Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Проблема війни і миру.

Про матеріал
урок розроблено з метою ознайомити учнів з Поняттям про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, Проблемою війни і миру, Проблемою тероризму. Екологічною проблемою.
Перегляд файлу

Тема. Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Проблема війни і миру. Проблема тероризму. Екологічна проблема.  Сировинна й енергетична проблеми. Демографічна та продовольча проблеми. Проблема подолання відсталості країн, що розвиваються. Взаємозв’язок глобальних проблем. Роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні.

Мета: поглиблення та систематизація знань про глобальні проблеми людства; формування знань про причини виникнення глобальних проблем; розвивати в учнів  практичні навички з визначення взаємозв’язків між глобальними проблемами; виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання і матеріали: підручник географії, атлас, контурні карти, ілюстрації, які демонструють прояви глобальних проблем людства.
Поняття і терміни: глобальні проблеми людства, проблема війни і миру, екологічна, сировинна, енергетична проблема.
 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Глобальними називають найважливіші проблеми, які характерні для всього світу, і загрожують існуванню людства та вимагають для свого розв’язання його узгоджених дій. До них належать, зокрема, проблема війни і миру, екологічна, сировинна і енергетична, демографічна, продовольча, організованої злочинності  й  тероризму,  проблеми  боротьби  з  епідеміями,  подолання  відсталості країн «третього світу», мирного освоєння космосу тощо. Причинами  появи  глобальних  проблем  є  економічні  й  політичні  протиріччя між державами, відмінності в соціальному та економічному розвитку країн світу, обмеженості багатьох природних ресурсів та їх нераціонального використання,  посилення  впливу  господарської  діяльності  людини  на  довкілля.


     II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1.  На території яких країн відбуваються збройні конфлікти?
2.  Що таке озоновий шар і яку роль він відіграє на Землі?
3.  Чим загрожує неконтрольована вирубка лісів?
4.  Чим  пояснюється  ресурсозабезпеченість  більшості  природних  ресурсів, що невпинно знижується?


     ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.   ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ.
     До числа найгостріших глобальних проблем людства належить проблема війни і миру. Завдяки зусиллям міжнародної спільноти людству поки що вдається уникнути Третьої світової війни. Проте за час, який минув після Другої світової війни, у світі відбулось близько двохсот локальних війн і збройних конфліктів,  які  забрали  життя  понад  10 млн  людей.  Існує  загроза  переростання локальних воєн у світову.
Особливу небезпеку становить неконтрольоване зростання кількості держав,  які  володіють  ядерною  зброєю.  Тривалий  час  вона  була  лише  в  п’яти країн: США, СРСР (зараз нею володіє Росія), Франція, Китай і Велика Британія.  У  1998  р.  випробування  ядерної  зброї  здійснили  Індія  та  Пакистан, а  невдовзі  між  цими  країнами  мало  не  вибухнула  війна  з  її  застосуванням. У ХХІ ст. до «ядерного клубу» приєдналась КНДР.
Запитання та завдання
1)   Дайте визначення поняття «глобальні проблеми людства».
2)   Як  ви  вважаєте,  які  види  локальних  війн  є  найбільш  небезпечними  для всього людства? Поясніть свою думку.
3)   На початку ХХІ ст. у світі налічувалось близько ста «гарячих точок», де періодично спалахували бойові дії. Деякі з цих конфліктів тривають протягом десятиліть. Наведіть приклади таких конфліктів.
(Збройне протистояння між євреями й арабами в Палестині, конфлікт між Індією та Пакистаном у Кашмірі та громадянська війна в М’янмі тривають із 1948 р.)
4)   Позначте на контурній карті райони (країни), де відбувались (відбуваються) збройні конфлікти.
     2.   ЕКОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА.         Якщо  проблема  війни  і  миру  існувала  з  часу  виникнення  людства,  то екологічна проблема виникла в останні століття. Однак тільки в ХХ ст. про неї заговорили з особливою тривогою, адже це час небачених раніше темпів зростання кількості населення і промислового виробництва. До найнебезпечніших складових екологічної проблеми можна віднести забруднення навколишнього  середовища,  глобальне  потепління,  руйнування  озонового  шару, деградацію земельних ресурсів.
За підрахунками вчених, у результаті нераціонального землекористування людство щороку втрачає близько 24 млрд тонн родючих ґрунтів  —  за масштабами це можна порівняти зі знищенням усіх оброблюваних земель України. Найбільше «втрат» ґрунтового покриву припадає на країни зі значними площами орних земель і великою кількістю населення  —  Індію, Китай, США. Не менш вражаючими є наслідки процесу опустелювання. Загальна площа, охоплена цим процесом, дорівнює 8 млн км. Щорічно ця цифра збільшується приблизно на 60 тис. км, що майже вдвічі перевищує територію кожної з областей України (уважається, що цей процес відбувається зі швидкістю 7 км на годину). Особлива небезпека опустелювання полягає в тому, що найбільш інтенсивно воно проходить в Африці та Азії, де й без цього недостатній рівень забезпеченості сільськогосподарськими угіддями.
Зростання споживання прісної води, інтенсивне її використання призводять до того, що частина вод суходолу стає забрудненою, зменшуються обсяги прісної води, принесеної річками в моря та океани. Приблизно 1,3 млрд осіб користуються в побуті тільки забрудненою водою, що спричиняє багато епідемічних захворювань.
http://edufuture.biz/images/5/54/Pict10.12-05.jpg 

Для розв’язання екологічної проблеми необхідно ширше використовувати природоохоронні  технології,  обмежувати  «дорогі»  для  природи  потреби людей,  ширше  використовувати  вторинну  сировину,  відновлювати  лісові масиви.
Запитання та завдання
1)   Наведіть приклади парникових газів. Поясніть, як вони опиняються в атмосфері й чому сприяють підвищенню температури повітря.
2)   Назвіть основні причини процесу опустелювання. Чому він найбільш притаманний країнам Африки та Азії?
3)   Побудуйте ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків між господарською
діяльністю людини й станом компонентів природи. (Подібні завдання мають  велике  значення,  як  у  формуванні  географічного  мислення на  прикладі  виникнення  екологічних  проблем,  так  і  в  розвитку  таких  якостей особистості, як уміння аналізувати, порівнювати, логічно мислити.)
(Вирубка лісу   —  обміління рік. Вирубка лісу приводить до підвищення температури, тому що рослини перешкоджали проникненню сонячних променів. Також
знижується кількість водяної пари, що випаровується з поверхні рослин  —  у результаті знижується вологість і збільшується випаровування із земної поверхні.
Підземні води отримують менше води, унаслідок чого знижується рівень ґрунтових вод. Це у свою чергу приводить до зменшення обсягів підземного живлення річок і, як наслідок, їхнього обміління.)
Ігрова хвилинка
Поясніть твердження.
«Раніше  природа  лякала  людину,  а  тепер  людина  лякає  природу» (Ж.  І. Кусто).
«Мати-природа повинна, як упертий свідок, стати перед трибуналом науки й на допиті, якщо буде потреба,—  із застосуванням катувань, зізнатися у своїх таємницях і багатствах» (Ф. Бекон).
«Ми отримали у спадок несказанно прекрасний сад, але наша біда в тім, що ми погані садівники» (Д. Дарелл).
«Природа   —  такий самий унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо» (І. П. Бородін).
3.   СИРОВИННА ТА ЕНЕРГЕТИЧНА ПРОБЛЕМИ.
Виникнення  сировинної  та  енергетичної  проблем  пов’язане  зі  збільшенням  споживання  різних  видів  сировини  й  палива.  У  результаті  зростає  видобуток мінеральних ресурсів і знижується ресурсозабезпеченість багатьма корисними копалинами. Часто це супроводжується погіршенням умов і подорожчанням видобутку мінеральних ресурсів.
Для  розв’язання  цих  проблем  необхідно  знижувати  матеріаломісткість та енергоємність виробництва, раціонально й комплексно використовувати наявні ресурси, переходити до альтернативних джерел отримання електроенергії та тепла.
Запитання
1)   У чому полягає сировинна проблема? Наведіть приклади рудних корисних копалин, ресурси яких обмежені.
2)   Чому до числа глобальних проблем сучасності входить енергетична проблема?
(Це обумовлено природою енергетики та її місцем в економічному житті кожної  країни,  у  науково-технічному  прогресі,  у  світових  господарських  зв’язках.
Зростання енергозабезпеченості праці в усіх сферах економіки є неодмінною умовою підвищення його продуктивності й привабливості. Від енергозабезпеченості сфери  побуту  залежить  підвищення  рівня  комфортності  практично  всіх  верств населення.  Нарешті,  енергетика  стала  найважливішим  чинником  розвитку науково-технічної революції.)
3)   Як ви вважаєте, чому в умовах, коли ресурсозабезпеченість нафтою й природним газом обмежується кількома десятиліттями, сучасна енергетика розвинених країн залишається орієнтованою на використання цього мінерального палива?
4)   Для природних запасів мінеральним паливом є характерною нерівномірність  їх  розміщення.  До  яких  соціально-політичних  й  економічних  потрясінь може привести їхнє вичерпання в одних країнах і значні запаси в інших?
ВИСНОВОК

Глобальні прогнози

Вчені розробили чимало глобальних прогнозів розвитку людства, причому в них чітко простежуються два принципово різних підходи: оптимістичний і песимістичний.

Песимістичні прогнози («екологічний песимізм») пов'язані з тим, що вирішити глобальні проблеми людства не можна, так як це вимагає здійснення таких заходів, які реалізувати практично неможливо (наприклад, припинення зростання населення, відмова від технічного і технологічного прогресу, зниження рівня споживання та т. д.). Невідворотність екологічної катастрофи, «кінця історії», загибелі людства.

Помірно оптимістичні прогнози («науково-технічний оптимізм») обгрунтовують тим, що науково-технічні відкриття та технологічні новації можуть стати основою розв'язання найбільш складних з глобальних проблем. Умовою для цього є прийняття світовим співтовариством концепції «сталого розвитку», згідно з якою науково-технічна і технологічна революції повинні бути підпорядковані інтересам виживання, збереження природного середовища існування людства.

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання та завдання
1.   За оцінками фахівців, на кожну людину припадає близько 20 тонн сировини, що за допомогою енергетичної потужності в 250 Вт і 800 тонн води переробляється в продукти масою 2 тонни, що йдуть на пряме споживання. У процесі переробки сировини виникає безліч побічних речовин. При цьому близько 90 % добутої сировини йде в прямі відходи в процесі технологічної переробки. Те ж саме відбувається з основною масою води (виключення   —  вода, що входить у кінцеві продукти й випаровується в процесі виробництва). Поясніть наявність такої кількості втрат сировини й води. Як їх можна скоротити?

Ігрова хвилинка
По  закінченні  Другої  світової  війни  відомому  англійському  драматургу Б. Шоу один журналіст поставив запитання: «Під час Першої світової головною зброєю були гармати і кулемети, під час Другої  —  літаки і танки. А що буде  найважливішою  зброєю  у  випадку  початку  Третьої  світової  війни?»
Шоу, який славився своєю дотепністю, відповів: «Цього я не знаю, але певен, що головною зброєю Четвертої світової війни будуть лук і стріли». Прокоментуйте слова драматурга.
Бліц-опитування

1.   Яким чином проявляється енергетична й сировинна проблема?
2.   Наведіть приклади проблем людства, що не належать до глобальних. Доведіть, що вони не загрожують існуванню людства.
3.   Які види зброї масового знищення, крім атомної, вам ще відомі? Які держави ними володіють?
4.   Назвіть три найближчі до України «гарячі точки».
5.   Як  ви  розцінюєте  перебування  українських  військовослужбовців  у  ряді «гарячих точок» планети  —  Лівані, Іраку, С’єрра-Леоне, Косово?
 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Прочитати текст параграфа.
  2. Підготуйте  доповідь  про  одну  з  глобальних  проблем  людства  (узгодьте тему й форму роботи з учителем). У своїй роботі ви маєте пояснити, чому ця проблема кваліфікується як глобальна, указати, коли й чому вона виникла, розповісти про суть проблеми та її прояви, указати можливі шляхи її розв’язання.
  3. Підготуйте обґрунтовану відповідь, який глобальний прогноз ви вважаєте більш реальним.

 

docx
Додав(-ла)
Милтих Сергій
До підручника
Географія 9 клас (Масляк П.О., Капіруліна С.Л.)
Додано
28 травня 2021
Переглядів
9472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку