«Попереду у нас п’ятий клас»

Про матеріал

Питання переходу з молодшої ланки до середньої не раз обговорювалося психологами і в кожного з них свої підходи до вирішення цієї проблеми. Адаптація учнів молодшої школи до навчання в середній ланці відіграє важливу роль у подальшому навчанні й вихованні дитини як гармонійної особистості. Запропонований проект є спробою якщо не подолання, то істотного пом'якшення наслідків даної проблеми.

Перегляд файлу

Відділ освіти і науки Маневицької райдержадміністрації

НВК «Маневицька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №2-гімназія ім.А.П.Бринського»

 

Всеукраїнський конкурс «Парк педагогічної майстерності»

Номінація «Галерея дозвілля»

 

 

 

 

 

«Попереду у нас п’ятий клас»

(проект соціально-психологічної підтримки учнів «Перехід до навчання у середню школу»)

 

 

 

Підготувала

Павлюк Лариса Кузьмівна

соціальний педагог

спеціаліст вищої категорії

 

 

 

 

Маневичі-2012

Тип  проекту:  корекційно-розвивальний

Назва  проекту:  «Попереду у нас п’ятий клас»

Учасники проекту:  учні 4-А класу, їх батьки

Термін  виконання:  4 заняття

Керівник  проекту:  Павлюк Л.К.

Актуальність проекту

        Питання переходу з молодшої ланки до середньої не раз обговорювалося психологами і в кожного з них свої підходи до вирішення цієї проблеми. Адаптація учнів молодшої школи до навчання в середній ланці відіграє важливу роль у подальшому навчанні й вихованні дитини як гармонійної особистості. Запропонований проект є спробою якщо не подолання, то істотного пом’якшення наслідків даної проблеми.

Мета  проекту

  • формування в дітей адекватної самооцінки
  • позитивної шкільної мотивації
  •  зниження рівня тривожності майбутніх п’ятикласників
  • сприяння адаптованості дітей у п’ятому класі

Завдання 

  •   Створити умови для успішної адаптації четвертокласників
  •   Розв’язувати ситуації, які вимагають співпраці, взаєморозуміння та взаємопідтримки
  •   Визначити для себе особисто і для всього класу риси, які знадобляться у п’ятому класі
  •   Діагностика мотиваційної сфери, ставлення до школи як до середовища життєдіяльності, вміння зайняти відповідну позицію школяра
  •  Урахування вікових особливостей дітей при вивченні навчальних предметів
  •  Підвищити рівень психологічної готовності учнів до навчання, спілкування, пізнавального розвитку

Очікувані результати

після проведених занять учні:

  • вмітимуть взаємодіяти з однокласниками
  • навчаться розуміти свої почуття та емоції  та почуття інших
  • навчаться брати на себе відповідальність за колектив
  • вмітимуть спиратися на якості особистості,  які необхідні при розв’язанні навчальних завдань
  • творчо підходитимуть до вирішення питань, які постануть перед ними

після проведених занять батьки:

  • отримають інформацію про психологічні особливості дітей молодшого підліткового віку
  • сприятимуть налагодженню комфорту та сприятливої атмосфери та атмосфери безпеки в сім’ї
  • зможуть підтримати та допомогти дитині у важких ситуаціях
  • вмітимуть сприймати свою дитину такою,  якою вона є
  • навчаться сприймати негативну поведінку дитини,  як тимчасове явище

Висновки:

      Даний проект сприятиме усвідомленню проблем та труднощів, які можуть супроводжувати дитину при переході до середньої ланки навчання. Дасть змогу  зрозуміти і підтримати дитину, а також  сприятиме поглибленню психологічних знань батьків .

 

ПОПЕРЕДУ У НАС – П’ЯТИЙ КЛАС

Заняття 1

          Дорогі діти! Ось і наближається до кінця ваше навчання у четвертому класі. Незабаром ви перейдете до п’ятого класу. Тому сьогоднішнє наше заняття має таку ж назву.

   Мета: виявлення рівня психологічної готовності дітей до переходу із початкової ланки до середньої.

Матеріали: аркуші формату А4 для кожного учня, аркуші у клітинку, набір карток із буквами, листочки-стікери, кольорові олівці, фломастери.

           Завдання:  

  • діагностика соціальної зрілості,вміння встановлювати стосунки з ровесниками;
  • діагностика мотиваційної сфери, ставлення до школи як до середовища життєдіяльності, вміння зайняти відповідну позицію школяра;
  • створення ситуацій, які вимагають співпраці, взаєморозуміння та взаємопідтримки;
  • пояснення очікувань та переживань, пов’язаних з переходом до середньої ланки школи.

      Зміст та ігрова мета: заняття дозволяє дітям уперше серйозно замислитись і обговорити питання про те, що очікує їх у середній школі. Школярі збираються в дорогу у 5-й клас і вирішують, який багаж знань, умінь та навичок, отриманих у початковій школі, їм необхідно взяти із собою у середню ланку. Пройшовши через випробування, учні визначають для себе особисто і для всього класу риси, які знадобляться їм у наступному році.

Хід заняття

Ведучий. Сьогодні нам необхідно зібратись у дорогу. Куди?.. До п’ятого класу. Щоб розпочати наше заняття ми з вами привітаємось.

Привітання.

Мета: сприяти створенню доброзичливої атмосфери.

Час виконання: 2 хв.

Інструкція: діти стають у коло, тримаючись за руки і говорять слова:

Станем разом ми у коло.

Скільки друзів – глянь навколо

Руку другу простягну,

З другом сварку не почну.

Будем всі ми дружно грати.

Правил гри не забувати.

Розробка правил участі у подальших заняттях.

Діти називають і обговорюють загальні правила для всього класу. (Наприклад: щоб було цікаво, комфортно, безпечно, корисно…)

Отже, розпочнемо. Зазвичай люди, збираючись у дорогу, складають валізу. Чи не хотіли б і ви спробувати скласти валізу вашого класу і з’ясувати, що варто було би взяти із собою? Якими вам потрібно бути у 5-у класі, щоб жилося цікаво і весело?

(Діти називають різноманітні риси, а ведучий фіксує їх на аркуші ватману.)

Ведучий. Ви назвали дуже багато рис, які будуть вам необхідні у 5-у класі; серед них є найважливіші. Тому зараз ми спробуємо з’ясувати, які саме і коли вони вам будуть допомагати.

Вам треба буде пройти через низку випробувань, упоратись із ними і зрозуміти, завдяки чому ви подолали перешкоду. За кожне виконане випробування – отримаєте листочок, на якому і буде зазначено «рису-помічник».

ПЕРШЕ ВИПРОБУВАННЯ

 

                                     Гра «Надійний водій»                                                                                                         Ведучий. Уявіть собі, що ви всім класом зібралися помандрувати, шлях далекий, складний, дорога з перешкодами. І кожний з вас може стати водієм. Перед дорогою вам пропонують чітку схему вашого шляху, яку необхідно намалювати.

Ведучий «диктує» шлях, вказуючи напрямок (ліворуч, праворуч, вгору, вниз) та довжину – кілометри (кількість клітинок) – за принципом графічного диктанту.

У верхньому лівому кутку аркуша відмітьте крапкою початок шляху і тепер будьте особливо уважні, інакше «заїдете» у прірву. Поїхали:

1 клітинка вниз, 2 - праворуч, 3 - вниз, 4 - праворуч,1 - вниз, 3 - праворуч, 4 - вгору;

1 – праворуч, 6 – вниз, 2 – праворуч, 2 – вниз, 5 – ліворуч, 1 – вниз, 2 – ліворуч, 2 – вниз;

5 – праворуч, 3 – вниз, 6 – праворуч, 2 – вниз, 3 – ліворуч, 3 – вниз, 6 – праворуч, 2 – вгору, 1 – праворуч, 5 – вгору, 1 – праворуч, 1 – вгору, 3 – праворуч, 3 – вгору, 5 – ліворуч;

3 – вгору, 1 – праворуч, 5 – вгору, 4 – праворуч, 1 – вгору, а далі – по прямій ліворуч; якщо потрапили «додому»(до крапки – початку шляху) – із завданням впоралися.

Ведучий. Які ж риси допомогли вам виконати це завдання? 

(Діти можуть називати такі риси: уміння слухати, бути уважним, орієнтування у просторі, довіра.)

Всі ці риси надзвичайно важливі. Де ж вони можуть вам знадобитися? Наприклад, довіра?..Правильно, адже перше, вам довірили свою долю ваші однокласники (нехай у грі – це просто виконання певного завдання). Довіряти один одному, вміти порозумітися – обов’язкова умова добрих стосунків у класі.

Ви отримуєте перший листочок!

 

ДРУГЕ ВИПРОБУВАННЯ

                                           Гра «Переправа»

Мета: сприяти розвитку уяви, взаєморозуміння, кмітливості.

Час виконання: 10 хв.

Ведучий. У нашій наступній грі вам потрібно різними способами перейти з однієї половини класу на іншу. Вам дається 2 хв. на обговорення можливих варіантів переправи. Пам’ятайте, що у всіх вони мають бути різними. Якщо хоча б двоє повторять дії один одного, то всі інші мають повернутися на вихідне положення і все починається знову.

(Діти обговорюють способи переправи, за командою ведучого гра розпочинається.)

Ведучий. На вашу думку, які риси допомогли у цій грі? (Можливі відповіді: дружба, взаєморозуміння, уява, кмітливість). Де вони можуть вам знадобитися ще?

Діти отримують ще два листочки.

 

                                  ТРЕТЄ ВИПРОБУВАННЯ

                            Гра «Хто у класі найуважніший»

            Мета: сприяти розвитку уважності.
            Час виконання: 5 хв.
            Інструкція. Ведучий читає уривок казки, але з помилками, називаючи

не ті слова. Учні чують неправильне слово – підносять червоні семафорики. Ведучий зупиняється. Учні виправляють помилку, ведучий продовжує читати.
Йшов дід густим літом (лісом) і загубив рукавичку. Ось біжить миска (мишка), побачила рукавичку та й каже: «Тут буду шити (жити)!». Коли це шапка (жабка) плигає й питає: «А хто тут живе?». – Миска (мишка). А ти хто? - Шапка (жабка). Пусти й мене шити (жити). – Іди.
Було в одного царя три тини (сини). Два розумні, а третій – дурень. Ось прийшли вони до батька твого (свого) та й просять, щоб він відпустив їх їздити по цвіту (світу), подивитися на інші барства (царства). Батько вислухав їх і каже: «Витирайте (вибирайте) собі коней з сабунів (табунів) яких завгодно і їдьте, куди хочете». 

 Ведучий. На вашу думку, які риси допомогли у цій грі? Де вони можуть знадобитися ще? Діти отримують ще один листочок.

 

                                       ЧЕТВЕРТЕ ВИПРОБУВАННЯ

                       Гра «Малюнок із геометричних фігур»

Мета: розвиток креативності.

Час виконання: 5 хв.

            Вчитель дає завдання намалювати малюнок, використовуючи у ньому лише кола, або квадрати, або трикутники тощо.

 Ведучий. Що допомогло вам у виконанні цього завдання? (Креативність, творче мислення.)

 Діти отримують наступний листочок.

 

                                          П’ЯТЕ ВИПРОБУВАННЯ

                                         Гра «Іграшка»

 Всі учні мають стати у коло і за командою «старт!» без допомоги рук, повинні передавати іграшку по колу. Якщо іграшка впаде, то вона повертається до першого гравця – і все починається знову та триває, доки іграшка не пройде по колу.

 У ході виконання цього завдання діти повинні вийти на поняття «старанність».

Визначившись – отримують листочок.

 

 

 

 

                                  ШОСТЕ ВИПРОБУВАННЯ

                                           Гра «Розшифруй»

Ведучий. Аби ви зрозуміли, яка ще риса є важливою, вам пропонується ще одне випробування.

Дано набір букв, які ви повинні переставити так, щоб вийшло слово                               (П И Л И Т Д О В І Т Ь С). Таким чином ви дізнаєтесь про ще одну рису, потрібну школярам. На виконання завдання – 2 хв. (Зашифроване словодопитливість.)

Яка риса допомогла виконати завдання? (Розум, вміння логічно мислити, вміння думати).

Виконавши завдання, учні отримують листочок.

 

                                   СЬОМЕ ВИПРОБУВАННЯ

                                   Гра «Промовисті картинки»

 Дітям демонструють картинки з різними ситуаціями. Вони мають підібрати слова, якими можна назвати ці картинки. Теми картинок: «Доброта», «Співчуття», «Взаємодопомога», «Пошана», «Вдячність», «Довіра».

 Ведучий. Це чудові слова. І всі вони знадобляться вам у п’ятому класі. Тому впишемо їх у символ вашого класу, який я для вас підготувала. Це відкрита книга. Вона буде вашим супутником протягом навчання в школі.

Ведучий. А тепер трішки пофантазуємо про те, що вас очікує у 5-у класі. Заплющте очі, сядьте зручно і спробуйте уявити те, про що я буду говорити.

                                        (Лунає музика.)

Уявіть, що ви прийшли першого вересня в школу, в п’ятий клас. Спробуйте побачити себе: як ви виглядаєте, з ким спілкуєтесь, чим займаєтесь. А тепер уявіть, що ви сидите на уроках: що відбувається в класі? Придивіться, хто з вчителів веде уроки, про що вас питають, що вимагають. Спробуйте знайти в школі таке місце, де ви почувалися б гарно, зручно, безпечно. Уявіть дорослих, з якими вам було би приємно, спокійно й цікаво спілкуватись. А тепер ми будемо повертатися назад, у 4-й клас. Я буду лічити до п’яти. На рахунок «п’ять» повільно розплющте очі і опинитесь у вашому класі. А зараз пропоную розказати, що вам вдалося уявити.

(Учні за бажанням розказують, якими вони зуміли себе уявити.)

Ведучий. Під час нашої гри ви показали, що ваш клас дружний, винахідливий, кмітливий, старанний, з багатою уявою. Попереду у вас – середня і старша школа, і ця відкрита книга поступово буде поповнюватися записами про нові важливі риси, які ви мрієте і будете в собі розвивати.

 

                              Гра «Чарівний клубок»

Ведучий. Діти, станьте у коло. Кожен назвіть свою позитивну рису і зі словами: «Дарую її тобі», - закрутіть ниточку навколо пальця сусіда праворуч. Тепер усі мають риси – подарунки, якщо вам подарунок сподобався, користуйтесь ним (розвивайте у собі цю рису), а якщо ні – покладіть його на поличку пам’яті до кращих часів.

Скажіть, що вам запам’яталось у нашій грі?

(Діти сідають у коло і по черзі діляться своїми враженнями.)

Дякую вам за співпрацю. Щасливої дороги у п’ятий клас.

 

Заняття 2

    Мета: сприяти сформованості колективу, розвивати вміння бачити ситуацію з різних боків, знаходити позитивні моменти створення доброзичливої атмосфери.

 Матеріали: аркушики паперу для візиток, фломастери, склянка у яку до половини налито води.

Хід заняття

Вправа1. Знайомство

 Діти за 1 хв. На аркушах паперу малюють або пишуть про себе те, що хочуть, а потім, сівши в коло, розповідають про себе (щоб діти не боялися обговорення самих себе, першим починає свою розповідь ведучий).

 

 

        Вправа 2. «Якщо весело, то роби так…»

 Група сидить у колі. Ведучий обирає одного учня, який показує одну якусь веселу вправу: тупання ногами, оплески, різні мімічні прояви, звуки…А решта учнів разом повторюють те, що показав 1-й учень зі словами: «Якщо весело, то роби так…» Вправа продовжується доти, доки кожен не спробує себе в ролі ведучого.

 

 Вправа 3. «Уяви школу»

 На другій частині аркуша візитки діти малюють свій малюнок, який асоціюється в них зі школою (квадрат, листочок, квіточка…)і розфарбовують цей малюнок згідно зі своїми вподобаннями. Потім обговорюють намальовані проекти.

  1. Як ви гадаєте, чи в усіх вас виникають однакові почуття до школи?
  2. Чому враження одних людей відрізняються від вражень інших?

 

Вправа 4. «Пусто чи повно?»

Ведучий показує учням склянку, яка наполовину наповнена водою, і питає: «Що ви бачите?» (Діти відповідають.) Ведучий продовжує: «Одні люди скажуть, що склянка наполовину порожня, а інші-що наполовину повна. Тобто різні люди бачать ситуацію по-своєму, як позитивно, так і негативно. Давайте і ми спробуємо побачити в будь-якій ситуації плюси і мінуси.» Ведучий пропонує будь-яку ситуацію, пов’язану з навчанням у 5-му класі, розглянути з різних боків (багато нових предметів, нових учителів, великі домашні завдання…). Далі діти пишуть «+» і «-» напроти обраної ситуації та обговорюють із психологом.

 

Вправа 5. «Обери приємне»

Діти за 1 хв. мають вигадати будь-яке не дуже важке привітання, з якого починатиметься кожне нове заняття (обирають одне із  запропонованих і написаних на дошці).

Підбиття підсумку заняття (що сподобалося, а що ні? Чи не ображений хтось із учнів? Чи задоволені?).

 

Заняття 3

  Мета: розвиток у дітей когнітивних здібностей та навичок, необхідних для успішного навчання. Розвиток соціальних і комунікативних навичок для встановлення міжособистісних відносин з однолітками і відповідних рольових відносин з педагогами. Формування стійкої навчальної мотивації на фоні позитивної Я-концепції дітей, адекватної самооцінки та зниження рівня шкільної тривожності.

 Матеріали: м’яч, олівці, аркуші формату А4, іграшки.

 

                                                            Хід заняття

Вправа-привітання 1. «М’яч». 

Діти стоять в колі, обличчям один  до одного. М’яч передається по колу, той, хто його тримає, чітко та голосно називає своє ім’я. Передаючи м’яч сусіду, потрібно обов’язково дивитись йому в очі. Після цього можна кидати м’яч будь-кому з учасників групи, голосно називаючи його ім’я. Кидати м’яч треба якомога точніше, щоб його було легко ловити.

 

Вправа 2. «Невидимі слова».

Ведучий просить дітей взяти олівець і папір та записати слова, які він буде нібито писати в повітрі. Ведучий пише слова повільно, слова повинні бути знайомими та складатися з двох або трьох складів.

Ведучий пише 5 слів, потім перевіряє у дітей, які слова вони прочитали та записали на папері. Гру можна повторити 3-4 рази.

 

Вправа 3. «Вгадай  іграшку». 

Іграшки, які можуть принести до школи діти, розкладаються на столах та стільцях. Один із учасників групи виходить на 2-3 хвилини з кімнати. В його відсутність обирається той, хто буде загадувати загадку. Цей учасник повинен жестами і мімікою показати, яку іграшку він задумав. Наприклад, якщо задумана іграшка «зайчик», дитина може стрибати, гризти моркву, тощо. Той, хто вгадує, може взяти іграшку і голосно її назвати.

Якщо учасник не вгадав іграшку, то він буде загадувати загадку наступному учаснику.

Гра може бути проведена в іншій формі. Один з учасників групи виходить із кімнати. В його відсутність керівник групи разом з дітьми придумують яку-небудь історію, в якій головним героєм виступає одна з іграшок, що знаходяться в кімнаті. Коли учасник повертається, діти по черзі розповідають йому придуману історію, не називаючи ім’я персонажу, а позначаючи його

займенником «він» або «вона». Історія розповідається протягом 3-5 хвилин, після чого потрібно вгадати іграшку, що є головним героєм оповідання. Якщо відповідь була невірною,  до оповідання  додаються  деталі та подробиці. 

 

 Вправа 4. «Хто є хто? Що є що?»

Діти згадують, що багато слів можна віднести до якогось класу, групи. Далі керівник пропонує дітям стати в коло і кидає м’яч, пропонуючи піймати м’яч і сказати слово, яке належить до групи: 1) домашніх тварин, 2) диких тварин, 3) дерев, тощо. Слова треба говорити якомога швидше. Діти, які не можуть швидко назвати слово або помиляються, на час вибувають з гри. Якщо діти в процесі гри допускають багато помилок, їх потрібно виправити та дати пояснення. Якщо слів названо мало, керівник повинен назвати їх сам. Гра дає змогу поповнити словниковий запас дітей та розвинути навички систематизації.

 

 Вправа 5. «Переходи»

Мета цієї гри - розвиток спостережливості та уваги дітей. Керівник пропонує учасникам групи стати в коло та уважно подивитись на колір волосся кожного. За командою ведучого, дітям потрібно сісти так, щоб крайнє праве місце зайняв учасник  з самим темним волоссям, поряд з ним потрібно розміститися тому, в кого волосся трохи світліше, а крайнє ліве місце займе той, в кого волосся найсвітліше. Сісти потрібно одночасно, зайнявши своє місце за правилами гри. Той, хто їх порушує, з гри вибуває. Гра проводиться до трьох разів.

 

 Вправа 6. «Казки навпаки»

Дітям пропонується скласти казку або оповідання навпаки, з кінця. Наприклад, учень, що сидить наприкінці ланцюга, розпочинає розповідати: «І після цього вони жили довго та щасливо». Наступний продовжує: «Нарешті вони помирилися» і т.д. Той, хто порушив зворотню послідовність вибуває з

гри. Цю гру можна повторити 2 рази. Другий раз в цю гру треба грати, дотримуючись всіх правил, з виключенням дітей, що допустилися помилок.

 

 Вправа 7. «Питання піснею»

 Діти діляться на дві команди. Перша команда, порадившись, повинна проспівати уривок з будь-якої відомої пісні, в якому присутнє питання, а друга команда повинна протягом 1 хвилини згадати і проспівати уривок з іншої пісні, в якому була б відповідь на це питання. Після цього команди міняються ролями.

 

Вправа 8. «20 бажань»

Мета - дати можливість учасникам відпочити, на­братися оптимізму. Ведучий пропонує учасникам 20 разів закінчити речення, яке починається словами "Я хочу...". Запи­сують усі бажання, які спадають на думку, не дбаючи про їх реа­лістичність або прийнятність для інших.

 

 

 

 

 

 

 

Заняття для батьків четвертокласників

                                 «Зрозуміти і допомогти»

 

Мета : допомогти батькам у підготовці дітей до навчання в 5-му класі; сприяти усвідомленню основних засад психічного розвитку дитини; ближче познайомитися один з одним, підвищити рівень усвідомлення власної відповідальності за дитину.

                                               Хід заняття

Вправа1. «Знайомство»

 Ведучий пропонує учасникам групи назвати себе, а також назвати, наприклад, свою улюблену страву дитинства, найулюбленіший вид активних занять і відпочинку вдома.

Тренер пропонує оцінити своє самопочуття "тут і тепер" (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою "кольоротесту". Для цього слід зафарбувати картку певним кольором, який відображає стан людини на початку заняття. Процедура заповнення "кольоротесту" повторюється на початку і в кінці кожного заняття. Дані використовуються для оформлення "Карти настрою". Вона має вигляд великого аркуша паперу зі списком усіх учасників, де поруч приклеюються картки учасника (одна - зафарбована на початку, а інша - у кінці заняття). Це своєрідна діагностика зміни настрою учасників тренінгу, яка дозволяє відстежувати настрій кожного і при необхідності покращувати стан кожного учасника, приділяючи йому особливу увагу.

Таблиця відповідності кольору і стану вивішується на стіну.
Червоний - активне прагнення до діяльності.
Жовтий - позитивний емоційний стан.
Зелений - спокійний стан.
Синій - прагнення до визнання.
Коричневий - напруга.
Чорний - стан хвилювання.
Білий - важко щось відповісти.

Вправа 2. «Правила роботи в групі»
            Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання в групі певних правил спільної роботи.
           Ресурси: дерево, листочки.           

Пропоную учасникам створити умови, щоб кожен почувався зручно і робота в групі була ефективною. Для ефективного спілкування  запропонуйте принципи:

«Тут і тепер» – розмова про те, що відбувається в групі в даний момент.

Персоніфікація висловлювань – відмова від знеособлених суджень типу „як правило, ми думаємо”, „деякі тут вважають” і т.п., заміна їх адресними: „я вважаю”, „я думаю”.

Акцентування мови почуттів – уникання оцінювальних суджень, їх заміна описом власних емоційних станів (не „ти мене образив”, а „я почуваюся ображеним, коли ти...”)

Активність – включеність в інтенсивну міжособистісну взаємодію кожного члена групи, дослідницька позиція учасників.

Довірливе спілкування – відвертість, відкрите вираження емоцій і почуттів.

Пунктуальність – дотримання регламенту, орієнтування в часі тренерів та учасників.

Добровільність – можливість відмовитися від виконання завдання, якщо воно занадто складне або з якихось причин неприймається учасником.
             На основі цих принципів будуються правила роботи у відповідності з особливостями роботи в даній конкретній групі та потребами самих учасників. У правилах віддзеркалені характеристики реальних процесів і явищ, які існують у прототипах моделюючої реальності. (Висять на дошці).
         - кожен учасник має можливість висловитися, якщо у нього є бажання;
         - всі учасники групи поважають цінності і погляди кожного;
         - обговорюються ідеї, пропозиції, а не люди, що їх висловили;
         - всі учасники роблять зауваження коротко і по суті;
         - кожен учасник, навіть захищаючи свою точку зору, відкритий для сприйняття чужих ідей, думок та інтересів інших учасників;
         - усі розбіжності, конфлікти, що виникають під час роботи, розв’язуються мирним шляхом з урахуванням інтересів учасників і правил роботи;
          - всі учасники прагнуть створити відкриту, ділову, дружню атмосферу.

 

Вправа 2. «Моїй дитині важко»

Напишіть, обговоривши в групах, труднощі, які можуть виникнути у ваших дітей у зв’язку з переходом у 5-й клас. Відповіді розташуйте на пальцях паперової долоні. Потім спільно з соціальним педагогом обговоріть варіанти відповідей груп.

 

Вправа 3. Метафора «Річка та береги»

Мета: на емоційно-смисловому рівні допомогти учасникам усвідомити роль   батьківського впливу на становлення особистості дитини.
           Тренер розповідає метафору.
          „Мені подобається порівнювати дитину з водою. Це річка весела та стрімка, бурхлива, або ж глибока та повільна. Вона пливе собі, куди їй заманеться, рухається вільно та невимушено. Але рух кожної річки визначає її русло, ті береги, яких ми називаємо “батьками”. Вони, завжди ніби попереду, визначають основне спрямування її руху. Якщо батьки знають, як виховувати дитину, мають свої стійкі ціннісні настанови, розуміють, що є важливим для дитини, - то це береги міцні, надійні. Тоді і річка почувається захищеною та більш                            впевненою.
          Де ви бачили такі береги, які б тиснули на річку чи змушували її плисти в інший бік? Річка пливе вільно у відповідності до своєї природи, але береги дещо скеровують її рух. Річка, яка не має берегів розтікається, поступово перетворюючись на болото. Так і дитина, яка не відчуває підтримки, розумного контролю з боку батьків не має життєвих орієнтирів, чіткого самоусвідомлення своїх справжніх бажань та потреб. Тому часто потрапляє під              чужий              вплив                            або              тиск              оточення.
          Діти наслідують своїх батьків, вони ніби віддзеркалюють їхню поведінку, манери спілкування, але, головне, – засвоюють саме ті цінності, ті головні життєві принципи, які сповідують батьки. Тому помиляються ті батьки, які впевнені, що дитина буде робити так, „як я говорю”. Насправді, ж вона буде робити так, „як я роблю”. Тому батькам важливо бути послідовними у думках, переконаннях та діях.”

 

 Вправа 4. «Плюс і мінус»

Завдання виконується індивідуально. Кожен із батьків на макетах круга, який поділений навпіл, записує позитивні і негативні риси, притаманні його дитині. Результати в цій вправі не оголошуються.

 

 

 

 

Вправа 5. «Плюс помічник»

Завдання виконується індивідуально. Батьки обирають ті риси дитини, які, на їхній погляд, зможуть допомогти під час адаптації.

Кожен із членів групи називає ці риси.

Вправа 6. «Обери головне»

Із запропонованих на дошці сімейних чинників батьки обирають ті, які, на їхню думку є важливими для дітей під час адаптації, і записують на макети хмаринок за кількістю груп. Захищають свої відповіді.

Чинники: любов, довіра, розуміння, підтримка, матеріальне забезпечення, допомога.

 

 

 

Вправа 7. Рекомендації батькам для успішної адаптації

Будь - які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності у середніх класах. Умови, які змінилися, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.

1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.

5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.

6. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати про уроки тощо.

7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.

8. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

9. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.

 

Використана література

  1. Бабич О. Психолого – педагогічний супровід процесу адаптації учнів 5-го класу// Сучасна школа України. – 2011. -  – №4.- с.32-42.
  2. Гайдаєнко М. Проектна діяльність соціального педагога// Соціальний педагог. - 2010. – №9. - с.36.
  3. Дударенко Л. Подолання труднощів адаптаційного періоду учнів 5-х класів// Директор школи. – 2006. – №10-11. – с.15-16.
  4. Талько М. Попереду у нас – п’ятий клас. Тренінгове заняття-гра для 4-го класу// Психолог. – 2008. – №12 - с.15-17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО ЗАНЯТТЯ 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лалакулич Марина Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кравчук Валентина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
3440
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку