10 клас 27.04.2020
Мета — формувати компетентності: предметні (знання учнів про постмодернізм як літературну течію; розуміння системи образів роману П. Коельйо «Алхімік»; навички визначення ролі системи образів у розкритті ідейного змісту твору; логічне мислення; повагу до духовних цінностей людства; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну: навички роботи в групі; інформаційну: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань.
Обладнання: портрет П. Коельйо, видання його творів, ілюстрації до них.
Моя душа мандрує окремо від мене у моїх книжках,
тому в будь-якій країні світу я завжди знаходжу
своїх читачів і ніде не почуваюся чужинцем.
П. Коельйо
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Аналіз тексту літературного твору
• Що допомагає героєві зібратися з думками? (Урімм і Туммім — камінці старого мудреця Мельхіседека — давали відповіді вівчареві на поставлені питання і нагадали, що потрібно звертати увагу на знаки і прямувати за ними, а також що старий мудрець як завжди з ним. Це надало йому впевненості та наполегливості в досягненні своєї мрії: він хотів побачити новий світ — і його побачить. Герой приходить до висновку, що він, Сантьяґо-вівчар,— відважний шукач скарбів і пригод.)
• Розкажіть про знайомство Сантьяґо з торговцем порцеляною в Танжері та про роботу в нього.
• Чим відрізняються погляди цих персонажів на спосіб життя та мрії? (Сантьяґо мріє про піраміди та прагне до них потрапити, хоче мрію зробити реальністю, а торговець порцеляною говорить: «Коли мрія стане дійсністю, не буде для чого жити на світі»; він мріє здійснити паломництво до Мекки і водночас боїться цього: а що, коли на тому його життя закінчиться.)
• Як змінилось життя, торгівля мусульманина під час праці у нього іспанця Сантьяґо? (Торгівля, добробут покращились, він добре платив за роботу Сантьяґо, вважав його для себе добрим знаком, тож за певний час наш герой зможе «повернутися до Іспанії, купити собі не шістдесят голів овець, а два рази по стільки ж. Єгипет стає на цей час для нього мрією нездійсненною, як у мусульманина — Мекка». На деякий час Сантьяґо відмовляється від своєї мрії побувати біля пірамід. Він вже багато чого навчився: вмів торгувати порцеляною, володів мовою без слів і читав знаки, додому хоче повернутися багатим чоловіком, там купить багато овець. Головне — герой змінив погляди на життя мусульманина: «Я нічого в житті не хочу, а ти змушуєш мене відкривати нові долі... Річку життя зупинити неможливо».)
• Скільки часу працював Сантьяґо у торговця порцеляною? (Одинадцять місяців і 9 днів. Він справді заробив багато грошей, на них можна було купити і квиток додому, до Іспанії, і 120 овець, і дозвіл на торгівлю між Іспанією і тією державою, де він перебував. Господар йому сказав: «Я гордий за тебе. Ти вдихнув життя в мою крамницю. Але знай: я не поїду до Мекки, а ти не купиш собі овець. «Мактуб» — така доля, так записано».)
• Якими були наступні дії героя? (Він вирішує здійснити свою мрію: «У вівчарі повернутися завжди встигну. А ось наступна можливість потрапити до пірамід може і не з’явитися».)
• Від кого і що він дізнався про беззвучну Всесвітню Мову? (Від Англійця, із яким подорожував через пустелю до Єгипту: «Усе на світі — знаки. Дуже давно люди говорили однією мовою, а потім забули її. Ось цю Всесвітню мову я і шукаю. тому я тут. Я мушу знайти людину, яка володіє Всесвітньою Мовою». Та й сам Сантьяґо з часом почав її розуміти, особливо в пустелі: «Караван розмовляє з пустелею такою Всесвітньою мовою, тому вона і залишає його шлях відкритим. Пустеля випробовує кожен його крок і якщо переконається, що він в беззаперечній співзвучності з нею, пропустить до оази. А той, хто може бути відважним, але не володіє цією мовою, загине в перший же день шляху. Я бачу, як провідники читають знаки пустелі,— це душа каравану говорить з душею пустелі».)
• Розкажіть про перебування Сантьяґо в оазі. (Допомагав Англійцю шукати Алхіміка, закохався в молоду дівчину Фатіму, яка відповіла йому взаємністю і переконала в тому, щоб він не зупинявся, а продовжував шукати те, що шукає. «Якщо тобі доведеться піти раніше, ніж закінчиться війна між племенами пустелі, іди на пошуки Своєї Долі... А якщо я — частина твоєї Долі, коли-небудь ти до мене повернешся. Я жінка пустелі та хочу, щоб мій чоловік був вільний, як вітер». Сантьяґо часто блукає пустелею, вслухається в її мову, пізнає Душу Світу, в пустелі з’являється йому видіння: воїни з оголеними шаблями входять до оази, що загрожує мирному життю населення, їх потрібно попередити.)
• За яких обставин вівчар зустрівся з Алхіміком? (Попередивши вождів оази про небезпеку, Сантьяґо роздумував про своє майбутнє. та раптом з’являється величезний білий кінь з вершником в тюрбані — весь у чорному одязі з соколом на лівому плечі. Це і був Алхімік, який промовив: «Я хотів випробувати твою відвагу. Немає нічого важливішого для того, хто шукає мову Світу» — і призначив вівчарю зустріч, якщо той, звісно, залишиться живий доти, доки прийдуть воїни з пустелі до оази.)
• Які поради отримав Сантьяґо від Алхіміка?
• Як пояснив Мудрець смисл слова алхімік? (Це людина, яка «знає природу і світ»; «той, хто йде за своєю Долею, знає і вміє все. тільки одне заважає здійсненню його мрії — це боязнь невдачі».)
• Як Сантьяґо роз’яснює призначення понять алхімія та кохання? («Алхімія для того, щоб кожен шукав і знаходив свій скарб і хотів після цього ставати кращим, ніж раніше. А коли намагаємось стати кращими, ніж були, все навколо нас теж стає кращим. Кохання — це сила, яка покращує Душу світу. Коли любиш, то завжди намагаєшся стати кращим і ким завгодно». Сантьяґо доходить висновку, що Душа світу — це лише частина Душі Бога, а Душа Бога — це його власна душа. І він здатен творити дива. Душа світу = частина Душі Бога = Душа Сантьяґо (людини). А людина здатна творити дива!)
• Що трапилось з Сантьяґо після прощання з Алхіміком? (Наближаючись до пірамід, вівчар слухав своє серце, воно мало підказати, де скарби. Зачарований пірамідами, він стояв і плакав, а за висловом Алхіміка, куди впадуть його сльози, там і слід шукати скарби. та всю ніч, риючи пісок у нібито вказаному місці, так нічого і не знайшов. Вибився із сил, поранив руку, але продовжував вірити своєму серцю, яке веліло шукати там, куди упадуть його сльози. Згодом був побитий воїнами-дезертирами. Їхній ватажок відкриває йому свою таємницю: «На тому місці, де ти стоїш, я сам кілька разів бачив один і той самий сон. І снилося мені, неначе я маю відправитися до Іспанії, знайти там зруйновану церкву, де зупиняються на ночівлю вівчарі зі своїми вівцями і де на ризниці виріс сикомор. Під його коренями заховані скарби. Але ж я не такий дурень, щоб лише через те, що мені приснився сон, йти через пустелю». Отже, автор говорить, що у світі є два типи людей: одні мрійники, вірять у віщі сни, хочуть мрію зробити реальністю, а інші скептики, а може, і циніки, які ні в що не вірять та ще й глузують з інших.)
• Як закінчується ця незвичайна історія пошуків скарбів? (Вівчар Сантьяґо знову на батьківщині біля зруйнованої церкви. Не раз він зупинявся тут зі своєю отарою на ночівлю. Але тепер у його руках лопата. Він знову вирішив випробувати свою Долю, повіривши в правдивість сну ватажка дезертирів. Цього разу його мрія збулася: він знайшов скарб, став багатим і поїхав за коханою Фатімою до Африки. І читач вірить, що у Сантьяґо тепер буде все добре.)
• Кожна зупинка, кожен епізод відкривають героєві якусь істину, мають алегоричне значення. Колективно складіть схему — сюжетний ланцюжок подій роману «Алхімік» П. Коельйо.
Очікуваний результат
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
1. Евристична бесіда
· Які враження у вас склалися про твір П. Коельйо?
· Яким є жанр цього твору? (Повість-парабола.) Доведіть свою думку.
· Назвіть ознаки постмодернізму в «Алхіміку». (Інтертекстуальність, позачасовість тощо.)
· Які моральні уроки містить книга, у чому її притчевість?
2. Постановка та розв'язання проблемного питання
· У чому полягає проблематика «Алхіміка»?
Методичний коментар (на допомогу вчителеві)
«Алхімік» П. Коельйо — це твір про пошуки й віднайдення істини. В образі Алхіміка втілено образ людини, яка знайшла свій шлях у житті.
Книжка Коельйо адресована людям, які шукають сенс свого існування. Письменник стверджує, що у кожної людини є свій шлях у житті, але не всім вистачає мужності ним пройти.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Завершальне слово вчителя
— Критики вважають, що успіх цього твору пояснюється його філософічністю і водночас простотою та поетичністю «Алхіміка» поставили в один ряд з такими світовими бестселерами, як «Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері, «Джонатан Лівінґстон, мартин» Річарда Баха.
Сантьяґо завдячує Всевишньому за Віру у свою стезю, за зустріч з Мельхіседеком, із продавцем порцеляни, із Англійцем, із Алхіміком і, головне,— з жінкою пустелі, яка змусила його повірити, що кохання ніколи не відокремить людину від її шляху. Твір Коельйо розкриває життєву філософію автора, філософію, яку він відкривав для себе упродовж багатьох років. І потрібно визнати — цікаву і незвичайну. З нею можна погодитися, або погодитися частково, або ж зовсім не погодитися Але відкинути її не можна.
Відома актриса Джулія Робертс так сказала про роман: «Це як музика. Коельйо — Алхімік слова». Співачка Мадонна: ««Алхімік» — чудовий твір про магію, мрію і скарби, які ми скрізь шукаємо, а знаходимо у себе на порозі».
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: підготувати повідомлення «Мій шлях до пірамід», «Моя істина крізь призму істини Сантьяґо».
Інтерактивна технологія «Услід за автором»(відповісти на питання і надіслати мені )
· Хто є героєм роману «Алхімік»?
· Чим любив займатися Сантьяґо?
· Що ми довідались про походження героя, про його життя?
· Як батьки поставились до життєвого вибору сина?
· Що турбувало молодого вівчаря?
· Чому герой любить подорожувати? Підтвердьте свою розповідь цитатою з тексту.
· Розкажіть про зустріч вівчаря Сантьяґо з Мельхіседеком, царем Саліма (Єрусалима). Які думки царя вразили героя?
· Доведіть, що Сантьяґо — мрійник.