Каменєва Л.П.
Pобота із словниковими словами в 4 класі
Робочий зошит
Технічний редактор:
Каптур Г. А. – к. ф. н., доцент кафедри початкового навчання Волинського державного університету ім. Лесі Українки
Рецензенти:
Красоткіна Н. Г. – НВК № 11, м. Луцьк;
Коваленко І.О. - вчитель української мови і літератури ПП “Навчальний заклад “Європейський колегіум”
Укладач: Каменєва Леся Петрівна – вчитель-методист, вчитель вищої категорії, вчитель початкових класів ПП “Навчальний заклад “Європейський колегіум”
|
|
У робочому зошиті запропоновано завдання для вироблення орфографічних та орфоепічних навичок в учнів 4 класу НУШ.
Завдання спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів, розвиток навичок самонавчання і самоконтролю, пізнавальних інтересів, сприятимуть свідомому запам’ятовуванню учнями слів, правопис і вимову яких потрібно запам’ятати згідно програмових вимог.
Зошит пропонується для організації самостійної та індивідуальної роботи. Таку роботу можуть організувати батьки вдома і досягти бажаних результатів.
Для батьків і вчителів!
Дитина переступає поріг школи, вона відкриває для себе багато нового, незвіданого завдяки своїм здібностям. Але, отримуючи певний багаж знань, дитині стає важко вчитися, вона втрачає інтерес до знань. А допомагає зберегти його розвиток творчих здібностей учнів.
Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів.
Розвиток творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.
Ми розвиваємо в дітей творчість – уміння комбінувати, знаходити аналоги, реконструювати, вироблення особистої думки, тактики при розв'язуванні проблем, пошук виходу із складних і екстремальних ситуацій.
У кожному класі початкової школи програма з української мови передбачає вивчення слів, правопис і вимову яких потрібно запам'ятати. Поєднавши цю роботу із розвитком творчих здібностей, вчитель спроможний домогтися не «зазубрювання» слів, а свідомого запам'ятовування через систему вправ, ребусів. Пропоную систему вправ і ребусів для здійснення словникової роботи у 4 класі над словами, які призначені для запам'ятовування у цьому класі і визначеними програмою НУШ.
Слова, правопис і вимову яких потрібно запам’ятати у 4 класі: аеропорт, ввечері, вдень, взимку, вісімдесяти, влітку, восени, вперед, вранці, врівноваженість, вчора, гардероб, держава, дисципліна, життєрадісний, ззаду, кілометр, ліворуч, мізинець, мільйон, назад, напам'ять, наполегливість, океан, оптимізм, попереду, посередині, праворуч, п'ятдесяти, п'ятсот, сімдесяти, спільнота, справедливість, температура, тепер, творчість, трамвай, тролейбус, футбол, шеренга, шістнадцять, шістдесяти, шістсот, щогодини, щотижня.
(Виділені ненаголошені [е], [и] вимовляються з наближенням до [и], [е].)
Принципи побудови ребусів у деяких словах змінені, що сприятиме розвитку мислення, вміння аналізувати.
Дітям пропонується ребус до виучуваного слова (демонстраційна картка).
У рубриці «Пофантазуй» дітям пропонується самостійно скласти ребуси до слів.
Для пояснення лексичного значення слова пропонується:
– звернення до витоків слова;
– спільнокореневі слова;
– синоніми;
– антоніми;
– фольклорний віночок (прислів'я, приказки, скоромовки, прикмети);
– загадки;
–(віконце для допитливих) = коли так кажуть? (пояснення стійких фразеологічних зворотів, висловів).
– творчі завдання, пофантазуй; це цікаво!
Вправи для закріплення грамотності, розвитку зв'язного мовлення:
встав пропущені букви;
добери перевірні слова;
поділи слово на склади і для переносу;
зроби звуковий аналіз слова;
добери до слова його ознаки;
постав запитання до слова;
запиши відгадку;
з букв слова запиши інші слова;
відшукай ноту у слові;
склади речення;
встанови зв’язок слів у реченні;
розбери слово за будовою;
постав іменник у родовому відмінку однини;
розбери слово як частину мови (порядок морфологічного розбору додається);
– перевір себе (до того завдання, після якого стоїть).
Ці завдання пропонуються як для вчителя для полегшення його роботи, так і для дітей (для організації самостійної та індивідуальної роботи). Завдання підібрані згідно програмових вимог і охоплюють весь курс української мови початкових класів.
Використання даного матеріалу допоможе вам і вашим дітям, зробить цю роботу цікавою і захопливою. Бажаю успіхів!
Розгадай ребуси Відгадки запиши
Аеропорт
Транспортне підприємство, що складається з аеровокзалу, аеродрому, ремонтних ангарів і обслуговує повітряний транспорт.
Аеропорт — слово, складене з грецького кореня ἀήρ (повітря, повітряний) і французького port (у даному випадку: комплекс будівель та пристроїв для завантаження і розвантаження суден та їх обслуговування).
Аеропорт, аеропортик, аеропортний.
Виконай завдання:
аеропорт - ___________________________________.
аеропорт – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
аеропорт - _______________.
Є біля нашого с_ла
А_ропорт «Полтава».
Літаки у небо злітають
Та над с_лом кружляють.
С_лом - _________
аеропорт -_____________________________________
_______________________________________________.
Склади речення: де аеропорт – підмет;
_______________________________________________.
де аеропорт – другорядний член речення.
_______________________________________________.
Із слова аеропорт утвори нові слова.
_______________________________________________.
Ввечері. Увечері
У вечірній час, вечірньою порою.
Слово утворене від кореня вечір (загальнослов’янське слово) за допомогою префікса в- (у-) та суфікса –і.
Вечір, вечірній, вечеря, вечорниці, вечірка, вечеряти, вечоріє, щовечора.
Ввечері – вранці.
Ввечері цвіркун співає – на гарний день.
Побачите павука ввечері – наступного дня буде чудова погода.
Що вранці не зробиш, те ввечері не доженеш.
Виконай завдання:
ввечері - ________________________________.
ввечері – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
4. Встав пропущені букви:
Наш дім такий красивий на площі в_сочить,
Тут, у новій квартирі, нам добре, діти, жить.
Вн_зу в_села вул_ця, де люди і авто.
Ясне ласкаве сон_чко всміхає___я в вікно.
А _веч_рі, а _веч_рі, коли приходить сон,
Воркочуть білі голуби й сідають на балкон.
Нам до вподоби, діти, той дім, де ми ж_вем.
І вас в нову квартиру ми в гості радо ждем.
І. Негода
Вн_зу - _______, в_сочить - ________, в_села -________, ж_вем - __________.
5. Зроби розбір слова ввечері за будовою.
6. Зроби морфологічний розбір слова:
ввечері - _______________________________________.
Склади речення із словом ввечері.
________________________________________________________.
Із слова ввечері утвори нові слова.
________________________________________________________.
Вдень
У денний час.
День, вдень, денний, днювати, щоденно.
Вдень – вночі.
Вдень з вогнем не знайти – про щось надзвичайно рідкісне.
Виконай завдання:
вдень - ___________________.
вдень – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
Вдень на п_чі л_жить
та казки говорить,
А вночі бродить,
на полюва__я ходить.
(_________)
Не стул_ть і на мить очей –
Вночі полює на м_шей.
Зате удень відпочива.
Ні, це не кішка, а …
(_________)
П_чі - ________, м_шей - ________, стул_ть - _________.
вдень - _______________________________________.
Склади речення із словом вдень.
______________________________________________.
Із слова вдень утвори нові слова.
______________________________________________.
Взимку
У зимову пору.
Слово утворене від кореня слова зима за допомогою префікса в- та суфікса –у. Зима – загальнослов’янське слово, що означало «час снігу».
Взимку, зима, зимній, зимонька, зимовий, зимівля, зимувати.
Взимку – влітку.
Що влітку вродить, то взимку пригодиться.
Хто в червні байдикує, той взимку голодує.
Хто в липні спеки боїться, той взимку немає чим нагріться.
Хто влітку скаче, той взимку плаче.
Літо пролежиш – взимку до сусідів побіжиш.
Сніг на полях, лід на річках,
Хуга гуляє. Коли це буває?
(__________)
Виконай завдання:
взимку - ________________________________.
взимку – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
__літку коні _почивають,
__зимку – діточок катають.
Коні ці не просять їжі.
Хто ж вони? Зв_чайно ____________.
Зв_чайно - __________.
взимку - _______________________________________.
Склади речення із словом взимку.
________________________________________________________.
Із слова взимку утвори нові слова.
________________________________________________________.
Влітку
У літню пору.
Слово утворене від кореня слова літо за допомогою префікса в- та суфікса –у. Літо – загальнослов’янське слово, утворене від слова лити за допомогою суфікса –то, означало «час дощів».
Влітку, літо, літечко, літувати, літній.
Влітку – взимку.
Що влітку вродить, то взимку пригодиться.
Коли влітку дощ буває рідко, тоді у вулику мед прибуває.
Влітку і баба сердита на піч.
Влітку один тиждень рік годує.
Сонце пече, липа цвіте, день прибуває.
Коли це буває? (____________)
Виконай завдання:
влітку - ________________________________.
влітку – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
__літку і __зимку вбра__я одне,
Та кличуть дітки завжди м_не,
Щоб я на св_то до них прийшла.
Іграшок багато їм прин_сла.
(______________)
Прин_сла - _____________.
влітку - _______________________________________.
Склади речення із словом влітку.
________________________________________________________.
Із слова влітку утвори нові слова.
_________________________________________________________.
Восени
В осінню пору.
Восени, осінь, осінній.
Восени – навесні.
Восени багач, а навесні прохач.
Восени й курчатка курми будуть.
Як восени погідно, то взимку морозно.
Як у травні дощ надворі, то восени хліб в коморі.
Жовте листячко летить,
під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли це буває?
(___________)
Виконай завдання:
восени - _________________________________.
восени – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
З_мля стрічає вас святково,
Смію___я зорі зага_ково.
Сади цвітуть коли? – В_сною,
Улітку трав моря шовкові,
А вос_ни врожай _бирають,
Узимку снігу всі чекають.
Л. Лужицька
З_мля - __________, в_сною - _________.
восени - _______________________________________.
Склади речення із словом восени.
______________________________________________.
Із слова восени утвори нові слова.
______________________________________________.
Вперед
У напрямі поступального руху, дальшого розвитку чогось.
Слово утворене від слова перед за допомогою префікса в- . Перед – загальнослов’янське слово.
Вперед, перед, передній, випереджати.
Вперед – назад.
Дивитися вперед –думати про майбутнє.
Ні назад, ні вперед – нема виходу нікуди.
Крок уперед – успіх.
Виконай завдання:
вперед - _____________, _____________.
вперед – [_______________] - __ б., __ зв., __ скл.
Їду шви_ко я вп_ред,
Мчи___я мій в_лос_пед.
Нат_скаю на п_далі –
Їду далі, далі, далі.
Нат_скаю - __________, шви_ко - _________________.
вперед - _______________________________________.
Склади речення із словом вперед.
______________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
________________________________________;
___________________________________;
___________________________________;
__________________________________.
Із слова вперед утвори нові слова.
______________________________________________.
Вранці
У ранній час.
Вранці, ранок, ранковий, вранішній, рано, раненько, ранній.
Вранці – ввечері.
Виконай завдання:
вранці - __________, _________.
вранці – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
ЗАЖЕРЛИВИЙ В_ДМІДЬ
Якось вранці до зайчати В_дмідь завітав кудлатий. Зайчик, як господар радий, Запросив його до хати. |
Сів в_дмедик наш за стіл. Та все, що було поїв. Каже: «Мало, ще давай. Ап_тит чудовий в мене. |
Люблю печ_не й варене.
Можеш - ще м_дку додай.»
Зайчик гостя пригостив,
Та й м_дку йому налив.
А в_дмідь і це поїв,
За столом і захропів.
Винен тут не ап_тит,
А зажерливий в_дмідь.
Л. Каменєва
М_дку - ______, печ_не - _______.
вранці - _______________________________________.
Склади речення із словом вранці.
______________________________________________.
Склади речення із словами в ранці.
______________________________________________.
Із слова вранці утвори нові слова.
______________________________________________. Вв
Вчора. Учора
У день, що передує сьогоднішньому.
Вчора, вчорашній.
Вчора, попередній день, минулий день.
Вчора – зараз, сьогодні, тепер, нині.
Шукає вчорашнього дня – витрачає час на пошуки втраченого.
Виконай завдання:
вчора - ___________________________________.
3.Запиши фонетичну транскрипцію слова:
вчора – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
4. Встав пропущені букви:
Заворожений сад
Ще учора чорнобривці майоріли у са_ку,
і жоржини красувались за ш_пшиною в кутку.
А сьогодні... Де все ділось? Білим снігом зам_ло —
ні жоржин, ні чорнобривців, наче їх і не було!
Катерина Перелісна
Зам_ло - ________.
5. Зроби розбір слова вчора за будовою.
вчора - _________________________________________.
Склади речення із словом вчора.
________________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченнні.
____________________________________;
____________________________________;
____________________________________;
____________________________________.
Гардероб
Приміщення в установі, театрі тощо, де зберігається одяг відвідувачів, шафа для одягу.
Слово запозичене з французької мови в 18 столітті. Складене з двох частин garde – «зберігання» і robe – «плаття».
Гардероб, гардеробник, гардеробниця.
Гардероб, роздягальня.
Виконай завдання:
гардероб - ___________________________________.
3.Запиши фонетичну транскрипцію слова:
гардероб – [_______________] - __ б., __ зв., __ скл.
гардероб - ____________.
гардероб -_____________________________________
______________________________________________.
Склади речення: де гардероб – підмет;
______________________________________________.
де гардероб – другорядний член речення.
______________________________________________.
Встанови зв’язок слів у одному з речень.
_________________________________________;
_________________________________________;_________________________________________;
_________________________________________.
Із слова гардероб утвори нові слова.
_______________________________________________.
Держава
Політична організація суспільства на чолі з урядом.
Загальнослов’янське слово. Утворене від дьржа – «могутність» за допомогою суфікса -ава. Пізніше ь замінили на е.
Держава, державний, державність.
Виконай завдання:
держава - ___________________________________.
держава – [_______________] - __ б., __ зв., __ скл.
Понад руїною – над _країною
Годі, братове, годі ридати,
Вільну д_ржаву, сильну д_ржаву
Треба нарешті нам збудувати.
В. Лігостов
держава - _____________________________________
______________________________________________.
Склади речення: де держава – підмет;
______________________________________________.
де держава – другорядний член речення;
______________________________________________.
де держава – присудок.
______________________________________________.
Із слова держава утвори нові слова.
______________________________________________.
Дисципліна
1) Твердо встановлений порядок, дотримання якого є обов’язковим для всіх членів колективу.
2) Витриманість, звичка до суворого порядку.
3) Навчальний предмет.
У латинській мові disciplina – «вивчення, виховання, розпорядок».
Дисципліна, дисциплінований, дисциплінованість.
Дисципліна, порядок, поведінка.
Дисципліна, урок, предмет.
Виконай завдання:
дисципліна - __________________________________.
дисципліна – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
Ч_ргові слідкують за д_сц_пліною в нашому класі.
Встанови зв’язок слів у реченні.
________________________________________;
________________________________________;
________________________________________;
________________________________________.
дисципліна -____________________________________
______________________________________________.
Склади речення: де дисципліна – підмет;
_______________________________________________________.
де дисципліна – другорядний член речення.
_______________________________________________________.
Із слова дисципліна утвори нові слова.
_____________________________________________________.
Ззаду
Утворене слово від загальнослов’янського зад – «те, що знаходиться за чимось» за допомогою префікса з– та суфікса -у.
Ззаду – спереду.
Де хвіст перед веде, там голова ззаду йде.
Виконай завдання:
ззаду - __________________.
ззаду – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
Серед двора стоїть копа:
_переду вила, а _заду – мітла.
(____________)
_переду – шильце,
_заду – вильце.
А зісподу – білий шовк,
Зверху – чорний оксамит.
Тільки ближче підійшов –
Так і пурхнула в блакить.
(_____________)
ззаду - __________________________________________.
Склади речення із словом ззаду.
__________________________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
_________________________________________;
_________________________________________;
_________________________________________.
Кілометр
Одиниця довжини, рівна 1000 метрів.
Слово утворене від грецького метрео «вимірюю» за допомогою префікса кіло-. У грецькій мові кіло означає «тисяча».
Кілометр, кілометровий, дециметр, дециметровий, метр, метровий, сантиметр, сантиметровий, міліметр, міліметровий.
Виконай завдання:
кілометр - ___________________________________.
кілометр – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
кілометр - ____________.
Кілометр Кілометр – метра старший брат. Він за метра більший в тисячу раз. Та потрібний людям він не менше, Бо із ним їм жити ле_ше. Якби не було кілометра, Як же виміряти розмір більший метра? |
Та й потрібен людям сант_метр, Він в сто тисяч раз менший за кілометр. То ж сім’я у метра в_лика. Служить людям з м_нулого віку. Л. Каменєва |
Ле_ше - _______________, в_лика - ___________.
кілометр -_____________________________________
______________________________________________.
Склади речення: де кілометр – підмет;
______________________________________________.
де кілометр – другорядний член речення.
______________________________________________.
Із слова кілометр утвори нові слова.
______________________________________________.
Ліворуч
З лівого боку, у лівий бік.
Слово утворене від загальнослов’янського лівий та рука, по ліву руку.
Ліворуч, наліво.
Ліворуч - праворуч.
Виконай завдання:
ліворуч - ____________________________.
ліворуч – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
Щоб бути справжнім пішоходом,
Ти кілька правил не забудь.
Переходячи дорогу,
Особливо пильним будь…
Переходячи дорогу, под_вись ліворуч,
І коли нема машин можеш вирушати.
Та дійшовши с_р_дини, под_вись праворуч.
І якщо л_тить авто, краще почекати.
Л. Каменєва
С_р_дини - ____________, под_вись - _______________.
ліворуч - _______________________________________.
Склади речення із словом ліворуч.
________________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
_________________________________________;
_________________________________________;
_________________________________________;
_________________________________________.
Із слова ліворуч утвори нові слова.
________________________________________________.
Мізинець
П’ятий, найкоротший палець на руці, на нозі.
Загальнослов’янське слово. Утворене від мизиный – «менший, молодший» і суфікса -ьць.
Мізинець, мізинчик. мізинок.
Мізинця не вартий – бути недостойним кого-небудь, жалюгідним у порівнянні з ким-небудь.
Виконай завдання:
мізинець - ___________________________________.
мізинець – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
П’ять братів
П’ять братів разом ж_вуть. Завжди на поміч прийдуть. Бо без них не зможеш ти Зовсім нічого _робити. |
А браття маленькі ці – Це пальці на кожній руці. Першого звуть в_ликим, Другого звуть вказівним. |
Пос_ред_ні – с_редній.
А безіменний ч_твертий.
Ну, а найменшого брата
Просто мізинчиком звати.
Л. Каменєва
Ж_вуть - _____, в_ликим - ______, ч_твертий - _______.
мізинець -_____________________________________
_____________________________________________.
Склади речення: де мізинець – підмет;
______________________________________________________.
де мізинець – другорядний член речення.
______________________________________________________.
Із слова мізинець утвори нові слова.
_______________________________________.
Мільйон
Число або кількість, що дорівнює тисячі тисяч.
Мільйон, мільйончик, мільйонний, мільйонер.
Виконай завдання:
мільйон - ____________________________.
мільйон – [_____________] - __ б., __ зв., __ скл.
мільйон - ______________.
9 Травня – День Перемоги.
Тривала війна аж чотири роки.
Загинули в ній міль_они людей,
Щоб врятувати майбутнє дітей.
Ціною свого ж_т_я вони
Мир і спокій нам зб_р_гли.
Л. Каменєва
Зб_р_гли - ____________, _______________.
мільйон - ______________________________________.
Склади речення із словом мільйон.
______________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
________________________________________;
___________________________________;
___________________________________;
___________________________________.
Із слова мільйон утвори нові слова.
______________________________________________.
Назад
Утворене слово від загальнослов’янського зад – «те, що знаходиться за чимось» за допомогою префікса на–.
Назад, зад, задній, ззаду.
Назад - вперед.
Оглядатися назад – згадувати минуле.
Виконай завдання:
назад - ____________________________.
назад – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
Трава н_зенька-н_зенька,
Д_рева в_сокі-в_сокі.
Віт_р д_рева колише, гойдає,
То вправо, то вліво нах_ляє,
То вп_ред, то назад.
Пташки л_тять, відлітають,
А діти т_хенько за парти сідають.
Д_рева - _________, н_зенька - ________, в_сокі - ________, т_хенько - ________, нах_ляє - ___________.
назад - _________________________________________.
Склади речення із словом назад.
________________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
_________________________________________;
____________________________________;
____________________________________.
Напам’ять
Із пам’яті, не дивлячись у текст.
Утворилося від слова пам’ять за допомогою префікса на-. Слово пам’ять давньослов’янське, виникло з індоєвропейського і означало «те, що думають», «результат думання».
Напам’ять, пам’ять, пам’ятний, пам’ятник, пам’ятати.
Виконай завдання:
напам’ять - _________________________________.
напам’ять– [______________] - __ б., __ зв., __ скл.
Потрібно вивчити вірш напам’ять,
Та в мене чомусь погана пам’ять.
Скільки я книжку не клав під подушку,
Ані словечко не влізло у вушко.
Та от коли отримав я двійку,
Сміялася з мене с_стричка Надійка.
І дуже соромно стало м_ні.
Ходив смутний я цілих три дні.
А потім пам’ять став тр_нувати:
Вчив вірші і лінь зумів подолати.
Л. Каменєва
С_стричка - ____________, тр_нувати - ____________.
напам’ять- ____________________________________.
Склади речення із словом напам’ять;
______________________________________________.
зі словами на пам’ять.
______________________________________________.
Із слова напам’ять утвори нові слова.
______________________________________________.
Океан
Водний покрив величезних розмірів, що оточує материки, острови.
Слово запозичене від грецького «okeanos» - «річка, що обтікає землю».
Океан, океанічний, океанія.
Виконай завдання:
океан - ___________________________________.
океан – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
океан - ____________.
Пл_ве у рі__і пелікан, Мріє він про ок_ан. Кос_ть в лузі журавель Конюшину і щавель. |
Лиска ягоди _бирає, Біля яс_на кружляє. Білка по гілках стр_бає, У дуплі свій скарб складає. |
У норі принишкла мишка,
У норі у миші тиша.
Кос_ть - __________, пл_ве - ________, стр_бає - ______.
океан -_________________________________________
_______________________________________________.
Склади речення: де океан – підмет;
______________________________________________.
де океан – другорядний член речення;
______________________________________________.
де океан – присудок.
______________________________________________.
Попереду
Перед ким, чим-небудь, спереду.
Утворене від загальнослов’янського слова перед за допомогою префікса по- та суфікса –у.
Попереду, перед, передній, спереду, випереджувати.
Попереду - позаду.
Попереду, поперед, перш.
Виконай завдання:
попереду - _____________________________________.
попереду – [______________] - __ б., __ зв., __ скл.
На столі чи у к_шені
Є машинки ці в_селі:
Стрілочки маленькі,
Дві такі чорненькі.
Ходять вони круга:
Попер_ду перша,
А позаду друга.
Т_хенько тікають,
Але всі їх слухають.
Штуки ці не з дивних –
Назва їх - …
(________________)
В_селі - __________, т_хенько - _________.
попереду - _____________________________________.
Склади речення із словом попереду.
______________________________________________.
Із слова попереду утвори нові слова.
______________________________________________.
Посередині
У середині, в центрі чогось або недалеко від центра, на рівній відстані від деяких предметів.
Слово утворене від загальнослов’янського serda – «середа, середина» + –ина за допомогою префікса по- та суфікса –і.
Посередині, середній, середина, серед, посередник.
Виконай завдання:
посередині - ____________________________________.
посередині – [______________] - __ б., __ зв., __ скл.
Сковорідка неоглядна
Із оладками дрібними.
Коровай пухкий, принадний
Пос_ред_ні між ними.
Але все в такому місці –
Ні понюхати, ні з’їсти
(_________, ___________, _________).
посередині - ____________________________________.
Склади речення із словом посередині.
_______________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
________________________________________;
________________________________________;
________________________________________;
________________________________________.
Із слова посередині утвори нові слова.
______________________________________________.
Праворуч
З правого боку, у правий бік, на правий бік.
Слово утворене від загальнослов’янського слова правий та рука, по праву руку.
Праворуч, направо.
Праворуч - ліворуч,
Виконай завдання:
праворуч - ____________________________________.
праворуч – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
Зарядка
Кожного ранку зарядку роби.
Ніколи не будуть боліти боки.
Ти пов_ртайся _початку праворуч,
Ну , а вже потім, зв_чайно , ліворуч,
Понагинайся у різні боки.
Попр_сідай, ще поскачи.
Будеш в_селим й бадьорим завжди.
Не будеш ніколи хворіти тоді.
Л. Каменєва
Попр_сідай - ___________, зв_чайно - _________, в_селим – ___________, пов_ртайся - ____________,.
праворуч - _____________________________________.
Склади речення із словом праворуч.
______________________________________________.
Із слова праворуч утвори нові слова.
______________________________________________.
Температура
Міра нагрітості тіла, середовища.
У латинській мові означає «міра, правильне співвідношення».
Висока температура, гарячка.
Температура, температурний.
Виконай завдання:
температура - ________________________________.
температура – [______________] - __ б., __ зв., __ скл.
В_сока т_мп_ратура
В моєї с_стрички Нюри.
Не слухала вона мами:
Їла брудними руками,
Не мила ні фруктів, ні ягід.
То й живіт її болить.
Каже Нюра : «Скільки буду жити,
Буду із милом й водою дружити.»
В_сока - ____________, с_стрички - ____________.
температура -_________________________________
______________________________________________.
Склади речення: де температура – підмет;
______________________________________________.
де температура – другорядний член речення.
______________________________________________.
Із слова температура утвори нові слова.
______________________________________________.
Тепер
У даний час, у момент мовлення, зараз.
Слово пішло від загальнослов’янського топьрво, яке було утворене від то (той)+ пьрвъ «первый». З часом –во відпало, а ь, о замінили на е.
Тепер, тепереньки, теперішній.
Тепер, зараз, нині.
Тепер – потім.
Ні тепер ні в четвер – ніколи.
Виконай завдання:
тепер - ____________________________.
тепер – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
У павича хвіст, мов віяло.
Чудом-казкою повіяло
Від з_лено-синіх пер.
Цього птаха ми впізнаємо.
Не забудемо т_пер.
Н. Становиська
З_лено - ________.
тепер - _______________________________________.
Склади речення із словом тепер.
______________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
___________________________________;
___________________________________;
___________________________________;
___________________________________.
Трамвай
Міський наземний рейковий електричний транспорт.
Слово запозичене з англійської мови, корінь tram – «вагон», way – «дорога».
Трамвай, трамвайчик, трамвайний.
Маленькі будиночки по місту біжать.
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(_________________)
Виконай завдання:
трамвай - ___________________________________.
трамвай – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
трамвай - ____________.
Їде зайчик у трамваї І довкола поз_рає. Тут підходить їжачок
І говорить: - Ваш кв_ток! І дає ... л_сток капусти. |
Пожував їжак л_сток.
- Це, - говорить, - не кв_ток. І додому пішки йти. І. Січовик
|
Поз_рає - _______, л_сток - ______, дов_деться - ________.
трамвай -_______________________________________
________________________________________________.
Склади речення: де трамвай – підмет;
__________________________________________________________.
де трамвай – другорядний член речення.
__________________________________________________________.
Із слова трамвай утвори нові слова.
__________________________________________________________.
Тролейбус
Безрейковий наземний, переважно вуличний, електричний транспорт з живленням через підвісну контактну мережу.
Слово запозичене з англійської мови, що означає транспорт для всіх.
Тролейбус, тролейбусна, тролейбусник.
Виконай завдання:
тролейбус - ___________________________________.
тролейбус – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
тролейбус - ____________.
«Тиждень кни_ки!» — зазвучало
Серед міста, як с_гнал.
За годину місто стало,
Як один ч_тальний зал.
У тролейбусах ч_тають,
Щось мугикають під ніс,
Сторінки перегортають
Під р_тмічний стук коліс.
Оксана Сенатович
Ч_тальний, ч_тають - _____________, р_тмічний - _______.
тролейбус -_____________________________________
_______________________________________________.
Склади речення: де тролейбус – підмет;
_________________________________________________________.
де тролейбус – другорядний член речення.
_________________________________________________________.
Із слова тролейбус утвори нові слова.
__________________________________________________________.
Футбол
Спортивна гра двох команд, під час якої гравці намагаються закинути м’яч у ворота суперника.
Слово запозичене з англійської мови: foot – «нога», ball –
«м’яч».
Футбол, футболіст, футбольний, футболка, футболити.
Виконай завдання:
футбол - ___________________________________.
футбол – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
футбол - ____________.
улюблені ігри
Люблять хлопчаки грати у фу_бол.
Скільки ж радості, коли заб_ють гол!
Але й дівчатка часу не гають,
Вони у волейбол грати полюбляють.
Л. Каменєва
футбол -_______________________________________
______________________________________________.
Склади речення: де футбол – підмет;
_______________________________________________________.
де футбол – другорядний член речення;
_______________________________________________________.
де футбол – присудок.
_______________________________________________________.
Із слова футбол утвори нові слова.
_______________________________________________________.
Шеренга
1) Група людей, які стоять на одній лінії з поверненими в один бік обличчями.
2) Довгий ряд предметів.
Слово запозичене в 17 столітті з польської мови, що означало «толпа».
Шеренга, ряд, лава, низка, череда.
Бути в одній шерензі –займати однакове становище, бути рівним з кимось.
Виконай завдання:
шеренга - _____________________________________.
шеренга – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
В бабусі в городі порядок завжди.
Стоять в дві ш_ренги огірків ряди.
Картопля квітує, цвітуть кабачки.
Помідори до сонця підставляють бочки.
Л. Каменєва
шеренга -_______________________________________
_______________________________________________.
Склади речення: де шеренга – підмет;
______________________________________________.
де шеренга – другорядний член речення;
______________________________________________.
де шеренга – присудок.
______________________________________________.
Із слова шеренга утвори нові слова.
______________________________________________.
Щогодини
Кожної години.
Щогодини, година, годинка, годинник, годинниковий.
Виконай завдання:
щогодини - ____________________________.
щогодини – [_________] - __ б., __ зв., __ скл.
Щогодини дзвонить мама,
Бо хвилює___я за нас.
Ми із братиком удома,
Братик ходить в перший клас.
Ми хворіємо із братом,
Тому вдома с_димо,
Ми морозива об’їлись -
Дуже його любимо.
Л. Каменєва
щогодини - ____________________________________.
Склади речення із словом щогодини.
______________________________________________.
Встанови зв’язок слів у реченні.
____________________________________;
____________________________________;
____________________________________;
____________________________________.
Із слова щогодини утвори нові слова.
_______________________________________________.
Щотижня
Кожного тижня.
Щотижня, тиждень, тижневий, щотижневий.
Виконай завдання:
щотижня - _______________________________.
щотижня – [____________] - __ б., __ зв., __ скл.
Щотижня в с_ло їдемо
До нашої бабусі.
А ціле літо будемо
Пасти корову в лузі.
Як хороше та вес_ло
Улітку у с_лі.
Я так люблю кататися
По річці на човні
Та ласувати ягодами
Й фруктами в саду…
Закінча___я канікули -
У школу я піду.
І знову буду їздити
Щотижня у с_ло.
І буду дожидатися,
Щоб літечко прийшло.
Л. Каменєва
С_ло - __________, вес_ло -____________.
щотижня - ____________________________________.
Склади речення із словом щотижня.
______________________________________________.
Із слова щотижня утвори нові слова. ____________________________________
Пофантазуй
Спробуй сам скласти ребуси до слів:
вісімдесяти
п’ятдесят
п’ятдесяти
п’ятсот
сімдесяти
шістнадцять
шістдесят
шістдесяти
шістсот
Перевір себе
До с.22 (дар, мед, мода, морда, море, ром, Рома, ода; ре, до; аеродрому)
До с.23 (акула, буда, дуб, ласка, дубль, каса, лак, сак, скала)
До с.24 (вечір, віче, рів; річ; ре)
До с.25 (день)
До с.26 (кум; мив)
До с.27 (віл, кіт, кут, лік, лук, тік; втік)
До с.28 (вони, носи, овес, оси, сон)
До с.29 (перед; дере, реве; ре)
До с.30 (віра, рів, цар, ціна)
До с.32 (Бог, гад, горб, дар, дог, раб; ре; гардероба)
До с.33 (ар, гак, кат, кета, рак, тара; ре; гектара)
До с. 34 (ватин, витівка, вік, Віка, вікна, він, Віта, гвинт, кант, кат, кит, кіт, нитка, так, танк, тин; втікав,)
До с. 35 (бачення, дно, доба, неня, пеня, побачення, подоба, чан, Яна,; наче; до)
До с. 36 (вада, вежа, дав, жар; ре)
До с. 37 (ліс, насип, піна, спиці, ціна, ціп)
До с. 39 (ніж; ріже; інженера)
До с. 40 (кіло, кіт, лом, лор, метр, море, ром, рот, тік, тіло, Толік, том; мі; кілометра)
До с. 41 (міна, хам, хан)
До с. 42 (віл, ліво, рів, річ; чув)
До с.43 (міни, низ, німе, німець, ціни; мі)
До с. 44 (міль, Ніл; мій; мі; мільйона)
До с. 46 (мапа, мат, м’ята, Ната, пам’ять, пан, п’ять, яма, Яна)
До с. 47 (океану)
До с. 48 (перо, пуп; перед; дере; ре, до)
До с. 49 (депо, дині, редис, сіно; дере; ре, сі, до)
До с. 50 (порт, реп, рот, торт; ре; портрета)
До с. 51 ( вар, пора; поруч, право)
До с. 52 (велюр, воля, Оля, рів; ре, ля)
До с. 53 (білка, бук, булка, Каспер, куб, пік, ріка, рука, сік; ре)
До с. 54 (лан, лин, лис, сани, син; сигналу)
До с.55 (гра, грам, лама, маг, рама, регата, телегра; грала; ре)
До с.56 (нут, тон, фен, фон, фунт; телефону)
До с.57 (ара, мапа, мер, мур, пера, театр, тема, темп, темпера, тура; ура; ре)
До с.59 (гурт, реп, тер; ре; терпуга)
До с.60 (вар, вата, ватра, мат, рама, тара, трава; трамвая)
До с.61 (бус, йот, лоб, лор, рот, село, сто, трос; ре; тролейбуса)
До с.62 (рана, фан, фара; ре)
До с. 63 (РАФ, рута, тура, ура, уха, хура; фа; фартуха)
До с.64 (болт, лоб, лот, луб, фут; футболу)
До с.65 (мете; мене; цементу)
До с.66 (кант, кат, катер, кета, рак, ранет, терен; ре)
До с.67 (ранг, шар; ре)
До с.68 (години, дог, дощ, ноги; один; до)
До с.69 (дно, дощ; до)
До с. 70 (жито, життя, ноти, тон)
До с.72 (нари, рани, Яна, яр, яра).
Порядок морфологічного розбору
(як частини мови)
іменника:
Порядок морфологічного розбору
прислівника:
Порядок морфологічного розбору
числівника:
Алфавітний покажчик
Аеропорт…………..с.17 Ввечері…...…………с.5, 18 Вдень……………….с.5, 19 Взимку…...…………с.5, 20 Влітку…...………….с.6, 21 Восени…...…………с.6, 22 Вперед…...…………с.6, 23 Вранці…...……….…с.7, 24 Вчора…...………..…с.7, 31 Гардероб…...…….…с.7, 32 Держава…...…….....с.8, 36 Дисципліна…......…с.8, 37 Ззаду…...…………..с.8, 38 Врівноваженність…с. 9 Кілометр…...……....с.9, 40 Ліворуч…...………..с. 9, 41 Життєрадісний……с. 10 Мізинець…...……...с.10, 43 |
Мільйон…...……....с.10, 44 Назад…...………….с.11, 45 Напам'ять…...……..с.11, 46 Океан…...…………с.11, 47 Попереду…...………с.12, 48 Посередині…...…….с.12, 49 Праворуч…...………с.12, 51 Температура…...…...с.13, 57 Тепер…...…………..с.13, 58 Творчість…………...с. Трамвай…...………..с.14, 60 Тролейбус…...……...с.14, 61 Футбол …...………...с.19, 64 Шеренга…...………..с.20, 67 Щогодини…...……...с.20, 68 Щотижня…...………с.21, 70
|
Зміст
Передмова ………………………………………………….. 3
Ребуси ……………………………………………………….. 5
Тлумачення слів та завдання ……………………………. 22
Пофантазуй ………………………………………………… 73
Перевір себе ………………………………………………... 76
Порядок морфологічного розбору ………………………. 78
Алфавітний покажчик слів ………………………………. 79
1