Консультація для батьків та вихователів щодо
розвитку та виховання дітей раннього віку.
Конспект заняття з сенсорного розвитку для дітей раннього віку
«Їжачок – лісовичок»
Мета: учити дітей розуміти поняття «високий-низький», учити розрізняти однорідні предмети за кольором, розвивати дрібну моторику, виховувати зацікавленість до гри.
Обладнання: яблуня з прорізами для яблук, іграшка їжачок, роздавальні: яблука та груші різного розміру, шаблони дерев різної висоти.
Хід заняття
Вихователь:
Їжачок – хитрячок гострі голки має,
На них яблука, гриби швидко натикає.
Біг сьогодні через ліс,фрукти він додому ніс,
Десь свій кошик залишив, усі фрукти розгубив.
А тепер сумує так цей малесенький їжак.
Час настав груші збирати, треба їх обережно зривати,
Вони гарно на дереві тримаються,
Бо за чарівні ґудзики чіпляються.
Фізкультхвилинка:
У садку зеленому яблук нарвемо.
(Підняти руки до гори, стати навшпиньки, подивитися угору, розкрити долоні- стиснути їх, опустити руки)
У плетені кошики їх покладемо.
(Піднявши руки вгору опуститися вперед)
Ніжки хай потрудяться у танок підемо.
(Потупати руки на поясі)
Вправними, бадьорими, дужими зростемо.
(На столах вихователь викладає шаблони низьких та високих дерев).
Конспект заняття у період адаптації в закладі дошкільної освіти для дітей раннього віку «Веселі зайчата»
Мета: створення позитивної атмосфери у групі, знайомство дітей з вихователем, психологом і один з одним, усвідомлення себе та свого імені, зняття психологічної та м’язової напруги, розвиток координації рухів, дрібної моторики, орієнтація у власному тілі.
Обладнання: лялька Даринка, лялька Зайчик, м*ячики по кількості дітей, папір формату А-4 по кількості дітей, фарби гуаш, вологі серветки.
Хід заняття
З лялькою Даринкою в руках в групу заходить психолог.
Психолог:
Як у наших зайченяток лапки м*якенькі.
(гладять одну руку іншою)
Як у наших зайченяток вушка довгенькі.
(гладять голову та вушка)
Як у наших зайченяток очі весело блищать.
(посміхаються один одному)
Як у наших зайченяток ніжки швидко тупотять.
(тупають ніжками)
Психолог:
Дітки веселяться у м’ячики грають,
У м’ячики грають, далеко кидають.
(діти беруть м8ячики і кидають їх)
Припиняйте дітки грати, треба нам все позбирати
Та у кошик поскладати.
(діти складають у кошики м’ячики)
Гра повторюється 2-3 рази.
Дітям роздають листи паперу, на яких намальований зайчик.
Вихователь:
Конспект заняття з фізичного виховання
для дітей раннього віку «До їжачка в гості»
Мета: вдосконалювати різновиди ходьби, узгоджувати дихання та регулювати його у відповідності з рухами, виконувати рухи якісно. Вдосконалювати навички стрибати у довжину з місця, повзати в упорі стоячи на колінах, переступати через перешкоди. Розвивати фізичні властивості організму дітей, бажання долучатися до фізичних вправ. Виховувати витривалість, бажання бути здоровим і спритним, викликати позитивні емоції.
Обладнання: палиці, тунель, лава, іграшка Їжачок.
Хід заняття
Вступна частина
Ходьба по колу руки на поясі, ходьба на носках, ходьба на п*ятках руки за голову.
Ходьба ходить чапля по болоту, звичайна ходьба, біг.
Вихователь через кожні 50 см розкладає палиці і пропонує дітям ходьбу з перешкодами, йдучи по прямій переступати палиці. Пройшовши перешкоди вернутися на місце на лаву.
Повторити 2 рази.
Вихователь пропонує проповзти тунелем стоячи на колінах упертися руками в поверхню тунелю.
Повторити 2 рази.
Рухлива гра «Хто це спить під дубком?»
Хто це спить під дубком,
Із колючим кожушком?
Їжак очі відкриває,
І маляток доганяє.
( Їжачком є вихователь. Діти бігають в розтіч, не наштовхуючись один на одного).
Заключна частина
Вправи на відновлення дихання. Уявляємо, що надуваємо повітряну кульку. Більшу й більшу і вона луснула (плескаємо в долоні)
Повторити 3 рази.
Дидактичні ігри.
Дидактичні ігри та вправи дуже важливі для розумового виховання маленьких дітей. Під час їх проведення у дитини виробляються важливі якості, необхідні для успішного розумового розвитку; поволі виховується здатність зосередиться на тому, що йому показує і говорить дорослий. Спираючись на здатність і схильність маленьких дітей до наслідування, вихователь спонукає їх відтворювати показані дії, сказані слова. Дидактичні ігри та вправи мають значення і для естетичного виховання маленьких дітей. Підбір та оформлення дидактичного матеріалу, іграшок, картинок повинні служити цілям виховання доброго смаку, любові до прекрасного. Дидактичні ігри та вправи мають певне значення і в моральному вихованні дітей. У них поступово виробляється вміння діяти в середовищі однолітків, що спочатку дається нелегко. Спочатку дитина привчається робити щось поряд з іншими дітьми, не заважаючи їм, не забираючи у них іграшок і сам не відволікаючись. Потім він звикне до спільної з іншими дітьми діяльності: разом дивитися іграшки, картинки, тварин, разом танцювати, ходити і т.д. Зароджується перший інтерес до дій іншої дитини, радість загальних переживань. Дидактичні ігри та вправи дадуть добрий результат лише в тому випадку, якщо вихователь ясно уявляє, які завдання можуть бути вирішені в процесі їх проведення і в чому особливості їх організації на щаблі раннього дитинства.
СОНЦЕ АБО ДОЩИК?
Мета: Розвивати уміння переключати слухову увагу, виконувати дії згідно різного звучання бубна.
Обладнання: Бубен, картинки із зображенням прогулянки дітей при яскравому сонці і тікають від дощу.
Хід: Вихователь говорить: «Зараз ми підемо на прогулянку. Дощу немає, світить сонечко. Ти гуляй, а я буду дзвеніти бубном. Якщо почнеться дощ, я буду в бубон стукати, а ти, почувши стукіт, біжи до хати. Слухай уважно, коли бубон дзвенить, а коли я буду стукати у нього ». Можна повторювати гру, міняючи звучання бубна 3 - 4 рази.
ДЕ ДЗВОНИК?
Мета: Розвивати спрямованість слухової уваги, уміння визначати напрямок звуку, орієнтуватися в просторі.
Обладнання: Дзвоник.
Хід: Дитина закриває очі, а вихователь тихо встає в стороні від нього (ліворуч, праворуч, ззаду) і дзвенить у дзвіночок. Дитина, не відкриваючи очі, повинен вказати напрямок, звідки доноситися звук. Якщо малюк помиляється, то відгадує ще раз. Гру повторюють 4 - 5 разів. Необхідно стежити, щоб дитина не відкривав очі. Вказуючи напрямок звуку, він повинен повернутися обличчям до того місця, звідки чути звук. Дзвонити треба не дуже голосно.
НЕ РОЗБУДИ ЛЯЛЬКУ
Мета: Розвивати вміння користуватися тихим голосом.
Обладнання: Лялька з очима які закриваються, ліжечко з постільними речами, дрібні іграшки (кубик, м'ячик, машинка тощо), коробка для іграшок.
Хід: Вихователь каже, показуючи на ліжечко зі сплячою лялькою: «Катя багато гуляла, втомилася, пообідала і заснула. А нам треба прибрати іграшки, але дуже тихо, щоб не розбудити Катю. Скажи мені тихо, яку іграшку треба прибрати в коробку ». Дитина тихо називає іграшку. Важливо стежити, щоб малюк говорив тихо, але не шепотів.
ГАВ-ГАВ
Мета: Закріплювати вимова звуків по наслідуванню.
Обладнання: Картинки з зображенням цуценя, коня, теля, курчати, козеня.
Хід: Вихователь супроводжує читання вірша показом картинок із зображенням тварин і птахів.
«Гав! Гав! »- На зорі,
«Гав! Гав! »- На дворі.
На дворі щеня біг,
А у стайні кінь заіржав.
Він сердився: «Ти чого
Спати заважаєш? І-го-го! »
І сказав теля: «Му!»
Спати заважає він йому.
І сказав теля: «Пі!
Ти, щеня, ще поспи! »
А козеня: «Ме!» Та «Ме!»,
«Подрімати не дали мені».
А щеня всі «Гав!» Та «Гав!»,
У нього весела вдача!
І веселий цей вдачу
Називається «Гав - гав!»
(За Т. Волгіної)
ЛЯЛЬКА ПРОКИНУЛАСЯ
Мета: Уточнити назви лялькового одягу, її деталей, кольору.
Обладнання: Лялька на ліжечку, комплект її одягу.
Хід: Вихователь демонструє дитині ляльку, яка спить на ліжечку. Потім він пояснює, що лялька прокинулася і її потрібно одягнути. Дитина одягає ляльку, а вихователь супроводжує його дії промовою: «Одягнемо ляльці маєчку. Маєчка чиста, вона білого кольору». Потім вихователь задає питання: «Що ти одягаєш ляльці? Якого кольору маєчка?» І т.п.
ВО САДУ ЧИ, У ГОРОДІ?
Мета: Вчити групувати овочі та фрукти, закріпити їх назви.
Обладнання: фланелеграф або магнітна дошка з зображеннями дерева і грядки, площинні фігурки яблука, апельсина, груші, картоплі, капусти, цибуля або інших.
Хід: Вихователь пояснює, що яблука, груші і апельсини - смачні, солодкі. Це - фрукти. Фрукти ростуть на дереві. Картопля, капуста, цибуля не солодкі, але дуже корисні. Це - овочі. Овочі ростуть на грядці. Потім пропонує дитині фрукти помістити на дереві, а овочі на грядці. Малюк виконує завдання, а вихователь активізує його промову за допомогою запитань: «Що це? (Яблуко). Яблуко - це фрукт. Повтори. Де ростуть фрукти? (На дереві)» і т.п.
ХТО ДЕ ЖИВЕ?
Мета: Вчити дітей групувати тварин на дикі і домашні, активізувати словник по темі.
Обладнання: Іграшки диких і домашніх тварин, будиночок і дерево.
Хід: Діти сидять біля столу, на якому розставлені іграшки тварин, а трохи подалі - будиночок і дерево. Вихователь просить дітей назвати тварин, потім питає: «Де живе кішка? (В будинку). Правильно. Постав кішку біля будинку. Де живе зайчик? (В лісі). Правильно. Постав зайчика біля дерева» і т.п. Коли всі тварини розгрупувати, вихователь каже: «Тварини, які живуть в будинку, називаються домашніми тваринами. Які це тварини? (Домашні). Назвіть домашніх тварин (діти називають тварин, які стоять біля будиночка) ». Те ж вихователь говорить про диких тварин.
Цю іргу можна проводити з використанням наочних картинок. Гра проводиться з метою закріпити знання про диких і домашніх тварин, отриманих на занятті.
ХТО ТАК КРИЧИТЬ?
Мета: Навчити дітей дізнаватися тварин по звуконаслідування, закріпити й активізувати словник по темі.
Обладнання: Іграшки або картинки домашніх тварин.
Хід: Діти сидять за столом або на килимі, перед ними - іграшки або картинки домашніх тварин. Вихователь пропонує їм дізнатися, хто так кричить. Наприклад: «Хто кричить« мяу »? Правильно, кішка ». Потім вихователь пропонує дитині знайти іграшку кішки або картинку з її зображенням. Гра триває.
ПРИГОСТИ ЗАЙЧИКА
Мета: Вчити дітей групувати предмети за величиною.
Обладнання: Іграшковий заєць, велике і маленьке відерце, по п'ять великих і маленьких муляжів морквин на підносі.
Хід: Вихователь показує зайця, пропонує дітям його розглянути, погладити. Потім каже, що зайчик просить дітей допомогти йому зібрати морквину і показує тацю з морквою, роблячи акцент на те, що морквина велика і маленька. Далі вихователь каже, що велику морквину потрібно класти у велике цебро, а маленьку морквину у маленьке відерце. Діти виконують завдання, зайчик дякує їм за допомогу.
КУРОЧКА і КУРЧАТА
Мета: Звернути увагу дитини на те, що колір є ознакою різних предметів і може служити для їхнього позначення.
Обладнання: Коробка з мозаїкою, де вміщено шість елементів жовтого кольору і один білого.
Хід: Вихователь показує дітям іграшки: біла курочка, а за нею жовті курчата (або картинку). Потім - білий елемент мозаїки і каже: «Це у нас буде курочка. Вона білого кольору ». Демонструє жовтий елемент мозаїки і пояснює: «Жовтого кольору будуть курчатками». В отвір панелі вихователь білу мозаїку, ще раз нагадуючи, що курочка буде такого білого кольору, і поміщає слідом за білою мозаїкою одну жовту, кажучи, що такого кольору курчата. Потім дає дитині коробку з мозаїкою і пропонує знайти ще одного курчати і помістити його слідом за мамою-курочкою. Після того, як усі курчата будуть знайдені і розміщено «низкою», позаду курочки, дитина повторює завдання самостійно.
Рухливі ігри
Переступи через палицю
Мета: привчати дітей під час ходьби не човгати ногами, піднімати їх вище. Розвивати вміння переступати через предмети, які трапляються нашляху.
Хід гри: покласти на підлогу посеред кімнати паралельно дві палиці на відстані 80-100 см. Попереду палиць з іншого боку кімнати поставити стілець і на сидіння покласти прапорець.
Дитина стає у 2-3 кроках від палиць обличчям до них. За вказівкою дорослого вона йде по першій палиці, переступає через неї, потім переступає через другу палицю, іде до стільця, бере прапорець, піднімає його вгору і рухає ним. Порухавши, кладе прапорець і повертається на своє місце. Завдання виконує наступна дитина.
Вказівки до проведення: якщо діти швидко і впевнено виконуватимуть вправу, можна її ускладнити: покласти на підлогу паралельно 4-6 палиць або кілька обручів і запропонувати дітям переступати через них.
Дітки маленькі ходять тихенько
Мета: привчити дітей ходити тихо, навшпиньках.
Хід гри: Діти ідуть зграйкою разом з вихователем в одному напрямку. Раптом вихователь каже: „А тепер побачимо, хто з вас уміє ходити тихо-тихо, навшпиньках” (показує, як потрібно йти).
Діти піднімаються навшпиньки і прагнуть пройти якомога тихіше. Вони продовжують йти в тому напрямку, в якому йшли раніше. Потім вихователь непомітно відходить у бік і каже: „А тепер усі біжіть домене”. Діти біжать до вихователя. Вихователь хвалить тих, хто старанно і добре виконав вправу.
Вказівки до проведення: деякі діти під час ходьби навшпиньках неприродно пригинають голову, втягуючи її в плечі. Їм здається, що вони в цьому випадку тихіше йдуть. Потрібно стежити за цим, вказуючи дітям на помилки і виправляти їх.
Ходьба навшпиньках корисна для фізичного розвитку дитини, оскільки укріплює стопу. Однак не слід втомлювати дітей надмірно тривалими виконаннями цієї вправи. Гра повторюється 3-4 рази.
Зайчики та лисичка
Мета: вчити дітей виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки тварин, бігати урозтіч та присідати. Виховувати уважність.
Хід гри: діти-зайчики сидять на стільчиках. Осторонь від них – «лисичка». Вихователь співає:
Сірі зайчики сидять, довгі вушка в них стирчать.
Ось такі вушка, малі сірі вушка.
Діти слухають і, приклавши долоні до вушок, показують, які довгі вушка у зайчиків. Вихователь співає, або промовляє слова:
Бігають зайчата, гарні стрибунята.
Ось такі зайчата, гарні стрибунята!
“Зайчики” вільно бігають по кімнаті. Під кінець куплета присідають. Вихователь співає:
В лісі лис ганяє, стрибунят шукає.
Ой біжіть, зайчата, гарні стрибунята!
“Зайчики” тікають, “лисичка” біжить за ними.
Дзвіночок
Мета: вчити дітей бігати по колу, орієнтуватися у просторі. Виховувати дружні стосунки, уважність.
Хід гри: діти сидять на стільчиках, розставлених півколом. Вихователь сидить обличчям до дітей. В однієї дитини в руках дзвіночок. Вихователь промовляє, а дитина імітує рухи:
Із дзвіночком я біжу,
усіх діток веселю,
Я дзвіночок тьоті дам
і на місце сяду сам.
На ці слова дитина з дзвіночком оббігає ззовні дітей, які сидять півколом, віддає дзвіночок вихователю і сідає на своє місце. Потім вихователь віддає дзвіночок другій дитині, гра триває.
Вказівки до проведення: якщо дитина не встигла оббігти півколо, поки звучить текст, вихователь двічі повторює перші два рядки:
Я дзвіночок Олі дам і на місце сяду сам.
Пізніше діти передають дзвіночок один одному, а вихователь називає у вірші ім’я дитини, якій має бути переданий дзвіночок.
Котик
Мета: вчити дітей виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки тварини, підстрибувати на місці.
Хід гри: котик в середині кола ходить, імітуючи рухи. Роль кота спочатку виконує вихователь. Діти виконують рухи згідно зі словами.
Ходить котик по кімнаті, в нього тапочки на ваті.
Позіхав байдуже, спати хоче дуже.
Скочив котик на подушку, водить лапкою по вушку,
Вигинає спинку, лапки на годинку,
А тим часом миші сходу по кімнаті роблять шкоду:
Брязкальцями брязкають, киці спати не дають.
Як підскочив кіт угору, повтікали миші в нору
Та сюди, та туди, повтікали від біди.
Через струмочок
Мета: розвивати в дітей відчуття рівноваги, спритності.
Хід гри: на підлозі лежить дошка (завширшки 25-30 см, завдовжки 2-2,5 м). Це місток через річку (струмочок). На „протилежному березі” струмочка ростуть квіти – маки, волошки, ромашки (на килимку розкидані кольорові клаптики). Діти переходять на протилежний берег струмка, збирають квіти (збираючи клаптики, присідають, нахиляються), потім повертаються додому. Гра повторюється 3-4 рази.
Вказівки до проведення: вихователь стежить за тим, щоб діти йшли саме по містку, промовляючи: „Струмочок швидкий, глибокий, потрібно йти обережно, щоб не замочити ніг”.
М’яч у колі
Мета: удосконалювати навички відштовхування м’яча під час котіння.
Хід гри: діти сідають в коло і котять м’яч один одному.
Вказівки до проведення: дорослий стоїть поза колом і підказує, кому котити м’яч, пояснює, що м’яч потрібно відштовхувати двома руками, підказує, як краще це зробити, подає м’яч, якщо він викотився з кола.
Доповзи до брязкальця
Мета: удосконалювати в дітей навички повзання, зацікавлювати дітей виконанням руху.
Хід гри: діти сидять на стільчиках, поставлених уздовж стіни чи майданчика. Перед дітьми, на відстані близько 4-х метрів від них, на підлозі лежить брязкальце. Вихователь викликає дитину, пропонує їй навколішках доповзти до брязкальця, взяти його, встати і поторохтіти. Потім брязкальце покласти на підлогу і повернутися назад. Завдання виконують почергово.
Вказівки до проведення: у грі можуть брати участь одночасно кілька дітей, тоді готується і кілька брязкалець. Завдання викликає в дитини прагнення швидко доповзти до мети. В такому випадку часто знижується якість виконання. Тому вихователю необхідно звернути увагу не на швидкість, а на якість.
Діти, які сидять на стільцях, перед початком гри хором промовляють: „Раз, два, три – повзи!” – і радісно плескають в долоні, коли дитина закінчила вправу. Таким чином, уся група активно спостерігає за ходом гри. Повзання відбувається у зігнутому положенні тіла.
Після цього бажано провести вправу на випрямлення, наприклад, покласти м’яч в сітку, підвішену на рівні зросту дитини, накинути кільце на палицю, яку тримає вихователь.
Горобчики
Мета: вчити дітей виконувати рухи згідно зі словами; закріплювати вміння імітувати повадки птахів, вчити дітей бігати врозтіч та у заздалегідь обумовлене місце. Виховувати уважність, сміливість.
Хід гри: діти-горобчики сидять на стільчиках (у гніздечках) і сплять. На слова вихователя:
В гнізді горобчики живуть, вранці з сонечком встають.
Діти розплющують очі й голосно співають:
Чик-чирик, чик-чирик, свою пісеньку ведуть.
Після цього діти розбігаються по кімнаті. На слова вихователя: «В гніздо полетіли», – повертаються на місця.
Психологічні особливості дітей 1-2-3 року життя.
Основна мета психології виховання дітей — це становлення гармонії в процесі їх розвитку, правильна його послідовність, рішення проблем пов’язаних з формуванням їх особистісних якостей, розвиток моральності поведінки.
Перші три роки життя є дуже особливими і важливими для психології виховання і подальшого розвитку малюків. У цей період починається активне формування дитячої особистості, що обумовлюється розвитком певних рис характеру, розумінням загальної картини навколишнього світу. У такому віці відбувається реалізація індивідуальності, знаходження свого власного «я». Розвивається почуття гордості, самолюбства, з’являється прагнення проявити себе перед дорослими, бажання бути з ними на рівних. Однак, малюк лише починає своє пізнання світу і обов'язок батьків забезпечити для нього необхідну атмосферу, в якій буде виховуватися нормальна, психологічно врівноважена особистість.
До раннього віку, який обмежується тимчасовим проміжком від року до 3 років, у психіці дитини закладається основний фундамент всіх подальших придбань : малюк за допомогою дорослого відкриває світ інших людей і предметів, вчиться спілкуватися і дізнається призначення речей і способи поводження з ними, починає переживати своє власне «я», окреме від «я» іншої людини, знаходить перші прихильності, здатність любити людей і довіряти їм, починає розуміти мову і робить перші спроби говорити, стає все більш самостійним і наполегливим. Ранній вік (від одного до трьох років) посідає особливе місце в загальній історії психічного розвитку людини. За перші три роки дитина проходить величезний шлях у своєму розвитку; оволодіває прямоходінням, діями з предметами, мовленням, набуває певної фізичної самостійності й намагається її відстоювати. Його самостійність багато в чому визначається тим, що дитина на початку 2-го року життя освоює ходьбу. Замкнутий простір ліжечка і манежу несподівано і чарівно розчиняються, дитина набуває свободу пересування, звичну для нас, дорослих, але відчуття якої так загострене у малюка, який тільки що встав на ноги. Для дітей цього віку характерна неусвідомленість мотивів, імпульсивність і залежність почуттів і бажань від ситуації. Діти легко заражаються емоційним станом однолітків. Однак в цей період починає складатися і довільність поведінки. Вона обумовлена розвитком гарматних дій і мові.