Пошук нових альтернативних форм виховної роботи в умовах воєнного стану у навчальному закладі

Про матеріал
Пошук нових альтернативних форм виховної роботи в умовах воєнного стану навчального закладу
Перегляд файлу

Організація виховної роботи в КЗ « Грушівський ліцей Грушівської сільської ради Криворізького району  у 2023/2024 навчальному році:

воєнний стан, інформаційна безпека, дистанційне навчання, волонтерство

 

В умовах сьогодення пріоритетне завдання педагогівне просто навчити, дати знання з певного предмета, забезпечити  виконання  освітніх  програм, а порадити та окреслити життєві орієнтири. Необхідно навчити дітей долати невизначеність та складність, умінню вчитися самостійно, підтримувати фізичне та емоційне благополуччя своє власне й родини, співпереживати й дипломатично вирішувати конфлікти, долучатися до підтримки ЗСУ та допомагати дітям із числа ВПО.

Військовий стан суттєво змінив умови навчання та виховання, а також зумовив труднощі, що потребують від педагога додаткових зусиль та вмінь пристосовуватися до нових умов. Складність сучасних виховних проблем потребує комплексного підходу у їх розвʼязанні та розвитку соціально-педагогічної парадигми виховання. Основою нової парадигми, а відтак і основою виховання виступають особистість дитини, визнання її найвищою цінністю, орієнтація педагога на гуманнізм, демократичні принципи спільної з дитиною життєдіяльності.

Головне завдання вчителя – навчитись створювати і використовувати у шкільному житті ситуації, в яких знання і дії були б злиті та дозволили б фіксувати динаміку духовно-морального розвитку дитини, суть якого полягає у вмінні дитини самостійно, а іноді за допомогою вчителя, реалізувати свої здібності. Вчитель має допомогти дитині розвиватись від елементарних навичок поведінки до більш високого рівня, для якого необхідні самостійність у прийнятті рішень і моральний вибір.

Через те, що освітні заклади набули автономного  статусу, планування  виховної діяльності здійснюється відповідно до специфіки та традицій закладу, особливостей розвитку громади. Немає єдиних підходів до написання планів з виховної роботи.

Організація виховного процесу в Новій українській школі спонукає керівництво закладу освіти, педагогів на пошук нових альтернативних форм роботи відповідно до нинішніх умов, які забезпечать належний рівень життєвої компетентності здобувачів освіти, що дозволить брати участь у розбудові держави в повоєнний час та віднайти там своє місце.

Організація освітнього процесу в умовах воєнного стану потребує іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи. Основним цільовим напрямом має стати забезпечення безпекової складової здоров'я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя.

 

Саме тому нові цивілізаційні виклики і небезпеки війни визначають наступні завдання й особливості організації виховного процесу на цей новий навчальний рік:

 створення безпечних умов для збереження здоров’я й захисту життя усіх учасників освітнього процесу;

 формування рис інформаційної безпеки здобувачів освіти в умовах воєнного стану;

 формування ефективного дистанційного виховного простору;

 посилення ролі класного керівника при співпраці з батьками та учнями;

 забезпечення виконання завдань національно-патріотичного виховання; 

 сприяння активній волонтерській діяльності в учнівських колективах (органах учнівського самоврядування).

 

 

Створення безпечних умов для збереження здоров’я й захисту життя учасників освітнього процесу

25 травня 2020 р. Указом Президента України схвалена Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в Новій українській школі за № 195/2020. Національна стратегія розроблена на основі аналізу сучасного стану освітнього середовища та забезпечення охорони життя і здоров’я учасників освітнього процесу і ґрунтується на тому, що учні повинні оволодіти знаннями, уміннями, навичками, способами мислення стосовно:

 створення і підтримки здорових та безпечних умов життя і діяльності людини як у повсякденному житті (у побуті, під час навчання та праці тощо), так і в умовах надзвичайних ситуацій;

 основ захисту здоров’я та життя людини від небезпек, оцінки наявних ризиків середовища та управління ними на індивідуальному рівні.

Проте від початку повномасштабної війни освітній процес вкотре зазнає змін. В першу чергу більш актуальними стають питання безпечного простору та освітнього середовища для учнів і працівників закладу освіти. Міністерство освіти і науки України пропонує алгоритм дій для вчителів на той випадок, коли під час занять у школі пролунає сигнал повітряної тривоги. Алгоритм складено на основі рекомендацій ДСНС України (URL: http://surl.li/coxla ).

У закладі освіти важливо пояснювати учням і працівникам правила поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування в укритті.

Учителям рекомендовано пройти навчання з надання першої невідкладної допомоги дітям або тренінг «Перша допомога дітям. Тренінг для дитячих закладів».

У разі ймовірних надзвичайних ситуацій, до дій школи важливо залучати батьків. Зокрема, до проведення евакуації, комунікації з учасниками освітнього процесу, контролю вмісту дитячого наплічника тощо.

Особливо актуальним  на сьогодення є  перегляд антибулінгових політик, розроблення адаптаційних заходів для  учнів  з  числа ВПО  і підтримка їхнього психологічного здоров’я.

А тому класні керівники   звертають  увагу на добір навчальних матеріалів і стратегії роботи з учнями під час уроків.

Школярі мають знати:

 які заборони та обмеження діють під час воєнного стану;

 що таке «тривожна валіза», як її зібрати, що туди покласти;

 як діяти під час повітряних тривог (що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо);

 як поводитися під час обстрілів;

 що робити у випадку виявлення вибухонебезпечних предметів;

 як надавати першу домедичну допомогу.  Відповідно протягом навчального року проводились онлайн години спілкування з учасниками освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання . Години спілкування проводяться один раз на тиждень у понеділок о 8 годині 40 хвилин.

Аби діти швидше запам'ятали ці важливі правила, проводяться  опитування у форматі онлайн-тестів,  створення  тематичних плакатів та буклетів, а також виконання проєктів . Класні керівники інформують також батьків на онлайн батьківських зборах, які проводяться за потреби та по графіку.

 

 

 

 

Формування рис інформаційної безпеки здобувачів освіти в умовах воєнного стану

У світі, яким керує інформація, дитина мусить вміти її критично оцінювати, знати, яким джерелам можна довіряти, що таке фейкові новини та як захиститися від маніпуляцій. Сучасні діти повинні знати, що таке медіаграмотність уже в початковій школі. Інформація, яку людина отримує щодня через ЗМІ та соціальні мережі, формує її свідомість.  Інтегрована  медіаосвіта допомагає школярам  критично  мислити,  вчитися шукати й перевіряти інформацію, аналізувати медіаповідомлення і самостійно створювати медіапродукти. Діти схильні довіряти всьому, що чують від дорослих. Важливо навчити їх принципу “довіряй, але перевіряй”, іншими словами — критичному мисленню.

Сьогодні інтернет відіграє важливу роль у житті учнів. Адже така глобальна мережа – необмежений ресурс, який використовують як для навчання, так і для відпочинку та спілкування з друзями. Але  інтернет  може  бути  небезпечним та  становити  певний  ризик,  особливо для дітей, тим більше в умовах воєнного стану.

Діти отримують чимало інформації через телебачення або в соціальних мережах. А тому класні керівники на годинах спілкування використовують  вправи на  розвиток  медіаграмотності  (вправи для формування медіаграмотності учнів (URL: http://surl.li/gobtx).

Завдання педагога виховати медіаграмотного  учня,  який  спроможний перетворювати інформацію в знання; медіакомпетентного члена сучасного соціуму,  який  здатен  не  піддаватися медіаагресії та маніпуляціям. Розвиток критичного мислення є важливим як для дітей, так і для дорослих, бо у світі, де має місце інформаційна війна та фейкові новини, важливо вміти розпізнавати інформацію,  аналізувати  джерела  і мотиви, приймати зважені рішення. Тож перше, що використовують класні керівники у своій роботі- – набуття  інформаційного імунітету у школярів.  Його  головне правило – постійно перевіряти правдивість інформації. Критично оцінювати контент, аналізуючи його на  наявність фактів  та  аналітики,  відсутність  категоричних  тверджень,  наявність  різних точок зору.

Класні керівники у своій роботі використовують   буклет для освітян і батьків учнів: «Сучасні виклики: дезінформація та правила реагування на неї» (URL: http://surl.li/jmgdg), розроблений експертами освітнього проєкту #stop_sexтинг, у якому зібрані практичні поради, як українцям уберегти себе під час гібридної війни та захистити дітей, що тривалий час проводять в інтернет-мережі.

 

Формування ефективного дистанційного виховного простору

Перед педагогічним колективом стоїть нелегке завдання – наповнити дистанційний освітній процес таким виховним змістом, що дасть дітям  відчуття  стабільності в теперішній реальності, зможе відволікти їх і розважити, що необхідно для позитивного фізичного і психоемоційного стану дітей.

Форма проведення виховних онлайн-заходів у нашому навчальному закладі  різноманітна:

тематичні уроки, лекції, вебінари, круглі столи, конференції, марафони, флешмоби (#Ми_за_мир, #Волонтерсткий_виклик, #Подякуй_героям, #Сонце_миру) під час яких учні у соціальних мережах виставлять фото вдома з зазначеним хештегом, а також позначають своїх знайомих, аби ті приєдналися до флешмобу, відеофлешмоб «З молитвою за Україну!», «Україно! Ми тобі обіцяємо …», челенджі («Скажи_війні_ні», «#ВСЕ_БУДЕ_ДОБРЕ», «#Дякую ЗСУ» (лікарям, волонтерам…),  «#Не  будь  байдужим,   «Умій підтримати тих, хто поряд з тобою», «Щоб не поширювати фейки», «#Не будь байдужим до сьогодення»),  онлайн–студії («Марафон  добрих  справ»), конкурси малюнків на патріотичну тематику, онлайн-виставка дитячих малюнків «Коли закінчиться війна, то я…», написання мотиваційних листів-подяк ЗСУ, написання

творчих бліц-есе «Війна та життєві цінності», конкурс відеороликів/відеокліпів на тему "В єдності до перемоги",  фестиваль тематичних фото-колажів або хмари слів та популярні  он-лайн проекти для учнівського  самоврядування («Твоя  дорожня  карта  під  час  воєнного стану»,  «Твій психолог», «Створюємо лігу юного волонтера, «Мамо, я бачу війну», перегляд та обговорення роликів та фільмів про небезпеку булінгу, торгівлі людьми, насильства під час війни, наркотиків та ін..

Виховні заходи в онлайн-форматі  проводяться із максимальним залученням  учнів  до  їхньої  підготовки. Тому  ефективним  є  активізація  діяльності учнівського самоврядування, наскільки це можливо в дистанційному виховному  середовищі. Маючи смартфон та володіючи сучасними цифровими, мобільними інтернет-технологіями спілкування та обмін інформацією між учнями та педагогом-організатором (класним керівником) стали більш доступними, доцільними та цікавими. Впровадження цифрових технологій допомагає педагогу мати більший авторитет та вплив на молодь при  організації виховної роботи.

Найпоширеніші і найактуальніші сервіси і платформи для організації виховної роботи, що використовують  класні керівники у нашому навчальному закладі:

Zoom – онлайн-платформа, призначена для проведення вебінарів, зустрічей та конференцій.

Google meet - перевагою цієї програми є те, що не має обмеження в часі спілкування. Одночасно на відео-зустрічі можуть перебувати до 100 учасників. Також ця програма дозволяє бути на зв’язку з учнями, демонструвати їм дистанційно презентацію з екрану власного смартфону, вступати до дискусії.

Canva – інтерактивна програма, призначена для створення різноманітного і якісного візуального контенту у вигляді коміксів, логотипів, презентацій, інфографіки, генератора мемів тощо.

Learning Apps - онлайн-сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні завдання та навчально-методичні матеріали за допомогою різноманітних шаблонів, таких як тест, вікторина, пазл, стрічка часу, кросворд тощо. Він також є конструктором для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі.

Survio – онлайн-сервіс, завдяки якому можна проводити анкетування серед учнів та батьків. Результати будуть виводитись у вигляді діаграм або графіків.

Glogster –  сервіс пропонує створити інтерактивні плакати (з використанням фото, відео, зображень, текстів, звуків, посилань тощо).

Projeqt –  сервіс для створення динамічних онлайн-презентацій. Наповнювати їх можна документами, зображеннями, фото, слайдами, посиланнями на YouTubeвідео, аудіо, Google-карти, опитувальники та зображення з інтернету.

Корисним для використання є Google  диск, на який можна завантажити документи, фото-, відео-матеріали. Посилання на папку з необхідною інформацією учні можуть використати у зручний для них час.

Використання медіа-ресурсів з метою навчання та виховання здобувачів освіти дозволяють розширити педагогічні можливості педагогів, значно покращити подання та засвоєння матеріалу.

Наявність сторінки   закладу освіти у соціальній мережі  ФБ https://www.facebook.com/profile.php?id=100062130263209      дозволяє залучати більше учнів до участі у соціально-виховних заходах, створювати мультимедійні презентації, відео-ролики та розміщувати їх на сторінці закладу у соціальних мережах.

 

 

 

 

 

Посилення ролі класного керівника при співпраці з батьками та учнями

Важливо, щоб виховна система освітнього закладу була дієвою та ефективною, щоб було комфортно учням, їхнім батькам та вчителям в освітньому закладі. Особлива роль в даному процесі належить класним керівникам (діяльність класного керівника регламентується «Положенням про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти» затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 6 вересня 2000 року №434).

Одним із напрямів роботи класного керівника в умовах воєнного стану, постійних воєнних загроз, є надання здобувачам освіти знань з основ безпеки, ознайомлення їх з важливими для збереження здоров’я та життя правилами дій в певних ситуаціях. Питаннями для розгляду є наступні: воєнний стан, надзвичайна ситуація, заборони та обмеження; правила поведінки в умовах надзвичайної ситуації воєнного характеру; що таке «тривожна валіза», як підготувати, що покласти; як діяти під час сигналу «повітряна тривога», під час онлайн-уроків, якщо вмикається сигнал «повітряна тривога»; як вчиняти з інформацією, яка несе загрозу для України (не фотографувати місцевість, не публікувати, не репостити інформацію, яка містить фото з координатами інфраструктури населеного пункту, розташування ЗСУ тощо); що робити, якщо виявлено підозрілий або вибухонебезпечний предмет; як поводитися під час обстрілів стрілецькою зброєю, артобстрілах, артилерійських обстрілів системами залпового вогню; що таке «диверсія», як діяти у разі виявлення диверсантів; як діяти в умовах хімічної атаки; перша домедична допомога під час обстрілів; домашня медична аптечка, що має бути.

Під час воєнного стану багато батьків та учнів нині перебувають за кордоном, і завдання класного керівника – утримувати зв’язок учня зі школою. Особливу увагу класні керівники проявляють  до учнів із сімей вимушених переселенців щодо адаптації їх у класних колективах. На належному рівні  забезпечено  організацію підтримки і допомоги, що  здійснюється  у співпраці з практичним психологом та соціальним педагогом закладу в плані соціально емоційно психологічно моральної підтримки та матеріальної допомоги із залученням відповідних служб Грушівської громади.

Сім’я є і залишається природним середовищем  для  фізичного,  психічного, соціального й духовного розвитку дитини та несе відповідальність за створення належних умов для цього. Саме сім’я виступає основним джерелом матеріальної та емоційної підтримки дитини, її психологічного захисту, засобом збереження і передачі національно-культурних і загальнолюдських цінностей наступним поколінням. Треба зазначити, що в Україні основні підходи до осмислення і реалізації прав дітей, визначених міжнародним і вітчизняним законодавством, протягом останнього  часу  істотно  змінилися. Це пов’язано з посиленням уваги з боку держави до інтересів дітей, удосконаленням механізму контролю за дотриманням чинного законодавства у сфері охорони дитинства, розвитком інституцій соціально-правового захисту дітей  та  багатьма  іншими  чинниками. Інформацією щодо захисту прав дітей в Україні з урахуванням міжнародних договорів із питань сімейного права    класні керівники  використовують  за покликанням – URL: http://surl.li/jmgdu .

Виховання підростаючого покоління, підготовка його до життя в самому  широкому розумінні – одне з найголовніших завдань школи. А успішне розв’язання цього завдання залежить саме від вчителя, адже учитель – творець духовного світу юної особистості, довірена особа суспільства, якому воно ввіряє найдорожче, найцінніше – дітей.

У складний для всієї держави час діти як ніколи потребують підтримки й уваги дорослих. Йдеться не лише про батьків, а і про вчителів, яким вони довіряють і до яких прислухаються. Успіх виховного процесу залежить від відносин між педагогом та здобувачем  освіти, які  повинні  будуватися на основі співдружності, співробітництва й ділового партнерства. Єдність навчання, виховання і розвитку учнів забезпечується спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу.

Зараз кожен із нас – опора для іншого. І саме зараз для дітей ми – значно більше, ніж учителі. Будь-який дорослий, який перебуває поруч з дитиною, який може відчувати стабільність, обличчя якого зберегло жвавість/, хто знаходить у собі сили дивитися в очі, може пояснювати, що відбувається, витримати погляд того, кому складно, витримати напруження, - є маяком і джерелом зцілення. Зараз ми всі – маяки та джерела зцілення для тих, хто поруч із нами.

 

Забезпечення виконання завдань національно-патріотичного виховання

У період війни, яку російська федерація розв’язала і веде проти України, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення національно-патріотичного виховання дітей та молоді - формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей.

В умовах війни цілеспрямоване систематичне формування почуття патріотизму, духовної та психологічної готовності до виконання громадянського  та  конституційного  обов’язку щодо  захисту  суверенітету,  територіальної цілісності є провідним.

Національно-патріотичне виховання в системі освіти впроваджується через реалізацію Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента України від 18 травня 2019 р. №286/2019, плану дій щодо реалізації Стратегії, державних цільових програм з питань національно-патріотичного виховання, обласних, місцевих цільових програм з національно-патріотичного  виховання, виконання заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання.

Окремими векторами реалізації Концепції є:

        створення сприятливих умов, встановлених  на  законодавчому  рівні, для діяльності молодіжних організацій, дитячих та молодіжних громадських об’єднань, що беруть участь у процесі національно-патріотичного виховання;

        розроблення та впровадження системи виховних заходів з метою реалізації Концепції;

        реалізація положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Сокіл» («Джура»);

        сприяння впровадженню навчальних дисциплін духовно-морального спрямування та громадянської освіти в Україні відповідно до Концепції розвитку громадянської освіти в Україні, інших документів з розвитку громадянської освіти.

Патріотичне виховання в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти загалом. Основними складовими національно-патріотичного виховання та найактуальнішими виховними напрямами натепер домінують:

 громадянсько-патріотичне виховання;

 військово-патріотичне виховання;

 духовно-моральне виховання.

Освітній  заклад виконує складну місію – поєднання патріотичного і національного виховання з метою формування особистості учня. Випускник освітнього закладу має бути патріотом і проявляти патріотизм як любов та відданість батьківщині, а також прагнути своїми діями служити її інтересам.

На сучасному етапі розвитку України, коли наявна пряма загроза денаціоналізації,  втрати  державної  незалежності та потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення досягнутого й реалізації системних виховних заходів, спрямованих на посилення національно-патріотичного виховання дітей та молоді формування нового українця-патріота, що керується національними та європейськими цінностями, такими як:

      повага до національних символів (Герба, Прапора, Гімну України);

      активна  участь  у  громадсько-політичному житті країни;

      верховенство права, повага до прав людини;

      готовність до природоохоронної діяльності;

      толерантне ставлення до цінностей і переконань представників іншої культури,  а  також  до  регіональних  та національно-мовних особливостей;

      готовність захищати суверенітет і територіальну цілісність України.

Складовою частиною патріотичного виховання, що в часи воєнної загрози набуває пріоритетного значення, є військово-патріотичне  виховання,  зорієнтоване на формування в підростаючої особистості готовності до захисту України, розвиток бажання здобувати військові професії, проходити службу в Збройних Силах України як особливому виді державної служби. Його зміст визначається національними інтересами України й покликаний забезпечити активну участь громадян у збереженні її безпеки від зовнішньої загрози. Робота з військово-патріотичного виховання  проводиться  комплексно, спільними зусиллями органів державної влади та місцевого самоврядування, а також закладу освіти, сім’ї, громадських об’єднань та благодійних організацій, Збройних Сил України, інших силових структур.

Мета заходів національно-патріотичного виховання - сприяти набуттю дітьми досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов’язку.

Тому нині, як ніколи, потрібні новітні підходи,  нові  шляхи  до  виховання  патріотизму як почуття і як базової якості особистості. Потрібно враховувати, що Україна має давню і величну культуру та історію, досвід державницького життя, які є потужним джерелом і міцним підгрунтям виховання дітей та молоді, уже ввійшли до освітнього й загальновиховного простору, але нинішні суспільні процеси вимагають їх переосмислення, що відкриває нові можливості для освітньої галузі.

Щоденне проведення в закладі загальнонаціональної хвилини мовчання, з метою вшанування світлої пам’яті, громадянської відваги і самовідданості, сили духу, стійкості та героїчного подвигу воїнів, полеглих під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули внаслідок російської агресії проти України, відповідно до Указу Президента України від 16 березня 2022 року № 143/2022 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України» щоденно о 9 годині 00 хвилин сприяє розумінню значення життя як найвищої цінності, виробленню громадянських почуттів, поведінкових еталонів.  Тому  “Хвилина мовчання” набула для дітей сенсу, стала усвідомленим проживанням, а не «відпрацюванням», щоб не посилити тривогу, а зробити досвідом, де дитина відчуває свій внесок у загальну силу.

Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості в дітей та молоді повинно здійснюватися на прикладах героїчної боротьби українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності, зокрема, від княжої доби, українських козаків, Українських січових стрільців, армій Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки, учасників антибільшовицьких селянських повстань, загонів Карпатської Січі, Української повстанської армії, українців-повстанців у Сталінських концтаборах, учасників дисидентського руху. Також національно-патріотичне виховання здійснюється  на прикладах мужності та героїзму учасників революційних подій в Україні у 2004, 2013-2014 рр., Героїв Небесної Сотні, учасників антитерористичної операції та операції об’єднаних сил у Донецькій та Луганській областях, спротиву окупації та анексії Автономної Республіки Крим російською федерацією, війни російської федерації проти України.

В умовах воєнного протистояння й інформаційної агресії нагальною є потреба  консолідації  суспільства, у тому числі довкола історичного минулого, національних цінностей і традицій. Особлива роль у цьому процесі належить комплексу державних свят, який має бути чинником відновлення  історичної  пам’яті  українського народу, джерелом громадянсько-патріотичного становлення суспільства та формування почуття гордості за видатних українців, які зробили значний внесок в утвердження державності.

  Організовано та проведено ряд просвітницьких та виховних тематичних заходів, присвячених героїчним подвигам українських воїнів, боротьбі за територіальну цілісність і незалежність України та заходів з нагоди пам’ятних дат:

 Річниці депортації західних українців (вересень): проведені години спілкування по всім класам, організований перегляд відеоматеріалів на Ютуб каналі з обговоренням, проведені уроки історії для 9-11 кл. вчителем Москаленко О.В.

 Міжнародному дню миру (вересень): проведені години спілкування, організований флешмоб у соціальній мережі ФБ,  створено відеосюжет за матеріалами роботи з учнівською організацією.

 Дню пам'яті жертв Бабиного  Яру (вересень): проведені години спілкування по всім класам, перегляд документальних матеріалів з обговоренням у старших класах, проведені хвилини пам1яті за загиблими у Бабиному Яру.

 Дню Захисника України, Дню створення організації УПА, Дню створення українського козацтва (жовтень): проведені години спілкування, проведена загальношкільна акція «  Україна понад усе»( волонтерська допомога військовим : приготування іжі, збір коштів, малювання листівок, написання привітань)

 Дню визволення України від фашистських загарбників (жовтень): години спілкування по класам, перегляд та обговорення відеосюжетів, створення відеосюжету за матеріалами роботи з учнівською організацією, покладання квітів до пам’ятника визволителям у с. Грушівці.

 Річниці Революції Гідності та Свободи (листопад): проведені години спілкування по класам, створений відеосюжет учнівською організацією під керівництвом педагога-організатора Салімон Г.М., проведений флешмоб у соціальній мережі ФБ,

 Річниці пам’яті жертв голодоморів (листопад): проведені години спілкування по класам, заочна екскурсія до музею Голодомору у м. Києві, хвилини пам’яті

 Міжнародному дню волонтера (грудень): проведені години спілкування, загальношкільна акція « Повертайтесь з перемогою»( написання листів захисникам, збирання коштів для військових, виготовлення оберегів, передача смаколиків на передову)

 Дню Збройних Сил України (грудень);Дня Захисника України: проведення годин спілкування, загальношкільна акція « Україна понад усе», флешмоб української поезії у соціальній мережі ФБ

- до дня визволення селища Грушівки та Кут проведені години спілкування, онлайн-уроки історії вчителем Москаленко О.В. « Історія Грушівки».

-до Дня Соборності України проведені години спілкування, онлайн уроки історії вчителем Москаленко О.В. , створений відеосюжет з матеріалів роботи з учнівським колективом.

-до Дня пам’яті Голокосту в Україні класними керівниками проведені години пам’яті, переглянуті документальні сюжети з обговоренням.

- до Дня пам’яті Героїв Крут проведені години –реквієм , переглянуті відеосюжети з обговоренням, проведені онлайн уроки історії « Крути в історії України».

- проведено Єдиний диктант національної єдності вчителями української мови Салтан Н.С. та Юртаєвою Г.Р.  тематичні уроки, конкурси з відзначення Дня української писемності та мови, а також літературні читання книг з тематики  російсько-української війни  про збройну агресію РФ та обговорення ( вч. Сиволоб Л.В. Салтан Н.С.)

-до Великодніх днів колектив ліцею включився в акцію для підтримки воїнів ЗСУ « Разом до Перемоги», також було виготовлено безліч привітальних листівок , намальовано малюнків, створений відеосюжет « Великдень душ». Класними керівниками проведені години спілкування ті інформаційні дайджести « Традиції Великодня».

-до Всесвітнього дня Землі проведені години спілкування « Збережемо рідну землю для себе та прийдешнії поколінь».

-до Дня пам’яті Чорнобильської катастрофи проведені інформаційні п’ятихвилинки « Урок пам’яті Чорнобиля».

-до Дня пам’яті та примирення, присвяченому загиблим у Другій Світовій війні , ліцей провів ряд заходів, користуючись рекомендаціями Українського інституту національної пам’яті: вчитель Ніколенко Н.О. організувала проект « Червоний мак як символ пам’яті», учнівське самоврядування створило відеосюжет « Пам’ятаємо. Перемагаємо» ( кер. Салімон Г.М.) та проведені ряд тематичних  годин спілкування .

- проведено Всеукраїнський місячник у рамках проведення міжнародного місячника шкільної бібліотеки "Виховуємо громадянина - патріота України»( проведені бібліотечні уроки, створені презентації,проведений флешмоб української поезії у соціальній мережі ФБ.

- проведено тижні правової освіти, спрямованих на розвиток у дітей та молоді почуття власної гідності, усвідомлення своїх прав і місця у суспільстві, можливості реалізації своїх прав у поєднанні з виконанням обов’язків;

- організовано з метою вивчення історичного минулого, культури українського народу, пропагування здобутків національної духовної спадщини, проведення заходів патріотичного спрямування – благодійних акцій «У єдності – наша сила», патріотичних форумів "Люди, які прославили мій край", інформаційних годин спілкування «Я - громадянин України», «Я-українець, я – європеєць, і цим пишаюся», годин-роздумів «Роль війська у відстоюванні ідеалів свободи та державності України», конференцій "Ми різні, але мета у нас єдина", інтерактивних зустрічей "Герої для нас як приклад…", діалогових платформ "Видатні люди мого краю", написання мотиваційних листів «Повертайтеся живими»; виставок малюнків «Діти України за єдину країну», плакатів «І прийде мир на Україну», фоторепортажів «За нами майбутнє», творчих робіт на патріотичну тематику; зустрічей з волонтерами, учасниками АТО, ООС та війни, яку російська федерація розв'язала і веде проти України; майстер-класів за участю дітей та батьків з виготовлення сувенірів «Дякуємо за сонячний ранок» для бійців ЗСУ та об'єднаних сил; лекцій-бесід «Часи не обирають», із залученням представників громадських об'єднань, щодо необхідності дотримання у повсякденному житті демократичних принципів;

- організовано участь учнівського  колективу  закладу у Всеукраїнських та обласних патріотичних  конкурсах патріотичних фотографій, організовано проведення  інформаційно-просвітницьких заходів до 300 –річчя з Дня народження Григорія Сковороди, Міжнародному конкурсі імені Петра Яцика , організовано участь школярів у ІІ  II Всеукраїнському творчому конкурсі « До Дня Українського козацтва « ( дистанційна форма). Наші здобувачі освіти отримали ряд перших місць.

- упроваджено в діяльність органів учнівського самоврядування суспільно значущих виховних проектів національно-патріотичного спрямування "Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо" (літературно-музичні композиції за творами українських дитячих письменників і композиторів); "Я і моя родина - казковий дивосвіт" (літературно-музичні композиції за творами українських дитячих письменників і композиторів);  "Моя маленька батьківщина" (презентація виставки творчих робіт дітей та батьків за творами українських дитячих письменників); колективна творча справа "Патріотичне панно";

- розширено тематику пошукових науково-дослідницьких робіт учнів,  зокрема дослідження героїчного минулого рідного краю, його духовної спадщини та сучасних подій в Україні, дослідження життя і подвигу загиблих земляків – воїнів АТО, ООС, воїнів-сьогодення. Результати пошукової діяльності  обгрунтовуютьсяя та будуть висвітлені у дитячих проектах .

- організована діяльність пошукових загонів закладу з метою поповнення експозицій шкільного музею, що висвітлюють події боротьби за незалежність України, посилення їх національно-патріотичного впливу; розміщення інформації про Героїв Небесної Сотні, учасників Революції Гідності, учасників АТО та ООС, волонтерів, учасників війни, що розв’язала та веде російська федерація;

- організовано проведення в закладі безстрокових акцій «Ми разом», спрямованих на допомогу пораненим військовим; благодійної акції «З вірою в серці», спрямованої на підтримку захисників нашої країни, їхніх дітей та родин, медичних працівників і волонтерів, які працюють в зоні бойових дій; зустрічей з воїнами-учасниками АТО та ООС «В родинному колі»;

- організована робота волонтерських загонів дітей та учнівської молоді з метою здійснення шефства над упорядкуванням та утриманням в належному стані меморіальних комплексів, пам’ятників і меморіальних дощок, встановлених на честь захисників України;

- впроваджено в заклад основні засади Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»);

- організовано участь учнівських колективів закладу у Всеукраїнських багатоетапних фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходах, що сприяють національно-патріотичному вихованню здобувачів освіти - у військово-патріотичних зборах, вишколах, спортивно-патріотичних іграх, турнірах, змаганнях з військово-прикладних видів спорту, фізкультурно-патріотичному фестивалі «Козацький гарт»;

- постійно проводиться активізація практики волонтерської роботи здобувачів освіти;

- постійно удосконалюється система національно-патріотичного виховання в межах позаурочної та позашкільної діяльності;

- розробляються тематичні екскурсії та туристські маршрутів рідним краєм. Планується здійснення героїко-патріотичних туристичних походів, експедицій, подорожей, тематичних екскурсій, відвідування музеїв, музеїв-заповідників, місць бойової слави, історико-меморіальних заповідників, меморіальних комплексів, пам’ятників, братських могил захисників рідного краю з метою ознайомлення з пам'ятками української історії та культури різних регіонів України, а також проведення пішохідних, велосипедних, водних, гірських походів та експедицій до місць бойової слава на території України;

Виховні заходи патріотичного спрямування, зокрема в онлайн-форматі, проводилися із максимальним залученням учнів до їх підготовки. Тому ефективним була активізація діяльності учнівського самоврядування, наскільки це можливо в дистанційному виховному середовищі. Проте форма проведення виховних онлайн-заходів була різноманітною: тематичні уроки «Герої поруч з нами», лекція «Найважливіші функції Української держави», круглий стіл «Заради миру в Україні…», учнівська конференція «Не здолати Україну», патріот-марафон «Героям слава! – вигуки крилаті», флешмоби - #Ми_за_мир, #Волонтерсткий_виклик, #Подякуй_героям, #Сонце_миру, #Я_не_хочу_війни (під час яких учні у соціальних мережах виставляли фото вдома з зазначеним хештегом, а також позначали своїх знайомих, аби ті приєдналися до флешмобу), відеофлешмоби - «З молитвою за Україну!», «Україно! Ми тобі обіцяємо …», челенджі - «Скажи_війні_ні», «#ВСЕ_БУДЕ_ДОБРЕ», «#Дякую ЗСУ» (лікарям, волонтерам…),   «Умій підтримати тих, хто поряд з тобою», «#Не будь байдужим до сьогодення»,  конкурс малюнків на патріотичну тематику «Мир у дитячих долонях», онлайн-виставка дитячих малюнків «Коли закінчиться війна, то я…», написання мотиваційних листів-подяк воінам ЗСУ «З вірою в серці», для захисників України, написання творчих бліц-есе «Війна та життєві цінності», конкурс відеороликів/відеокліпів на тему "В єдності до перемоги",  фестиваль тематичних фото-колажів «З Україною в серці», онлайн проекти учнівського  самоврядування («Патріотизм у нас в крові», «Боротьба заради майбутнього», «Якщо ти українець – будь ним!»), онлайн-спілкування "Українці за кордоном", перегляд та обговорення роликів та фільмів про небезпеку насильства та торгівлі людьми під час війни та ін..

Волонтерство – не модний тренд! В сучасних реаліях – це життєва необхідність. Наш громадянський обов’язок - допомогти та підтримати військових, що захищають нашу Батьківщину та нашу свободу. Адже серед них є багато випускників, працівників нашої школи та громадян громади.

Волонтерство    добровільна  діяльність, спрямована на вирішення або пом’якшення соціальних проблем. Добрі справи, які починаються зі шкільних років, виховують у дітях емпатію, здатність розуміти інших, дають змогу накопичувати досвід соціальної взаємодії та спілкування. Чому дітям потрібно займатися благодійністю? Допомога конкретній людині важитиме для дитини значно більше, ніж слова.

Сучасна волонтерська діяльність педагогів, учнів, батьків, через конкретну, практичну діяльність сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми новими навичками, формуванню у них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України.

На початку війни в закладі з ініціативи лідерів учнівського самоврядування було організовано волонтерський загін «Я волонтер, і цим я пишаюсь!» який започаткував довготривалий проект «Разом до Перемоги». В рамках якого було проведено ряд волонтерських та благодійних заходів, багато з яких не втрачають своєї актуальності і сьогодні:

- загальношкільний «Марафон добрих справ» - плетіння маскувальних сіток, збір ліків від застуди, рибних консерв, домашньої консервації, сухих супів/каш, засобів особистої гігієни;

- КТС «Об’єднуємо сили – створюємо диво» - майстерка з виготовлення патріотичних браслетиків, янголів-оберегів та м’яких подушечок-котиків для військових;

- трудовий десант «Тепло наших долонь» - виготовлення окопних свічок для наших військових;

- майстер-клас «Від серця до серця» з виготовлення медово-імбирних пряників;

- Акція «Торба Святого Миколая» - збір солодощів, сухофруктів, горішків, кави, чаю, цукру, меду, цитрусових у рюкзаки для військових;

- Акція «Роби добро – даруй тепло» - збір теплих речей, термобілизни, спідньої білизни, теплих шкарпеток, теплих рукавиць, шапок, балаклав, дощовиків;

Всі ці благодійні заходи допомагають дітям бачити весь спектр добра. Дитина, яка робить хороші вчинки та вкладає в них свої старання, частіше бачитиме такі вчинки навколо. Дитина гостріше відчуває добро — не лише те, що робить вона, але й те, що роблять для неї, це дає змогу накопичувати досвід соціальної взаємодії та спілкування, сприяє формуванню ціннісних і моральних норм як особистості, так і соціуму загалом.

Підґрунтям для формування активної громадянської позиції молоді є соціальний досвід, складовими якого є практична діяльність та участь у суспільному житті. Системна робота навчальних закладів усіх типів саме в цьому напрямі, поєднана із зусиллями громадянського суспільства, органів державної влади, сприяє зростанню рівня сформованості активної громадянської позиції.

Учнівське самоврядування є універсальною формою організаторської діяльності, яку можна вважати способом організації життя шкільного колективу та чинником творчої самореалізації особистості. Воно сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, процесу соціалізації особистості, ефективному входженню в доросле життя. Діти стають не спостерігачами життя, а його учасниками. Через шкільне самоврядування відбувається підготовка майбутніх активних, впевнених у своїх силах і здібностях громадян держави які будуть турбуватися про благо свого народу, готові до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності та незалежності України, адже ми все відвоюємо, ми все відбудуємо!

У складних реаліях воєнного стану в Україні перед освітянами стоїть важливе завдання – об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу світової культури.

Війна нас змінює і випробовує на міцність. Зараз більшість з нас вчиться вибудовувати своє життя по-новому але лише разом ми – Величезна Сила, яка дає ресурс для подолання будь-якого випробування на шляху до перемоги над окупантом.

Сьогодення вимагає від вчителя впровадження нових освітніх ідей, здатність постійно  навчатися, бути у  постійному  творчому  пошуку.  Ці якості не видаються додатком до диплома про педагогічну освіту, а формуються у щоденній учительській праці. Тому професійна  компетентність учителя потребує постійного розвитку й удосконалення.

Як зазначає Олег Романчук, психолог, психотерапевт, директор Інституту психічного здоров’я УКУ та Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії «Зараз ми всі проходимо через випробування. Але насправді в нас просто немає іншого вибору – вистояти, перемогти, відродитися і допомогти нашим дітям  пройти  через  цей  досвід.  Якщо залишаться рани на душі – це не страшно, рани обов’язково загояться. Але для того, щоб наші діти були щасливими у щасливій країні, потрібна ця битва, у якій в кожного з нас є своє місце».

Нехай наша держава процвітає, а наша єдність і сила завжди будуть нашими головними орієнтирами.

Слава Україні! Героям Слава!

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку