6 клас
Урок 17
Тема. ПОНЯТТЯ ПРО ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ. ПРАВИЛА ВІДЛІКУ ГЕОГРАФІЧНОЇ ШИРОТИ І ГЕОГРАФІЧНОЇ ДОВГОТИ.
Мета уроку:
навчальна: закріпити знання про градусну сітку Землі, сформувати поняття «географічні координати», закріпити знання про одиниці вимірювання відстаней у градусній мірі, сформувати вміння визначати координати;
розвивальна: розвивати просторове уявлення, спостережливість, логічне і абстрактне мислення, точність і уміння визначати послідовність дій, інтерес до практичних взаємозв'язків географії та математики, сприяти розвитку в учнів розуміння практичного значення географічних знань;
виховна: виховувати допитливість, інтерес до предмета, акуратність у роботі з картографічними джерелами знань, уміння працювати в колективі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, різні за охопленням території карти, карта своєї області, контурні карти, таблиці правил відліку широти та довготи.
Очікувані результати: учні зможуть: закріпити знання про лінії градусної сітки; почати формувати вміння визначати географічні координати.
Основні питання теми
6 клас
Урок 17
Тема. ПОНЯТТЯ ПРО ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ. ПРАВИЛА ВІДЛІКУ ГЕОГРАФІЧНОЇ ШИРОТИ І ГЕОГРАФІЧНОЇ ДОВГОТИ.
Мета уроку:
навчальна: закріпити знання про градусну сітку Землі, сформувати поняття «географічні координати», закріпити знання про одиниці вимірювання відстаней у градусній мірі, сформувати вміння визначати координати;
розвивальна: розвивати просторове уявлення, спостережливість, логічне і абстрактне мислення, точність і уміння визначати послідовність дій, інтерес до практичних взаємозв’язків географії та математики, сприяти розвитку в учнів розуміння практичного значення географічних знань;
виховна: виховувати допитливість, інтерес до предмета, акуратність у роботі з картографічними джерелами знань, уміння працювати в колективі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, різні за охопленням території карти, карта своєї області, контурні карти, таблиці правил відліку широти та довготи.
Очікувані результати: учні зможуть: закріпити знання про лінії градусної сітки; почати формувати вміння визначати географічні координати.
Основні питання теми
Регламент уроку
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ФАЗА АКТУАЛІЗАЦІЇ
І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
Метод «Структурований огляд»
БАЛ КООРДИНАТ
Одного разу чудової зоряної ночі Паралелі та Меридіани зібралися на свій традиційний бал, який відбувається один раз на сто тисяч років. Вони поважно віталися та шикувалися у пари для фігур у старовинному танці. Дами Паралелі та кавалери Меридіани скаржилися один одному, як їм набридло бути весь час на одному й тому самому місці, та ось хтось із них, здається, маркіз Екватор, у відповідь на якесь зауваження відповів, що він тут головний, тому й буде розпоряджатися, де кому стояти. Мало-помалу, і почалася жарка суперечка, у якій Паралелі й Меридіани доводили, хто з них головніший. «Ми! — заявляли виховані паралелі. — Тому що ми всі розташовані паралельно, на відміну від вас, Меридіанів. Це ви то розбігаєтеся якнайдалі один від одного, то збігаєтеся у одній точці — ніякого порядку!» «А ви,— відповідали зухвало Меридіани,— взагалі всі різної довжини, ви навіть між собою не знаєте, хто з вас головна!» Про танці забули, всі хотіли одного: довести, хто з них найголовніший. Вирішили звернутися до поважних мудреців Полюсів. Та відповідь Полюсів не втішила нікого: вони теж її не знали, тому що й самі були не проти помінятися місцями. Суперечка мала несподівані наслідки: шестикласник Вовка, прокинувшись вранці, схопив географічний атлас, щоб повторити координати, які вивчали на минулому уроці, але не знайшов їх на карті. «Що це, — протер він заспані очі, — такого просто не може бути! Адже тепер ніхто не зможе знайти на Землі потрібне місце!» А як думаєте ви, діти, хто головніший — паралелі чи меридіани? І що у цій казці може бути правдою?
ІІ.ОСНОВНИЙ ЕТАП
Метод «Мозковий штурм»
Які приклади координатної сітки, що застосовуються в повсякденному житті, ви можете назвати? Для чого вони використовуються?
Крок 1. Учні висувають ідеї щодо розв’язання проблеми.
Крок 2. Вчитель записує ці ідеї на дошці.
Крок 3. Після того, як ідеї зібрано, вони групується, аналізуються, розвиваються усім класом.
ФАЗА ПОБУДОВИ ЗНАНЬ
Опрацювання нового навчального матеріалу.
Формування понять «географічна широта» та «географічна довгота».
Робота з текстом
Метод «Подвійний щоденник»
Цей метод дає можливість пов’язати зміст тексту підручника зі своїм особистим досвідом під час його опрацювання на уроці.
Учні в зошиті креслять таблицю
Що мені відомо з цієї теми? |
Що нового я дізнався з тексту? |
|
|
Крок 1. Перед читанням тексту учні заповнюють ліву колонку таблиці, згадавши, що їм відомо з цієї теми;
Крок 2. Під час читання учні зупиняються і заповнюють праву колонку;
Крок 3. Після опрацювання тексту учні перечитують і порівнюють записи у правій та лівій колонках. Підсумовують результати роботи
Крок 4. Учні працюють в парах. Обговорюють результати і представляють класові.
Робота в парах
Визначення географічних координат.
Один учень визначає широту, другий — довготу, потім міняються зошитами і перевіряють правильність виконання завдання.
м. Київ 51° пн. ш., 31° сх. д.
м. Москва 55° пн. ш., 37° сх. д.
м. Вашинґтон 39° пн. ш., 77° зх. д.
м. Буенос-Айрес 35° пд. ш., 58° зх. д.
влк. Еребус 77° пд. ш., 166° сх. д.
«Картографічний практикум»
1. За фізичною картою світу визначте географічні об’єкти за їх координатами.
18° пд. ш., 26° сх. д. (впсд. Вікторія)
6° пн. ш., 61° зх. д. (впсд. Анхель)
27° пд. ш., 109° зх. д. (о. Пасхи)
3° пд. ш., 38° сх. д. (влк. Кіліманджаро)
37° пн. ш., 139° сх. д. (влк. Фудзіяма)
2. Літак вилетів з міста з координатами 38° пн. ш., 121° зх. д. до міста з координатами 42° пн. ш., 74° зх. д. Визначте назви міст, позначте їх на контурній карті, накресліть маршрут руху літака, визначте напрямок його руху та відстань між містами.
ФАЗА КОНСОЛІДАЦІЯ
ІІІ. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
Метод «Доповни речення»
Географічну широту підліковують від уявної лінії, що називається ___________. Вона може бути північною і __________. Може змінюватись від 00 до _____________. Усі точки, що перебувають на одній паралелі мають ________широту. Географічна широта міста Лондон_____________. 900 пн.ш – це широта ____________.
Географічсну довготу підліковують від лінії ____________до ________. Довгота може бути західною та ________. Її відліковують від 00 до_________. Чим далі від нульового меридіану в обидві сторони тим довгота буде_______. Усі точки, що перебувають на одному меридіані, мають __________. Географічна довгота м. Лондон____________.
«Картографічний практикум»
Визначте за наведеними координатами місце розташування легендарного острова, про який ідеться в описі.
Ви пам’ятаєте про Великі географічні відкриття, про подорожі Христофора Колумба. Слідом за ним до Америки вирушали одурманені жагою наживи авантюристи й завойовники. Вони шукали тут коштовні метали, у першу чергу золото, думаючи, що воно «народжується» в екваторіальних районах від променів палючого сонця. Усе коштовне з нових земель вивозилося кораблями до Європи. На ці кораблі часто нападали пірати й потім ховали награбовані скарби на островах. Найвідоміший піратський острів — легендарний острів Кокос у Тихому океані (належить державі Коста-Ріка). Цей маленький острів, укритий непрохідними лісами, відомий під назвами «Піратський сейф», «Острів скарбів». Очевидно, уперше цей острів відкрили саме пірати. Вони тримали в таємниці місце його розташування (координати). Навіть на картах його географічне положення часто не відповідало дійсності. Спритні авантюристи заробляли чималі гроші, складаючи фальшиві карти.
Вам, напевно, хочеться довідатися, де розташований легендарний острів Кокос? Його координати: 5°33ʹ пн. ш. і 87°2ʹ зх. д.
Нанесіть острів на контурну карту, розрахуйте відстань до найближчого узбережжя материка.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Визначте географічні координати деяких столиць країн світу: Буенос-Айрес (Аргентина), Пекін (Китай), Лондон (Велика Британія).
3. Дві точки на Землі мають тільки широту. Що це за точки? Чому не можна точно вказати їхню довготу?