Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
___________________________________
___________________________________
Шановні одинадцятикласники!
Вам пропонується навчальний посібник, який ви будете використовувати на уроках геометрії.
Посібник складається з трьох тем. Кожна тема має таку структуру:
Нехай Бог посилає вам мудрості у вивченні геометрії!!!
Тема №1. Многогранники. Призма
Урок №1
Многогранники. Призма
Геометрія є пізнання всього існуючого
Платон
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (Алгебра та початки аналізу і геометрія, рівень стандарту): Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2019 рік, частина 2, §1 – 2, стор. 173 – 195.
1. Многогранники. Призма |
||||
1.1 |
Многогранником називається тіло, поверхня якого складається зі скінченної кількості плоских многокутників. |
|
||
1.2 |
Призмою називається многогранник, у якого дві грані рівні (їх називають основами) та їх відповідні сторони паралельні, а інші грані (бічні) – паралелограми, у кожного з яких дві протилежні сторони є сторонами основ.
|
|
||
1.3 |
Призму називають – кутною, якщо її основою є – кутник. |
|||
1.4 |
Перпендикуляр, проведений з деякої точки однієї основидо площини іншої основи, називають висотою призми. |
– чотирикутна призма – висота призми - діагональ призми |
||
1.5 |
Відрізок, що сполучає дві вершини призми, які не належать одній грані, називають діагоналлю призми. |
|||
1.6 |
Якщо бічні ребра перпендикулярні до основ, то кажуть, що призма пряма. Бічні грані прямої призми – прямокутники, а висота прямої призми дорівнює її бічному ребру. Всі інші призми – похилі |
|||
1.7 |
Пряму призму називають правильною, якщо її основи – правильні многокутники. |
|||
1.8 |
Площа бічної поверхні прямої призми дорівнює добутку периметра основи на довжину бічного ребра, яке є висотою призми: |
|||
1.9 |
Площа повної поверхні будь – якої призми дорівнює сумі площі бічної поверхні і площ двох основ: |
|||
1.10 |
– кутна призма має |
|||
1.11 |
Діагональним перерізом призми називають її переріз площиною, яка проходить через паралельні діагоналі основ цієї призми. Діагональний переріз призми – паралелограм |
|
||
2. Паралелепіпед |
||||
2.12 |
Призма, основою якої є паралелограм, називається паралелепіпедом. |
|
||
2.13 |
Властивості паралелепіпеда: 1)Протилежні грані паралелепіпеда паралельні і рівні; 2) Усі діагоналі паралелепіпеда перетинаються в одній точці (центрі паралелепіпеда) і поділяються нею навпіл |
|
||
2.14 |
Прямокутним паралелепіпедом називають прямий паралелепіпед, основою якого є прямокутник. |
|||
2.15 |
Квадрат діагоналі прямокутного паралелепіпеда дорівнює сумі квадратів трьох його вимірів. |
|||
2.16 |
Усі чотири діагоналі прямокутного паралелепіпеда рівні. |
|||
2.17 |
Прямокутний паралелепіпед, усі три виміри якого рівні, називається кубом |
|||
Уроки №2, 3
«…з усіх втрат втрата часу найтяжча...»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Призма
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
5 |
6 |
7 |
9 |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
3 |
21 |
9 |
12 |
Інша відповідь |
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
Уроки №4, 5
«Джерело скаламучене чи зіпсутий потік –
це справедливий, що схиляється перед безбожним»
Книга приповістей Соломонових 25:26
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралелепіпед
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2
Письмово виконати вправи:
Завдання 3
Письмово виконати вправи:
3.1. Сторони основи прямого паралелепіпеда дорівнюють 8 см і 15 см і утворюють кут 600. Менша із площ діагональних перерізів дорівнює 130 см2. Знайдіть площу поверхні паралелепіпеда.
3.2. Основою прямокутного паралелепіпеда є квадрат. Діагональ паралелепіпеда утворює з площиною бічної грані кут 300. Знайдіть кут між діагоналлю паралелепіпеда і площиною основи.
3.3. Сторони основи прямого паралелепіпеда дорівнюють 4 см і 8 см, а кут між ними – 60°. Більша діагональ основи дорівнює меншій діагоналі паралелепіпеда. Знайдіть площу бічної поверхні паралелепіпеда.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №7
«І як бажаєте, щоб вам люди чинили,
так само чиніть їм і ви»
Євангелія від Луки 6:31
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Многогранники. Призма
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
17 |
19 |
24 |
33 |
29 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 см |
см |
см |
4 см |
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово розв’язати вправи:
Тема №2. Піраміда. Правильні многогранники
Урок №1
Піраміда. Правильні многогранники
« Більше думай, а тоді вирішуй. Спіши повільно!»
Григорій Сковорода
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (Алгебра та початки аналізу і геометрія, рівень стандарту): Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2019 рік, частина 2, §3 – 4, стор. 195 – 214.
1. Піраміда |
||
1.1 |
Пірамідою називається многогранник, у якого одна із граней – довільний многокутник (її називають основою), а інші грані – трикутники зі спільною вершиною.
|
|
1.2 |
Піраміда називається n-кутною, якщо її основою є n-кутник. Трикутну піраміду називають також тетраедром. |
|
2. Елементи піраміди |
||
2.3 |
Висота – перпендикуляр, опущений з вершини піраміди на площину основи (QK). |
|
2.4 |
Бічні грані – трикутники ABQ, BCQ, CDQ, … |
|
2.5 |
Бічні ребра – відрізки, що сполучають вершину піраміди з вершинами основи (QA, QB, QC,…). |
|
2.6 |
Площа бічної поверхні піраміди дорівнює сумі площ її бічних граней. |
|
2.7 |
Площа повної поверхні піраміди дорівнює сумі площі бічної поверхні і площі основи.
|
|
3. Правильна піраміда |
||
3.8 |
Піраміда називається правильною, якщо її основа – правильний многокутник, а основа висоти піраміди співпадає з центром цього многокутника. |
|
3.9 |
Віссю правильної піраміди називається пряма, яка містить висоту піраміди. |
|
3.10 |
Апофемою правильної піраміди називається висота бічної грані (SF) |
|
3.11 |
Площа бічної поверхні правильної піраміди дорівнює добутку півпериметра основи на апофему. |
|
3.12 |
Переріз піраміди, який проходить через два бічних ребра, що не належать одній грані, називають діагональним перерізом. Діагональні перерізи піраміди – трикутники, однією з вершин яких є вершина піраміди, а протилежна її сторона – діагональ основи. |
|
4. Положення висоти у деяких видах пірамід |
||
4.13 |
Вершина піраміди проектується в центр описаного навколо основи кола, якщо:
|
|
4.14 |
Вершина піраміди проектується в центр вписаного в основу кола, якщо:
|
|
5. Правильні многогранники |
||
5.15 |
Опуклий многогранник називається правильним, якщо всі грані є рівними правильними многокутниками і в кожній вершині многокутника сходиться одне і те саме число ребер. |
|
5.16 |
Існує лише п’ять правильних многогранників: 1) правильний тетраедр (чотиригранник): поверхня – 4 правильні трикутники; 2) куб (шестигранник): поверхня – 6 квадратів; 3) октаедр (восьмигранник): поверхня – 8 правильних трикутників; 4) додекаедр (дванадцятигранник): поверхня – 12 правильних п’ятикутників; 5) ікосаедр (двадцятигранник): поверхня – 20 правильних трикутників.
|
|
|
Уроки №2 – 4
«Бери вершину i матимеш середину»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Піраміда
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Історична довідка
Найбільша з єгипетських пірамід – піраміда Хеопса. Вона була побудована 6000 років тому. Підраховано, що на її будівництво пішло 2 млн. 300 тис. обтесаних вапнякових каменів вагою близько 2,5 т кожен; загальна її вага 5 млн. 750 тис. тонн, висота 146, 6 м, що вище 40-поверхового будинку, а кожна з 4 її стін тягнеться на 230 м. Припускають, що її будували 20 років 100 тис. рабів, які замінялися кожних три місяці. З її каменів можна було б побудувати сучасне місто з населенням у 120 тис. чол.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово розв’яжи вправи:
Завдання 2.
Завдання 3.
Завдання 4.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«...найкраща помилка та, яку допускають при навчанні»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Піраміда. Правильні многогранники
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
2 см ² |
4 см ² |
4,5 см ² |
6 см ² |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
точку перетину медіан основи |
точку перетину бісектрис основи |
середину гіпотенузи |
вершину прямого кута |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
Інша відповідь |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Тема №3. Тіла обертання. Циліндр
Урок №1
Тіла обертання. Циліндр
«Математика і поезія це…вираження тієї
самої сили уяви, тільки в першому разі уява звернена до голови, а в другому – до серця»
Теодор Хілл, американський математик
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (Алгебра та початки аналізу і геометрія, рівень стандарту): Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2019 рік, частина 2, §5, 11, стор. 216 – 224, 277 – 278.
1. Тіла і поверхні обертання |
||
1.1 |
Будь – яке тіло, отримане обертанням плоскої фігури (разом з усіма її внутрішніми точками) навколо осі обертання, називають тілом обертання. |
|
1.2 |
Якщо розглядати обертання плоскої фігури без її внутрішніх точок, отримаємо просторову фігуру обертання або поверхню обертання. |
|
2. Циліндр |
||
2.3 |
Циліндром називають геометричне тіло, утворене обертанням прямокутника навколо осі, яка містить одну з його сторін Круги – основи циліндра. |
- вісь та висота; А – твірна; ОА – радіус основи |
2.4 |
Відрізки, які сполучають відповідні точки кіл основ, називають твірними. |
|
2.5 |
Множину всіх твірних називають бічною поверхнею циліндра. |
|
2.6 |
Висотою циліндра називається відстань між його основами, тобто перпендикуляр, проведений з довільної точки однієї основи до другої основи. |
|
2.7 |
Перерізи циліндра площинами |
|
1. Січна площина паралельна основам (тобто перпендикулярна до осі) – в перерізі маємо круг, що дорівнює основам. |
|
|
2. Січна площина проходить через вісь (осьовий переріз) – в перерізі – прямокутник, дві сторони якого – твірні, а дві інші – діаметри основ. |
||
3. Січна площина паралельна осі – в перерізі прямокутник, дві сторони якого – твірні, а дві інші – паралельні і рівні між собою хорди основ. |
||
2.8 |
Циліндр, осьовим перерізом якого є квадрат, називають рівностороннім. |
|
3. Площа поверхні циліндра |
||
3.9 |
Площа бічної поверхні циліндра обчислюється за формулою , де R – радіус основи, H - висота |
|
3.10 |
Площа повної поверхні циліндра обчислюється за формулою , де R – радіус основи, H - висота |
Уроки №2 – 4
«...охота – мати праці, праця все перемагає»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Циліндр. Перерізи циліндра
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
1) висоту циліндра; 2) радіус основи циліндра.
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
Уроки №5, 6
«Хто любить навчання, той любить
пізнання, а хто докір ненавидить, той нерозумний»
Книга Приповістей Соломонових, 12 : 1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Площа поверхні циліндра
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
2.1. Обчисліть площу бічної поверхні циліндра, висота якого дорівнює 14 см, а радіус основи – 4 см.
А |
Б |
В |
Г |
112π см ² |
56π см ² |
224π см ² |
22π см ² |
2.2. Обчисліть площу бічної поверхні циліндра, діаметр основи якого дорівнює 4 см, а твірна – 9 см.
А |
Б |
В |
Г |
36π см ² |
72π см ² |
12π см ² |
24π см ² |
2.3. Чи правильне твердження: «Щоб знайти площу бічної поверхні циліндра, зовсім не обов’язково знати радіус основи R і висоту H. Досить знати площу осьового перерізу циліндра»?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово виконати вправи:
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 4.
Урок №7
«Хто любить навчання, той любить
пізнання, а хто докір ненавидить, той нерозумний»
Книга Приповістей Соломонових, 12 : 1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Циліндр. Площа поверхні циліндра
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконати вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №9
«Без роботи день роком стає»
Українське прислів’я
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Тіла обертання. Циліндр
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь і навичок
Письмово розв’язати вправи
Завдання 2.
Тема №4. Конус
Урок №1
Конус
«Геометрія є пізнання всього існуючого»
Платон
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (Алгебра та початки аналізу і геометрія, рівень стандарту): Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2019 рік, частина 2, §6, 11, стор. 225 – 232, 278 – 279.
1. Конус |
||
1.1. |
Конусом називають геометричне тіло, утворене обертанням прямокутного трикутника навколо осі, що містить один з його катетів. Основа конуса – круг. |
SО – вісь і висота; SА – твірна; ОА – радіус основи
|
1.2 |
Відрізок, що сполучає вершину конуса з точками кола основи називаються твірною конуса. |
|
1.3 |
Множину всіх твірних називають бічною поверхнею конуса. |
|
1.4 |
Висотою конуса називається перпендикуляр, опущений з вершини конуса на площину основи (відрізок, що сполучає вершину конуса з центром основи). |
|
1.5 |
Перерізи конуса площинами |
|
1. Січна площина паралельна основі (тобто перпендикулярна до осі) – в перерізі круг, подібний до основи. Коефіцієнт подібності: |
|
|
2. Січна площина проходить через вісь (осьовий переріз) – рівнобедрений трикутник, бічні сторони якого є твірними конуса, а основа – діаметр основи конуса. |
||
3. Січна площина проходить через вершину конуса і не містить його осі – переріз – рівнобедрений трикутник, бічні сторони якого твірні, а основа – хорда основи конуса |
||
1.6 |
Конус, осьовим перерізом якого є правильний трикутник, називають рівностороннім. |
|
2. Площа поверхні конуса |
||
2.7 |
Площа бічної поверхні конуса дорівнює добутку половини довжини кола основи на твірну.
|
|
2.8 |
Площа повної поверхні конуса дорівнює сумі площі його бічної поверхні і площі основи
|
Урок №2
«Золоті яблука на срібнім тарелі це слово,
проказане часу свого»
Приповісті Соломонові 25:11
Фронтальне опрацювання матеріалу
Конус. Перерізи конуса
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
2.1. Висота конуса дорівнює 15 см, а радіус основи дорівнює 8 см. Знайти твірну конуса.
2.2. Твірна конуса дорівнює 12 см, нахилена до площини основи під кутом 600. Знайдіть площу основи конуса.
2.3. Осьовий переріз – прямокутний трикутник. Знайдіть площу цього перерізу, якщо радіус основи конуса дорівнює 5 см.
2.4. Осьовий переріз конуса правильний трикутник зі стороною 2r. Знайти площу перерізу, проведеного через дві твірні конуса, кут між якими дорівнює 300.
Уроки №3, 4
«Хто любить навчання, той любить
пізнання, а хто докір ненавидить, той нерозумний»
Книга Приповістей Соломонових, 12 : 1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Площа поверхні конуса
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово розв’язати вправи, стор.281 – 283 підручника, 11.3; 11.7; 11.17; 11.21; 11.37.
Завдання 3.
Письмово розв’язати вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«Щастя не в тому, щоб робити завжди,
що хочеш, а в тому, щоб завжди хотіти
того, що робиш»
Лев Толстой
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Конус
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Висотою конуса |
Радіусом конуса |
Твірною конуса |
Апофемою |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
3 см |
4 см |
5 см |
6 см |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
5 см |
см |
см |
10 см |
Інша відповідь |
Завдання 3.
Письмово розв’язати вправи:
Для нотаток
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1