційної роботи з біоенергопластикою.