Життя сучасного вчителя складно описати декількома словами, а тим паче однією частиною мови. Воно різнобарвне, цікаве, складне... Та й підійде воно лише найкращим – тим, хто точно опанує мистецтво педагогіки.
Але ми любимо виклики (до речі, не менше за вас!). Тому в цій статті ми зібрали 12 прикметників, які найбільш вдало описують життя та вдачу педагога ХХІ століття, а також його робочі й особисті будні. Це було ой як непросто! Тож які вони, вчителі України?
1. Стабільні
Сьогодні це слово нерідко зовсім несправедливо сприймають в негативному контексті. Мовляв, як у динамічному світі можна триматися за фіксованість і стабільність? Це ж деградація. Аж ніяк! Якщо йдеться про вічні цінності та здорові психологічні реакції, то без стабільності не обійтися!
Якою має бути людина? Бажані та рекомендовані якості змінюються щокілька років. Бо змінюється світ. Колись «модно» бути скромним, колись – зухвало-сміливим; колись соціально бажано генерувати нестандартні ідеї, а колись – виконувати корисну, але монотонну роботу. Однак людяність, доброта, сила й чесність актуальні завжди.
Як посилити:
Ця якість не посилюється прямими вправами, викликами чи прийомами. Працюючи над своїм професійним та особистісним наповненням, читаючи художню та наукову літературу, вчитель укріплює внутрішню стабільність, психологічний фундамент і харизму.
2. Бадьорі
Бадьорі ранки й активні дні – постійні супутники вчителя. І якщо більшість людей присвчує першу робочу годину дня каві, перевірці пошти чи месенджерів, то у педагогів усе зовсім не так! Їхні робочі ранки розпочинаються з активного спілкування з учнями. Вчителі діляться енергією та запалом із класом, що мотивує дітей на навчання та опанування нового. Так, доведеться завжди бути бадьорим та активним!
Як посилити:
Встановити режим дня і дотримуватися його. Все! Якщо це твердження здається вам дуже простим і очевидним, а погляд так і хоче пропустити цей пункт та знайти чарівні техніки-пігулки – ви не одні. Складно усвідомити, що дієві методи настільки прості та загальновідомі. Сон 7-9 годин, регулярний спорт і проста збалансована їжа – саме завдяки їм ви завжди відчуватимете бадьорість та матимете сили для активної роботи.
3. Натхненні
Що найбільше надихає педагогів? Звісно, щасливі учні! А що може зробити щаливим учителя? Серед іншого це визнання його заслуг та позитивне ставлення. Але це зовнішні фактори, а можна зробити дещо для себе самостійно. Натхненні цитати, приклади, цікаві книжки та фільми, спілкування з колегами-однодумцями – все це формує позитивне інформаційне поле, яке допомагає зарядитися силами на подальші звершення.
Як посилити:
Ведіть щоденник особистих успіхів – часто ми недооцінюємо свої досягнення, натомість концентруємося на невдачах або ж рисах, які потрібно «підтягнути». Високі результати учнів – це наслідок наших маленьких і великих перемог, тому скромність тут зайва, фіксуйте кожне досягнення (своє та учнів), навіть найменше.
4. Працьовиті
Діяльність учителя досить різноманітна: плани, звіти, підвищення кваліфікації, підготовка до уроків, взаємодія з учнями, батьками, колегами. І це ще не весь список! Без любові до людей та праці такі навантаження просто неможливо витримати.
Як посилити:
Що-що, а ця якість учителя не потребує додаткових посилень. Однак, якщо говорити про підвищення ефективності педагогічної роботи, не зайвим буде нагадати про відпочинок. Ось із цим у вчителів дійсно можуть бути проблеми. Відведіть час на спілкування з рідними та собою, ставтеся до обов'язку відпочивати з усією властивою вам відповідальністю.
5. Вимогливі
Часто вимогливість і любов крокують пліч-о-пліч. Любов до себе виявляється в рішенні робити те, що ви собі пообіцяли. Так само і любов до інших. Якщо дитина пообіцяла собі скласти ЗНО з математики «на відмінно», то вимогливий учитель, який щиро любить своїх учнів, допоможе втримати цю обіцянку.
Як посилити:
Вимогливість, як і метод батога та пряника потребує балансу, а не домінування якоїсь зі сторін. Надмірна вимогливість може зашкодити стосункам учителя та учнів, але її відсутність негативно позначиться на розкритті потенціалу школярів.
6. Оптимістичні
Корисна навичка вчителя – позитивно сприймати ситуацію, об'єктивно оцінюючи її ризики та можливості. Вчитель завжди вірить у краще: в найкращий результат своїх учнів, у прекрасні особисті якості колег, також у те, що робить надзвичайно корисну справу. І ця віра небезпідставна!
Як посилити:
Спілкуйтеся з тими, хто, так само як і ви, вірить у краще. Уникайте тісної комунікації з тими людьми, які впевнені, що ваша ідея не спрацює та не втілиться в життя, що на вас чекає невдача. Часто буває, що в людей, які діють, немає часу на осуд оточення, негатив і плітки. Ймовірно, ви знаєте це і на власному досвіді.
7. Чуйні
На жаль, не так часто можна зустріти людину, яка ставить потреби інших вище за власні. Звісно, якщо ви не працюєте у школі. Адже серед учителів таких людей більшість! Ця професія безумовно пов'язана з безкорисністю та волонтерством. Однак, волонтери «перегорають» та втрачають запас енергії в середньому за 1-3 роки, а педагоги «світять» десятиліттями.
Як посилити:
Розвивайте чуйність до себе. Частіше проводьте «ревізію» власного стану: як ви себе почуваєте? Які види робіт вас виснажують, які роблять щаливішими? Чи можете ви мінімізувати спілкування з так званими «енергетичними вампірами»? Застосовуйте всі можливі техніки дистанціювання від токсичних контактів.
8. Цілеспрямовані
Попри невичерпний оптимізм, учителі не живуть у світі рожевих поні, де успіх просто звалюється на голову, а всі діти чемні, уважні та допитливі. Педагоги вміють ставити цілі по SMART й іншим методикам, розраховувати ризики та поступово, але впевнено, йти до своєї мети. Що б не відбувалося довкола, як би не змінювалися закони та ситуації, педагоги вміють увімкнути режим холодного розуму та йти вперед, ведучи за собою інших.
Як посилити:
Впливайте лише на те, що залежить від вас. Ставте сміливі цілі з оглядом на те, що досягнення частини з них може залежати й від обставин. Не переймайтеся занадто, якщо щось із задуманого не вийшло втілити через непідвладні вам події. Як казав Януш Корчак: «Не муч себе, якщо не можеш зробити щось для дитини, просто пам'ятай: для дитини зроблено недостатньо, якщо не зроблено все можливе».
9. Захоплені
Любити людство, учнівство, професію – як би пафосно це не звучало, але діяльність учителя базується саме на любові та зирому захопленні своєю справою. Часто навіть безумовній, бо не завжди вчинки та робота педагога оцінюються своєчасно. Любов учителів, як і батьківську, краще видно через роки. Бо педагоги закладають зернятка, які проростатимуть десятиліттями.
Як посилити:
Зацікавленість і любов до професії можна підживити новими знаннями. Наприклад, вивченням сучасних підходів до вчителювання, адаптацією вже перевірених часом загальновідомих рішень до сучасних умов тощо. Існує багато інструментів для підвищення кваліфікації: курси, вебінари, конференції абощо.
10. Щедрі
Учитель щедро ділиться найголовнішими ресурсами: часом і знаннями. Він не жадібний на добрі слова та високі вчинки. І, щонайважливіше, педагог готовий віддавати учням значно більше, ніж регламентовані навчальним планом години.
Як посилити:
Тут варто розуміти просту річ: аби давати більше іншим, слід регулярно наповнюватися. Тому з повагою ставтеся до власного часу та здоров'я. Діліться від достатку, а не від нестачі – так будете щасливими і ви, і учні, і оточення.
11. Справедливі
«Люби мене тоді, коли я найменше цього заслуговую, бо в цей момент це те, що мені найбільше необхідно» – йдеться у шведському прислів'ї. І педагог часто поводиться саме так – він не має улюбленців, але справедливо приділяє увагу тим, хто найбільше її потребує. Адже так правильно, логічно та справедливо.
Як посилити:
Холодний розум у поєднанні з гарячим серцем – ось основна мирна зброя вчителя. Часом буває складно зберігати спокій, особливо якщо учні поводяться надто активно. Аби посилити свої позитивні якості, необхідно бути спокійним, справедливим і виваженим у період «штормових попереджень».
12. Творчі
Учителі разом із батьками школярів, соціумом та самими учнями творять майбутнє нашої країни. На цьому шляху їх чекає чимало захопливих викликів, які потребують сміливих і креативних реакцій. Як створити STEM-проєкт, поєднавши фізику, історію та мистецтво? Як поставити з учнями яскраву виставу «Вечори на хуторі біля Диканьки», якщо з атрибутів маємо лише червоний чобіток? Легко! Творчій особистості такі завдання під силу. Ба більше, вони її надихають і запалюють.
Як посилити:
Головне – не блокувати творчість та виокремити власні реакції, які обмежують творчий політ. Наприклад, виконання монотонної роботи протягом тривалого часу, слідування звичним алгоритмам, невіра у власні сили – все це може сповільнювати розвиток креативності та творчого потенціалу.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.