У ХV– XVI ст. поняття «портфоліо» прийшло до нас із Західної Європи. В особливій папці під назвою «портфоліо» архітектори представляли замовникам ескізи своїх будівельних проєктів. Вміст таких папок давав замовнику можливість скласти уявлення про професійні здібності майстра. У свій час у Портфоліо втілювались найважливіші досягнення дизайнерів, фотографів, архітекторів. Сьогодні Портфоліо застосовують для демонстрації досягнень як організацій, так і окремих працівників. Поняття «Портфоліо»
Портфоліо у сфері освіти. У сфері освіти Портфоліо почали використовувати з середини 80-х років у Сполучених Штатах Америки. На думку автора книги «The. Teaching. Portfolio» Пітера Зелдіна, Портфоліо вчителя – це черговий етап у розвитку професії. Сьогодні понад 1000 американських шкіл і вузів активно використовують Портфоліо. На початку 2000-х років Портфоліо почали запроваджувати на освітніх просторах пострадянських країн.
Портфоліо – це спосіб фіксування й накопичення матеріалів педагога, що демонструють його рівень професіоналізму, підготовленості, активності в класних і позакласних видах діяльності. Це збірка виконаних робіт та напрацювань, оцінка і самооцінка особистих досягнень за певний проміжок часу. Мета портфоліо — продемонструвати, на що здатний професіонал на практиці.
простежити еволюцію своєї професійної педагогічної діяльності;систематизувати створені ним навчальні матеріали та інші доробки;створити можливість гідного представлення колегам свого досвіду;сприяти розширенню методичного діапазону навчального закладу;підготуватися до участі в конкурсах педагогічної майстерності;підвищити рівень професійної конкурентоспроможності;підготуватися до атестаціїВикористання Портфоліо дає змогу вчителеві досягти таких цілей: TEACHER PORTOFOLIO
За наповненням портфоліо буває: Портфоліо досягнень – зібрання усіх ваших сертифікатів, нагород, дипломів, подяк та інших документів, що підтверджують успіхи та досягнення;Тематичне портфоліо – структуроване портфоліо, матеріали в якому згруповані за розділами (наприклад, навчальна діяльність, позаурочна діяльність, самоосвіта);Портфоліо-звіт – являє собою звіт про завершену роботу. Таке портфоліо може складатися по завершенню роботи пришкільного табору, предметного тижня тощо;Комплексне портфоліо являє собою поєднання усіх видів портфоліо.
Правила складання портфоліо: якомога точніше сформулювати портфоліо, самокритично оцінивши свої можливості і здібності; визначити вигляд і структуру портфоліо, види рефлексії і критерії оцінки; зібрати наявні документи і матеріали і розташувати їх в певному порядку; скласти перелік; важливо періодично поповнювати портфоліо відповідними документами і відстежувати результати роботи відповідно до поставлених цілей; вказати джерела використовуваної для роботи інформації, описувати засоби і методи роботи.
Вимоги до оформлення портфоліо і принципи роботи: Системність і регулятивність самомоніторингу. Достовірність. Об'єктивність. Націленість автора на самовдосконалення. Структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень. Акуратність і естетичність оформлення. Цілісність, тематична завершеність представлених матеріалів. Наочність результатів роботи. Технологічність.
Що додати в портфоліо?1. Загальні відомості про педагога. Це може бути інформація про освіту, професійну діяльність, вчене звання та ступінь, підвищення кваліфікації, нагороди тощо. Важливо! Не публікуйте в онлайновому портфоліо (на сайті, блозі) особистий номер телефону, дату народження, інформацію про дітей та іншу інформацію, яка не стосується вашої професійної діяльності, адже цю інформацію можуть використати в своїх цілях зловмисники!
2. Результати педагогічної діяльності, що відображають динаміку росту результатів діяльності за останні 3 – 5 років. Зазвичай цей розділ включає самоаналіз педагогічної діяльності, динаміку навченості учнів з предмету, результати складання ЗНО (ДПА), наявність переможців інтелектуальних змагань, наявність переможців олімпіад різних рівнів, наявність медалістів, наявність учнів, які вступили у вищі навчальні заклади з предмету. Інформація в цьому розділі представляється у вигляді графіків, таблиць, інфографіки тощо.
3. Науково-методична діяльність – матеріали, що свідчать про педагога, як про професіонала своєї справи. Наповнення цього розділу може бути дуже різним: інформація про використання вчителем сучасних освітніх технологій та обґрунтування їх вибору; засоби педагогічної діагностики; використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі; роботу в методичних об’єднаннях; участь у конкурсах та інших заходах; організацію та проведення семінарів, круглих столів, майстер-класів; проведення наукових досліджень та розробку авторських програм.
4. Позаурочна діяльність. Це може бути інформація про проведені позакласні заходи, програми гуртків та факультативів, інформація про творчі роботи учнів, конкурси, фестивалі, а також організація екскурсій, культпоходів та інших заходів, які підвищують інтерес учнів до предмету. Сценарії заходів. Матеріали краєзнавчої роботи. Проєктна діяльність учнів (реферати, творчі роботи, навчально-дослідницькі роботи)
5. Класне керівництво. Якщо ви є класним керівником, то до портфоліо варто додати аналіз успішності учнів; інформацію про участь учнів класу в шкільних заходах, соціальних проєктах, творчих колективах; інформацію про наявність правопорушень в учнів класу чи їх відсутність, а також відомості про роботу з батьками.
6. Навчально-матеріальна база. Сьогодні не всі педагоги формують цей розділ, проте більшість фахівців рекомендують його наповнювати інформацією про обладнання, яке є в кабінеті, навчальне відео, педагогічні програмні засоби, методичні посібники, дидактичні матеріали, таблиці, карти, портрети тощо.
Як створити електронне портфоліо?Оптимальний варіант – це створити сайт (блог) та поступово наповнювати його усією необхідною інформацією. Так ви не лише створите портфоліо, наприклад, для успішної атестації, але й зможете презентувати себе з найкращого боку, заявите про себе як про високопрофесійного фахівця, організуєте онлайнове спілкування з батьками ваших учнів, колегами, однодумцями, створите майданчик для впровадження елементів дистанційного навчання тощо.
Сьогодні створення персонального сайту вчителя – вже не данина моді, а необхідність, оскільки на власному вебресурсі кожен може розповісти всім про свій цікавий досвід та власні “родзинки” у викладанні предмету, обмінюватися цікавою та корисною інформацією з колегами, учнями та їхніми батьками.
Очевидно, найгнучкішим засобом представлення досвіду роботи вчителя є особистий блог чи сайт-візитка, які відносно легко можна створити на платформі Blogger, Wix, Google. Sites, Всеосвіта Однак, існує і ще легший варіант-lite - за допомогою сервісу створення тематичних колекцій Wakelet. Оскільки він дозволяє зберігати посилання практично на будь які матеріали, то майже ідеально підходить для створення особистого портфоліо, яке приємно і зручно переглядати і яким до того ж легко поділитися і навіть вбудувати, наприклад, в сайт вашого навчального закладу.
Помилка перша: не знаємо для чого, або нема мети. Стандартна помилка – не визначена мета. Портфоліо створюється не з метою протестувати знання вчителя з нормативної бази чи зі знань і умінь цитувати підручник з педагогіки. 6 головних помилок при створенні Портфоліо вчителя. Мета створення портфоліо є одна – зібрати результати робіт вчителя і його особисті розробки, які демонструють майстерність та професійний рівень.
Помилка друга: освіта та сертифікати видаються за доказ професійного рівня. Навіть декілька дипломів не дає гарантії хорошого спеціаліста, тим більше вчителя, не треба переоцінювати важливості дипломів та сертифікатів. Дипломи та сертифікати показують потенціал людини, на що вона здатна, і не показують її професійну майстерність. В портфоліо дипломи та сертифікати повинні бути… Але їх роль сильно переоцінена, тому достатньо тільки їх переліку.
Помилка третя: Зосередженість на процесі, а не на результаті. Намагання видати участь у заході за професійний рівень, не показуючи результату. Вчителі показують участь в конкурсах, засіданнях МО, семінарах, не деталізуючи: що саме вони робили в рамках заходу. Не мають жодного підтвердження (наприклад, відеозапису) чи відгуку. Участь в конкурсах – не є результатом. Участь – є процесом. Тільки перемоги в конкурсах – є показником майстерності актора, а не участь в них. Аналогічно, тільки перемоги (лауреат чи дипломант) в професійних конкурсах вчителя є показником професійного рівня, а не участь в них. Зовсім по-іншому виглядає участь, якщо вона не принесла результатів, але зафіксована на відео. В такому випадку вчитель може покласти в портфоліо вдалий виступ, як фрагмент, демонструючий майстерність. На жаль, мало кому з педагогів приходить в голову зняти на відео власний виступ на МО, виступ на семінарі, участь у конкурсі.
Помилка четверта: за професійний рівень показуються справи, які входять в щоденні обов’язки вчителя. Наприклад: проведені відкриті уроки тощо. Без виконання цих обов’язків вчитель просто не буде відповідати посаді взагалі. Це не є показником професійного рівня. Це є показником відповідності посади.
Помилка п’ята: відсутність відгуків. Відгуки про роботу вчителя взагалі у нас ніколи не беруться до уваги. Але, відгуки, в тому числі і відео-відгуки, про виступи, про уроки, про доповіді на МО, на семінарах чи конференціях тощо – це є результат роботи. Відгуки треба брати не у колег, їх треба брати у учнів, батьків, відвідувачів семінару, слухачів доповіді на МО.
Помилка шоста. Пасивна позиція вчителя щодо власного портфоліо. Вчитель підходить до створення портфоліо - як до зовнішньої необхідності, а не як для самоконтролю. Відношення до власного портфоліо, як до “контрольної роботи” для перевіряючого (зовнішній чинник) ніколи не здатен дати повну картину професійного рівня будь-якого працівника. Проактивний підхід до створення (і ведення) портфоліо :- підведення підсумку здійснення власних планів за період (місяць, семестр, рік);- фіксації свого професійного рівня самим собою, для постановки нових цілей. До створення портфоліо необхідно підходити проактивно, як до накопичувача перемог і здобутків, результатів і досягнень, задля особистого проєктування свого професійного росту.
Портфоліо - це живий документ, який вимагає до себе уваги, допомагає вчителю постійно контролювати процес і результат своєї діяльності, адже без цього складно своєчасно корегувати зроблене, удосконалювати роботу.Іноді все ж варто із величезної власної “скрині” педагогічної діяльності вибрати, виокремити, пригадати і (що не менш важливо) записати усі власні здобутки, які з часом забуваються. Це піднімає рейтинг вчителя перш за все у своїй свідомості. Вдало складене портфоліо - це крок до успіху! Власні здобутки вчителя мають бути систематизовані.