Пошуково-дослідницька робота
Цифрове середовище і здоров’я
Білієнко Неля Василівна,
вчитель основ здоров’я,
практичний психолог
філії «Заклад середньої освіти
І-ІІ ст.с. Писарівка»
опорного навчального закладу
«Заклад загальної середньої освіти
І-ІІІ ст.с.Клембівка
Ямпільської міської ради
Вінницької області»
2022 р.
ЗМІСТ
ВСТУП …………………………………………………………………………. |
3 |
||
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА ……………………………………….. |
5 |
||
1.1 |
Цілісний підхід до створення безпечного цифрового простору …. |
5 |
|
1.2 |
Що таке цифрове середовище? …………………………................... |
6 |
|
1.2.1 |
Цікаві факти про Інтернет ………………………………………….... |
6 |
|
1.2.2 |
Вплив гаджетів: ЗА і ПРОТИ ……………………………………….. |
7 |
|
1.3 |
Інтернет-залежність – хвороба ХХІ століття ……………................. |
8 |
|
1.4 |
Цифрове середовище – це небезпечно для психіки школяра?... ….. |
10 |
|
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА………………………………………… |
12 |
||
2.1. |
Дослідження № 1 Чим приваблює Інтернет дітей і підлітків?……… |
12 |
|
2.2. |
Дослідження № 2 Безпека в мережах ……………………………….. |
13 |
|
2.3. |
Дослідження № 3 Що діти роблять в Інтернеті? ………………….. |
14 |
|
2.4. |
Дослідження № 4 Активність виходу дітей в мережу Інтернет ……. |
15 |
|
2.5. |
Дослідження № 5 Діагностика інтернет-залежності (за Кімберлі)… |
16 |
|
2.6. |
Навчання безпечному онлайн-простору …………………………….. |
17 |
|
2.7. |
Як боротися з дитячою залежністю ………………………………….. |
18 |
|
2.8. |
Онлайн-ресурси з допомоги щодо питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації …………………………………………………. |
18 |
|
ВИСНОВКИ………………………………………………………….. |
20 |
||
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………........ |
21 |
||
ДОДАТКИ……………………………………………………………. |
22 |
||
ВСТУП
Ми живемо в світі, де інформація є все більш важливим ресурсом. У створенні та поширенні цієї інформації вирішальну роль відіграють засоби масової інформації. Цифрові медіа впливають на розвиток людини, тому важливо розуміти їх вплив на формування особистості.
Серед пріоритетів здоров’я та безпеки у світовій освіті поряд із фізичним і психологічним благополуччям є наука і технології, зокрема цифрова грамотність.
Стрімкий розвиток цифрових технологій спричинив появу величезних можливостей для дітей і молоді стосовно спілкування, встановлення зв’язків, навчання, обміну інформацією та доступу до неї, а також висловлення своїх поглядів і думок з самих різноманітних питань.
Але водночас більш широкий і легкий доступ до онлайнових послуг становить більшу загрозу для безпеки дітей як в цифровому середовищі, так і в реальному житті.
Сучасні діти стикаються з безліччю серйозних ризиків - від питань недоторканності приватного життя, насильства між однолітками і жорстокого та/або невідповідного вікового контенту до інтернет-шахрайства та злочинів проти дітей, таких, як грумінг в цифровому середовищі та сексуальні зловживання і сексуальна експлуатація.
Крім цього, Глобальна пандемія COVID-19 призвела до збільшення числа дітей, які вперше почали користуватися Інтернетом для продовження своєї освіти та підтримки соціальної взаємодії. Обмеження, обумовлені вірусом, означають не тільки те, що багато дітей молодшого віку починають спілкуватися в мережі набагато раніше, ніж, можливо, планували їх батьки, а й те, що з огляду на необхідність перегляду своїх робочих зобов’язань багато батьків виявилися не в змозі контролювати своїх дітей, піддаючи їх ризику доступу до неприйнятного контенту.
Отож, тема моєї дослідницької роботи: «Цифрове середовище і здоров’я».
Мета дослідницької роботи:
Актуальність: безпека дітей та молоді в цифровому середовищі.
Для досягнення поставленої мети необхідно було: ознайомитися із впливом цифрового середовища на здоров’я, дослідити та проаналізувати, в якій мірі і для чого використовують Інтернет здобувачі освіти 5-9 класів філії.
Об’єкт досліджень – цифрове середовище.
Предмет досліджень – вплив Інтернету на здоров’я учнів.
Етапи роботи:
Практична значимість роботи полягає в тому, що її результати можуть бути довідником щодо безпечної поведінки в цифровому середовищі. Дані дослідження можуть бути використані на уроках основ здоров’я, годинах спілкування психолога, виховних годинах, батьківських зборах.
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Цілісного підходу до створення безпечного, відповідного для віку, цифрового простору для дітей та молоді набуває захист дитини в цифровому середовищі.
Важливим є питання дітей в цифровому світі, зокрема, доступ дітей до Інтернету.
За даними за 2019 рік :
- Згідно з даними ЮНІСЕФ, по всьому світові 71 відсоток молоді вже підключений до інтернету.
- Незважаючи на встановлений мінімальний вік, Ofcom (регуляторний орган індустрії зв’язку Сполученого Королівства) вважає, що близько 50 відсотків дітей у віці від 10 до 12 років вже мають свій обліковий запис у соціальних мережах;
Найбільш популярним пристроєм для доступу до інтернету серед дітей та молоді є мобільний телефон. На другому місці стоять персональні комп’ютери і ноутбуки. В середньому діти та молодь проводять в мережі дві години на день протягом тижня і чотири години щодня у вихідні.
Таким чином, виникла поведінкова Інтернет-залежність: люди настільки віддають перевагу життю в Інтернеті, що фактично починають відмовлятися від свого "реального" життя, проводячи до 18 годин на день у віртуальній реальності та не менше 100 годин в тиждень.
Це всі способи, у які діти використовують комп'ютери й Інтернет: смартфони та планшети, комп'ютерні ігри й соціальні мережі.
І мало хто знає, що:
- Будь-який пошуковий запит у системі Google проходить в середньому 2500 кілометрів до центру обробки даних компанії і повертається назад до користувача з результатами пошуку.
1.2.2 Вплив гаджетів: ЗА і ПРОТИ
Інтернет може допомогти розвитку дитини, якщо використовувати його з розумом. Іншими словами, зробити його безпечним для дітей.
ЗА:
ПРОТИ: Погіршуються
1.3 Інтернет-залежність – хвороба ХХІ століття
Особливої уваги заслуговує проблема інтернет-залежності, оскільки саме вона розвивається найбільш масштабно та всеосяжно і зі свого боку нагадує складний пазл, що налічує безліч складових — від залежності від соціальних мереж до кібернетичної лудоманії, яка проявляється в нав’язливому захопленні відео- та комп'ютерними іграми.
Інтернет-залежність — психічний розлад, нав'язливе бажання підключитися до Інтернету і хвороблива нездатність людини вчасно вийти з мережі, а також постійної присутності нав’язливого бажання туди увійти.
В Україні розповсюджена саме кіберкомунікативна залежність: залежність від спілкування в соціальних мережах, форумах, чатах, групових іграх і телеконференціях, що може призвести до заміни реальних членів сім'ї і друзів віртуальними. Так, за проведеними дослідженнями, перше місце за відвідуванням посідають саме соціальні мережі — 27% загалом серед молоді. Вищий показник у дівчат — 29,8%, менший у хлопців — 23,9%
Еволюція не готувала наш мозок до появи інтернету та ігор.
Внаслідок цього:
Виторг ігрової індустрії 2020 року становив приблизно 153 мільярди доларів.
У 2023 році очікується 217 мільярдів виторгу.
1.4 Цифрове середовище – це небезпечно для психіки школяра ?
Згідно досліджень:
Електроніка і гормони: багато спочатку неочевидних, але небезпечних зв’язків.
Мозку все одно, що спричинило цей викид: електронні прилади чи кокаїн – він хоче ще.
Так виникає залежність!
Важливо:
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
2.1 Дослідження № 1 Чим приваблює Інтернет дітей і підлітків?
Мета: дослідити, чим приваблює дітей і підлітків Інтернет-мережа
( кількість опитаних - 25 учнів).
№ |
Зміст запитання |
К-сть |
% |
1 |
Різноманітне спілкування |
25 |
100 |
2 |
Нові знайомства |
16 |
64 |
3 |
Ігри |
20 |
80 |
4 |
Утамування інформаційного голоду |
8 |
32 |
5 |
Пошук нових форм самовираження |
9 |
36 |
6 |
Анонімність і віртуальна свобода |
19 |
76 |
7 |
Відчуття спільності та приналежності до групи |
11 |
44 |
Результати представлені в даній діаграмі:
Висновок: дітей та підлітків в Інтернеті в переважній більшості приваблюють спілкування, ігри, нові знайомства та віртуальна свобода.
2.2 Дослідження № 2 Безпека в мережах.
Мета: дослідити, чи дотримуються учні правил безпечного перебування в мережах (кількість опитаних - 20 учнів 5-9 класів).
1 |
Побачивши в інтернеті рекламу алкоголю чи тютюну, хоча б раз спробували їх купити |
15% |
2 |
Готові переслати свої фотографії незнайомцям в Мережі |
0 % |
3 |
Періодично потрапляють на сайти для дорослих |
60% |
4 |
Без вагань погоджуються повідомити інформацію про себе і свою сім’ю |
0% |
5 |
Відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх, не звертаючи уваги на їх вартість |
10% |
6 |
Оплачують онлайн –ігри |
0% |
Результати подані в діаграмі:
Висновок : підлітки часто не дотримуються правил безпечного перебування в мережах, тому потрібно більшу увагу приділяти формуванню культури та етики поведінки в Інтернеті.
2.3 Дослідження № 3 Що діти роблять в Інтернеті?
Мета: шляхом опитування визначити пріоритети Інтернет-захоплень підлітків ( кількість опитаних –20 учнів 5-9 кл.).
№ |
Відповіді |
Кількість |
% |
1 |
спілкуються в соціальних мережах |
11 |
55% |
2 |
завантажують музику, дивляться фільми |
5 |
25% |
3 |
шукають інформацію до уроків |
2 |
10% |
4 |
перевіряють листування (пошту) |
2 |
10% |
Звернемо увагу на діаграму:
Висновок : найбільшим захопленням учнів в Інтернеті є спілкування, музика, перегляд фільмів. Використовують його в підготовці до уроків досить незначна частина підлітків.
2.4 Дослідження № 4 Активність виходу дітей в мережу Інтернет.
Мета : визначити активність перебування учнів молодшого та старшого підліткового віку в мережі Інтернет.
Таблиця 1. Активність виходу дітей в мережу Інтернет, %
Вік |
Щодня |
3 рази на тиждень |
1 раз на тиждень |
10-11 років |
50% |
35% |
15% |
12-13 років |
67% |
22% |
11% |
14-15 років |
74% |
14% |
12% |
|
|
|
|
Результати представлені в діаграмі:
Висновок: З віком змінюються інтереси підлітків і, відповідно, збільшується час їх перебування в мережі Інтернет.
2.5 Дослідження № 5 Діагностика інтернет-залежності
(тест Кімберлі Янг)
Мета: провести самодіагностику рівня Інтернет-залежності та поведінки в Інтернеті ( діагностування проводилося практичним психологом школи; використано первинний варіант опитувальника з 8-ми запитань для 20 учнів 5-9 класів) ( ДОДАТОК 1).
Інтернет-залежність діагностується на підставі п’яти і більше позитивних відповідей, що характеризують поведінку людини за останній рік.
Дайте, будь ласка, відповіді на запитання (так, ні).
Підсумуйте, скільки разів Ви відповідали : так.
№ |
Запитання |
1 |
Чи почуваєте ви себе стурбованим інтернетом (чи думаєте Ви про попередній онлайн сеанс і чи плануєте наступні)? |
2 |
Чи відчуваєте Ви потребу збільшити тривалість перебування в мережі? |
3 |
Чи були у Вас безуспішні спроби контролювати, обмежити чи припинити використання інтернету? |
4 |
Чи почуваєте Ви себе втомленим, пригніченим чи роздратованим, коли намагаєтесь обмежити або припинити користування інтернетом? |
5 |
Чи перебуваєте Ви он-лайн більше ніж планували? |
6 |
Чи були у Вас випадки, коли Ви ризикували одержати проблеми в навчанні чи особистому житті через захоплення інтернетом? |
7 |
Чи траплялось Вам брехати членам родини або іншим людям, щоб приховати час перебування в мережі? |
8 |
Чи використовуєте Ви інтернет для того, щоб відволіктись від проблем чи поганого настрою? |
Діаграма за результатами діагностики :
Висновок: Більшість опитаних учнів являються звичайними користувачами Інтернету; лише в певної частини діагностовано надмірне захоплення мережею.
2.6 Навчання безпечному онлайн-простору
За підтримки МОН, Мінцифри та Уповноваженого Президента України з прав дитини створені навчальні матеріали для батьків і педагогів з питань безпечної поведінки дітей в Інтернеті.
В 2021-2022 н.р. практичним психологом закладу дошкільної освіти для дітей 4-6 років було проведено заняття «Моя перша подорож безпечним онлайн-простором» (ДОДАТОК 2).
В нашій філії пройшли Уроки для школярів про безпеку в Інтернеті та цифрові права
2.7 Як боротися з Інтернет – залежністю
Я також скористалася мережею Інтернет і звернула увагу на Правила безпечного інтернету для учнів .
З цим ресурсом під час анкетування я уже познайомила учнів 5-9 класів
( ДОДАТОК 5 ).
А Правила безпечного Інтернету для батьків відправлено батькам в додаток Viber в групи класів (ДОДАТОК 6).
International Internet-Free Day
У своїй інтернет-залежності зізнались вінничани
(телепередача «20 хвилин») https://www.0432.ua/news/1103313/vinnicani-ziznalis-u-svoij-internet-zaleznosti
2.8. Онлайн-ресурси з допомоги щодо питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації
ВИСНОВКИ
Звичайно, ніхто не заперечує той факт, що Інтернет сьогодні – найважливіше джерело інформації і роботи для багатьох людей. Але важливо у всьому знати міру, адже Інтернет – це не все життя. А «зловживання» їм приводить до таких наслідків, як марна трата часу і шкоди для здоров'я.
Декілька порад від психологів:
1. Дозуйте час, який проводите за комп’ютером, за потребою заводьте будильник, аби не втратити рахунок часу;
2. Запишіться в спортивну секцію або займіться своїм хобі;
3. Більше ходіть з друзями на прогулянки, відпочивайте на природі з ночівлею, з’їздіть на рибалку. Важливо зрозуміти, як багато цікавого і важливого навколо вас, а комп’ютер це всього лише багатофункціональна, інформаційна машина;
4. Замініть читання новин в соціальній мережі читанням цікавих книжок, поповнюйте свої знання.
Зрозумійте, що реально тільки те, що відбувається з вами тут і зараз, а не у віртуальному світі, мережеві ресурси навіть не помітять вашого зникнення, зате ви побачите, наскільки вам вільніше і легше стане без них. Повірте, що ваш вигаданий світ ніколи не замінить вам реального спілкування з людьми.
І пам’ятайте одне, не варто приносити в жертву своє реальне життя, адже навколишній світ набагато цікавіший, навчіться використовувати ресурси соціальних мереж з користю для себе і тільки в міру гострої необхідності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/1/za-initsiativi-mintsifri-pidgotuvali-rekomendatsii-shchodo-zakhistu-ditey-u-tsifrovomu-seredovishchi/COP_Guidelines_Industry_UA_fin66.pdf
ДОДАТКИ
ДОДАТОК 1
а)
Рис. 2.5.1 а) Діагностика інтернет-залежності (за Кімберлі Янг ) у 5 класі
б)
Рис. 2.5.1 б) Діагностика інтернет-залежності (за Кімберлі Янг ) у 5 класі
ДОДАТОК 2
а) б)
в)
Рис. 2.6.1 а); б); в) Моя перша подорож безпечним онлайн-простором
(Заняття з дітьми 4-6 років)
ДОДАТОК 3
Рис. 2.6.2 Урок для школярів про безпеку в Інтернеті та цифрові права "Моя суперсила - безпека в Інтернеті" для 2 класу
Рис. 2.6.2 Урок для школярів про безпеку в Інтернеті та цифрові права "Моя суперсила - безпека в Інтернеті" в 1класі
ДОДАТОК 4
а)
Рис. 2.6.3 а) Урок для школярів про безпеку в Інтернеті,
б)
Рис. 2.6.3 б) Урок для школярів про безпеку в Інтернеті,
Квест "#не_ведусь" для 7 класу
ДОДАТОК 5
Рис. 2.7.1 Правила безпечного Інтернету для дітей
ДОДАТОК 6
Рис. 2.7.2 Правила безпечного Інтернету для батьків
ДОДАТОК 7
https://www.youtube.com/watch?v=I7nrbVbeCxc&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?v=Bwc9DrMmbKc&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?v=NOKZHMiJJ98&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?v=mumoV4T5n5M&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?v=CmD5TzdTbF4
https://www.youtube.com/watch?v=qB_Y_C-g5mY
https://www.youtube.com/watch?v=DjjYSRNAJgI
https://www.youtube.com/watch?v=5fIIHfZ64og
https://www.youtube.com/watch?v=ZiWSu62Qaec
https://www.youtube.com/watch?v=_thTXV2Qw14
1