МОЯ ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА
БІЛИК Ольга Павлівна
вчитель Білоцерківської гімназії « Звитяга»
Тема: Охорона природи України. Тип проєкту: пошуково-дослідницький, колективний. Об’єкт пізнання: довкілля. Провідна проблема: забруднення навколишнього середовища. Спосіб розв’язання проблеми: збір інформації, спостереження, дослідження. Освітній продукт: панно, на якому кожен учень зобразив свою планету і написав закони її жителів. Термін проєкту: довгостроковий.
Мета: продовжити знайомити дітей з природоохоронною діяльністю в Україні й рідному краї; розвивати спостережливість, логічне та творче мислення; формувати вміння робити висновки; вчити самостійно знаходити вихід із проблемної ситуації, використовуючи набуті знання про природу; виховувати у дітей любов до природи України та рідного краю, екологічну культуру, етичні почуття. Очікувані результати: - зацікавленість учнів проєктною діяльністю; - розвиток пізнавальних інтересів школярів; - розвиток життєвих компетенцій дітей.
ПЛАН ВИКОНАННЯ ПРОЄКТУ
«Спостерігачі» - проведення спостережень на території Гайка
«Дослідники» - проведення дослідів з різними видами сміття та їх вплив на довкілля.
«Науковці» - визначення шляхів вирішення проблеми.
Обладнання: панно «Моя зелена планета», карта, телевізор, ноутбук, ємкості з піддослідним матеріалом, сміття.
УРОК - ПРЕЗЕНТАЦІЯ
І. Мотивація.
На фоні класичної музики демонструються кадри осіннього пейзажу. Після перегляду вчитель ставить запитання: - Які почуття викликали у вас картини осіннього пейзажу? - Хто є автором цієї краси? - Чи завжди люди віддячують природі добром за добро ?
ІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних навчальних результатів.
Вчитель. Тема сьогоднішнього уроку «Охорона природи України» Презентація проєкту «Моя зелена планета».
Девіз уроку: «Захистим природу, її чисту вроду». – Що ви очікуєте від цього уроку ? - На уроці ви дізнаєтесь, хто і як шкодить нашій природі. Також ми спробуємо розробити шляхи збереження природи в нашому мікрорайоні «Гайок»
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Заповнення анкети.
№ |
Твердження |
Так |
Ні |
1. |
Найбільше засмічують планету пластикові та паперові відходи |
|
|
2. |
Харчові відходи придатні для вторинного використання |
|
|
3. |
Відходи з металу розпадаються дуже швидко |
|
|
4. |
Економне використання паперу зберігає життя дерев |
|
|
5. |
Проблеми засмічення для нашої країни не існує |
|
|
6. |
Чим більше буде сміттєвих звалищ, тим чистішою буде планета |
|
|
7. |
Зі сміття можна зробити корисні речі |
|
|
8. |
Кожна людина може зменшити кількість відходів |
|
|
9. |
Варто щодня купувати нові іграшки, щоб з часом викинути їх |
|
|
ІУ. Основна частина уроку.
Вчитель. Під час підготовки до презентації проєкту «Моя зелена планета» клас був поділений на три групи: спостерігачі, дослідники, науковці. Тож, запрошуємо до слова учасників першої групи – спостерігачів.
Звіт групи «Спостерігачі»
Учень. На нашій планеті сміття саме собою не виникає – його не залишають ні рослини, ні тварини. Лише діяльність людини призводить до появи сміття. На Землі його накопичилось так багато, що видно навіть із космосу. Яким же чином виникають такі сміттєві звалища? Давайте поглянемо, як це відбувається. Ми встановили приховані камери в різних куточках нашого села. Ось яку інформацію нам надала перша камера, яка була встановлена поблизу першого ярка.
Сценка 1. В одному з дворів назбиралось чимало сміття, і тато з сином вирішили вивезти його на смітник. - Синку, підпихай дужче, бо я втомився. Під гірку важко тягти. - Та пхаю, пхаю… (Сідають на сани зі сміттям). - Он, дивись, який куток темний, та й людей не видно. Давай покинемо тихенько сміття там і поїдемо додому. - Тату, ми ж тут з хлопцями граємося. Що ж буде, коли кожен по мішку кине ? - Нічого страшного. Вітром розвіє, водою змиє та й сліду не залишиться (кидає сміття). Гайда додому. - Тату, тату!
Вчитель. Інформація з другої прихованої камери. Вона в нас була встановлена на подвір’ї школи.
Сценка 2. Голос за кадром. Пролунав дзвоник на перерву, і дві подружки чимдуж кинулися до магазину. Накупили смакоти та ось уже й повертаються. - Ох, і смачна була цукерка! (кидає обгортку з цукерки) - А моє морозиво ще смачніше ! (кидає обгортку з морозива)
Учень. - Що ви робите ? - Всі так роблять. - А ми що, не такі як всі ? (розвертаються та йдуть)
Вчитель. Третя камера була встановлена на березі ставка. І ось які кадри ми отримали звідти.
Сценка 3. На галявині з’являється четверо дітей. В руках у них пакети з їжею та посудом. - Дивіться, яка місцина чудова! - Зелена травичка, чиста прозора водичка. - Кращого годі й шукати! - Отут ми й відпочинемо! (Сіли, розклалися, пообідали, погралися та й пішли собі)
Спостерігачі. - І це наші камери побачили лише за один день, а їх у році 365.
Вчитель. І так день за днем у нас накопичуються цілі гори сміття. Погляньте, на цій карті відмічено місця стихійних сміттєвих звалищ. Он їх у нас скільки. - Бідна природа! - Треба допомогти. - Як же їй позбутися цього сміття? Воно таке різне: папір, пластик, бляшанки, харчові відходи. - Запросимо на допомогу дослідників.
Звіт групи «Дослідники»
Повідомлення учнів: 1. Природа здатна вилікувати себе сама. Проте на це їй потрібен час. Нашою групою були проведені дослідження. Взяли чотири ємкості з грунтом. В одну поклали папір, в другу – пластик, в третю – метал, а в четверту – скло. 2. Ми з’ясували, що найшвидше природнім шляхом розкладається папір – від одного місяця до одного року. 3. Для розпаду металевої бляшанки має пройти 100 років. 4. Для пластикової пляшки – 400 років. 5. Для скляної пляшки – 1 000 років ! 6. Разом з тим, тільки в Україні за рік кожен мешканець купує приблизно 180 пластикових пакетів, які потім викидаються на смітник. 7. Отже, згідно наших досліджень, найнебезпечнішим сміттям є пластик і скло, тому що вони майже не розкладаються. 8. А тому, сміття потрібно не змішувати, а сортувати. Окремо папір, пластик, метали, скло, харчові відходи. І як позбавитись від цих куп сміття, мабуть, знають наші науковці. Передаємо їм слово.
Звіт групи «Науковці» Повідомлення учнів: 1. Учені підрахували: якщо сміття не переробляти, то за 10-20 років планета може перетворитися на суцільне сміттєве звалище. Тому зараз все більше людей намагаються зменшити кількість відходів, знайти можливість використати повторно те, що зазвичай викидається. 2. Найкращим прикладом є макулатура. Переробка 1000 кг макулатури не лише зменшує кількість відходів, а й зберігає життя 17 деревам. Ми виступаємо з ініціативою проводити щомісяця день збору макулатури в школі. 3. З залишків не списаних зошитів ми зробили зручні, а головне дуже потрібні записнички. 4. У нас в класі проведено акцію «Живи, книго !». Ми продовжили життя старих книжок. 5. А щоб мати можливість отримувати нові книжки треба садити більше дерев. 6. Ста кілограмів харчових відходів достатньо щоб протягом дня прогодувати 8 свиней. 7. Рештками зі столу можна підгодовувати птахів взимку. Учні початкових класів виготовили з цією метою годівнички. 8. Із 10 кг пластикового сміття можна одержати 8 кг вторинної пластмаси. 9. Металеві та скляні відходи також добре піддаються вторинній обробці. Їх переплавляють і виготовляють нові чудові речі.
10. Отже, кожна людина може зменшити кількість сміття на планеті і повинна це зробити. Вчитель. Перегляньте свої анкети. Чи змінилась ваша думка з питань анкети?
Y. Рефлексія Учні презентують свої планети і закони жителів планет. Прикріплюють на панно «Моя зелена планета». Вчитель - Чи здійснились ваші сподівання стосовно сьогоднішнього уроку ? - Який ви зробили висновок ?
1