Посібник "Фізкультхвилинки та ігри у початкових класах"

Про матеріал
У посібнику представлені ігри для організації дозвілля на перервах у початковій школі та фізкультхвилинки для проведення на різних уроках для учнів 1-4 класів.
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ БІЛОЦЕРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ НАУКОВО МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР

БІЛОЦЕРКІВСЬКА ГІМНАЗІЯ-ПОЧАТКОВА ШКОЛА № 5

БІЛОЦЕРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

Фізкультхвилинки та рухливі ігри в початкових класах

 (Посібник)

 

 

 

 

 

 

 

Автор: Тищенко Наталія Вікторівна

учитель початкових класів,

кваліфікаційна категорія спеціаліст

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Біла Церква

2023 рік

Автор: Тищенко Н.В.  учитель початкових класів, кваліфікаційна категорія спеціаліст

 

 

 

   

 

Схвалено науково-методичною радою Білоцерківської гімназії-початкової школи № 5 . Протокол №   від    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

Плануючи форми роботи на уроках у 1-4 класах, необхідно памꞌятати, що одноманітна навчальна діяльність зменшує якість засвоєння знань. У дітей цього віку переважає образно-емоційне мислення, тому засвоєння матеріалу залежить від зацікавленості учнів. Необхідність фізкультурної хвилинки на уроці, основне завдання якої – повернути втомленій дитині працездатність, увагу, зняти мꞌязове і розумове напруження, запобігти порушенню постанови і деформації тіла, очевидна.

Разом з тим, якщо систематично й організовано проводити рухливі ігри, то учням буде цікаво вчитися, перебувати в стінах школи, підвищуватиметься їхній інтерес до навчання.

Пропоную ознайомитись з матеріалами, які можуть бути використані для проведення фізкультхвилинок на уроках або рухливих ігор  у 1 класі, 2 класі, 3 класі і 4 класі початкової школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

Передмова....................................................................................................... 4

1.Фізкультхвилинки на уроках..................................................................... 6

1.1 Комплекси фізичних вправ......................................................................6

1.2 Ігрові фізкультхвилинки..........................................................................7

1.3 Віршовані (імітаційні) фізкультхвилинки..............................................9

2.Рухливі ігри в початкових класах.............................................................14

Список використаної літератури.................................................................18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

Більшу частину доби дитина  перебуває у  статичному положенні, тобто сидить:  у школі  під  час уроків;  удома,  коли виконує  домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При  цьому дитина  несе  велике фізичне  навантаження.  Статичне навантаження  вступає у  протиріччя  з фізичним  розвитком  дитини. Як наслідок    розвиток перевтоми: у дитини  знижується працездатність, проявляються негативні  емоції,  погіршується самопочуття,  з’являється головний біль.

Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи.  Такі перерви під час уроку або перебування у школі (фізкультхвилинки та ігри) сприяють поліпшенню функціонування мозку,  відновлюють  тонус м’язів,  які  підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.  

Фізкультхвилинки проводяться, як правило, після 15-20 хвилин роботи. Тривалість фізкультхвилинки 2-3 хвилини. Вправи  мають  добиратися таким  чином,  щоб протягом  дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового  пояса, спини,  тазостегнових  суглобів. Необхідно  включати  в комплекс вправи  для  відпочинку очей,  дихальні  вправи, вправи  на координацію рухів.

Гра у педагогіці розглядається як історично сформоване соціальне явище, особливий вид діяльності людини, в якому творчо прямо або опосередковано віддзеркалюється навколишня діяльність. Ігри входять у наше життя з раннього віку. Граючись, діти пізнають світ, набувають усіляких звичок і вмінь. У грі розвиваються дружелюбність, здатність до взаємодопомоги, взаємопідтримки, організаторські здібності, самостійність.

Перевтілюючись у персонажі ігор, діти стають сміливими, безстрашними, вольовими і кмітливими. Під час гри розвивається сила дитини, формуються високі моральні якості школярів: доброта, чуйність до тварин та рослин, уміння поступатися своїми інтересами в ім’я колективу, переборювати труднощі, долати перешкоди.

Величезну роль відіграють рухливі ігри у вихованні свідомої дисципліни учнів. Дисципліна – неодмінна умова кожної колективної гри. Кожен гравець має навчитись погоджувати свої інтереси і дії з інтересами і діями інших гравців, дотримуватися правил гри, підкорятися вказівкам керівників, суддів, капітанів і ведучих.

Більшість рухливих ігор має широкий віковий діапазон: вони доступні та корисні дітям різних вікових груп. Найбільша відповідність тієї чи іншої гри певному віку зумовлюється ступенем доступності її змісту і конкретними завданнями до спільних ігрових дій.

Отже, під час вибору рухливих ігор необхідно враховувати специфіку, що відповідає віку учнів 1-4-х класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ НА УРОКАХ

Комплекси фізичних вправ

 

Комплекс 1

  1. В.п. – сидячи за партою, руки навхрест на парті,голову опустити.

1 – 2   – підняти голову, руки вперед угору, прогнутися, подивитися на руки ( вдих);

3 – 4  – в.п. ( видих).

Повторити 4 – 6  разів у повільному темпі. Виконуючи вправу, напружити м‘язи, прогнутися в попереку, потягнутися за руками ввгору, приймаючи в.п., розслабити м‘язи.

  1. В.п. – сидячи за партою, руки на парті.

1 – руки перед грудьми, лікті на рівні плечей, долонями вниз;

2 – руки вперед, долонями всередину;

3 – руки перед грудьми;

4 – в.п.

Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі. Тулуб тримати вертикально. Дихати рівномірно, без затримок.

  1.  В.п. – сидячи за партою, долоні на колінах

1 – 2 – стати в. положення о.с. ( вдих).

Повторити 4 – 6  разів у повільному темпі. Підводячись, допомагати руками.

 

Комплекс 2

  1. В.п. – сидячи за партою, руки до плечей.

1 – руки вперед, пальці розчепірити ( вдих);

2 – в.п. ( видих).

Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі . Руки згинати до плечей енергійно, плечі розводити так,щоб сходилися лопатки. Голову тримати рівно.

  1. В.п. – стоячи біля парти, ноги нарізно, ліву руку за голову, праву за спину.

1 – 3 пружні нахили вправо, натискаючи лівою рукою на голову ( видих);

4 – змінити положення рук ( вдих);

5 – 8 те саме в інший бік.

Повторити 3 – 4 разів  в кожен бік у середньому темпі.  Ноги не згинати.

  1. В.п. – стоячи з боку парти, обличчям до неї, руки на парті.

1 – 2 – присісти на носках, коліна розвести ( видих);

3 – 4 в.п.

Повторити 4 – 6 разів у повільному темпі. Тулуб тримати вертикально, голову не нахиляти.

Комплекс 3

  1. В.п. – сидячи за партою, руки вперед, долонями вниз.

1 – пальці стиснути в кулак;

2 – в.п. Виконати до  6 – 8   стискань і опустити руки.

Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі. Дихати довільно.

  1. В.п. – сидячи за партою, голова опущена, руки за голову, пальці зчеплені, лікті опущені.

1 – 2 піднімаючи голову, розвести лікті і прогнутися ( вдих);

3 – 4 розслаблюючи м‘язи, повернутися у в.п. ( видих).

Повторити 4 – 6 разів. Відводячи лікті в сторони, лопатки  звести.

Ігрові фізкультхвилинки

Гра «Ведмідь»

Учитель пропонує учням уявити, як повільно ходить ведмідь,  вайлувато переступаючи  з ноги на ногу; як бігає – швиденько  і прямо пересувається вперед, (дозволити школярам пробігти від своїх парт до дошки), як він бурчить.

Гра «Піаніно»

Поставити всі пальці на парту і під рахунок  вчителя «раз і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.

Гра «Комарики»

Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами – його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть в долоні над головою. «Комарик біля вуха» тощо.

Гра «Зайчик»

Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя: «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», вихованці приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх. Потім класовод пропонує «зайчикам» ніжки погріти:

Зимно зайчику стояти,

Треба трошки  пострибати

Скік-скік, скік-скік, скік-скік.

Треба трошки пострибати,

Пострибавши відпочити.

«Зайчики» займають місце за партою. 

Гра «Чи знаєш ти свій клас?»

Учитель: «Покладіть ручки і  заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу: «Розплющити очі», ви побачите, чи правильно показали».

Гра «Гойдалки»

Стати прямо, ноги нарізно, руки в поясі. Гойдатися, піднімаючись на носки й опускаючись на п’яти під рахунок учителя («раз» – на носках, «два» – на п’яти. 10 разів).

Гра «Косар»

Встати з-за парт, випростатися, ноги нарізно, руки перед собою. Повертаючись ліворуч і праворуч, робити широкі рухи руками («раз» і «два»), ніби косячи траву. Дихання вільне. (Виконувати у середньому темпі 5-6 разів).

Гра «Потягни канат»

Стати прямо, руки нарізно, підняти руки вгору (вдихнути повітря), робити такі рухи ніби тримаєшся за канат і тягнеш його, трохи згинаючи коліна (видихати повітря), до рахунку 7-8. (Виконувати 3 рази)

Гра « Будь уважним» ( для відпочинку м‘язів  шиї та очей)

Школярів заспокоїти, посадити рівно, запропонувати руки покласти на парту, заплющити очі і під повільний рахунок зробити кілька обертів головою : на « раз» - підборіддя торкається грудей; на « два» - голова нахиляється праворуч; на « три» - потилиця повисла над спиною; на « чотири» - голова нахиляється  ліворуч. ( Вправу виконуємо 3 – 4 рази).

Розплющити очі, подивитися  на парту і   сусіда.. За командою вчителя погляд перевести на стіну, потім у вікно, знайти за вікном предмет, розташований якомога далі. Учні дають відповідь на запитання:  «Який предмет ви побачили?»

 

Віршовані ( імітаційні) фізкультхвилинки

1.


Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.


 

2.


Щось не хочеться сидіти.

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть.

А тепер їх відпустіть.

Плигніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд.


 


3.


Руки в сторону та вгору –

На носочки піднялись.

Підніміть голівку вгору

Й на долоньки подивись

Руки в сторони розводим

Опускаєм плавно вниз 

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо

Раз присіли — руки прямо,

Встали. Знову все так само

Вправу дружко  почали

Нахил вліво — раз, два, три!

Повертаємося  вправо

Все виконуємо гарно

Вліво, вправо повернулись

Ось розминці вже  й кінець

Хто ж старався — молодець


 


4.


Хлопчики й дівчатка!

Колони підрівняйте.

Й розминку - веселинку

Зі мною починайте.

Раз — підняти руки вгору,

Два -  нагнутися додолу.

Три, чотири — прямо стати.

Будем знову починати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть і голівки потрясіть.

Нахил вліво — раз, два. три

Нахил вправо — раз, два три.

Нахилились, розігнулись.

Навкруг себе повернулись.

Раз присядьте.

Два присядьте.

І за парти тихо сядьте


 


5.


Працювали ви старанно,

Лічили, писали охайно.

Стомилися  очки і рученята.

Спочиньте трохи,  мої малята!

Сонце  спить, небо спить ( очі закриті долонями);

Навіть  вітер не шумить. 

Рано-вранці  сонце встало

(відкривають очі й піднімають голови) 

І проміння  всім послало.

(піднімаються на носки, руки підносять угору, розводять у сторони)


 

6.


Ми писали, ми трудились,

наші руки  вже стомились.  

А щоб гарно написати,

Треба  пальці розім'яти,

Руки тільки раз тряхнемо

І писати знов почнемо,

Відпочивши дружно враз,

Приступив до праці клас


7.

Трава і низенька-низенька, ( присідають)

Дерева високі – високі, (стають на пальці ніг, руки піднімають вгору)

Вітер дерева колише , гойдає ( нахил тулуба вліво і вправо)

Птахи летять, відлітають ( помахи руками як крилами)

А діти тихенько за парти сідають

8.


Станем струнко! Руки в боки!

Пострибаєм як сороки,

Як сороки-білобоки.

Стрибну-стрибну!

Скоко - скоко!

А тепер, мов жабенята,

Ще в присядки пострибали.

Ква-ква-ква!

Ще раз: ква-ква! —

Щоб спочила голова


 


9.


Станьмо, діти, чітко в ряд 

Вирушаємо у сад, 

Руки вгору піднімаєм

Груші, яблука збираєм.

Назбираємо багато,

Щоб узимку ласувати.

Ширше діти, треба стати,

Будем дрова ми рубати.

Раз — підняти руки вгору,

Два змахнули всі додолу

І рубаємо завзято 

Хай тепло приходить в хату

Руки на пояс ставимо усі 

Будем стрибати, мов горобці 

Скік вперед і скік назад

Крильця вниз всі опустили 

І на місці походили


10.


Хто ж там, хто вже так втомився

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

(вийти з-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить,

(очі закриті долонями)

Навіть вітер не шумить.

Рано-вранці сонце встало

(відкрити очі і підняти голови)

І проміння всім послало

(піднятися на носки, руки піднести

вгору, розвести у сторони)


 


11.


Раз, два - всі пірнають (присісти)

Три чотири - виринають (встати)

П'ять, шість - на воді (помахати руками)

Кріпнуть крильця молоді.

Сім, вісім - що є сили (імітація плавання)

Всі до берега приплили.

Дев'ять, десять - розгорнулись,

Обсушились, потягнулись (потягнутися)

І розбіглись хто куди  (сісти за парти)


12.


Ось іде до нас весна.

Все навколо ожива:

Підсніжники прокидаються,

(потягнутися)

Проліски посміхаються,

(посміхнутися)

Пташки прилітають,

(махають руками, як крилами)

Діти вибігають,

(біг на місці)

На луках стрибають

(стрибки)


 

 

13.


Ми лісочком йшли,

(ходьба на місці)

Грибочок знайшли,

Нагнулись, підняли,

(нахиляння тулуба вперед)

У кошик поклали

І далі пішли  (ходьба на місці)

Ми лісочком йшли,

Малинку знайшли.

Дотягнулись, зірвали,

(потягування)

У кошик поклали

І далі пішли  (ходьба на місці)

Ми лісочком йшли,

Горішок знайшли,

Потягнулись, дістали, (потягування)

У кошик поклали

І далі пішли   (ходьба на місці)


14.


Із куща ліщини білка 

Нахилила дітям гілку,

(руки вгору із поворотом кистей

нахили вліво, вправо піднятих догори рук)

З'їжте, любі, смакоти,

Щоб скоріше підрости 

(масаж лиця від основи носа до вух)

На тобі, окатий синку,

(масаж очного яблука вказівним пальцем)

Три і два даю в торбинку 

(натискування вказівним

пальцем на очне яблуко)

Їх одразу не гризи,

(повороти голови вліво і вправо)

Спершу скільки всіх скажи,

(піднімання і опускання плечей, руки на поясі)


 


 

15.


Ми - берізки і кленці.

В нас тоненькі стовбурці  (встати)

Ми в стрункі стаєм рядки,

Виправляєм гілочки  (руки вперед, в сторони)

Ледь зіп'ялись з корінців, (потягування)

Дістаємо промінців.

Ми стискаєм їх вогонь (вправи для кистей рук)

В зелені своїх долонь.

Хилять свіжі вітерці (нахили тулуба)

Вліво-вправо стовбурці.

Ще й верхівки кожен ряд (вправи для шиї)

Нахили вперед-назад

 

РУХЛИВІ ІГРИ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Гра  "Хто швидше?"

Клас ділиться на дві команди; дівчаток та хлопчиків, які шикуються по росту в одну шеренгу. За сигналом вчителя "Розійдись!" діти рухаються в різні сторони по майдану. За командою "В шеренгу шикуйсь!" діти повинні стати в одну шеренгу по росту, як перед початком уроку. А вчитель відмічає, хто швидше пошикувався, дівчатка чи хлопчики.

Гра  "Мисливець і лисиці"

Один з гравців—"мисливець", а всі останні—"лисиці". Мисливець стає на середину майданчика і 3 рази підкидує м'яч угору. В цей час лисиці розбігаються подалі від мисливця, але не перебігають меж майданчика. Спіймавши м'яч після 3-го кидка, мисливець, не сходячи з місця, намагається попасти м'ячем в одну з лисиць. Якщо він промахнеться, то піднімає м'яч і знову кидає його в будь-кого з гравців. Гравець, в якого мисливець попав м'ячем, стає його помічником. Помічник піднімає м'яч, кидає його мисливцю. Якщо мисливець кине м'яч помічникові, той сам кидає м'яч в лисиць. Гра закінчується, коли залишається незачепленою одна лисиця.

Гра "Група, стрункої"

Діти шикуються в одну шеренгу. Учитель, стоячи обличчям до гравців, подає команди. Діти повинні їх виконувати лише в тому випадку, якщо перед командою буде вимовлено слово "група". Якщо його не буде, то реагувати на команду не треба. Той, хто допустин помилку, робить крок уперед і продовжує гру. Перемагають діти, які були найбільш уважні і дякуючи цьому залишилися на своєму місці.

Гра  "Запам'ятай своє місце"

Учитель шикує гравців у певному порядку. Діти повинні запам'ятати свої місця. Потім вони розходяться. За сигналом вчителя кожен гравець повинен зайняти своє місце.

Гра  "Біг в обручах"

Команди шикуються в колони по одному за загальною лінією старту. У ведучих гравців в руках гімнастичні обручі. Проти кожної команди на відстані 10 м ставиться поворотна стійка. За сигналом викладача, ведучий кожної команди, надіває на себе обруч, біжить до стійки, оббігає її і вертається назад, де за лінією старту до кожного з них приєднується наступний гравець його команди. Він також пролазить в обруч, і вони удвох пробігають той же шлях. Після цього обруч передається наступним гравцям і вони у такому ж порядку (спочатку один, а потім парами), пробігають дистанцію, поки не пройдуть всі останні діти. Перемагає команда, яка перша виконала завдання.

Гра  "Вудочка"

Діти стоять по колу, учитель — в центрі кола. Він держить в руках шнур (на кінці якого прив'язаний мішечок з піском) або скакалку. Учитель круте мотузку по колу над самою землею, а діти підстрибують уверх, щоб мішечок не зачепив їхніх ніг.

Гра  "Вода, земля, повітря"

Гравці розташовуються в середині майданчика, утворюючи 2-3 групи кіл ("землю"). На одній стороні майданчика (за лінією) позначається "вода", за іншою — "повітря". Вибирають двох ведучих, які стають за межею майданчика, на довгих її сторонах один проти одного. Учитель час від часу називає одне з живих істот, мешкаючих у воді, на землі або у повітрі. Почувши вимовлене учителем слово, діти швидко перебігають до потрібного місця, а ведучі їх ловлять. Якщо названа тварина мешкає в середовищі, де в даний момент знаходяться гравці, то всі присідають і чекають наступного моменту. Після кількох перебігів ведучі замінюються тими, хто вибув із гри. Гравці, які були спіймані, або не правильно діяли по сигналу, із гри вибувають, поки не залишаться 1-2 переможці.

Гра "Всі на місці?"

Перед гравцями розкладають різні предмети: іграшки, побутові предмети, шкільні речі. Ведучий повертається до них спиною.

В цей час один предмет прибирається. Повернувшись обличчям до гравців, ведучий повинен назвати цей предмет і показати те місце, де він лежав. Якщо ведучий вгадав, то він зараховується до групи переможців, якщо ні — до групи переможених. Ведучими повинні побувати всі діти.

Гра "Сусід зліва"

Гравці утворюють коло. Ведучий підходе до одного з них і робить кілька простих рухів (плескає у долоні, піднімає одну руку, стрибає, присідає і т. д.). Услід за ним ці рухи повторює учень, який стоїть зліва від того, перед яким ведучий зупинився. Якщо гравець не зможе правильно повторити рухи ведучого, то сам замінює ведучого.

Гра "Північний і південний вітер"

Вибирають двох ведучих. Одному на руку пов'язують синю стрічку (це північний вітер), другому — червону (це південний вітер). Інші діти бігають по майданчику. Північний вітер намагається заморозити якомога більше дітей (доторкнутися до них рукою). "Заморожені" гравці приймають яку-небудь нерухому позу. Південний вітер намагається розморозити дітей, торкаючись їх рукою і говорячи: "Вільний!". Через 2-3 хв назначають нових ведучих, і гра повторюється.

Гра "На трьох ногах"

Двом учням, що стоять поруч, зв'язують мотузкою або скакалкою дві суміжні ноги трохи вище стопи. У змаганнях одночасно беруть участь 2 пари гравців. За сигналом вони повинні добігти до лінії фінішу і повернутися назад. Щоб зручніше було пересуватися, гравці кладуть руки один одному на плечі.


 


Список використаної літератури

  1. Старко Ю. М. Фізкультхвилинки та рухавки на уроці // Педагогічна майстерня. — Х. : ВГ «Основа», 2011. — № 11 (11).
  2. Ткаченко Н. А. Інклюзивне навчання // Шкільному психологу. Усе для роботи. — Х. : ВГ «Основа», 2013. — № 4 (52).
  3. Байрачна М.М. Віршовані фізкультхвилинки // Розкажіть онуку.–2003.–№ 10-11.–с.16  
  4. Борисенко А.Ф., Цвек С.Ф. Руховий режим учнів початкових класів: Навч.-метод.посіб. – К.:Рад.шк., 1989.
  5. Ващенко О.М. Години здоров‘я в початковій школі: навч.-метод.посіб. –  к.: « Шкільний світ», 2007. –  с.66 – 93
  6. Литвин Я.С. Сюжетні ігри та імітаційні вправи для дітей. –  к. здоров‘я, 1980
  7. Зинковська З. О. Психолого-педагогічні особливості використання мультимедійних засобів навчання // Шкільному психологу. Усе для роботи. — Х. : ВГ «Основа», 2013. — № 1 (49).
  8. Мовчан Г. В. Як сформувати в учнів навички самостійної діяльності // Педагогічна майстерня. — Х. : ВГ «Основа», 2012. — № 12 (24).
  9. Пищик О. В. Ділова гра як інноваційний метод педагогічної діяльності // Педагогічна майстерня. — Х. : ВГ «Основа», 2013. — № 5 (29), № 6 (30).

 

 

1

 

docx
Додано
7 квітня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку