Інтерактивне мовно-математичне інтелект-шоу "Ерудити"

Про матеріал
Матеріал може бути використаний для проведення позакласного заходу, а також під час уроків. Цікаві ігрові завдання поглиблюють міжпредметні зв`язки, формують у дітей цілісне бачення світу та його складників, удосконалюють розумові здібності й духовні запити учнів.
Перегляд файлу

Інтерактивне мовно-математичне  інтелект-шоу «Ерудити»

 

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів з мовознавства у його зв’язках з іншими науками, поглиблювати інтерес до української мови як до навчальної дисципліни й мови рідного народу, ущільнювати зв`язки між предметами; розвивати у дітей прагнення примножувати свій інтелектуальний набуток, формувати вміння осмислювати мовний матеріал, мислити логічно, зважати на думку інших, прищеплювати уміння працювати колективно.

 

І. Вступне слово ведучого.

ІІ.Презентація команд.

ІІІ.Вікторина.

Кожна правильна відповідь — один бал.

 

 Питання вікторини

1.У ряді фольклорних творів, зокрема в «Думі про Самійла Кішку», використовується старовинний український числівник «почвартаста». Яке його конкретне числове наповнення?

(350).

2.Назва якої геометричної фігури перекладається з давньогрецької мови як «відпиляний шматок»?

(Призма).

3.Яким числівником обмежується утворення збірних числівників від кількісних?

(Тридцятеро).

4.У яких межах позначає кількість неозначено-кількісний числівник кільканадцять?

(Від одинадцяти до дев’ятнадцяти).

5. В українській мові кількість непохідних числових назв порівняно невелика—їх усього шістнадцять. Серед них є числівник, що утворився на українському мовному ґрунті шляхом набуття конкретним іменником абстрактного значення числа. Первісно цим словом називали мішок,  у якому могла вміститися певна кількість соболиних або кунячих шкурок—повний комплект для пошиття шуби; згодом цю назву було перенесено й на саме число. Про який числівник ідеться?

(Сорок).

6.Скільки днів об’єднує декада?

(Десять).

7. З іменниками яких родів поєднуються числівники півтора й півтори?

( Півтора—з іменниками чоловічого й середнього роду, півтори—з іменниками жіночого роду).

8. На які групи поділяються числівники української мови за структурою?

   (Прості, складні, складені).

9. У назві якої квітки зазначено, що на ній має бути тридцять пелюсток?

( Це троянда, назва якої походить від давньогрецького слова «triandofilo», що означає «тридцятипелюсткова»).

10.Дія багатьох слов’янських казок відбувається за «тридев’ять земель». Що це за чудернацькі числівники—«тридев’ять» і «тридев’ятий»?

(Об’єкти в давньоукраїнські часи обраховувалися не десятками, а дев’ятками. Числівники «тридев’ять» і «тридев’ятий» означали «три по дев’ять» і відповідно «двадцять сім» і «двадцять сьомий»).

Музична пауза. Звучить пісня «Звучи, рідна мово» (музика О.Семенова, вірші А.Демиденка).

ІV. Тур «Числословозміна». Команди одержують картки із записами великих чисел. Завдання: правильно і швидко провідміняти всі складники цих назв. Час, що відводиться на виконання завдання, —5 хвилин. Правильність відповідей перевіряє журі.

Завдання для першої команди—сто сорок вісім мільйонів п’ятсот дев’яносто сім тисяч триста шістдесят два.

Завдання для другої команди—вісімсот двадцять три мільйони шістсот шістдесят чотири тисячі п’ятсот сімдесят один.

V. «Віднови приказки»

Гравці обох команд одержують по аркушеві з десятьма надрукованими приказками, у яких на місці числівників поставлено три крапки. Завдання гравців— відновити пропущені числівники. Час на підготовку —5 хвилин. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.

Завдання для команд

У… господинь хата не метена. (Семи).

За … зайцями не женися, бо й … не впіймаєш. (Двома, одного).

Хто мовчить, той … навчить. (Двох).

За шмат кишки … верст пішки. (Сім).

Де діточок …, там щастя всім. (Сім).

Ідеш на день—бери хліба на … дні.( Три).

За битого … небитих дають. (Двох).

Семеро … не ждуть. (Одного).

Як напише один дурень, то … розумних не розбере. (Сто).

…п’ятниць на тиждень. (Сім).

VІ. «Афоризми математиків»

Гравці обох команд одержують по 5 карток із афоризмами, що належать видатним математикам світу, і 5 карток із прізвищами цих математиків.  Завдання гравців — визначити авторство афоризмів. Час, відведений на підготовку відповіді, — 3 хвилини.

Запитання для команд

1.Те, що ми знаємо, таке мізерне порівняно з тим, чого ми не знаємо.

(П’єр Симон Лаплас).

2.Царських шляхів до геометрії немає

.(Евклід).

3. Мати гарний розум— недостатньо, головне—гарно застосовувати його.

(Рене Декарт).

4. У житті часто буває, як на виставках: дуже погані люди займають найкращі місця»

 (Піфагор).

5. Випадкові відкриття роблять тільки підготовлені уми.

 (Блез Паскаль).

VII. «Таємнича скринька»

Те, що лежить у «таємничій скриньці»,  винайшов дуже талановитий юнак, який також винайшов гончарний круг, першу в світі пилку. Під попелом Помпеї археологи знайшли багато таких предметів, виготовлених із бронзи. В Стародавній Греції вміння користуватися цим предметом було вершиною майстерності, а уміння розв’язувати задачі за його допомогою – вважалось ознакою високого становища в суспільстві і великого розуму. Цей предмет незамінний в архітектурі й будівництві. За багато сотень років конструкція цього предмету не змінилась. А в теперішній час ним вміє користуватися будь-який школяр. Походить назва предмета від латинського слова, що означає «коло».

  Що лежить в «таємничій скриньці»?

(Циркуль. Від латинського слова — «circulus», що означає «коло»).

Поетична пауза: літературний монтаж із віршів про мову.

Підбиття підсумків гри, визначення й нагородження переможців.

 

docx
Додано
16 січня
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку