В умовах воєнного стану кількість дітей найбільш вразливих категорій, які потребують особливої педагогічної підтримки та уваги, збільшилася в кілька разів порівняно з довоєнним часом. Робота з ними вимагає від педагогів ретельної підготовки, глибоких теоретичних знань та створення арсеналу ефективних практичних інструментів. Тож саме цій важливій темі буде присвячена наша дводенна Всеукраїнська інтернет-конференція «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: виклики та можливості», яка відбудеться 12.12.-13.12.2024. Під час етеру наші спікери обговорять сучасний стан інклюзивної освіти, нададуть відповіді на ваші запитання та розглянуть конкретні випадки, з якими стикаються педагоги під час роботи з дітьми з ООП.
Протягом 7 років команда освітнього проєкту «На Урок» прагне об’єктивно відображати сучасний освітній процес і надавати підтримку педагогам у пошуку ефективних навчальних інструментів. Щоби вам було простіше зорієнтуватися в навчальному матеріалі, ми підготували перелік заходів, які можна переглянути та навчатися в межах підвищення кваліфікації:
Онлайн-курси:
- Ефективна взаємодія вчителя та учнів із особливими освітніми потребами
- Інклюзивна освіта в умовах дистанційного та змішаного навчання
- Інклюзивна освіта: коротко про найважливіше
- Інклюзивне навчання: робота вчителя і асистента вчителя
- Сучасні технології інклюзивного навчання
- Педагогічні стратегії сучасного вчительства
Всеукраїнські інтернет-конференції:
- NEW! «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: виклики та можливості»
- «Інклюзія в закладах освіти: ідеї та практика»
- «Організація роботи з дітьми з ООП»
- «Інклюзивна освіта в НУШ: тенденції та інновації»
- «Робота з дітьми з ООП: поради та досвід»
- «Інклюзивна освіта: поради щодо організації навчального процесу»
- «Інклюзивна освіта в сучасному контексті: виклики та можливості»
- «Інклюзивна освіта: плани та перспективи»
- «Інклюзивна освіта: робота з нормативною документацією»
- «Інклюзивна освіта: запитання та відповіді»
- «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: ефективна інклюзія»
- «Інклюзія в умовах війни: досвід і перспективи»
- «Успішні стратегії інклюзивної освіти в умовах війни»
- «Робота з нормативною документацією: інклюзивна освіта»
- «Пріоритети в освіті: інклюзивна освіта в умовах війни»
- «Інклюзивна освіта: підходи та практики»
- «Дистанційне та змішане навчання в умовах війни»
- «Дистанційне та змішане навчання: досвід і виклики»
- «Інклюзивна освіта: досвід упровадження в сучасних умовах»
- «Інклюзивна освіта в умовах сучасної школи»
А ще ми підготували огляд наших статей, присвячених організації інклюзивного навчання у 2024/2025 навчальному році.
Реформування інклюзивного навчання
Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року: огляд інновацій
У червні 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року, а також затвердив операційний план заходів для її реалізації у 2024–2026 роках. Цей стратегічний документ відображає новий підхід до політики у сфері освіти, спрямований на створення безпечного, доступного та якісного освітнього середовища для всіх, незалежно від індивідуальних особливостей людини. Стратегія передбачає як підвищення рівня інклюзивності навчальних закладів, так і вдосконалення умов для надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами. У цьому матеріалі ми підготували огляд ключових положень Національної стратегії та детально розглянули основні етапи її впровадження.
Зміни до Положення про ІРЦ
У липні 2024 року Міністерство освіти і науки України винесло на громадське обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Цей документ спрямований на вдосконалення організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів та розширення їхніх можливостей для надання якісної допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
У статті «Зміни до Положення про ІРЦ: огляд проєкту постанови КМУ» ми проаналізували запропоновані новації, зокрема щодо загальних принципів функціонування ІРЦ, порядку проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи з ООП, а також умов і вимог до призначення кваліфікованого кадрового складу для реалізації завдань інклюзивної освіти.
Утворення та функціонування спеціальних класів у ЗЗСО
Наказом МОН від 22.08.2024 №1182 затверджено Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Цей нормативний акт зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.09.2024 за № 1408/42753 й набуває чинності з 01.09.2025. Згідно з положеннями наказу, спеціальні класи – це окремі класи, що утворюються у закладах загальної середньої освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами у спеціально створених умовах з урахуванням їх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. У статті «Нові підходи до інклюзивного навчання: спеціальні класи для учнів із ООП» ми детально розглянули ключові аспекти цього нормативного акту, зокрема:
- порядок утворення та функціонування спеціальних класів і зарахування учнів із ООП;
- гранична наповнюваність спеціальних класів;
- організація освітнього процесу у спеціальних класах;
- індивідуальна освітня траєкторія учнів спеціального класу;
- вимоги до педагогічних працівників.
Порядок організації інклюзивного навчання
Організаційні засади навчання учнів із ООП у закладах загальної середньої освіти за інституційною (очною (денною)) формою здобуття освіти затверджені Постановою КМУ від 15.09.2021 №957 (зі змінами). У статті «Новий Порядок організації інклюзивного навчання: коротко про головне» ми детально розглянули цей документ, зокрема звернули увагу на визначення та особливості рівнів підтримки дітям із ООП, вимоги до зарахування їх до школи та основні функції і повноваження закладу освіти.
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 (зі змінами). У цьому матеріалі ми розглянули основні положення цього документа, які стосуються запровадження інклюзивної моделі навчання для вихованців з ООП, забезпечення спеціальних умов для їхнього розвитку, а також підготовки педагогічних працівників до роботи в інклюзивних групах.
Організація освітнього процесу учнів із ООП в закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році
У листі МОН від 03.09.2024 №6/679-24 надано рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році. Цей документ визначає основні підходи та напрями роботи, спрямовані на забезпечення доступності, якості та ефективності освітніх послуг для дітей з ООП. У цьому матеріалі ми підготували огляд ключових аспектів, викладених у листі, зокрема:
- пріоритетні напрями роботи закладу освіти;
- організація освітнього процес;
- надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
- кадрове забезпечення.
Оцінювання результатів навчання учнів із ООП
У серпні 2024 року МОН спільно з Українським інститутом розвитку освіти презентували методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів із ООП. Цей документ містить практичні інструменти та поради, які дозволять в умовах інклюзивного навчання адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб кожної дитини та відстежувати її прогрес. У цьому матеріалі ми підготували огляд основних аспектів цих рекомендацій, зокрема:
- організаційні засади;
- особливості здійснення формувального оцінювання;
- особливості проведення поточного та підсумкового оцінювання.
Організація роботи з вивчення наявних компетенцій для надання освітньої підтримки учням із ООП
Процес вивчення наявних компетенцій школярів та надання їм підтримки в освітньому середовищі здійснюється відповідно до визначеної методології, яка враховує індивідуальні особливості дитини та її потреби. У статті «Організація інклюзивного навчання: порядок дій щодо визначення освітніх труднощів І рівня школярів із ООП» ми детально розглянули відповідний алгоритм, яким може скористатись заклад освіти. Він базується на принципах дотримання інтересів дитини, індивідуального підходу до її навчання, об'єктивності в оцінюванні освітніх труднощів, партнерської взаємодії з батьками та забезпечення конфіденційності інформації.
Команда психолого-педагогічного супроводу дітей із ООП
Ефективність та якість інклюзивного навчання значною мірою залежать від злагодженої командної роботи закладу освіти, батьків та залучених фахівців. Саме тісна співпраця між усіма сторонами дозволяє створити комфортне освітнє середовище, яке сприяє розвитку потенціалу учнів із ООП, формуванню толерантної атмосфери у колективі та їх успішній інтеграції в суспільство.
У статті «Як організувати ефективну роботу команди психолого-педагогічного супроводу школярів із ООП» ми підготували алгоритм дій керівника закладу освіти та детально розглянули ключові аспекти організації діяльності шкільної Команди супроводу.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини
Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини є одним із ключових документів, який лежить в основі організації та реалізації інклюзивного навчання у закладі освіти. Цей документ надає всебічну характеристику рівня розвитку дитини, визначає її освітні та соціальні потреби, а також включає конкретні рекомендації й стратегії підтримки, які сприяють побудові ефективного освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей. У статті «Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини: організація та оформлення висновку» ми підготували вибірковий огляд Положення про інклюзивно-ресурсний центр, який визначає порядок проведення комплексної оцінки розвитку дитини, узагальнення та оформлення її результатів.
Оцінка якості інклюзивного навчання
Підвищення якості інклюзивного навчання неможливе без комплексного, об’єктивного та неупередженого аналізу різноманітних факторів і показників, які впливають на освітній процес. Водночас універсальних правил і єдиного інструментарію для проведення моніторингу не існує, оскільки кожна школа має свої особливості. Це стосується не лише інфраструктури чи ресурсів, а й кількості учнів із особливими освітніми потребами, які можуть потребувати різних рівнів підтримки та індивідуального підходу.
З огляду на це, ми підготували матеріал «Оцінювання ефективності інклюзивного навчання: напрями та складові», у якому розглянули рекомендації Державної служби якості освіти та запропонували декілька практичних порад для освітян.
Ведення документації з питань інклюзивного навчання
Орієнтовний перелік документів, які мають бути створені та використовуватись у школі
Ретельне опрацювання чинної законодавчої бази та правильне ведення ділової документації щодо навчання учнів із особливими освітніми потребами дозволяє забезпечити ефективну співпрацю між усіма сторонами, відповідальними за організацію цієї системи освітніх послуг.
Ретельне опрацювання чинної законодавчої бази та правильне ведення ділової документації щодо навчання учнів з ООП дозволяє забезпечити ефективну співпрацю всіх осіб, відповідальних за організації цієї системи освітніх послуг. Аби допомогти освітянам оптимізувати цей трудомісткий та доволі складний процес, ми підготували статтю «Організація інклюзивного навчання: ведення документації в закладі освіти», в якій запропонували орієнтовний перелік документів, що мають бути створені та використовуватись у школі для належного обліку та управління процесом інклюзивного навчання.
Індивідуальна програма розвитку учня з ООП
Індивідуальна програма розвитку дитини є вичерпним та ефективним документом, який визначає зміст навчання дітей з особливими освітніми потребами, забезпечує якісне надання освітніх послуг учням із ООП, сприяє розкриттю їхнього потенціалу та забезпечує прогрес їхнього розвитку. У статті «Індивідуальна програма розвитку учня з ООП: поради щодо складання та реалізації» ми підготували огляд структури цього документа та детально розглянули кожний його компонент,
Індивідуальний навчальний план учня з ООП
Індивідуальний навчальний план є важливим інструментом, який допомагає адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб кожного учня, дозволяючи йому максимально розкрити свій потенціал та досягти успіхів у навчанні. У цій статті ми підготували декілька практичних порад щодо розробки цього документа, зокрема розглянули такі аспекти:
- вимоги до складання ІНП та послідовність підготовки;
- адаптація та модифікація навчальних програм;
- компоненти індивідуального навчального плану.
Асистент вчителя та асистент дитини
Рекомендації щодо роботи асистента вчителя та асистента учня викладено у листах МОН від 06.09.2022 №1/10258-22 та від 31.08.2023 №1/13094-2. Тож на їх основі ми підготували матеріал, де розглянули особливості діяльності цих фахівців в умовах дистанційного навчання під час воєнного стану та недопущення порушення їхніх трудових прав.
Асистент вчителя
Асистент вчителя є однією з ключових фігур, від якої залежить ефективність надання цієї системи освітніх послуг. Які вимоги встановлено до цієї посади та як атестується педагог? Які функції він матиме виконувати та що не входить до його повноважень? Яку документацію він має складати? Відповіді на ці та багато інших запитань ви знайдете у таких статтях:
- Робота асистента вчителя: обов'язки та ведення документації;
- Документація для асистента вчителя: коротко про головне;
- Учитель та його асистент: особливості взаємодії.
Асистент дитини з ООП
Для успішної реалізації завдань інклюзивного навчання може знадобитися додаткова допомога. Хто має право підтримувати дитину під час навчання, допомагати їй долати труднощі та стресові ситуації? Які завдання виконує ця людина та на яких підставах організовується взаємодія у закладі освіти? У цих статтях ми розглянули права та обов'язки помічника, друга та союзника інклюзивного навчання – асистента дитини з ООП:
Асистент дитини з ООП: вимоги, функції та обов'язки;
Асистент дитини в інклюзивному класі: обов'язки та особливості роботи.
Організація освітнього процесу
Залучення кожної дитини з особливими освітніми потребами до навчання та гнучкість дидактичних підходів є основними цілями та завданнями інклюзивної освіти. Чітко побудована структура уроку, конструктивна взаємодія вчителя та школярів дозволяє освітньому процесу проходити ясно, виразно та ефективно. У цих статтях ми підготували декілька порад, які допоможуть спланувати та провести якісний урок в інклюзивному класі:
- 3 ефективні стратегії роботи вчителя в інклюзивному класі;
- Алгоритм проведення уроку для учнів з ООП;
- Інклюзія на дистанційці: як організувати ефективне навчання для дітей з ООП;
- Робимо онлайн-уроки інклюзивними;
- Як адаптувати освітню програму для дитини з ООП;
- Лайфхаки для роботи з гіперактивними учнями;
- Методика Нумікон – універсальний спосіб навчити математики кожну дитину;
- Методика глобального читання – універсальний спосіб навчити кожну дитину.
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників
Згідно зі ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» робота з учнями з ООП є одним із обов'язкових напрямів підвищення кваліфікації педагогічних працівників шкіл (кількість годин має складати 10 % від загального обсягу підвищення кваліфікації за 5 років). Крім того, відповідно до Профстандартів інклюзивна компетентність (для педагогів ЗДО – здоров'язбережувальна компетентність) входить до складу основних професійних якостей, необхідних для здійснення трудової діяльності педагога. Аби надати освітянам широкий спектр можливостей для вдосконалення педагогічної майстерності, наша команда підготувала добірку освітніх продуктів «На Урок». Переглянувши заходи, ви дізнаєтесь про оновлену нормативну базу, про різноманітні інструменти забезпечення інклюзивного навчання та отримаєте багато цікавих і корисних практичних порад щодо створення сприятливих умов для кожної дитини з урахуванням її потреб, здібностей та можливостей.
Бажаєте отримати відповіді на запитання щодо ефективної організації інклюзивного навчання від досвідчених експертів? Долучайтесь до нашої дводенної конференції!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.