Читати завжди цікаво
Посібник з читання для 1 -2 класів
2021 р.
Автор-упорядник:
вчителька початкових класів
філії Мирогощанської ЗОШ І-ІІІ ступенів
у с. Мокре
Бугай Ганна Анатоліївна
Мовлення — це один із найбагатших скарбів, який подарувала людині природа. Мовлення — це один із найвагоміших критеріїв оцінювання розвитку дитини, її розумової діяльності. Добре розвинуте мовлення — це запорука майбутньої успішності навчання в школі. Для дитини дуже важливо, як сприймають її мовлення дорослі та ровесники, з якими вона спілкується. Її мовлення повинно бути чітким, виразним, розбірливим, зрозумілим і приємним на слух для співрозмовників. Одним із перших етапів корекції фонетичних порушень у дітей є підготовка артикуляційного апарату до постановки звуків та розвиток артикуляційної моторики. Артикуляційні вправи проводяться в ігровій та цікавій формі, супроводжуються невеликими віршиками. Оскільки одні й ті самі вправи, що повторюються безліч разів на заняттях, швидко набридають дітям, вони втомлюються, доцільно добирати умовну назву до кожної артикуляційної вправи .
Артикуляційна зарядка – важливий елемент уроку, який передбачає розвиток артикуляційного апарату дітей. У методичному посібнику підібрані вправи, які допоможуть вчителю займатися з дітьми.
Чистомовки
Ам-ам-ам – їсти тобі дам.
Ан-ан-ан -- принесіть мені банан.
Ас-ас-ас -- пийте, діти, смачний квас.
Бі-бі-бі – журалі у небі.
Иб-иб-иб – в лісі виріс гриб.
Уб-уб-уб -- білка стрибнула на дуб.
Ва-ва-ва – роззява зветься ґава.
Ав-ав-ав – в лісі я гриби збирав.
Ів-ів-ів – в річці наловив в’юнів.
Га-га-га – в мене є вага.
Гу-гу-гу – я купую курагу.
Ги-ги-ги – ще спекли ми пироги.
Ду-ду-ду – я купатися піду.
Ді-ді-ді – не сиди ти у воді.
Да-да-да – прохолодна вже вода.
Ер-ер-ер – бродом брів бобер.
Ес-ес-ес –його злякав кудлатий пес.
Жа-жа-жа – гілка впала на вужа.
Жу-жу-жу – я йому допоможу.
Же-же-же – він подякував уже.
Зе-зе-зе – по стежині змій повзе.
Зу-зу-зу – він побачив там козу.
Зі-зі-зі – причепився на нозі.
Ір-ір-ір – веселий гамір зчинив жайвір.
Іг-іг-іг – по болоту бродить носоріг.
Іг-іг-іг – в нього є лиш один ріг.
Ки-ки-ки –гарно співають малюки.
Ка-ка-ка – лине пісенька дзвінка.
Ко-ко-ко – чути її далеко.
Ла-ла-ла – Ліна воду розлила.
Лі-лі-лі – в Ліни рученьки малі.
Ул-ул-ул – кричить Ліна: «Караул!»
Ма-ма-ма – дуже гарна моя мама.
Му-му-му – люблю я свою маму.
Ам-ам-ам – вона найрідніша малятам.
Им-им-им – допомагає і дорослим і малим.
На-на-на – смішна новина.
Но-но-но – дятел стукає у вікно.
Ну-ну-ну – він шукає зернину.
Ні-ні-ні – це сонце відбивається в вікні.
Ом-ом-ом – віє вітер за вікном.
Од-од-од – ми ідемо на город.
Ор-ор-ор – там дозрів вже помідор.
Ох-ох-ох – ще ми любимо горох.
Пу-пу-пу – посіяли ми ріпу.
Па-па-па – виросла висока липа.
Ип-ип-ип – здивувався дід Пилип.
Ап-ап-ап – поливає дощик липку кап-кап кап.
Ра-ра-ра – біжить весела дітвора.
Ро-ро-ро – вона несе усім добро.
Рі-рі-рі – ми зустрілись у дворі.
Ру-ру-ру – розпочали цікаву гру.
Са-са-са – жила собі одна оса.
Су-су-су – всі боялися осу.
Сі-сі-сі – обминали її всі.
Ес-ес-ес – у оси відбувся стрес.
Та-та-та – гарна хатка у крота.
То-то-то – у ній тепло й чисто.
Ту-ту-ту -- тому й радісно кроту.
Іт-іт-іт – він шле усім привіт.
Ун-ун-ун – на городі в нас кавун.
Уз-уз-уз -- поруч виріс ще й гарбуз.
Ук-ук-ук – поселився там павук.
Уг-уг-уг – він лякає всіх хапуг.
Фе-фе-фе – ми їдемо в кафе.
Фер-фер-фер – за кермом сидить шофер.
Фор-фор-фор – йому моргає світлофор.
Хо-хо-хо – ходить котик тихо,
Хо-хо-хо – буде мишкам лихо.
Хи-хи-хи – тут прибігли дітлахи.
Ух-ух-ух – і почав летіти пух.
Ці-ці-ці – наші дітки молодці.
Це-це-це – посадили деревце.
Ця-ця-ця – їм дали гостинця.
Ча-ча-ча – грали діти у «Квача».
Чі-чі-чі – пече бабця калачі.
Ча-ча-ча – дайте, бабо, калача.
Че-че-че – влітку дуже гаряче.
Ша-ша-ша – поскакало в ліс лоша.
Шу-шу-шу – з лісу шишок наношу.
Ши-ши-ши – ти додому поспіши.
Ше-ше-ше – як у лісі хороше.
Щу-щу-щу – довго не було дощу.
Щі-щі-щі – піділлємо ми кущі.
Ащ-ащ-ащ – я купую новий плащ.
Юс-юс-юс – ми вивчаємо знак плюс.
Юч-юч-юч -- загубила я свій ключ.
Юд-юд-юд – в зоопарку є верблюд.
Ют-ют-ют – діти дивляться салют.
Як-як-як – в далині горить маяк.
Ян-ян-ян – на городі в нас бур’ян.
Ня-ня-ня – не легке в нас завдання.
Ся-ся-ся – нам вдалась робота вся.
Скоромовки
А
Антон антонівки зривав,
Антон Аллі їх давав.
Б
Біля броду зубри бродять,
Та до броду не заходять.
В
Веслував веслом Іванко,
Наловив в’юнів він зранку.
Г
Із-за гори, із-за гаю
Вовк голодний виглядає.
Д
Дятел по саду літав.
Дятел дуба лікував.
Е
Едик бачив екскаватор,
Електричку, елеватор.
Скоштував він ескімо
І попрямував в кіно.
Є
Рятував Євген єнота,
Тяг за хвіст його з болота.
Євгенку єгер підсобив,
Євгенка єгер похвалив.
Ж
Жаба жадібна в болоті жила.
Жерла жваво комарів
І боялась журавлів.
З
Завірюха завиває,
Снігом землю засипає.
Змерз зайчисько-сірячок
І сховався за стіжок.
И
Яке диво-дивина,
Сніжно-біла йде зима.
Білосніжні килими
Розстелила навкруги.
І
Ішов індик з індичкою
Далеко в ліс за суничками.
Й
Упіймав Йосип йоржа
Й похвалитись поспіша.
Йорж з відерця хлюп у воду!
Йосип плаче: «Ой пригода!»
К
Кури клювали крупу у дворі.
Киця їх налякала,
Розбіглись хто куди.
Л
Через поле, через ліс
Бродить дуже хитрий лис.
Від мисливців він тікає,
Хвостом сліди замітає.
М
Манну кашу мишеня
Їло з мамою щодня.
Підросло воно в коморі
І попалося котові.
Н
Носоріг намисто носить.
Носоріг ще й має ріг.
А якби не мав він ріг,
То й не звався б носоріг.
О
Оксанка й Остапко
В осінньому саду
Фрукти обривали,
Осінь вихваляли.
П
Півень півню вихвалявся:
До роботи всіх скликаю
І ніколи не програю.
Р
Равлик ріжки виставляє
І довкола розглядає.
Налякався і завмер,
Схожий став на букву «ер».
С
Славик сливи посадив,
Чудо-сад собі створив.
Т
В тата в кузні молоток
Вибиває: «Ток-ток-ток.»
У
Красиву хустинку мама зав’язала,
Їй донечка її подарувала.
Ф
Всі професії хороші
Вибирай на смак.
У Софійки тато фермер,
У Гафійки він шофер.
Х
Хмарка хмарку привітала,
Ясне сонечко сховала.
Ц
Цап цукерки смакував,
Цапенятку не давав.
Ч
Чобітки купила чапля
Червоненькі з каблучком.
Чапля вихваляється,
Чайка роздивляється.
Ш
Тишком –нишком йшов Тимошик,
Наступив мишці на хвостик.
Щ
Щиглик високо літає.
Щука глибоко пірнає.
Щастя кожен своє має.
Ю
В новій юрті Юра жив
І свою сім’ю любив.
Я
Яся яблучка любила.
Яся яблучко згубила.
Та вона за ним не плаче
Тільки грається і скаче.
Артикуляційна гімнастика в ігрових вправах
«Дудка»
Губки в дудочку звернули,
І тихесенько подули.
Дудочка дудить,
Діточок всіх веселить.
Мета: вправляти витягування губ вперед „дудочкою”.
«Голочка»
Язичок тонесенький,
як голочка гостресенький,
Ним не можна шити,
а можна інших веселити.
Мета: утримувати вузький язичок.
«Посмішка»
Всі ми дружно посміхнулись,
один до одного повернулись.
Губи в посмішці розтягнулись,
і ми знову повернулись.
Мета: утримувати губи в усмішці, передні верхні і нижні зуби оголені.
«Гірка»
Язичок ми підвернули,
І на гірку завернули.
Гірка дуже ця крута,
язичок тримати допомага.
Мета: утримувати кінчик язика біля нижніх передніх зубів до 15 сек.
«Чашечка»
Рот широко відкриваємо,
Язик доверху піднімаємо.
Чашечка красива утворилася,
водичка з неї не розлилася.
Мета: утримувати широкий язик вверху до 10-15 сек.
Артикуляційні вправи
для постановки свистячих звуків
«Неслухняний язичок»
У нас в роті язичок
непокірний баловничок,
ми повинні його покарати
склади „ па-па” швидко вимовляти.
Мета: розслабляти м’язи язика, спокійно покласти язик на нижню губу і вимовляти звуки па-па-па.
«Лопатка»
Язичок широкий як лопата
можна, навіть, землю ним копати.
Ми наблизим його до нижньої губи
і спокійно порахуємо до десяти.
Мета: утримувати язик в спокійному положенні, поклавши широкий передній край язика на нижню губу. і утримувати його в такому положенні під рахунок 1-10.
«Чистимо зубки»
Прикрість трапилась у нас,
щітка зубна загубилась.
Але є в нас язичок,
він нам допоможе.
Мета: утримувати язик за нижніми зубами; кінчиком язика „чистити” нижні зуби, рухи спочатку із сторони в сторону, потім знизу вверх.
Артикуляційні вправи для постановки шиплячих звуків
«Смачна цукерка»
У нас цукерочка смачна,
а ще й корисна вона.
Ми цукерку будем смакувати,
Вверх язичок будем піднімати.
Мета: зміцнити м’язи язика, відпрацювати підйом язика вверх, притиснувши язичок на піднебіння за верхніми зубами.
«Грибок»
Язичок наш як грибок
на міцненькій ніжці.
Вверх язик ми піднімаємо
І довгенько так тримаємо.
Мета: відпрацювати підйом язика вверх, розтягувати вуздечку язика.
«Смачне варення»
Ой, яке смачне варення,
Таке солодке, запашне.
Язик вверх піднімаємо
і на верхню губу завертаємо.
Мета: відпрацювати рухи широкої передньої частини вверх. Широким переднім краєм язика облизати верхню губу, виконуючи рухи зверху вниз.
«Гармошка»
Язик до піднебіння причіпляємо,
і рот швиденько закриваємо
Знову рот ми відкриваємо,
ніби на гармошці весело граємо.
Мета: зміцнювати м’язи язика, розтягувати під’язичну зв’язку. Приклеїти язик до піднебіння, і не відпускаючи язика, закривати і відкривати рот ( як розтягується міх у гармошки).
«Фокус»
Цей веселий язичок
вміє фокуси творити,
він може повітряний
струмінь легко підкорити.
Мета: вправлятися у підйомі язика вверх, умінні надати язику форму ковшика і направляти повітряний струмінь посередині язика.
Читання пірамідок слів
Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом
Гра «Зачаровані слова»