Поняття етики ділового спілкування, її предмет та завдання

Про матеріал
У сьогоденні не менш важливою ознакою є поняття ділового спілкування. Етика ділового спілкування - це сукупність моральних норм, правил, уявлень, які регулюють поведінку і стосунки людей у їх професійній діяльності, досягнення будь - якого узгодження у сферах трудової, суспільної дільності та співпраці.
Перегляд файлу

 

Тема.Поняття етики ділового спілкування, її предмет та завдання.

План:

  1. Поняття про етику ділового спілкування як про дисципліну.
  2. Об’єкт і предмет дисципліни.
  3. Завдання курсу.
  4. Використання комунікаційних ефектів.
  5. Основні етичні правила ведення ділової бесіди

Етика – наука про мораль, її розвиток, принципи, норми й роль у суспільстві, іншими словами – про правильне (і неправильне) у поведінці. Мораль же є формою суспільної свідомості, спрямованої на утвердження самоцінності людини, її прав на гідне та щасливе життя.

Психологія – наука про закономірності розвитку та функціонування психіки. Під останньою традиційно розуміють суб’єктивний образ об’єктивного світу. Нині психологи уточнюють це поняття, доповнюючи його:

"Психологія – це наука про людину як суб’єкта психіки, психічної діяльності, що включає психічну діяльність самого суб’єкту".

Ці дві науки вивчають поведінку особистостей у взаємодії, у процесі їхньої спільної діяльності.

 Отже, можна сказати, що етика ділового спілкування – дисципліна, що виникла на стику етики й психології, основних помічників у спілкуванні. Але не лише ці науки є складовими етики ділового спілкування. Етика ділового спілкування – це навчальна дисципліна, становленню й розвитку якої сприяли різні галузі науки (філософія, соціологія, етика) та практики (управління, менеджмент та ін).

Об’єкт дисципліни – ділове спілкування, її предмет – його моральний та психологічний аспекти, етичні й психологічні механізми.

Завдання курсу "Етика ділового спілкування"- допомогти студентам:

  • Здобути знання про філософські, етичні, психологічні основи ділового спілкування, його норми й правила, шляхи їх застосування, особливості етикету в різних умовах трудової діяльності;
  • Навчитись аналізувати окремі ситуації, розпізнаючи типи людей, рівень їхньої моральності та інші особливості;
  • Оволодіти системою способів і засобів ділового спілкування, його стратегіями, навчитись обирати їх відповідно до психологічних і соціокультурних особливостей співрозмовників;
  • Навчитися застосовувати обрані способи й засоби у процесі спілкування із співвітчизниками та іноземними партнерами під час індивідуальної бесіди й колективного обговорення проблем, у виступах перед різними аудиторіями, на переговорах, при розв’язанні конфліктів та ін;
  • Опрацювати шляхи формування культури спілкування, самостановлення та самовдосконалення індивідуального стилю спілкування спеціалістів відповідно до всіх правил і норм.

Спілкування є важливою формою людського буття, умовою взаємодії та способом об’єднання людей.

Ефективне ділове спілкування - це не стільки обмін значеннями, скільки обмін думками. Більше того, це пошук спільного рішення.

Усі ділові люди повинні опанувати техніку живого контакту. Ваша мова повинна бути красивою і правильною, намагайтеся якнайменше використовувати слів “паразитів” – це розсіює увагу і відволікає від теми розмови.

Отже, щоб ваша мова була красивою, використовуйте наступні рекомендації:

  • акцентуйте важливі слова і підкоряйте їм менш важливі;
  • змінюйте тон голосу ;
  • змінюйте темп мови – це додає їй виразність;
  • робіть паузу до і після важливих думок.

До цього варто додати і важливість використання особливих інструментів – комунікаційних ефектів:

  • ефект візуального іміджу – естетика одягу, поставлена міміка, загострене почуття такту, упевнений і доброзичливий погляд і т.п.;
  • ефект перших фраз – сосередження на цікавій інформації;
  • ефект аргументації – мова повинна бути обґрунтованою, переконливою, логічною;
  • ефект інтонацій і пауз;
  • ефект художньої виразності – це грамотна побудова пропозицій, правильні наголоси, використання риторичних прийомів – метафор, гіпербол і т.п. Як стверджував Вольтер, прекрасна думка утрачає свою ціну, якщо вона дурно виражена;
  • ефект релаксації (розслаблення) – тому, хто уміє вчасно пожартувати, уставити дотепне зауваження, повезе в переговорах більше, ніж тому, хто не вміє це робити. Гумор створює природну паузу для відпочинку людей, зближає і набудовує на доброзичливий лад.

Отже, щоб ділова бесіда була результативною незалежно від того, з ким ви розмовляєте, необхідно: 

По-перше, сподобатися співрозмовнику, для цього встановлені основні правила, які сприяють досягненню даної мети:

  • Щиро цікавтеся іншими людьми.
  • Посміхніться.
  • Пам’ятайте, що ім'я людини – це найсолодший для неї звук на будь-якій мові.
  • Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
  • Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
  • Уселяйте співрозмовнику свідомість його значущості і робіть це щиро.

По-друге – уміти керувати процесом спілкування, впливаючи на людей, не ображаючи їх і не викликаючи в них почуття образи. Для цього існують свої правила, дотримання яких дозволяє впливати на людей, не ображаючи і не викликаючи в них почуття образи:

  • Починайте з похвали і щирого визнання достоїнств співрозмовника.
  • Указуйте на помилки інших не прямо, а побічно.
  • Спочатку говоріть про власні помилки, а потім уже критикуйте свого співрозмовника.
  • Задавайте співрозмовнику питання замість того, щоб йому щось наказувати.
  • Давайте людям можливість врятувати свій престиж.
  • Виражайте людям схвалення з приводу найменшої їхньої удачі і відзначайте їхній успіх. Будьте щиросердні у своїй оцінці і щедрі на похвалу.
  • Створюйте людям гарну репутацію, яку вони будуть намагатися виправдати.

 

Контрольні питання:

  1. Назвати особливості етики ділового спілкування.
  2. Які ви знаєте комунікативні ефекти?
  3. Що потрібно пам’ятати під час бесіди, щоб була результативною?

 

docx
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
2242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку