Послідовне з’єднання провідників

Про матеріал
Познайомити учнів із послідовним з’єднанням провідників і закономірностями, що існують у колі з послідовним з’єднанням провідників.
Перегляд файлу

1

 

Послідовне з’єднання провідників

Мета уроку:

Навчальна. Познайомити учнів із послідовним з’єднанням провідників і закономірностями, що існують у колі з послідовним з’єднанням провідників.

Розвивальна. Розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, умову задачі, хід розв’язання задач, творчий підхід до вирішення завдань.

Виховна. Формування таких якостей особистості, як працелюбність, уважність, зібраність, спостережливість;

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, амперметр, вольтметр.

 

План уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

V. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП. 1 хв.

Привітання

Уявіть портативну колонку без кнопки «Ввімкнути/вимкнути», тобто таку, яку можна, наприклад, вимкнути, тільки витягнувши з її корпусу акумулятор. Це дуже незручно, правда? Але відсутність вимикача — це тільки незручності в користуванні, а от неправильне під­ключення вимикача до електричного кола може призвести до серйозних наслідків (колонка може вийти з ладу). Про те, як потрібно підключати вимикачі до пристроїв та приладів і які особливості має таке з'єднання, ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 3 хв.

Але спочатку я пропоную вам перевірити, як ви засвоїли матеріал минулих уроків.

Фізичний диктант.  

На виконання завдання ви маєте 2 хвилини Кожна відповідь по 0,5 бала.

1. Одиниці вимірювання сили струму

а) Ампер

б) Вольт

в) Ом

2. Реостати застосовують для

а) Зміни сили струму в колі

б) Підключення різних приладів

в) Зміни напруги на полюсах джерела струму

3. Яким приладом вимірюють напругу в електричному колі?

а) Амперметром

б) Реостатом

в) Вольтметром

3. В яких одиницях вимірюють опір?

а) Омах (Ом)

б) Кулонах (Кл)

в) Амперах (А)

4. Умовне позначення вольтметра

а)

б)

в)

5. Яку напругу показує вольтметр, зображений на рисунку?

а) 3,2 В

б) 2,5 В

в) 2 В

г) 3 В

6. Яка формула виражає закон Ома для ділянки кола?

а)                  б)                в)

Сядьте на свої місця, і обміняйтеся завданнями для взаємоперевірки.

Результати запишіть до

IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ 4 хв.

Проблемне питання.

Ми вже знаємо два способи з'єднання елементів в електричному колі, назвіть їх.

а – послідовне; б – паралельне

          

Яке з них послідовне, яке паралельне?

У чому різниця?

З послідовним з’єднанням ви вже зустрічалися, а тепер розглянемо його детальніше.

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Послідовне з’єднання провідників». Запис учнями в зошиті теми уроку.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Як тільки на вулиці  починає смеркати відразу в  кожній оселі загорається  світло. Вуличне освітлення вмикається автоматично і дає можливість усім пішоходам безпечно пересуватися. Ранок кожного з нас починається з вмикання багатьох електроприладів, які роблять наше життя більш комфортним. Відповіді учнів – (фен, тостер, мікхвильова піч, електрочайник, телевізор, радіо).

Як же вмикаються  електроприлади в електромережу, і чому можна увімкнути одразу кілька лампочок чи приладів. Справа у тому, що електричні кола, що застосовуються на практиці складаються з багатьох елементів, які можуть з’єднуватись в електричному колі по-різному. Розглянемо найпростіший вид з’єднання – послідовне. Прикладом такого з’єднання є ялинкова гірлянда. Отже, сьогоднішнім нашим завданням буде з’ясувати основні закономірності послідовного з’єднання провідників.

1. Послідовне з’єднання провідників

При послідовному з’єднанні споживачів (провідників) їх з’єднують по черзі один за одним без розгалужень проводів між ними.

Демонстрація роботи послідовного з’єднання. (У мене на столі)

Зверніть увагу: якщо один із послідовно з’єднаних провідників вийде з ладу, то решта теж не працюватимуть, бо коло буде розімкненим.

 

Робота в групах. Проведемо дослід, повторити правила з ТБ. 6 хв.

Група 1

При послідовному з’єднанні споживачів (провідників) їх з’єднують по черзі один за одним без розгалужень проводів між ними: до кінця першого приєднують початок другого, потім до кінця другого приєднують початок третього...

Зверніть увагу: якщо один із послідовно з’єднаних провідників вийде з ладу, то решта теж не працюватимуть, бо коло буде розімкненим.

 

Дослід №1 Сила струму при послідовному з`єднанні провідників

Розглянемо електричне коло з послідовно з'єднаних джерела струму, двох електроламп, амперметра та вимикача. Замкнемо електричне коло та  виміряємо силу струму на різних ділянках електричного кола.

                                                        

       

       

Висновок: при послідовному зєднанні провідників сила струму в будь-якій ділянці кола ____________________.

 

Група 2

При послідовному з’єднанні споживачів (провідників) їх з’єднують по черзі один за одним без розгалужень проводів між ними: до кінця першого приєднують початок другого, потім до кінця другого приєднують початок третього...

Зверніть увагу: якщо один із послідовно з’єднаних провідників вийде з ладу, то решта теж не працюватимуть, бо коло буде розімкненим.

 

Дослід 2. Напруга при послідовному з`єднанні провідників

Виміряємо напругу на різних ділянках електричного кола, яке складене з послідовно з’єднаних провідників.

 

                                                        

Висновок: при послідовному зєднанні провідників повна напруга в колі дорівнює __________ напруг на окремих ділянках кола.

 

2. Формула для розрахунку опору  5 хв.

Для обчислення загального опору R ділянки кола, яка складається з двох послідовно з’єднаних провідників опорами R1 і R2, скористаємося співвідношенням:

Застосувавши закон Ома, можемо переписати це співвідношення так:

В разі послідовного з’єднання:

Одержимо:

 

Якщо ділянка кола складається з кількох послідовно з’єднаних провідників, загальний опір ділянки дорівнює сумі опорів окремих провідників:

 

3. n послідовно з’єднаних провідників

Отримані співвідношення для сили струму, напруги та опору справджуються для будь-якої кількості послідовно з’єднаних провідників:

n – кількість провідників.

 

V. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ 12 хв.

1. Резистори, опори яких 2 і 3 Ом, з’єднані послідовно й підключені до джерела постійної напруги 15 В. Яким є опір цієї ділянки кола? Знайдіть силу струму в колі та напругу на кожному резисторі.

Дано:

Розв’язання

Відповідно до закону Ома:

 

 

Відповідь:

 

2. Опір лампи N2 дорівнює 100 Ом. Знайдіть опір лампи N1. Чому дорівнює сила струму в колі та загальний опір двох ламп.

Дано:

Розв’язання

 

Відповідно до закону Ома:

 

 

 

Відповідь:

 

 

Робота на комп’ютерному тренажері 7 хв.

Завдання. Виміряйте силу струму на лампі та напругу на резисторі склавши послідовно електричне коло за допомогою наступних елементів: гальванічного елемента або акумулятора;   ключа;  електричної лампи;  з’єднальних проводів;  резистора.  

Відповідь: I = _______ ; U = __________.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 3 хв.

Робота в програмі learningapps. (Диференційовані завдання)

Група А. https://learningapps.org/6462202 - Електричне коло. Електрична схема

Група Б. https://learningapps.org/2048711 - Просте електричне коло

 

Бесіда за питаннями 2 хв.

Перегляд відео

1. Як обчислити силу струму в електричному колі за послідовного з’єднання його елементів?

2. Як обчислити повну напругу в електричному колі, якщо є виміряні значення напруг кожної з його ділянок, що з’єднані послідовно?

3. Як обчислити загальний опір кола, яке складається з послідовно з’єднаних провідників?

 

VII. Домашнє завдання 1 хв.

Вивчити § 31, Вправа № 31 (1 - 3)

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 31. Послідовне з’єднання провідників
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
8481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку