2
II. Основна частина. Графічні диктанти
1. Вправа «Білка» …………………………………………………………. 5-6
2. Вправа «Зайчик » …………………………………………….………… 7-8
3. Вправа «Слон»………………………………………………………… 9-10
4. Вправа «Собачка»………………………………………………………. 11-12 5 Вправа «Метелик»……………………………………………………… 13-14 6. Вправа «Коник»………………………………………………………… 15-16
7. Вправа «Жирафа»………………………………………………………. 17-18
8. Вправа «Ведмідь»………………………………………………………. 19-20
9. Вправа «Папуга»……………………………………………………….. 21-22
10. Вправа «Вовк»………………………………………………………… 23-24
11. Вправа «Крокодил»…………………………………………………… 25-26
12. Вправа «Лебідь»………………………………………………………. 27-28
13. Вправа «Олень»……………………………………………………….. 29-30
14. Вправа «Котик»………………………………………………………. 31-32
15. Вправа «Верблюд»…………………………………………………… 33-34
16. Вправа «Риба»………………………………………………………… 35-36
17. Вправа «Змія»………………………………………………………… 37-38 18. Вправа «Кенгуру»……………………………………………………. 39-40
19 Вправа «Бегемот»……………………………………………………. 41-42 20. Вправа «Курка»………………………………………………………. 43-44
21. Вправа «Гуска»………………………………………………………. 45-46
22. Вправа «Страус»……………………………………………………… 47-48
23. Вправа «Качка»………………………………………………………. 49-50 III. Використана література………………………………………… 51
3
Ефективність навчання в школі інтенсивної педагогічної корекції є неможливою без усебічного врахування вікових особливостей розвитку дитини, їхньої здатності до засвоєння знань, умінь і навичок.
Одним із важливих показників функціонального розвитку дитини є рівень зорового сприймання, просторової орієнтації.
Орієнтування в просторі – це комплексний процес, що складається з симультанного зорового сприймання, диференційованих рухів очей, вестибулярного аналізу і синтезу, а також кінестетичних сигналів, що йдуть від ведучої руки, забезпечуючи симетричність у сприйманні простору (О.Лурій). Зорова орієнтація в просторі є найпізнішою та більш згорнутою формою просторового сприймання.
Важливою складовою готовності дитини до шкільного навчання є сформованість у неї передумов до опанування навичок письма. Важливість цих навичок важко переоцінити, адже на них базується весь подальший процес навчання. Тому, для успішного формування цих навичок дитина повинна досить вправно опанувати зорово-рухову координацію, тобто відтворювати руками побачене зображення або почуте завдання, а також виділяти певні елементи на тлі інших зображень. У неї має бути розвинена константність сприймання, здатність упізнавати ту або іншу фігуру незалежно від її розміру, кольору, ракурсу.
Дані завдання дають змогу коригувати недоліки в умінні конструювати фігури на площині та допомагають тим дітям, які мають труднощі, що пов’язані з копіюванням та відтворенням графічних зображень.
Графічні диктанти – один з найрезультативніших методів розвитку просторової уяви школяра. Вони допомагають досягти точності у рухах руки, вчать спритно користуватися ручкою та олівцем, орієнтуватися в просторі. Крім того, такі завдання є дуже цікавими для дітей. Вони – немов гра, у процесі якої дитина спостерігає маленьке чудо: на її очах, завдяки її власним діям у клітинках з’являється певний герой чи предмет, сторінка зошита оживає.
Під час виконання таких вправ виховується працелюбність, посидючість, розвивається фантазія. Учні відчувають задоволення і радість, що безпосередньо впливає на емоційний стан дитини.
Звичайний красивий малюнок може створити лише здібна дитина, а намалювати по клітинках зможе кожен! Це надихає дитину і надає їй впевненості у своїх силах. Отже, вільне орієнтування дитини в просторі – це запорука успішного опанування навчального матеріалу.
4
Хоч сама мала на зріст, А великий маю хвіст, Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати.
Висять на мотузочку,
На невеликій гілочці,
Горішки та грибочки
|
|
|
|
|
|
|
У господині
Плига руда білочка з гілочки на гілочку. ДИКТАНТ
Чистомовка ЛО – ло – ло – ми побачили дупло. Ли – ли – ли – діти білочку взяли.
Шепче вітер: «Ша – ша – ша! Шубку білочка знайшла!» Шелестить трава похила: «Шубку білочка купила!» Шепчеш ти, і вірю я:
«Шубка в білочки - своя». Г. Чубач
Хвіст трубою, спритні ніжки –
Плиг із гілки на сучок! – Носить білочка горішки В золотий свій сундучок.
В неї й очі, мов горішки,
Кожушинка хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки, – У дуплі живе вона.
Г.Бойко Відступи 9 клітинок зліва, 4 клітинки зверху, постав крапку і починай малювати:
Сіренький кожушок,
Пара довгих вушок,
Скорий побігайчик,
А зоветься…
Відгадай загадку.
Слово-відгадку зобрази пальцями руки. Влітку носить сіру шубу, Взимку – білого кожуха.
Має з тріщиною губу, Косі очі й довгі вуха.
У зайки Буби заболіли зуби.
Д И К Т А Н Т
Зайчик зілля з’їв у Зіни, Захотів заїсти сіном.
Ру – ру – ру – заєць обдира кору.
Из – из – из – заєць хмиз прогриз.
Вірш
Роздавала задарма
Шубки зайчикам зима,
Щоб ні вовка, ні лисиці,
Ні сердитого мисливця Зайченята-невидимки Не боялися узимку.
Р. Росіцький Відступи 5 клітинок зліва, 3 клітинки зверху, постав крапку і починай малювати:
Дуже товсті ноги маю, Ледве їх переставляю.
Сам високий я на зріст,
Замість рота в мене хвіст.
(Слон) Відгадай загадку.
Слово-відгадку зобрази пальцями руки.
Са – са – са – слона вкусила оса.
Ді – ді – ді – сидить слон у воді.
Уш – уш – уш – слон приймає душ.
На-на-на – бачив я … (слона).
Ні-ні-ні – посміхнувся він … (мені).
Здивувалась дітвора:
«Це тварина чи гора? Як же їсть він, як він п’є?» А для цього хобот є!
Ну-ну-ну – дуже вдячний я … (слону).
Хоботок В зоопарку ми були, Там великі є слони. А маленький Раві
Привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!» - немов казав. Щоб йому відповісти, Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай. Відступи 1 клітинку зліва, 2 клітинки зверху, став крапку і починай малювати:
У слона болить нога У слона болить нога.
Слон сьогодні шкутильга: Гостював комар у нього, Наступив йому на ногу.
Г. Бойко
- Ха-ха-ха! Ха-ха-ха! Йшов собака в реп'яхах.
- Хи-хи-хи! Хи-хи-хи! Реготали реп'яхи.
Вірний друг у мене є, Мені лапу подає.
Заглядає щиро в очі, Мовби щось сказати хоче.
Замість слів лиш чути гав, Всіх котів порозганяв.
Хто скажіть цей розбишака,
Знають всі, що це… (Собака)
Собою не птиця,
Співати не співає,
А хто до хазяїна йде – Зайти не дає. (Собака)
Гавкав песик у дворі,
Аж тремтіли комарі, Горобці від страху Падали із даху.
Ігор Січовик
Лічилка
Йшла собака через міст чотири лапи, п'ятий хвіст.
Вірш Відступи 3 клітинки зліва, 5 клітинок зверху,
став крапку і починай малювати:
На капусті я вродився
І капустою живився, На капусті я умер,
Та ізнов ожив тепер. Тільки вже й не той я став, Що в капусті плазував:
Не плазую, а літаю,
Бо прегарні крильця маю. (Метелик)
Раз – метелик, два – жучок, Ик – ик – ик – прилетів метелик. три – невтомний павучок, Ок – ок – ок – попав метелик у сачок.
а чотири – бабка спритна, ДИКТАНТ п’ять – то сонечко привітне, шість – потішний світлячок, сім – то джмелик-дивачок. Вісім – бджілка-трудівниця, дев’ять – мушка-танцівниця, десять – коник-стрибунець. Тут лічилочці кінець!
Метелик над садочком літає,
На пелюсточки сідає,
В нього крильця кольорові, Наче райдуга, чудові.
|
|
|
|
|
Теплий вітер шелестить
І співає дзвоник,
За хмаринками біжить
І стрибає …
Полем мчить, копитом б’є,Пальчикова гімнастика
Чистомовка Чу – чу – чу – я на конику скачу. Чу – чу – чу – до зірок як птах лечу. |
праву накладається ліва долонька під кутом, утворюючи пальчиками гриву. Великий пальчик - догори. Два великих пальчики утворюють вуха. ДИКТАНТ |
Вітер в гриві виграє.
Він і сильний і прудкий,«ВЕСЕЛА КОНЯЧКА»
Здогадались, хто такий?
(Кінь)Права долонька на ребрі від себе.
Великий пальчик - догори. Зверху на
Є –є – є – копитом коник б’є . Є – є – є – з криниці воду п’є.
Артикуляційна вправа «Лоша»: відкрий рот, поцмокай за верхніми зубами. Спочатку цмокай повільно, а потім дедалі швидше. За верхніми зубами Поцмокав язичок.
Біжить лоша за вами:
Чок-чок, чок-чок.
Коваль коня кував, кував і перековував.
Лічилка Відступи 2 клітинки зліва, 2 клітинки зверху,
став крапку і починай малювати:
Бігли коні під мостами З золотими копитами.
Дзень, брязь - вийшов князь!
Довжелезну має шию,
Дуже вправно крутить нею. Вище всіх вона на вітах
Соковитий плід помітить.
(Жирафа) Така велика довга шия,
І вища за найбільшу шафу,
Така розумна і красива
У зоопарку є…
|
|
|
|
|
|
Фа – фа – фа – фиркає жирафа. Д И К Т А Н Т
Фу – фу – фу – розфарбуй жирафу.
Скоромовка Життєрадісні жирафи Узяли журнал із шафи. Його жужмили і м’яли Все одно не прочитали.
На базарі жираф
Вибирає теплий шарф. Переміряв чималенько Всі шарфи коротенькі.
Є великі, є маленькі Відступи 4 клітинки зліва,
Є широкі, є вузенькі, 5 клітинок зверху, став крапку і починай малювати: Є блискучі, наче змії,
Та нема на довгу шию.
І, нарешті, в продавщиці
Він купив дві гострі спиці.
І тепер собі жираф
Дома в’яже довгий шарф.
Клишоногий, волохатий,
Влітку спритний та завзятий, Ну а взимку, лежебока, У барлозі гріє боки.
( Ведмідь)
Влітку медом ласував
Досхочу малини мав,
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Чистомовка Бачив чи не бачив сни,
Ія-ія-ія - а це що за чудасія? А проспав аж до весни.
Іг-іг-іг - це ж ведмежий барліг. (Ведмідь)
Ить-ить-ить - тут ведмідь у ньому спить, Ни-ни-ни - бачить він медові сни. Д И К Т А Н Т
Вірш
Ведмідь заліг
У свій барліг, Коли на землю Випав сніг.
Коли ведмідь устане,
Тоді і сніг розтане. Відступи 2 клітинки зліва, 5 клітинок зверху, став крапку і починай малювати:
Ведмідь-сонько
Усе ще спить, Тому і сніг
Навкруг лежить. Коли ведмідь устане Тоді і сніг розтане.
Надія Кир’я
Як веселка кольорова,
Має здібності до мови.
Слово птаху лиш скажіть,
Він його повторить вмить.
Все що скажеш він повторить, Всі слова твої відтворить! Різнобарвна в нього спина, В тропіках його родина.
(Папуга)
Д И К Т А Н Т Уга – уга – уга - слова мовить папуга.
Га – га – га – з клітки втік папуга.
Ай – ай – ай – ти, папуго, не втікай.
Ай – ай – ай – бо далеко рідний край.
Вправний говорун гарний наш папуга – Переговорив подругу і друга.
Папуго-папужко Папуго-папужко
Кольорова смужко! Де ти фарби брав,
Коли пір’я фарбував? - Я у небо підіймався,
У веселці купався.
Відступи 3 клітинки зліва, 6 клітинок зверху, став крапку і починай малювати:
Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку, І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ?
Сірий, ікластий, Ребус: Скоромовка Хоче вівцю вкрасти.
Вовк-вовцюг вівцю волік, (Вовк)
Вона вовка била в бік,
Як завив же вовк-вовцюг Миттю випустив вівцю.
Д И К Т А Н Т Во –во – во – вовк забіг за дерево.
Ро – ро – ро – гарне в вовка хутро. Рі – рі – рі – зуби в вовка гострі.
Вірш
Серед ночі десь у лісі
Виє вовк на повний місяць: Виє жалібно, протяжно,
А про що – ніхто не скаже.
Бо ніхто не знає толком,
Що хвилює душу вовка. Відступи 4 клітинки зліва, 3 клітинки зверху, став крапку і починай малювати. Має вовк мисливську вдачу
Що й на місяці він бачить
Молоду вівцю з ягнятком.
Величезний цей хижак
На людей наводить жах.
Проживає в річці Ніл
Небезпечний…
(Крокодил)
Ил – ил – ил – пливе по Нілу крокодил.
Ила – ила – ила - гострі зуби в крокодила.
Скоромовка Припливав просити мила, Бо набридло крокодилу Умиватися без мила.Крокодил до крокодила ЛічилкаЙшов крокодил,Люльку курив.Люлька впала
Вірш
Відступи 1 клітинку зліва, 6 клітинок став крапку і починай малювати:
Білосніжні, гарні птиці
Дім будують на водиці, Дуже схожі на гусей, Обережні до людей!
Ця птаха тендітна та сильна,
Пливе вона в річці повільно.
Шия довга, наче спиця,
А постава, як в цариці. (Лебідь)
Ді – ді – ді – гарні лебеді в воді.
Ди – ди – ди – вийшли лебеді з води.
Ат – ат - ат – йдуть годувати лебеденят.
Білі лебеді летіли,
І на воду вони сіли. Сіли, посиділи, Знову полетіли.
Відступи 1 клітинку зліва, 3 клітинки зверху,
хмари, став крапку і починай малювати: біді.
На голові його корона з гілля, Копитця топчуть буйне зілля.
На спинці плямки білі, наче день, Звірятко звати це ... (Олень)
Хто на собі ліс носить? (Олень)
Ень – ень – ень – в лісі гарний є олень.
Нь – нь – нь – олень справжній красень. Ня – ня – ня – гіллясті роги у оленя.
Оленя одне блукало Д И К Т А Н Т
Оленя когось шукало.
Оля Олі каже прямо: Оленя шукало маму!
Оленя одне блукало.
Оленя когось шукало.
Оля Олю запитала:
- От кого воно шукало?
Оля Олі каже прямо:
- Оленя шукало маму!
Ганна Чубач
Олень роги нагострив,До землі їх опустив. Відступи 3 клітинки зліва, 6 клітинок зверху,став крапку і починай малювати:
Не підходьте, хижаки, Роги гострі, мов штики.
Коло бабусі сидить у кожусі. Проти печі гріється, без водички миється.
Хто з хвостом і з вушками, В кого лапки з подушками?
Як ступа, ніхто не чує?
Тихо, крадучись, полює,
Чистомовка І маленькі сірі мишки
Ка – ка – ка – у Катрусі кішка. Утікають геть від… (Кішки) Ко – ко – ко – котик п’є молоко.
Ку – ку – ку – котик ловить мишку. Ки – ки – ки – повтікали мишки.
Ой був собі коточок Украв собі клубочок Тай сховався у куточок. Вірш
Котик в мишки запитав:
- Ти чому втікаєш?
Я ж для тебе мур-нявчав, Ти хіба не знаєш?
- Ой, хитрун ти, Муркотун, -
Мишка відказала. Ти, як тато твій, брехун! -
й хвостик показала... Відступи 3 клітинки зліва, 7 клітинок зверху, став крапку і починай малювати:
У річці, у ставі, у морі Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)
СкоромовкаЮра ловить рибу ловко,Скоро мовить скоромовку:Виринає рибаРозсипає срібні бризки.– блиска, Маємає ротМожеш вудкою спійматиі загадку відгадати хвіст, та не літає,— не розмовляє.(.Риба)
Ку – ку – ку – Стась закинув вудку в річку.
Ку – ку – ку – піймав рибку невеличку.
Д И К Т А Н Т Ки – ки – ки – та пустив її з руки.
Ки – ки – ки – бо кусались плавники.
ДОБРИЙ,РИБО,РАНОЧОК
Потягнувся кіт спросоння І заліз на підвіконня. Дряпа кігтиком вікно — Перемерзло щось воно! Срібні риби пропливають В біле озеро пірнають.
ЛяпАж ось, нЗа вікном-ляп ляп! Дряпаче– мала криничка, сонце-дряп! Відступи 3 клітинки зліва, 6 клітинок зверху,став крапку і починай малювати:
Звідти дивиться синичка,
Ніби рибка золота Для веселого кота
За розчищеним вікном.
Час прощатися зі сном!
Богдан Бойко
В’ється стрічка невеличка де пісочок, де травичка. Ви її не зачіпайте, стороною оминайте. (Змія)
Лягла під дубочком,
Згорнулась клубочком. Обійди її, Чистомовка З Я
Бережись … (Змії)
Я – я – я - на сонці гріється змія.
Ю – ю – ю – ми побачили змію.
Ї – ї – ї – бережіться всі змії.
Повзе змія, ДИКТАНТ
Забрали я,
Лишилось змі,
Забрали і,
А там тихцем Забрали ем. І ось повзе
Одне лиш зе...
Дивуюсь я: А де змія?
На сонці гріється змія.
«От добре, - вирішую я. -
Промені змію зігріють, Відступи 3 клітинки зліва, 6 клітинок зверху, Вона і подобріє ». став крапку і починай малювати:
Артикуляційна вправа
Змійку вмію я робити.
Нумо, спробуй повторити: Язичок вперед, назад, Зробиш кілька раз підряд.
Постаратись тільки треба,
Вийде справжня змійка в тебе!
У Австралії, дитино, чудернацька є тварина, і куди б не йшла гуляти — з нею в сумочці малята.
Скочила в мішок до мами, як
Скінчила жваву гру,
Понесла в мішку додому
Скоромовка Мама доню … (Кенгуру)
Носить мама-кенгуру
В сумці власну дітвору.
І мандрують залюбки Д И К Т А Н Т
В диво-сумці малюки.
Ру – ру – ру – в зоопарку кенгуру. Ра – ра – ра – дуже рада дітвора.
Вірш
В кенгурусі-Пострибусі є дідусь і дві бабусі.
Ходить в гості Пострибуся до бабусі та дідуся.
Інша бабця ледь не плаче, Відступи 1 клітинку зліва, 3 клітинки зверху,
Пострибусю рідко бачить. став крапку і починай малювати
Виглядає на порозі, та малій не по дорозі. Кенгурусі-Пострибусі годі втрапить до бабусі: задалеко все стрибає, повз бабусю пролітає.
Леся Вознюк
Скоромовки Засинає бегемот, позіхнувши на весь рот. Біля нього моститься ніжна бегемотиця.
В африканському ставочку Розляглася сіра бочка. Гріє спину, позіхає,
Бульки із води пускає, Величезний має рот Теплолюбний….(бегемот).
Купив бегемот бегемотикам ботики.
Бігають по болоті в ботиках бегемотики.
Чистомовка
Ці – ці – ці – бегемотик лежить в річці.
Бегемот Ці – ці – ці – у теплесенькій водичці.
Бегемотик-бегемот, Ся – ся – ся – у водичку він забрався. У нього великий рот. Ся – ся – ся – бо від сонечка сховався.
Нелегка його робота –
Роззявляти треба рота. Д И К Т А Н Т
Із напруженням м’язів опускати й піднімати нижню щелепу. Рахунок: 1 – 2 .
Вірш
Ходить тато бегемот
І реве, розкривши рот. А чому він так реве?
На сніданок сина зве.І. Сонечко Відступи 1 клітинку зліва, 10 клітинок зверху,став крапку і починай малювати
Дивиться на землю, Як зерно клює. Дивиться на небо, Як водичку п'є.
(Курка) Пішла панна до міста, на ній суконок триста.
(Курка).
Сидить птах Баба чубата,сорочок багато,
На білих горах. як вітер подує, то й холод почує.(курка)
(курка на яйцях)
Ка – ка – ка – крупу клює курка.
Ко – ко – ко - знесла курка яєчко.
Ку – ку – ку – сипле курці крупку.
Скоромовка Курка-квочка і качур-Кряч На медку печуть калач.
А курча надокуча:
- Киньте крихту калача!
Вірш
Курка каже: Ко, ко, ко, Відступи 2 клітинки зліва, 3 клітинки зверху,
Не даю я мо-ло-ко, став крапку і починай малювати:
Серед лугу не пасусь, Я - на сідалі несусь!
Є яєчко! Бачиш? О!
Довга шия, червоні лапки, Хвата за п’ятки – тікай баз оглядки!
Біле, як сніг, надуте, як міх,
Лопатами водить, по березі ходить. (Гуска)
Збігаються до ставка стежиною,
Перинка за перинкою,
Біленькі всі і всі горласті
Чистомовка А на ногах перинок – ласти.
(Гуси)
Ег – ег – ег – гусенята йдуть на берег. Гелгочуть під горою гуси
В город забігло гусеня.
Скоромовка - Гиля! Гиля! – гука Гануся
Його з городу виганя.
У ставку гуськом стоять
гусенята й гуска. Д И К Т А Н Т
Гусенята плюскотять, Гуска носом плюска.
Вірш
Там, де гнеться верболіз, Чорногуз в ставок заліз. А на птицю з верболозу Вітер трусить срібну росу.
Рясно падає росиця -
Славний душ приймає птиця Відступи 1 клітинку зліва, 2 клітинки зверху, Коло берега щодня став крапку і починай малювати:
І не хниче, що росиця крижана!
Страус втік — не наздогнати, може, в лузі пошукати? Ні, в Австралії знайдемо, бо ім’я у нього … (ему).
Довга шия, довгі ноги.
Він, як кінь мчить по дорозі. (Страус)
Ах – ах – ах – страус – це найбільший птах. Д И К Т А Н Т
Іх – іх – іх – він найшвидший за усіх.
Уз – уз – уз – страус у пісок загруз.
Іст – іст – іст – розпушив пухнастий хвіст.
Ему – страус австралійський,
Вигляд в нього королівський. Пишне пір’ячко він має, Тому й гордо походжає.
Вірш
Є ще інша дивна птиця, Вона в Африці гніздиться. Страус птаха цього звати, Що про нього розказати? Величезний, крила має, Але також не літає!
Кажуть, як його злякати, Відступи 1 клітинку зліва, 1 клітинку зверху, Може голову сховати, став крапку і починай малювати:
В пісок всуне і гадає, Що його уже немає!
Правда це чи небилиця,
Але бігає ця птиця
Швидше всіх, щоб наздогнати, То потрібно вже літати!
Плавала, купалася, сухенькою зосталася.
Швидко ласти одягнула до річечки чкурнула. Покупалась, стрепенулась, І сухою повернулась.
(Качка) Ребус
Каченят не баче. ,,,
Качечка кряче,
Кличе качечка курчат:
- Чи не бачили качат?
Качки край копанки клопочуть
Качаток кличуть під комиш Д И К Т А Н Т
Кача впіймати кішка хоче Катруся кішці каже: - Киш!
Ка – ка – ка – ловить ряску качка.
Ро – ро – ро – качко, дай мені перо. Вірш
КАЧЕНЯТА
На воді латаття біле.
Білі лілії цвітуть. А між них на синій хвилі каченяточка пливуть. Відступи 4 клітинки зліва, 5 клітинок зверху, став І ніяк не розпізнати крапку і починай малювати: де квітки, де каченята.