Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації

Про матеріал
Розробка заняття з біології і екології для студентів ( база 11 класу) з теми: "Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації ".
Перегляд файлу

Тема: Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації

Навчальна мета: сформувати знання про біологічну небезпеку та значення біологічного захисту; показати сучасний вплив діяльності людини на навколишнє середовище;

Розвивальна мета: розвивати вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки між розвитком науки та сучасними досягненнями суспільства, формувати вміння самостійно працювати з інформацією.

Виховна мета: виховувати позитивне ставлення до навколишнього середовища; небайдужість до проблем довкілля та сучасних глобальних проблем людства.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Обладнання і матеріали: презентації, відео, зображення небезпек людства в презентаціях.

Базові поняття і терміни: загроза, тероризм, токсини, патогени, алкалоїди, біологічна зброя.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки.

Хід заняття

І. Організаційний етап.

II. Актуалізація опорних знань

Питання для бесіди

  1. Які небезпечні тварини і рослини трапляються у вашому регіоні?
  2. Чому вони є небезпечними для людини?
  3. Які захворювання людина може отримувати від тварин?
  4. Як збудники цих захворювань потрапляють в організм людини?
  5. Які багатоклітинні тварини можуть бути збудниками захворювань людини?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності.

Символ біологічної небезпеки був розроблений у 1966 р. компанією Dow Chemical для власних потреб. Нині символ використовується в місцях виробництва, зберігання або застосування шкідливих для здоров'я людини біологічних речовин, ним маркують біологічну зброю.

Який із цих знаків є символом біологічної небезпеки?

C:\Windows\system32\config\systemprofile\Desktop\НА САЙТ\images.jpg

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

 

1. Визначення біологічної небезпеки та біологічного тероризму.
 Біологічна небезпека - потенційна небезпека для здоров'я людини, тварин або рослин унаслідок прямого впливу «інфекційного агенту» або непрямого впливу через руйнацію навколишнього середовища.

Біологічною є небезпека, що походить від живих об’єктів. Носіями біологічних небезпек є всі середовища проживання (повітря, вода, ґрунт), рослинність і тваринний світ, самі люди. Наслідком біологічних небезпек є різноманітні хвороби, травми різного ступеня тяжкості, у тому числі і смертельні.

Небезпеку для життя та здоров'я людини можуть становити:

До біологічних чинників небезпеки належать:

  • Отруйні рослини-  токсичними речовинами отруйних рослин є  різні сполуки, що належать переважно до алкалоїдів, глюкозидів, кислот, смол, вуглеводнів тощо

 

  • Отруцні тварини - отрути, вироблені тваринами, є хімічними речовинами для нападу або захисту

 

  • Отруйні гриби – отруєння грибами викликають токсини, алкалоїди та сполучення важких металів, які містяться в грибах

  • Одноклітинні та продукти їхньої життєдіяльності

  • Неклітинні форми життя

  • ГМО - Небезпеку становлять також факти порушення біологічної рівноваги через створення та використання генетично модифікованих організмів

Відповідно до рекомендацій ВООЗ установлено чотири рівні біобезпеки:

І рівень – вимагає ретельного виконання стандартних запобіжних заходів і не потребує застосування спеціальних бар’єрів, крім засобів обробки рук і спеціального одягу; агенти, що  становлять мінімальну потенційну небезпеку для персоналу лабораторії та довкілля і не спричинюють захворювання у здорової людини:

  • харчові інфекції,
  • кишкова паличка,
  • ентеровіруси,
  • аденовіруси

ІІ рівень – рекомендується для лабораторій, які проводять роботи з більш небезпечними біологічними об’єктами, що спричиняють у людини захворювання середньої тяжкості; агенти середньої потенційної небезпеки; для персоналу та довкілля, з помірною контагіозністю для людини:

  • кашлюк, ботулізм, дифтерія, правець,
  • віруси грипу,
  • поліомієліту

ІІІ рівень – стосується об’єктів, у яких робота виконується з біоагентами, що можуть спричиняти важкі або смертельні захворювання, але для боротьби з якими існують методи лікування; бактерії та віруси, які можуть викликати серйозні та потенційно летальні захворювання в результаті зараження через повітря, але для яких підходять вакцини:

  • сибірська виразка,
  • лептоспіроз,
  • холера,
  • віруси сказу,
  • гепатиту, ВІЛ

VІ рівень – необхідний для роботи з біоагентами, що спричиняють важкі та смертельні хвороби у людей і проти яких немає вакцин або інших методів лікування; агенти, які можуть викликати важкі захворювання у людей і проти яких немає вакцин:

  • вірус Ебола,
  • вірус Ласса,
  • вірус Марборг,
  • вірус натуральної віспи,
  • чума

Основними джерелами виникнення біологічних загроз є:

  • епідемії, епізоотії та епітофітії;

  • аварії на біологічно небезпечних об’єктах;

  • природні осередки та природні резервуари збудників небезпечних та особливо небезпечних захворювань;

  • транскордонне перенесення патогенних мікроорганізмів, представників флори і фауни, небезпечних для екологічних систем;

біологічний тероризм;

  • застосування біологічної зброї державою.

2. Поняття про біологічний тероризм

Біологічним тероризмом є використання біологічних засобів (бактерій, вірусів, рикетсій, грибків, токсинів або речовин, вироблених цими організмами) проти населення з метою загрози знищення максимальної кількості людей.

Для виготовлення біологічної зброї можна використовувати десятки різних біологічних об’єктів. І дія кожного з них призводить до різних ефектів. Це залежить від природи агента, тривалості впливу після зараження, навколишніх умов, дозу, що необхідна для зараження, виду хвороби тощо. Деякі види біологічної зброї призначені для знищення посівів і худоби. Порівняно з іншими видами озброєння (ядерне, хімічне, звичайне) біологічна зброя у своєму різноманітті є унікальною.

 

3. Поняття про біологічний захист

Біологічний захист — це унеможливлення навмисного чи ненавмисного небезпечного впливу на людину, тварин і рослин результатів науково-дослідних експериментів і збудників особливо небезпечних інфекцій.

Біологічний захист включає:

  • виявлення осередку біологічного зараження, його локалізація та ліквідація;
  • прогнозування масштабів розвитку і наслідків біологічного зараження;
  • використання засобів захисту;
  • дотримання протиепідемічного режиму;
  • уведення режимів карантину та обсервації;
  • надання екстреної медичної допомоги ураженим біологічними патогенними агентами.

 

4. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації

Біологічна безпека — система правил і заходів, що запобігають або зменшують ризик несприятливого впливу чинників біологічного походження на здоров’я населення та стан довкілля. Також це стан середовища життєдіяльності людини, при якому відсутній негативний вплив його чинників (біологічних, хімічних, фізичних) на біологічну структуру і функцію людської особи в теперішньому і майбутніх поколіннях, а також відсутній незворотний негативний вплив на біологічні об’єкти природного середовища (біосферу) та сільськогосподарські рослини і тварини.

Забезпечення біологічної безпеки від тероризму здійснюється такими заходами:

  • ліцензування права володіння матеріалами та обладнанням для дослідницької роботи;
  • перевірка надійності персоналу, вимоги до його фахової підготовки;
  • облік персоналу, який має доступ до біологічних матеріалів;
  • класифікація біологічних матеріалів згідно із властивими їм факторами ризику;
  • фізичні вимоги до інфраструктури;
  • класифікації ризику для біологічних матеріалів;
  • організаційні заходи щодо забезпечення безпечного поводження з мікроорганізмами відповідно до різних груп ризику, включаючи обмежений доступ до чутливих матеріалів (матеріалів, розповсюдження яких може спричинити суспільний резонанс) на основі принципу необхідності для роботи;
  • безпечне зберігання мікроорганізмів і токсинів згідно із класифікацією груп ризику.


V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Дайте відповіді на такі питання:

1. Що означає цей знак?

а) Біологічна безпека.

б) Біологічна небезпека.

в) Біологічний тероризм.

г) Біологічний захист.

2. Визначте вірні твердження:

а) Біологічна небезпека - негативна дія біологічних об'єктів, яка створює небезпеку в медико-соціальній, технологічній, сільськогосподарській або комунальній сферах .

б) Екологічна небезпека - негативна дія біологічних об'єктів, яка створює небезпеку в медико-соціальній, технологічній, сільськогосподарській або комунальній сферах.

в) Біологічна небезпека - потенційна небезпека для здоров'я людини, тварин або рослин унаслідок прямого впливу «інфекційного агенту» або непрямого впливу через руйнацію навколишнього середовища.

г) Екологічна небезпека - потенційна небезпека для здоров'я людини, тварин або рослин унаслідок прямого впливу «інфекційного агенту» або непрямого впливу через руйнацію навколишнього середовища.

3. Джерелом біологічної небезпеки можуть бути:

а) віруси і бактерії;

б) паразитичні гриби та одноклітинні еукаріоти;

в) представники будь-якої групи живих організмів .

г) бактерії, паразитичні гриби.

4. Клостридії, які виробляють ботулотоксин:

а) патогенні;

б) не патогенні;

в) паразити;

г) не паразити.

5. Визначити вірні твердження:

а) Біологічна небезпека може виникати і як побічний ефект життєдіяльності мікроорганізмів, із якими людина навіть не конкурує.

б) «Цвітіння» води в результаті масового розмноження мікроскопічних водоростей не впливає на здоров'я людей, які перебувають у такий момент біля водойми.

в) При цвітінні води виділяються не лише токсичні речовини, які виділяють водорості, але й продукти розпаду тіл організмів, що загинули внаслідок «цвітіння» води.

6. Джерела біологічної небезпеки

а) організми, які не можуть нанести фізичні пошкодження;

б) збудники захворювань;

в) переносники захворювань;

г) організми, побічні продукти діяльності яких не можуть бути небезпечними.

7. Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження:

а) віруси, бактерії, еукаріоти ;

б) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

в) комарі, кліщі, москіти, молюски, собаки, коти, кажани тощо;

г) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби, деякі мікроорганізми тощо.

8. Збудники захворювань:

а) комарі, кліщі, москіти, молюски, собаки, коти, кажани тощо

б) віруси, бактерії, еукаріоти;

в) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

г) продуценти алергенів, організми, які є причиною «цвітіння» води тощо.

9. Переносники захворювань:

а) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо

б) віруси, бактерії, еукаріоти;

в) комарі, кліщі, москіти, молюски, собаки, коти, кажани тощо;

г) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби, деякі мікроорганізми тощо.

10. Виробники токсинів:

а) продуценти алергенів, організми, які є причиною «цвітіння» води тощо;

б) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби , деякі мікроорганізми тощо;

в) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

г) віруси, бактерії, еукаріоти.

11. Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними:

а) хижі тварини, травоїдні тварини великих розмірів, тварини з механічними засобами захисту тощо;

б) віруси, бактерії, еукаріоти;

в) продуценти алергенів, організми, які є причиною «цвітіння» води тощо.

г) отруйні членистоногі та інші представники безхребетних, отруйні хребетні, отруйні рослини, отруйні гриби, деякі мікроорганізми тощо.

12. Визначте вірні твердження:

а) Біологічний тероризм є різновидом тероризму, за якого проти населення застосовується біологічна зброя.

б) Як біологічну зброю використовують природних збудників небезпечних інфекцій або токсини.

в) Біотероризм може здійснювати напад або безпосередньо на населення (використовуючи збудників таких захворювань, як сибірська виразка, чума, віспа тощо), або на економіку певного регіону.

г) При використанні організмів, які уражають сільськогосподарських тварин або культурні рослини результат наступає швидко , але є більш безпечним для самих терористів.

13. Протягом останніх років було здійснено кілька терористичних атак із використанням біологічної зброї::

а) 1970 рік - США, Чикаго. Спроба зараження міської системи водозабезпечення збудниками черевного тифу. Терористи арештовані до початку теракту, постраждалих немає.

б) 1984 рік - США, Орегон. Зараження сальмонелами приміщень барів, ресторанів і магазинів. Захворіла 751 людина. Загиблих не було.

в) 1990 рік - Японія, Токіо. Спроба зараження місць скупчення людей збудниками сибірської виразки. Постраждалих немає.

г) 2001 рік - США. Розсилання листів зі збудниками сибірської виразки. Загинуло 5 осіб.

14. Біологічний захист - це система комплексних заходів, спрямована на своєчасне виявлення біологічної небезпеки та забезпечення захисту від неї населення на відповідних територіях

а)

б)

в)

г)

д)

15. Біологічний захист передбачає здійснення адміністративно-господарських, режимно-обмежувальних і спеціальних протиепідемічних і медичних заходів.

а) Обов'язковим компонентом біологічного захисту населення є систематична та вчасна вакцинація населення

б) Не залежно від виду біологічної небезпеки, дії для зменшення її впливу на людей будуть різні.

в) Оповіщення через засоби масової інформації не сприяє правильним діям населення в умовах небезпеки.

г) Вчасне проведення щеплень є дуже важливим для збереження життя і здоров'я населення.

16. Визначити вірні твердження:

а) Біологічною безпекою називають такий стан середовища життєдіяльності людини, за якого відсутній будь-який шкідливий вплив факторів цього середовища на саму людину та її майбутніх нащадків.

б) Біологічною безпекою називають такий стан середовища життєдіяльності людини, за якого відсутній будь-який шкідливий вплив факторів цього середовища на тварин.

в) У біологічно безпечному середовищі все ж існує негативний вплив на біологічні об'єкти природного (організми природних екосистем) і штучного (домашні тварини, культурні рослини) середовища.

г) У біологічно безпечному середовищі також відсутній негативний вплив на біологічні об'єкти природного (організми природних екосистем) і штучного (домашні тварини, культурні рослини) середовища.

17. Джерело біологічної небезпеки (за мал)

а) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження;

б) Збудники захворювань;

в) Переносники захворювань;

г) Виробники токсинів.

18. Джерело біологічної небезпеки (за мал)

а) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження

б) Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними.

в) Переносники захворювань.

г) Збудники захворювань.

19. Джерело біологічної небезпеки(за мал)

а) Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними.

б) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження.

в) Виробники токсинів

г) Переносники захворювань.

20. Джерело біологічної небезпеки(за мал)

а) Організми, побічні продукти діяльності яких можуть бути небезпечними

б) Організми, які можуть нанести фізичні пошкодження.

в) Збудники захворювань.

г) Переносники захворювань.

 

Ключ до тесту

1. б (5 балів)

2. а в (5 балів)

3. в (5 балів)

4. б г (5 балів)

5. а в (5 балів)

6. б в (5 балів)

7. б (5 балів)

8. б (5 балів)

9. в (5 балів)

10. б (5 балів)

11. в (5 балів)

12. а в (5 балів)

13. б г (5 балів)

14. г д (5 балів)

15. а г (5 балів)

16. а г (5 балів)

17. г (5 балів)

18. а (5 балів)

19. г (5 балів)

20. а (5 балів)

 

VІ.  Домашнє завдання

Опрацювати матеріали стосовно теми заняття.

Підручника (Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл.закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2019. – 256 с.: л.)

 

Список основних та додаткових джерел:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=xqcPzpe3Fz0
  2. https://www.youtube.com/watch?v=lcAXzAnjPqg
  3. https://www.youtube.com/watch?v=SqXdhhiODKc
  4. https://www.youtube.com/watch?v=2FQ6YPxTPs0
  5. https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ponyattya-pro-biologichnu-nebezpeku-biologichniy-terorizm-ta-biologichniy-zahist-293072.html
  6. https://vseosvita.ua/library/ponatta-pro-biologicnu-nebezpeku-biologicnij-terorizm-ta-biologicnij-zahist-biologicna-bezpeka-ta-osnovni-napramki-ii-realizacii-284892.html
  7. https://vseosvita.ua/library/tema-ponatta-pro-biologicnu-nebezpeku-biologicnij-terorizm-ta-biologicnij-zahist-biologicna-bezpeka-ta-osnovni-napramki-ii-realizacii-262224.html
docx
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
3131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку