Тема.Поняття етики ділового спілкування, її предмет та завдання.
План:
-
Поняття про етику ділового спілкування як про дисципліну.
-
Об’єкт і предмет дисципліни.
-
Завдання курсу.
-
Використання комунікаційних ефектів.
-
Основні етичні правила ведення ділової бесіди
Етика – наука про мораль, її розвиток, принципи, норми й роль у суспільстві, іншими словами – про правильне (і неправильне) у поведінці. Мораль же є формою суспільної свідомості, спрямованої на утвердження самоцінності людини, її прав на гідне та щасливе життя.
Психологія – наука про закономірності розвитку та функціонування психіки. Під останньою традиційно розуміють суб’єктивний образ об’єктивного світу. Нині психологи уточнюють це поняття, доповнюючи його:
"Психологія – це наука про людину як суб’єкта психіки, психічної діяльності, що включає психічну діяльність самого суб’єкту".
Ці дві науки вивчають поведінку особистостей у взаємодії, у процесі їхньої спільної діяльності.
Отже, можна сказати, що етика ділового спілкування – дисципліна, що виникла на стику етики й психології, основних помічників у спілкуванні. Але не лише ці науки є складовими етики ділового спілкування. Етика ділового спілкування – це навчальна дисципліна, становленню й розвитку якої сприяли різні галузі науки (філософія, соціологія, етика) та практики (управління, менеджмент та ін).
Об’єкт дисципліни – ділове спілкування, її предмет – його моральний та психологічний аспекти, етичні й психологічні механізми.
Завдання курсу "Етика ділового спілкування"- допомогти студентам:
-
Здобути знання про філософські, етичні, психологічні основи ділового спілкування, його норми й правила, шляхи їх застосування, особливості етикету в різних умовах трудової діяльності;
-
Навчитись аналізувати окремі ситуації, розпізнаючи типи людей, рівень їхньої моральності та інші особливості;
-
Оволодіти системою способів і засобів ділового спілкування, його стратегіями, навчитись обирати їх відповідно до психологічних і соціокультурних особливостей співрозмовників;
-
Навчитися застосовувати обрані способи й засоби у процесі спілкування із співвітчизниками та іноземними партнерами під час індивідуальної бесіди й колективного обговорення проблем, у виступах перед різними аудиторіями, на переговорах, при розв’язанні конфліктів та ін;
-
Опрацювати шляхи формування культури спілкування, самостановлення та самовдосконалення індивідуального стилю спілкування спеціалістів відповідно до всіх правил і норм.
Спілкування є важливою формою людського буття, умовою взаємодії та способом об’єднання людей.
Ефективне ділове спілкування - це не стільки обмін значеннями, скільки обмін думками. Більше того, це пошук спільного рішення.
Усі ділові люди повинні опанувати техніку живого контакту. Ваша мова повинна бути красивою і правильною, намагайтеся якнайменше використовувати слів “паразитів” – це розсіює увагу і відволікає від теми розмови.
Отже, щоб ваша мова була красивою, використовуйте наступні рекомендації:
-
акцентуйте важливі слова і підкоряйте їм менш важливі;
-
змінюйте темп мови – це додає їй виразність;
-
робіть паузу до і після важливих думок.
До цього варто додати і важливість використання особливих інструментів – комунікаційних ефектів:
-
ефект візуального іміджу – естетика одягу, поставлена міміка, загострене почуття такту, упевнений і доброзичливий погляд і т.п.;
-
ефект перших фраз – сосередження на цікавій інформації;
-
ефект аргументації – мова повинна бути обґрунтованою, переконливою, логічною;
-
ефект інтонацій і пауз;
-
ефект художньої виразності – це грамотна побудова пропозицій, правильні наголоси, використання риторичних прийомів – метафор, гіпербол і т.п. Як стверджував Вольтер, прекрасна думка утрачає свою ціну, якщо вона дурно виражена;
-
ефект релаксації (розслаблення) – тому, хто уміє вчасно пожартувати, уставити дотепне зауваження, повезе в переговорах більше, ніж тому, хто не вміє це робити. Гумор створює природну паузу для відпочинку людей, зближає і набудовує на доброзичливий лад.
Отже, щоб ділова бесіда була результативною незалежно від того, з ким ви розмовляєте, необхідно:
По-перше, сподобатися співрозмовнику, для цього встановлені основні правила, які сприяють досягненню даної мети:
-
Щиро цікавтеся іншими людьми.
-
Посміхніться.
-
Пам’ятайте, що ім'я людини – це найсолодший для неї звук на будь-якій мові.
-
Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
-
Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
-
Уселяйте співрозмовнику свідомість його значущості і робіть це щиро.
По-друге – уміти керувати процесом спілкування, впливаючи на людей, не ображаючи їх і не викликаючи в них почуття образи. Для цього існують свої правила, дотримання яких дозволяє впливати на людей, не ображаючи і не викликаючи в них почуття образи:
-
Починайте з похвали і щирого визнання достоїнств співрозмовника.
-
Указуйте на помилки інших не прямо, а побічно.
-
Спочатку говоріть про власні помилки, а потім уже критикуйте свого співрозмовника.
-
Задавайте співрозмовнику питання замість того, щоб йому щось наказувати.
-
Давайте людям можливість врятувати свій престиж.
-
Виражайте людям схвалення з приводу найменшої їхньої удачі і відзначайте їхній успіх. Будьте щиросердні у своїй оцінці і щедрі на похвалу.
-
Створюйте людям гарну репутацію, яку вони будуть намагатися виправдати.
Контрольні питання:
-
Назвати особливості етики ділового спілкування.
-
Які ви знаєте комунікативні ефекти?
-
Що потрібно пам’ятати під час бесіди, щоб була результативною?