Уроки, які дивують та викликають широку палітру позитивних емоцій, дійсно надихають та мотивують школярів до навчання. Звісно, немає універсального плану для викладання української мови, але є декілька способів, які допоможуть зловити увагу учнів на «гачок» з першої хвилини та зробити уроки незабутніми і захопливими!
1. Будуйте урок за принципом казок Шахерезади
Більшості сучасних школярів складно засвоїти новий матеріал протягом одного уроку. Навіть якщо вони зрозуміють основні концепції, навряд чи інформація надовго залишиться в їхній пам'яті. Тож можна спробувати використати такий підхід - тему, яку почали вивчати сьогодні, закінчити лише в середині наступного уроку. Дозований зміст буде простіше опанувати та легше запам'ятати. Ефективному повторенню навчального матеріалу також сприяє прийом «6 запитань», сенс якого полягає у постановці по двох запитань за темами, що вивчались протягом таких періодів:
- минулого місяця;
- минулого тижня;
- минулого уроку.
2. Заохочуйте учнів досліджувати мову
Українську мову можна сміливо назвати «живим організмом», який постійно розвивається та еволюціонує. Вона систематично поповнюється новими словами, а деякі мовні одиниці змінюють свої значення або отримують нові тлумачення. Аби зацікавити учнів вивченням лексикографії, запропонуйте їм скласти список слів, які прийшли до нашої мови через пандемію коронавірусу та повномасштабну війну на території України. На їхніх прикладах можна наочно показати школярам, які є способи утворення лексичних одиниць. А ще можна розібрати з учнями декілька текстів сучасних популярних музичних виконавців – з погляду текстових категорій, мовних норм, засобів виразності, синтаксичної структури.
3. Поєднуйте класику та модні тенденції
Звернення до сучасних мовних явищ та сторонніх наук неабияк зацікавлює та захоплює учнів. Що спільного між генами та мемами? Який взаємозв'язок між біологічним носієм спадковості та зображенням із влучним жартівливим текстовим поясненням? А він є. Крім того, що ген і мем є одиницями інформації, сам термін meme був створений професором Річардом Докінзом на основі грецького слова (грец. μίμημα мімема), що означає «наслідування», «подібність». А може, учні захочуть знайти й інші приклади?
4. Влаштовуйте реп-батли
Вважаєте, що «музика вулиць» буде зайвою на уроці української мови? А чому б не провести такий експеримент? Формат реп-батла сприяє розвитку активного мовлення учнів, навчає їх чітко формулювати свою думку та аргументувати точку зору. І провести його дуже просто! Наприклад, можна запропонувати школярам у межах домашнього завдання придумати, як подати частину мови у вигляді реп-тексту. Це завдання буде цікавим і корисним, адже щоб його підготувати, потрібно ретельно повторити навчальний матеріал.
5. Зашифруйте мовні норми
Звідки прийшло до нас слово «емодзі»? Воно було запозичене з японської мови і складається з двох ієрогліфів, які можна перекласти, як «картинка зі змістом». По суті емодзі є графічним виразом позитивних емоцій, сміху, посмішки, радості спілкування у мережі. Воно є аналогом знайомого більшості користувачів інтернету – смайлика, якого вигадали в англомовному середовищі та з успіхом використовують у всьому світі. Враховуючи захоплення школярів спілкуванням у мережі, можна з ними придумати цікаву гру, наприклад, зашифрувати в емодзі якесь правило або мовні норми.
6. Навчайте використовувати мову в реальному житті
Знати українську мову – це не лише опанувати норми, стилі мови та її ознаки. Не менш важливо навчитися її доречно використовувати. Тож до уроку варто включати завдання, які навчають учнів застосовувати мову в різних сферах реального життя і при цьому розуміти різницю у використанні. Наприклад, можна запропонувати школярам написати довіреність, скласти резюме або заповнити заяву про прийом на роботу. Крім користі для навчання, ці знання невідмінно стануть їм у пригоді у майбутньому.
7. Дозволяйте учням «креативити»
Чи добре ви знаєте своїх учнів? Можливо, настав час дізнатися їх краще - що вони люблять робити поза школою, що слухають та що дивляться. Запропонуйте школярам обрати форму подачі, яка їм найбільш подобається, і підготувати домашнє завдання у цьому форматі – у вигляді короткого відео, подкасту чи посту в соцмережі. Напевно, учні будуть раді проявити себе у творчому проєкті, і перевірка домашньої роботи пройде весело та пізнавально.
8. Грайте з учнями у гру «Я обираю 500»
На початку вивчення нової теми повідомте учням, що підсумкова контрольна робота буде проведена у незвичному форматі - у формі інтелектуального змагання. Їм буде представлено декілька категорій запитань, що згруповані за складністю та мають відповідну кількість балів. Наприклад, «Дієслово – 500», «Дієприкметник – 300» і так далі. Учні мають послідовно обирати тему, у межах якої вони отримують запитання, й надавати відповіді за обмежений час. А їхня оцінка залежатиме від кількості набраних балів. Цей прийом мотивуватиме їх до активної роботи на уроці та стимулюватиме займатись самостійно протягом вивчення нової теми.
9. Залучайте учнів до «детективної» роботи
Ідея цього прийому полягає в тому, що замість отримання оцінки за роботу, учням пропонується самостійно знайти власні помилки, Наприклад, під час перевірки диктанту чи твору можна залишати такий коментар:
- я бачу чотири помилки у твоєму диктанті. А скільки ти зможеш знайти та виправити самостійно?
- я помітив, що у твоєму творі деякі висловлювання не відповідають темі. Чи зможеш ти знайти їх?
Такий вид зворотного зв’язку сприятиме не лише кращому опануванню навчального матеріалу, а й формуванню навички самоконтролю.
10. Використовуйте різноманітні техніки формувального оцінювання
Існує велика кількість прийомів формувального оцінювання успішності школярів. Ось лише декілька з них, які допоможуть налагодити насичений та змістовний зворотний зв’язок:
- Оцінювання на основі інтерв'ю. Запропонуйте школярам об'єднатися у пари, підготувати запитання та провести інтерв’ю. Це мають бути швидкі невимушені розмови, у яких обговорюватимуться найважливіші висновки з вашого уроку.
- Продовж запитання. Поставте запитання одному учню та запитайте іншого, чи вважає він цю відповідь правильною. Потім попросіть третього школяра пояснити, чи згоден він з відповіддю другого. Цей прийом допомагає залучити до активної роботи всіх школярів, бо кожен із них має бути готовим погодитися або не погодитися з почутими відповідями та надати пояснення своєї позиції.
- Спрямоване перефразування. Повідомте школярам певну концепцію та попросіть її перефразувати для певної аудиторії (наприклад, для дітей дошкільного віку або іноземців, які починають вивчати українську мову). Цей прийом не тільки допоможе розвивати мовно-комунікативну компетентність школярів, а й навчатиме їх висловлюватись таким чином, щоб люди в іншому контексті та середовищі могли їх зрозуміти.
- Журнал. Цей прийом проводиться у два етапи. Попросіть школярів у першій частині уроку підсумувати матеріал одним словом. У другій частині вони мають скласти коротке висловлювання з одного або двох абзаців, пояснюючи, чому саме вони обрали це слово.
- 60 секунд. У цій стратегії учні мають протягом однієї хвилини записати все, що вони знають про певне поняття. Тут не потрібно турбуватися про написання повних речень — вони можуть записувати фрази, словникові слова, основні ідеї, допоміжні деталі, текстові зв’язки, приклади та пов’язані поняття.
- Хмара слів. У цій стратегії вчитель дає підказку або запитання, а учні записують відповідь одним словом. Є багато чудових веб-сайтів, які спрощують цей процес і дозволяють створювати візуальні хмари слів на основі відповідей учнів. Розмір хмаринок дає змогу вчителю отримати чітке уявлення про рівень розуміння учнями навчального матеріалу.
- Топ 10. Вміння порівнювати, зіставляти й упорядковувати є навичками мислення вищого рівня, які потрібно формувати у школярів. Цей простий прийом допоможе це зробити просто та невимушено. Попросіть учнів перерахувати десять найважливіших деталей або десять найпопулярніших слів, пов’язаних із темою, що вивчається. А потім проведіть обговорення та попросіть їх обгрунтувати свій рейтинг.
Бажаєте отримати більше цікавих ідей та корисних порад від досвідчених вчителів-практиків? Долучайтеся до предметного інтенсиву «Викладання української мови в сучасних умовах», який відбудеться 24.11.2022!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.