Посібник з читання для 1 -2 класів

Про матеріал
Посібник містить групи артикуляційних вправ на розвиток артикуляційного апарату дитини, підібрані скоромовки , чистомовки на вправляння у чіткій і правильній вимові звуків. Подано читання слів у пірамідах, аналітико-синтетичним способом з метою розширення кута зору дитини та удосконалення навичок читання. Даний матеріал для використання на уроках читання у першому та другому класі.
Перегляд файлу

 

 

 

Читати завжди цікаво

      Посібник з читання для 1 -2 класів

 

         Освіта : Що читають українці: ТОП-5 книг для дітей

 

         

                                             2021 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  Автор-упорядник:

                  вчителька початкових класів

                  філії Мирогощанської ЗОШ І-ІІІ ступенів

                  у   с. Мокре

                  Бугай Ганна Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

     Мовлення — це один із найбагатших скар­бів, який подарувала людині природа. Мов­лення — це один із найвагоміших критеріїв оцінювання розвитку дитини, її розумової діяльності. Добре розвинуте мовлення — це запорука майбутньої успішності навчання в школі. Для дитини дуже важливо, як сприймають її мовлення дорослі та ровесники, з якими вона спілкується. Її мовлення повинно бути чітким, виразним, розбірливим, зрозумілим і приємним на слух для співрозмовників.             Одним із перших етапів корекції фоне­тичних порушень у дітей є підготовка арти­куляційного апарату до     постановки звуків та розвиток артикуляційної моторики. Артикуляційні вправи проводяться в ігровій та цікавій формі, супроводжуються невеликими віршиками. Оскільки одні й ті самі вправи, що повторю­ються безліч разів на заняттях, швидко на­бридають дітям, вони втомлюються, доціль­но добирати умовну назву до кожної артику­ляційної вправи .

    Артикуляційна зарядка – важливий елемент  уроку, який  передбачає  розвиток артикуляційного апарату дітей. У методичному посібнику підібрані вправи, які допоможуть вчителю займатися з дітьми.

 

 

               Чистомовки

     Ам-ам-ам – їсти тобі дам.

     Ан-ан-ан  -- принесіть мені банан.

     Ас-ас-ас  -- пийте, діти, смачний квас.

 

     Бі-бі-бі – журалі у небі.

     Иб-иб-иб – в лісі виріс гриб.

     Уб-уб-уб  -- білка стрибнула на дуб.

 

     Ва-ва-ва – роззява зветься ґава.

     Ав-ав-ав – в лісі я гриби збирав.

     Ів-ів-ів – в річці наловив в’юнів.

 

     Га-га-га – в мене є вага.

     Гу-гу-гу – я купую курагу.

     Ги-ги-ги  – ще спекли ми пироги.

 

     Ду-ду-ду – я купатися піду.

     Ді-ді-ді – не сиди ти у воді.

     Да-да-да – прохолодна вже вода.

 

         Ер-ер-ер – бродом брів  бобер.

         Ес-ес-ес –його злякав кудлатий пес.

 

         Жа-жа-жа – гілка впала на вужа.

         Жу-жу-жу – я йому допоможу.

         Же-же-же – він подякував уже.

 

         Зе-зе-зе – по стежині змій повзе.

         Зу-зу-зу – він побачив там козу.

         Зі-зі-зі – причепився на нозі.

        

         Ір-ір-ір – веселий гамір зчинив жайвір.

         Іг-іг-іг – по болоту бродить носоріг.

         Іг-іг-іг – в нього є лиш один ріг.

 

         Ки-ки-ки –гарно співають малюки.

         Ка-ка-ка – лине пісенька дзвінка.

         Ко-ко-ко – чути її далеко.

 

         Ла-ла-ла – Ліна воду  розлила.

        Лі-лі-лі – в Ліни  рученьки малі.

        Ул-ул-ул – кричить Ліна: «Караул!»

Ма-ма-ма – дуже гарна моя мама.

Му-му-му – люблю я  свою  маму.

Ам-ам-ам –  вона  найрідніша малятам.

Им-им-им –  допомагає і дорослим і  малим.

 

На-на-на  –  смішна  новина.

Но-но-но – дятел стукає у вікно.

Ну-ну-ну – він шукає зернину.

Ні-ні-ні – це сонце  відбивається в вікні.

 

Ом-ом-ом – віє вітер за  вікном.

Од-од-од – ми ідемо на город.

Ор-ор-ор – там дозрів вже  помідор.

Ох-ох-ох – ще ми любимо горох.

 

Пу-пу-пу – посіяли ми ріпу.

Па-па-па – виросла висока липа.

Ип-ип-ип – здивувався дід Пилип.

Ап-ап-ап – поливає дощик липку кап-кап кап.

 

Ра-ра-ра – біжить весела  дітвора.

Ро-ро-ро – вона несе усім добро.

Рі-рі-рі – ми зустрілись у дворі.

Ру-ру-ру – розпочали  цікаву гру.

 

Са-са-са – жила собі одна оса.

Су-су-су – всі боялися осу.

Сі-сі-сі – обминали її всі.

Ес-ес-ес – у оси відбувся стрес.

 

Та-та-та – гарна хатка у крота.

То-то-то – у ній тепло й чисто.

Ту-ту-ту -- тому й радісно кроту.

Іт-іт-іт – він шле усім  привіт.

 

Ун-ун-ун – на городі в нас кавун.

Уз-уз-уз  -- поруч виріс ще й гарбуз.

Ук-ук-ук – поселився там павук.

Уг-уг-уг –   він лякає всіх хапуг.

 

Фе-фе-фе – ми їдемо  в  кафе.

Фер-фер-фер – за кермом сидить шофер.

Фор-фор-фор – йому моргає  світлофор.

 

  Хо-хо-хо – ходить котик тихо,

  Хо-хо-хо – буде мишкам лихо.

  Хи-хи-хи – тут прибігли дітлахи.

  Ух-ух-ух – і почав летіти пух.

 

  Ці-ці-ці – наші дітки молодці.

  Це-це-це – посадили  деревце.

  Ця-ця-ця –  їм  дали  гостинця.

 

   Ча-ча-ча – грали діти у  «Квача».

   Чі-чі-чі – пече бабця  калачі.

   Ча-ча-ча – дайте, бабо, калача.   

   Че-че-че – влітку дуже гаряче.

 

   Ша-ша-ша – поскакало в ліс  лоша.

   Шу-шу-шу – з лісу шишок  наношу.

   Ши-ши-ши – ти додому поспіши.

   Ше-ше-ше – як у лісі хороше.

 

   Щу-щу-щу – довго не було  дощу.

   Щі-щі-щі – піділлємо  ми  кущі.

   Ащ-ащ-ащ – я купую  новий  плащ.

     Юс-юс-юс – ми вивчаємо знак плюс.

     Юч-юч-юч  -- загубила  я  свій ключ.

     Юд-юд-юд – в зоопарку є  верблюд.

     Ют-ют-ют – діти дивляться  салют.

 

      Як-як-як – в  далині горить  маяк.

      Ян-ян-ян – на городі в нас бур’ян.

      Ня-ня-ня – не легке в нас завдання.

      Ся-ся-ся – нам  вдалась  робота вся.

Уманська загальноосвітня школа №6 - Головна сторінка

 

     Скоромовки

А

Антон антонівки  зривав,

Антон  Аллі  їх  давав.

Б

Біля  броду  зубри бродять,

Та  до  броду  не  заходять.

В

Веслував  веслом Іванко,

Наловив в’юнів  він  зранку.

Г

Із-за гори, із-за гаю

Вовк голодний виглядає.

Д

Дятел по саду  літав.

Дятел  дуба  лікував.

Е

Едик бачив екскаватор,

Електричку, елеватор.

Скоштував він ескімо

І попрямував в кіно.

 

Є

Рятував Євген єнота,

Тяг за хвіст його з болота.

Євгенку єгер підсобив,

Євгенка єгер  похвалив.

Ж

Жаба жадібна в болоті жила.

Жерла жваво  комарів

І  боялась журавлів.

З

Завірюха завиває,

Снігом землю засипає.

Змерз зайчисько-сірячок

І  сховався  за  стіжок.

И

Яке диво-дивина,

Сніжно-біла  йде зима.

Білосніжні килими

Розстелила  навкруги.

 

 

І

Ішов  індик  з  індичкою

Далеко в ліс  за  суничками.

Й

Упіймав Йосип  йоржа

Й похвалитись поспіша.

Йорж  з  відерця  хлюп у  воду!

Йосип  плаче: «Ой пригода!»

К

Кури клювали  крупу у дворі.

Киця їх налякала,

Розбіглись хто куди.

Л

Через поле, через ліс

Бродить дуже хитрий лис.

Від  мисливців він тікає,

Хвостом сліди замітає.

М

Манну кашу мишеня

Їло з мамою щодня.

Підросло воно в коморі

І попалося котові.

Н

Носоріг намисто носить.

Носоріг ще й має ріг.

А якби не мав  він  ріг,

То й не звався б носоріг.

О

Оксанка й Остапко

В осінньому саду

Фрукти обривали,

Осінь  вихваляли.

П

Півень півню вихвалявся:

  • Я співаю краще всіх!

До роботи всіх скликаю

І  ніколи не програю.

Р

Равлик ріжки  виставляє

І довкола розглядає.

Налякався і  завмер,

Схожий став на  букву «ер».

 

 

С

Славик  сливи посадив,

Чудо-сад  собі створив.

Т

В тата  в кузні молоток

Вибиває: «Ток-ток-ток.»

У

Красиву хустинку мама зав’язала,

Їй донечка її  подарувала.

Ф

Всі  професії хороші

Вибирай  на  смак.

У  Софійки тато  фермер,

У Гафійки він шофер.

Х

Хмарка хмарку привітала,

Ясне  сонечко сховала.

Ц

Цап цукерки смакував,

Цапенятку не давав.

 

 

Ч

Чобітки купила чапля

Червоненькі з  каблучком.

Чапля вихваляється,

Чайка  роздивляється.

Ш

Тишком –нишком  йшов Тимошик,

Наступив мишці на хвостик.

Щ

Щиглик високо літає.

Щука глибоко пірнає.

Щастя кожен своє має.

Ю

В  новій  юрті Юра жив

І свою сім’ю любив.

Я

Яся яблучка любила.

Яся яблучко згубила.

Та вона за ним не плаче

Тільки грається і скаче.

 

       

Артикуляційна гімнастика в ігрових вправах 

 

                                          «Дудка»

Губки в дудочку звернули,

І тихесенько подули.

Дудочка дудить,

 Діточок всіх  веселить.

Мета: вправляти витягування губ вперед „дудочкою”.

 

                                       «Голочка»

Язичок тонесенький,

як голочка гостресенький,

Ним не можна шити,

а можна інших веселити.

Мета: утримувати  вузький язичок.

 

                                     «Посмішка»

 Всі ми дружно посміхнулись,

 один до одного повернулись.

 Губи в посмішці розтягнулись,

  і ми знову повернулись.

  Мета:  утримувати губи в усмішці, передні верхні і   нижні зуби оголені.

 

 

 

                                 «Гірка»

Язичок ми підвернули,

І на гірку завернули.

Гірка дуже ця крута,

язичок тримати допомага.

Мета: утримувати кінчик язика біля нижніх передніх зубів до 15 сек.

 

                                   «Чашечка»

Рот широко відкриваємо,

Язик доверху піднімаємо.

Чашечка красива утворилася,

водичка з неї не розлилася.

Мета: утримувати широкий язик вверху до  10-15 сек.

 

Поради батькам майбутніх першокласників – Райдуга

Артикуляційні вправи

 для постановки свистячих звуків

                                «Неслухняний язичок»

У нас в роті язичок

непокірний баловничок,

ми повинні його покарати

склади „ па-па” швидко вимовляти.

Мета: розслабляти м’язи язика, спокійно покласти язик на нижню губу і вимовляти звуки па-па-па.

                                        «Лопатка»

Язичок широкий як лопата

можна, навіть, землю ним копати.

 Ми наблизим його до нижньої губи

і спокійно порахуємо до десяти.

Мета: утримувати язик в спокійному положенні, поклавши широкий передній край язика на нижню губу. і утримувати його в такому положенні під рахунок 1-10.

                                   «Чистимо зубки»

Прикрість трапилась у нас,

щітка зубна загубилась.

Але є  в нас язичок,

він нам  допоможе.

Мета: утримувати язик за нижніми зубами; кінчиком язика „чистити” нижні зуби, рухи спочатку із сторони в сторону, потім знизу вверх.

        

Артикуляційні вправи для постановки шиплячих звуків

 

                                 «Смачна  цукерка»

У нас цукерочка смачна,

а ще й корисна вона.

Ми цукерку будем смакувати,

Вверх язичок будем піднімати.

Мета: зміцнити м’язи язика, відпрацювати підйом язика вверх, притиснувши язичок на піднебіння за верхніми зубами.

 

                                     «Грибок»

Язичок наш як грибок

на міцненькій ніжці.

Вверх язик ми піднімаємо

І довгенько так тримаємо.

Мета: відпрацювати підйом язика вверх, розтягувати вуздечку язика.

 

                                «Смачне варення»

Ой, яке смачне варення,

Таке солодке, запашне.

Язик вверх піднімаємо

і на верхню губу завертаємо.

Мета: відпрацювати рухи широкої передньої частини вверх. Широким переднім краєм язика облизати верхню губу, виконуючи рухи зверху вниз.

 

                                     «Гармошка»

Язик до піднебіння причіпляємо,

і рот швиденько закриваємо

Знову рот ми відкриваємо,

ніби на гармошці весело граємо.

Мета: зміцнювати м’язи язика, розтягувати під’язичну зв’язку. Приклеїти язик до піднебіння, і не відпускаючи язика, закривати і відкривати рот ( як розтягується міх у гармошки).

 

                                          «Фокус»

Цей веселий язичок

вміє фокуси творити,

він може повітряний

струмінь легко підкорити.

Мета: вправлятися у підйомі язика вверх, умінні надати язику форму ковшика і направляти повітряний струмінь посередині язика.

 

 

 

Читання пірамідок слів

 

Вербівська ЗОШ І ст. - Головна сторінка

 

 

 

 

 

img006

img005

img015

img010                                             img018

  img011

 

img014

img012                                    img007             

img013   img016

         img017                       

                        

 

Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом

 

 

 

         Міжнародний конкурс дитячого малюнка за творами Сергія Михалкова "Я олівець  з папером взяв ..." - Острів знань

 

   

img019img020

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Зачаровані слова»

Картки для перевірки навичок читання 2 клас

 

 

docx
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку