STEM-освіта уже невіддільна від нової школи. Як показує практика, вчителі і діти приязно ставляться до такої тенденції. Та проблемним лишається питання устаткування навчальних кабінетів та реалізація проектів у межах школи. Ми розглянули варіанти простого, але різноманітного облаштування STEM-лабораторій у межах навчальних кабінетів НУШ та старших класів.
Своя міні-лабораторія у кабінеті створює середовище, де дітям пропонується мислити нестандартно, будувати власні концепції, реалізовувати проекти та навчатися співпрацювати разом з однокласниками. Ідеально, коли у школі є добре оснащені лабораторії з повноцінним обладнанням та фактично необмеженими можливостями. Усе це колись буде, але поступово. Виявляється, інколи достатньо, аби був добре продуманий простір та час, який можна витратити на експерименти.
Пропонуємо ідеї 6 невеликих лабораторій, які ви можете облаштувати у кабінеті:
Майстерня
Дітям може сподобатися вдягти халати та спеціальні окуляри, аби змайструвати щось цікавезне, хоч робота, хоч непересічний арт-проект.
Що має бути в лабораторії:
Гайки, болти, магніти, дверні петлі, старі ручки, замки, годинники, гумові стрічки, скріпки, ключі, пробки та кришки з пляшок, дроти, волосінь, фольга. Ще? Жерстяні банки, коробки з-під сірників, телефонні шнури, старий металевий посуд та мінімум інструментів, які могли б усі ці деталі між собою скріплювати. Це не сміття, а реальні матеріали для гри та навчання.
Що з цим робити
- Створіть 3D-скульптуру окремого предмету чи композиції.
- Змайструйте транспорт майбутнього.
- Зробіть унікального робота (самостійна чи парна робота).
Варіант: хай кожен учень створить робота, мініатюрну копію себе.
Варіанти обмежуються лише фантазією та оснащенням, єдине, стежте, аби діти не гралися гострими предметами та не сварились за деталі, та організуйте простір (використовуйте окрему сегментовану коробку для зберігання).
Кабінет винахідника
Створіть унікальний простір для майбутніх володарів Нобелівської премії. Не всі винаходити бачили світ виключно у лабораторіях. У науковців має бути свій кабінет для того, аби посидіти та розписати концепцію майбутнього винаходу, скласти план роботи чи просо зробити записи у щоденнику.
Що має бути в лабораторії
Різнотипний папір (різної цупкості, кольору, розміру), кольорові олівці, фломастери та ручки, стіл чи дошки для письма, зручне місце для сидіння, книги з інструкціями чи роздруківки зі схемами. Можете відокремити цей простір завісою, аби винахіднику ніхто не заважав.
Що з цим робити
- Опишіть концепцію майбутнього винаходу.
- Напишіть листа винахіднику.
- Розкажіть історію винаходу.
- Складіть план роботи над реалізацією проекту.
Весь клас не має працювати у лабораторії. Але дозвольте дітям час від часу усамітнюватись, аби була можливість продумати деталі майбутньої роботи. Власне, кабінет винахідника може поєднуватися з будь-яким іншим куточком.
Будівельна станція
Ваші учні можуть освоїти мінімальні інженерні навички, аби для них відкрилась можливість створювати щось нове та прекрасне.
Що має бути в лабораторії
Цеглинки Lego, дерев’яні кубики та блоки, металевий конструктор, магніти, коробки з-під сірників. Загалом, усе, що може стати будівельним матеріалом чи декором.
Що з цим робити
- Попросіть учнів побудувати найвищу башту, використавши мінімум деталей.
- Запропонуйте створити будиночок своєї мрії.
- Створіть мініатюру квартири.
- Побудуйте міст, по якому зможуть проїхати іграшкові машинки.
Зелений куточок
Це чудовий спосіб більше розказати дітям про навколишній світ, адже вони навчатимуться граючись.
Що має бути в лабораторії
Цеглинки, морські камінці, мушлі, палички з дерев різного розміру, соснові та ялинкові шишки, жолуді, листочки та квіти з гербарію, насіння, мох, кора, каштани – все, що можна знайти у сучасному парку чи по дорозі в школу (у розумних межах).
Що з цим робити
- Створіть мініатюрну модель різних географічних зон планети (чи самих планет!)
- Майструйте аплікації (разом з тим вивчаючи закони симетрії чи хаосу).
- Зробіть мініатюрний садок (елементи ландшафтного дизайну).
Ми переконані, що з такими матеріалами ви працюєте не перший рік. Така робота не втрачає актуальності, проте її можна осучаснити і знайти якомога більше способів використання саме такої лабораторії.
Лабораторія для інтровертів
А якщо простіше, це місце, де діти зможуть відпочити та зібратися з думками. Яким чином це пов’язано зі STEM? Наука мало пов’язана з постійним хаосом (пригадайте той броунівський рух дітей у кабінеті під час перерви). Така лабораторія дозволить дитині відновити сили та налаштуватися на роботу.
Що має бути в лабораторії
Навушники, стресс-кульки, мішечки з зернятками, які можна перебирати у руках, силіконові чи гумові стрічки, які розтягуватимуться, пластилін, кубик Рубіка, антистрес-розмальовки тощо.
Що з цим робити
- Запропонуйте дитині вдягнути навушники та послухати спокійну музику.
- Нехай учні граються з усім, що буде для заспокоєння.
- Дозвольте на перерві оформити розмальовку.
Лабораторія художника
Скоріше, це буде осередок для STEAM. Запитайте у дитини, чи любить вона малювати. І вас може збити з ніг їх голосним «ТАК». Створіть для них простір для поєднання науки та мистецтва.
Що має бути в лабораторії
Різні види фарби, маркери та фломастери, папір, ножиці, клей, нитки, картон, можливо, балончики з фарбою, ґудзики, пластилін, глина, ватні диски тощо.
Що з цим робити
- Ознайомтесь з біографією якогось ученого та художника (наприклад, да Вінчі) та спробуйте створити шедевр у його стилі.
- Разом зробіть лепбук на будь-яку тему.
- Зробіть маску пап’є-маше.
Ви розумієте, що цей список безкінечний. Радує те, що діти тягнуться до мистецтва та науки, головне, показати ці два напрями з правильного ракурсу, аби у майбутньому ця пристрасть не згасла.
Це лише декілька варіантів лабораторій, які можна облаштувати та використовувати навіть у найменшому кабінеті. Це буде чудове підґрунтя для реалізації грандіозних STEM-проектів.
Якщо ви хочете почути більше практичних порад від людини, яка активно впроваджує STEM-освіту у своїй школі, завітайте на наш вебінар, що відбудеться 27.06 о 17.00. Юлія Батура розкаже про організацію STEM-навчання на вебінарі за темою: «Актуальні напрями в освіті. STEM в умовах сучасної школи». Реєстрація вже відкрита!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.